تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مجازات فروش مال غیر

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

بررسی مجازات فروش مال غیر

در این مطلب مجازات فروش مال غیر بررسی شده است اگر به مشاوره حقوقی فوری نیاز دارید با شماره های مدرج در سایت تماس بگیرید

امروزه همزمان با تغییر اوضاع و احوال جامعه جرایم نیز رنگی جدید به خود گرفته اند و‌دیگر مثل گذشته با همان روش ساده و ابتدایی صورت نمیگیرد و متاسفانه جرایم انقدر به طرق مختلف صورت میپذیرد که اغفال نشدن نیاز به هوش و ذکاوت بسیار بالایی دارد و‌حتی در برخی موارد افراد سودجو با تسلطی که بر قانون و‌خلا های قانونی دارند افراد را در دام خود میندازند. بنابراین امروزه بهتر است برای هر عملی که کمترین شک و شبه ایی نسبت به ان داریم با یک وکیل خبره مشورت کنیم
و‌از ضرر های احتمالی اینده جلوگیری کنیم زیرا به غیر از ضرر مالي ضربه هاي روحي و رواني مسئله ممكن است جبران ناپذير باشد
و مسئله بعدي زمان است كه ممكن است يك اشتباه ساده تا مدت ها. گريبان شما را بگيرد و مجبور شويد صرف نظر از نتيجه بار ها به دادگاه مراجعه كنيد.
در اين مبحث به جرم فروش مال غير و مجازات ان ميپردازيم و انواع فروش مال غير را توضىح خواهيم داد و شما را به طور كامل با جنبه هاي مختلف اين جرم اشنا خواهيم كرد

جرم انتقال یا فروش مال دیگری جرمی مقید تلقی میشود که با ایجاد زیان برای مالک به وقوع میپیوندد.
در این جرم به جای اضرار بالفعل اضرار بالقوه مورد تاکید است زیرا مطابق قانون تصرف عملی بر مال مورد انتقال شرط به وقوع پیوستن جرم نیست بلکه انجام معامله و انتقال حقوقی و قانونی مال که سبب ایراد و اضرار بالقوه میشود برای انجام جرم انتقال و فروش مال غیر کفایت میکند.
در واقع جرم انتقال و فروش مال دیگری یکی از اشکال خاص جرم کلاهبرداری محسوب میشود و در دستخ بندی جرایم بر اساس موضوع جزو جرایم علیه اموال قرار میگیرد.

مجازات فروش مال مشاع

فروش مال مشاع دو‌حالت دارد که در حالت نخست ان جرم محسوب نمیشود و در حالت دیگر ان جرم محسوب خواهد شد.
در مورد اول شخص از سهم خود بدون رضایت شریک یا شرکا اقدام به انتقال مال به دیگری میکند که در این حالت جرم نیست و از نظر قانونی هیچ ایرادی ندارد.

اما در مورد دوم به این صورت است که فرد علاوه بر سهم خود شریک یا شرکت بدون رضایت انها اقدام به فروش میکند که از مصادیق جرم فروش مال غیر است

مجازات فروش مال غیر در حد کیفری

چه تفاوتی بین فروش مال غیر و معامله فضولی وجود دارد

در معامله فضولی فروشنده قصد زیان رساندن به مالک را ندارد و حتی گاه به نیت سود رساندن به مالک اقدام به معامله میکند اما در فروش مال غیر به قصد اضرار به مالک اقدام به فروش مال وی‌میکند و‌ میتوان از طریق مراجع قضایی پیگیری کرد تا مرتکب به مجازات عمل خود برسد.

مجازات فروش مال غیر

آنچه انتقال غیر قانونی مال غیر را از معاملات فضولی متمایز می سازد ، سوء نیت انتقال دهندگان در ایراد ضرر به غیر است که ممکن است در همه ی معاملات فضولی وجود نداشته باشد . در واقع شخص انتقال دهنده ( مرتکب ) با علم به اینکه مالی که به دیگری انتقال می دهد مال غیر است و بدون مجوز قانونی مبادرت به انجام این کار می کند، دارای مسئولیت کیفری شناخته شده و با توجه به اینکه جرم انتقال مال غیر بدون مجوز قانونی از صور خاص جرم کلاهبرداری محسوب می شود انتقال دهنده ی مذبور را می توان کلاهبردار تلقی کرده و مجازات کلاهبرداری را که اعم از حبس از یک تا هفت سال ، جزای نقدی معادل مال اخذ شده ، رد اصل مال به مالک اصلی و جبران خسارت وارده بر وی ، را در نظر گرفت . البته ناگفته نماند اگر انتقال گیرنده نیز در حین معامله ، عالم به عدم مالکیت انتقال دهنده باشد وی نیز مسئولیت کیفری دارد و قابل مجازات شناخته می شود حتی مالک اصلی مال تا یک ماه پس از اطلاع از وقوع معامله ، انتقال گیرنده را از مالکیت خود مطلع نسازد وی نیز به عنوان معاون جرم قابل تعقیب است. طبق نظریه ای از اداره ی حقوقی قوه ی قضائیه (( هر سازمانی که ملک اشخاص را بر خلاف قانون و حق بر دیگری منتقل نماید ، طبق قوانین راجع به انتقال مال غیر قابل تعقیب است.)) که البته مشخص نیست چگونه می توان احکام کیفری راجع به انتقال مال غیر را به سازمان ها یا سایر اشخاص حقوقی تحمیل کرد . فروش مال غیر از زمره ی جرایم عمومی و غیر قابل گذشت می باشد .

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *