تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

قانون جدید زندان برای مهریه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع قانون جدید زندان برای مهریه اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

قانون جدید زندان برای مهریهقانون جدید زندان برای مهریه

قانون جدید زندان برای مهریه به چه صورت است

مهریه یکی از مهم ترین حقوق مالی زوجه محسوب می شود که تحت هر شرایطی زوج مکلف به پرداخت آن است. برخلاف این دیدگاه رایج که تصور می شود مهریه در هنگام طلاق قابلیت مطالبه دارد اما این گونه نیست و حتی در دوران ازدواج و زندگی مشترک زوجین امکان مطالبه مهریه وجود دارد. عدم پرداخت مهریه در موارد بسیاری این بیم را برای آقایان مطرح می کند که شاید در صورت عدم پرداخت مهریه آنان جلب و زندانی شوند.

در نگاه اولیه شاید این تصور درست باشد اما باید بگوییم که مطابق با قانون و رویه دادگاه ها در غالب موارد این اتفاق نمی افتد.

با توجه به رایج بودن دعوای مطالبه مهریه و ظرافت ها و پیچیدگی های خاص ناظر بر آن در این نوشتار قصد داریم شما را با قانون جدید زندان برای مهریه بیشتر آشنا کنیم.

قانون جدید مهریه تا ۱۱۰ سکه

در خصوص قانون جدید زندان برای مهریه اصلی ترین قانون بحث قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب سال ۱۳۹۴ می باشد که تحت عنوان قانون مهریه تا ۱۱۰ سکه شناخته می شود. مطابق با این قانون و در خصوص بحث قانون جدید زندان برای مهریه تنها تا سقف ۱۱۰ سکه یا معادل آن به نرخ روز امکان جلب زوج به جهت عدم پرداخت مهریه وجود دارد.

قانون جدید زندان برای مهریهقانون جدید زندان برای مهریه

بنابراین مطابق با قانون جدید زندان برای مهریه ، در مهریه های بالای ۱۱۰ سکه امکان جلب زوج وجود ندارد. اما در مهریه های زیر ۱۱۰ سکه نیز در غالب موارد زوج به جهت اعسار و عدم تمکن مالی از پرداخت مهریه زوجه ناتوان می شود. در حقیقت اگر زوج با وجود تمکن مالی از پرداخت مهریه تا ۱۱۰ سکه زوجه امتناع کند مطابق با قانون جدید زندان برای مهریه امکان جلب او وجود دارد اما اگر این امتناع ناشی از اعسار و عدم تمکن مالی او باشد، زوج می تواند با طرح دادخواست اعسار از پرداخت مهریه و احراز شرایط اعسار زوج توسط دادگاه صالح، حکم تقسیط مهریه را دریافت کند و طبیعتا در این حالت مطابق با قانون جدید زندان برای مهریه جلب زوج منتفی است.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل مهریه می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

قانون جدید زندان برای مهریهقانون جدید زندان برای مهریه

مشاوره حقوقی مهریه

مطالبه مهریه با توجه به پیچیدگی های خاص خود برای اخذ نتیجه مطلوب و سریع نیازمند مشورت با وکیل متخصص در امور خانواده است. با توجه به قانون جدید زندان برای مهریه و امکان طرح دعوای اعسار در غالب موارد امکان مطالبه مهریه و رسیدن به این حق مالی مهم برای بانوان بسیار دشوار شده است اما حضور یک وکیل متخصص می تواند بسیار کارساز و مفید فایده باشد.در مقابل بسیاری از آقایان ممکن است در پروسه طرح دادخواست مطالبه مهریه دچار مشکل شوند لذا حضور یک وکیل مجرب و متخصص می تواند بسیار موثر باشد.

متاسفانه در بیشتر موارد به جهت عدم آگاهی لازم افراد از تشریفات دادرسی و قانون جدید زندان برای مهریه اشخاص با تضییع حقوق خود مواجه می شوند که طبیعتا نقش وکیل متخصص در این موارد می تواند بسیار پررنگ باشد. موسسه حقوقی تهران وکیل با برخورداری از کادر مجرب وکلای متخصص در دعاوی و پرونده های خانوادگی با ارائه انواع مشاوره های حقوقی تخصصی در زمینه ی قانون جدید زندان برای مهریه می توانند یاری رسان شما در اتخاذ بهترین تصمیم ممکن باشن

همانطور که میدانیم مهریه چه در عقد دایم و چه در عقد موقت دینی است برگردن مرد که همانند هر طلب دیگری قابل وصول با مراجعه به دادگاه است.

قانون جدید زندان برای مهریهقانون جدید زندان برای مهریه

در سال …… قانون جدیدی مطرح شد با این مضمون که اگر شوهر مالی نداشته باشد مهریه فقط تا 110 سکه تمام بهار آزادی یا معادل قیمت آن ضمانت اجرای کیفری دارد به عبارت دیگر پرداخت نکردن مهریه تا اندازه 110 سکه مجازاتش جلب خواهد بود و اگر زوج این 110 سکه را نقدا یا اقساطی بپردازد و الباقی را پرداخت نکند امکان جلب فراهم نمی شود . اما اگر زوجه مالی از زوج سراغ داشته و به دادگاه معرفی نماید می تواند نسبت به باقی 110 سکه مهریه خود را وصول کند.

اگر حکم به پرداخت مهریه صادر گردد و قطعی شود بعد از صدور اجراییه زوج ظرف مدت یک ماه زمان دارد که دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه بدهد که در صورتی که طی مدت تعیین شده دادخواست اعسار به دادگاه ارایه شود امکان جلب تا پایان مشخص شدن تکلیف قطعی دادگاه در خصوص اعسار مهریه وجود ندارد .

اما اگر حکم اعسار شوهر قطعی گردد و وی اقساط مهریه یا پیش پرداخت را نپردازد امکان جلب وی وجود دارد .

قانون جدید زندان برای مهریهقانون جدید زندان برای مهریه

اگر زوجه مالی را از همسرش توقیف کرده باشد تا پایان برگزاری مزایده و مشخص شدن تکلیف مال مورد توقیف برای مازاد مهریه از 110 سکه ، حکم جلب صادر نمی کنند .

پیش از وضع رای وحدت رویه شاید طوری بود که مردان بدهکار مهریه تا صدور رای قطعی دادگاه می بایست زندانی باشند و بعد از صدور رای می توانستند در مورد اعسار خود و دادگاه اقدام کنند اما اکنون شرایطی فراهم گشته که مردان مدعی اعسار می توانند طی زمانی که در دادگاه به پرونده مهریه رسیدگی می شود ، آنان نیز تقاضای اعسار شان  بررسی شود بدون آنکه به زندان بیوفتند .

برای 110 سکه بیشتر طبق قانون جدید دستور جلب صادر نمی شود قبلا اصل بر متمکن بودن زوج بود و در صورت نپرداختن مهریه اعمال ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی می شد و راهی زندان می شد . اما طبق بند ج اصلاحی ایین نامه اجرایی ماده 2 اصل بر این گذارده شده است که زوج مدیون در دیون ابتدایی مثل مهریه و نفقه معسر و دارا نمی باشد و اصل را بر اعسار گذاشته اند نه ایسار .

این قانون جدید بر طبق نظر فقهاست که فرموده اند در دیون ابتدایی حبس مدیون جایز نیست مگر در صورت مماطل بودن و فرار از دین .

قانون جدید زندان برای مهریهقانون جدید زندان برای مهریه

خلاصه مطلب اینکه مهریه بیش از 110 سکه باشد ابتدا باید 110 سکه پرداخت گردد که در صورت نپرداختن محکومیت های مالی زندان را در پی دارد سپس دادگاه تمکن مالی مرد را بررسی و مطابق آن تصمیم گیری می کند.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *