تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

رد مال خیانت در امانت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

اگر شخصی مال متعلق به دیگری را که جهت امانت و یا استفاده از آن در مصرف معین به او سپرده شده است ، تصاحب ، تلف ، مفقود و یا استعمال کند و آن را استرداد نکند ،مرتکب جرم خیانت در امانت شده است . مجازاتی که برای این جرم تعیین شده است ، حبس از 6 ماه تا 3 سال می باشد . اما در مورد رد مال امانی  در این جرم ، چیزی در قانون پیش بینی نشده است و قانون بحث رد مال را به عنوان مجازات جرم خیانت در امانت ذکر نکرده است . در این حالت ، دادگاه رأسا نسبت به صدور حکم به رد مال اقدام نمی کند .

 

حال باید بررسی کرد که در صورتی که این جرم ارتکاب پیدا کند ، نسبت به رد مال چه وضعیتی ایجاد می شود . در صورتی که شاکی ضمن شکوائیه ، تقاضای رد مال را نیز کرده باشد ، دادگاه در حکم خود به رد مال نیز دستور می دهد . ( هر چند در رویه ممکن است این اتفاق نیفتد . )

همچنین باید دانست در صورتی که تقاضای رد مال در دادگاه کیفری مطرح نشود ، بعد از خاتمه پرونده کیفری و تصمیم گیری در خصوص مجرمیت خیانت در امانت ، می توان در دادگاه حقوقی ، آن را مطالبه نمود .

رد مال خیانت در امانت

در مورد نحوه رد مال به این صورت عمل می شود که ابتدا باید عین مال امانی را تحویل دهد و در صورت نبود آن ، مثل همان مال را باید تحویل دهد . اما اگر مثل ان مال نیز موجود نباشد ، مکلف به پرداخت قیمت است . همچنین خساراتی که از زمان مطلبه مال امانی توسط شاکی ایجاد شده است نیز قابل مطالبه است .

اگر می خواهید با وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید با شماره های مدرج در سایت تماس بگیرید

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

 
Facebook
Twitter
LinkedIn

7 دیدگاه

  • چندتا دوست بودیم دودختردوپسر رفته بودیم شمال تفریح که متاسفانه یکی از دخترها بامصرف زیاد متادون دچار اوردوز شد وهمه ازترس محل را ترک کردیم ولی یک نفر برگشت وزنگ زد به امبولانس وپلیس اومد وایشان را برد حالا تکلیف چی میشه؟

    • سلام وقتتون بخیر اگر مصرف توسط خودش و بدون دخالت فردی باشد مشکلی برای شما پیش نمیاد.

  • سلام ایا دادخواست رد مال را حقوقی مطرح کنیم یا کیفری ضمنا قبلا شکواییه خیانت در امانت کرده ام

  • سلام بنده حدود 17 ماه پیش به پسر داییم پول دادم که ملک بخره وجود از چند ماه سود کنه بفروشه و پول املاکی خودشو برداری که یک بار یک ملک خرید ظرف یک هفته فروخت بعد من پول داره یک ملک خرید که بعد دو روز گفت این ملک بدرد نمیخوره و بدون مشورت بنده وجدان اطلاع من برای من شریک پیدا کرده تو خرید ملک که به هیچ عنوان من شریک نمیخاستم الان 17 ماه گذشته هیچ میگه ملک فروش نمیره. میگم شریکم کیه؟چقد پول گذاشته؟ جواب درستی نمیده من چون فامیله تا الان صبر کردم اقدام نکردم. باید چه کار کنم لطفا راهنمایی کنید. سپاس

  • بایدخدمتتون عرض کنم قانون گذاردر ماده ۲۱۴ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ دراین زمینه این چنین تصمیم گرفته؛
    مجرم باید مالی را که دراثر ارتکاب جرم تحصیل کرده است اگرموجود باشد عین آن را واگر موجود نباشد مثل ان را ودرصورت عدم امکان ردمثل،قیمت آن را به صاحبش رد کند وازعهده خسارت وارده نیز برآید…..
    لذا

  • سلام . با یک نفر بصورت شریکی یک ساختمان را ساختیم سهم هر کدام پنجاه درصد بود او بدون اجازه و اطلاع من ساختمان را فروخت و پولش را بالا کشید من الان به جرم خیانت در امانت و فروش مال غیر او شکایت کرده ام آیا بعنوان رد مال پول و سهم من از پنجاه درصد ساختمان به من برمی گردد؟

    • سلام وقتتون بخیر در رای به نفع شما باید رد مال درج شود اما اگر هنوز رایی برای شما صادر نشده لطفا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا همکارانم راهنمایی های لازم را در این مرحله در اختیارتون بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *