تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اعاده حیثیت در خیانت در امانت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

با صدور حکم قطعی کیفری علیه مجرم ، آثاری ایجاد می شود که لازم الاجرا شدن حکم کیفری و اعتبار امر مختومه ی کیفری و نتیجتا اجرای همه مجازات های مندرج  در حکم محکومیت ( اصلی و تکمیلی ) یا مقرر شده در قانون ( تبعی ) از جمله انهاست همچنین محکومیت کیفری می تواند سبب درج سابقه ی کیفری در پیشینه ی کیفری محکوم و به تبع آن تشدید مجازات مرتکب یا محرومیت او از پاره ای امتیازات ( مانند عدم استفاده از آزادی مشروط ) در صورت ارتکاب مجدد جرم شود .

 در این مطلب اعاده حیثیت در خیانت در امانت ارائه شده است اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتری هستید به مشاوره قوه قضاییه مراجعه کنید

 

اعاده ی حیثیت از مصادیق یک جبران خسارت معنی یا اقدام تامینی است زیرا صیانت از حیثیت اشخاص بر حسب موازین اسلامی و قانون اساسی یک ارزش عالی واساسی است . طبق قانون مجازات مجازات اسلامی ، هرگاه در اثر تقصیر یا اشتباه قاضی در موضوع یا در تطبیق حکم بر مورد خاص ، ضرر مادی یا معنوی متوجه کسی گردد ، در مورد ضرر مادی در صورت تقصیر ،مقصر طبق موازین اسلامی ضامن است و در غیر این صورت خسارت به وسیله ی دولت جبران می شود و در موارد ضرر معنوی چنانچه تقصیر یا اشتباه قاضی موجب هتک حیثیت از کسی گردد باید نسبت به اعاده ی حیثیت اقدام شود. ماده ی 698 قانون مجازات اسلامی نیز مقرر می دارد )) هر کسی به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکوائیه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون آن اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت راسا یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا مقامات رسمی تصریحا یا تلویحا نسبت دهد ، اعم از اینکه از طریق مذبور به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده ی حیثیت در صورت امکان ، باید به حبس از دوماه تا دو سال و یا شلاق تا 74 ضربه محکوم می شود ))

اعاده حیثیت در خیانت در امانت

یکی از شیوه هایی که برای اعاده ی حیثیت استفاده می شود درج حکم در جراید و مطبوعات است . اعاده حیثیت خیانت در امانت با الغای محکومیت از سجل کیفری شخص ، باعث سقوط مجازات تبعی و زوال محکومیت کیفری شده و شخص همانند یک ناکرده بزه ، اهلیت اجرای تمامی حقوق اجتماعی و سیاسی خود را باز می یابد .

اعاده ی حیثیت بر دو نوع قانونی و قضایی می باشد . در اعاده ی حیثیت قانونی بدون مداخله ی دادرس و بعد از تحمل مجازات های تبعی ، به عنوان یک حق به محکوم اعطا می شود و با آن اصولا محکومیت کیفری و آثار آن زایل شده و شخص می تواند کلیه ی حقوق اجتماعی خود را بازنماید .

سپری شدن مدت زمان معینی بعد از اجرای مجازات و عدم ارتکاب جرم جدید شروط اصلی اعطای این حق محسوب می شود . بر اساس ماده ی 23 و 25 ق . م .ا خیانت در امانت که مجازات آن 6 ماه تا 3 سال حبس است جرم تعزیری درجه 5 به حساب میی آید لذا فرد به تبع ارتکاب جرم خیانت در امانت به مجازات تکمیلی و مجازات تبعی نیز محکوم می گردد . با اعطای اعاده حیثیت آثار تبعی مترتب بر حکم محکومیت نسبت به آینده زایل می شود . ولی در مورد مجازات های تکمیلی یا اقدامات تامینی اعاده ی حیثیت فقط با اجرای انها و یا شمول مرور زمان محقق می گردد .

برخورداری از بعضی مزایا مثل تدابیر جایگزین مجازات حبس همچون آزادی مشروط و تعلیق اجرای مجازات منوط به نداشتن سابقه ی محکومیت کیفری است که این موضوع با اعاده ی حیثیت امکان پذیر است . اصطلاح اعاده ی حیثیت یا همان ادعای شرف یعنی باز گرداندن آبرو و منزلت افراد به حالت سابق که به دلیل اقامه ی شکایت ناحق خدشه دار شده است و جبران تمام ضررهای مادی و معنوی وارد شده به این افراد ، با اعاده ی حیثیت و اثبات بی گناه بودن شخصی که اتمام خیانت در امانت علیه وی مطرح شده ، موقعیت اجتماعی و اعتبار معنوی شخص دوباره زنده می شود

و شخصی که با اقامه ی دعوای ناحق باعث هتاکی و از بین رفتن حیثیت او شده پس از اثبات اینکه سوء نیت و قصد آسیب زدن به دیگری را داشته به مجازات افترا محکوم می شود . نکته ای که باید به آن اشاره کرد اینست که در خصوص مجرمانی که به عنوان مجازات به محرومیت از بعضی حقوق اجتماعی محکوم می شوند و پس از مدتی با پایان یافتن دوره ی محکومیت دارای همان حقوق ثابت خود می شوند اعاده ی حیثیت صدق نمی کند بلکه اعاده ی حقوق اجتماعی مطرح  می شود.

اعاده حیثیت در خیانت در امانت

اگر کسی دعوای خیانت در امانت علیه شخص دیگری اقامه میکند نتواند ادعای خود را ثابت کند و متهم بی گناهی خود را کذب و بی اساس بودن این ادعا را مطرح کند ، می تواند با اقامه ی شکایت افترا به دادسرا ، تقاضای تعقیب و مجازات مفتری را خواستار شود . اگر سوء نیت مفتری برای دادگاه ثابت شود به مجازات حبس از یکماه تا یکسال و تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود و شخصی که به وی افترای خیانت در امانت زده شده و درخواست اعاده ی حیثیت کرده ، معمولا با انتشار آگهی و اعلام بی گناهی متهم در رسانه ها و جرایم ، اعتبار معنوی و حیثیت رفته اش به وی باز می گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *