تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

ابراء مهریه با سند عادی+رجوع به مهریه ابراء شده

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع ابراء مهریه با سند عادی+رجوع به مهریه ابراء شده اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با موسسه حقوقی تهران وکیل در تماس باشید .

 

ابراء مهریه با سند عادی+رجوع به مهریه ابراء شدهابراء مهریه با سند عادی+رجوع به مهریه ابراء شده

ابرا مهریه با سند عادی به چه صورتی است؟

مطابق با ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی؛ پس از عقد نکاح زن مالک مهریه خود می شود و می تواند این مهریه را تماما از زوج مطالبه کند یا تمام یا بخشی از آن را به همسر خود ببخشد. به طور کلی طبق قانون چندین روش در خصوص بخشش مهریه وجود دارد. در حقیقت بخشش مهریه در قالب سه سند ابرا ذمه زوج، مصالحه و عقد صلح، بخشش مهریه در قالب بذل ممکن است تنظیم شود که در این بخش قصد داریم در خصوص ابرا مهریه با سند عادی یا سند رسمی صحبت کنیم.

در ابرا مهریه با سند عادی یا سند رسمی ، زوجه ضمن سند ابرا در حقیقت ذمه زوج را از پرداخت مهریه بری می کند. توجه داشته باشید که غالبا تنظیم سند ابرا مهریه در دفاتر اسناد رسمی و در قالب یک سند رسمی تنظیم می شود اما این امر به معنای بی اعتباری ابرا مهریه با سند عادی نیست. در حقیقت تنظیم سند ابرا مهریه به صورت رسمی از آن جهت که ثبت می شود و در هنگام وقوع اختلاف میان زوجین مزایای خاص خود را دارد در حالی از طریق ابرا مهریه با سند عادی، ممکن است این سند مفقود شود یا به هر ترتیبی از بین برود و در این حالت اثبات ابرا مهریه از جانب زوجه دشوار خواهد بود. به طور کلی ابرا مهریه با سند عادی یا با سند رسمی امکان رجوع زوجه به مهریه را از میان می برد و حتی با توافق مجدد زوجین بر پرداخت مهریه به خصوص در زمانی که ابرا مهریه در قالب سند رسمی انجام می شود وجود ندارد.

توجه بانوان به این نکته ضروری است که مهریه مطابق با قانون و شرع یک حق مالی مهم برای آنان محسوب می شود لذا توصیه می شود تا در خصوص ابرا مهریه با سند عادی یا سند رسمی با یک مشاور حقوقی یا وکیل متخصص در امور خانواده مشورت کنند. در حقیقت در ابرا مهریه از آن جهت که امکان رجوع زوجه وجود ندارد ممکن است پس از پشیمانی از این امر هیچ راهی برای مطالبه مهریه باقی نماند. البته بسیار دیده می شود که بانوان در خصوص ابرا مهریه با سند عادی یا سند رسمی حقی متعادل با آن مانند وکالت در طلاق از زوج را طلب می کنند یا در موارد طلاق توافقی زوجه از طریق اعطای ما بذل یا ابرا مهریه طلاق خود را از زوج طلب می کند. 

توجه داشته باشید که ابرا مهریه آثار حقوقی خاص خود را دارد که بعضا ممکن است سایر روش های بخشش مهریه این آثار را نداشته باشند برای مثال ممکن است به کارگیری عقد صلح برای بخشش مهریه امکان رجوع به مهریه را برای زوجه داشته باشد در حالی که در ابرا مهریه با سند عادی یا رسمی این امکان وجود ندارد. در هر حال توصیه ما این است که اگر قصد تنظیم سند ابرا مهریه را دارید پس از بررسی تمام جوانب از طریق دفاتر اسناد رسمی و با تنظیم سند رسمی اقدام نمایید زیرا ابرا مهریه با سند عادی بسیار متزلزل است.  شما می توانید در خصوص ابرا مهریه با کارشناسان و وکلای مجرب موسسه حقوقی تهران وکیل در تماس باشید.

طلاق خلع چیست؟

براساس قانون مدنی  در ماده 1146 قانون مدنی، در تعریف طلاق خلع می‌گوید: «طلاق خلع آن است که ‏زن ‏به ‏واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد، در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد، طلاق بگیرد اعم ‏از ‏اینکه ‏مال مزبور عین مهر یا معادل آن یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد.»

پس در ‏طلاق خلع قطعا زن  باید عوضی را به مرد پرداخت کند و به دلیل وجود آیات قرآنی و روایاتی در ‏این ‏زمینه، باید ‏تنفر وکراهت شدیدی نسبت به مرد نیز وجود داشته باشد.‏

به مالی که زوجه می‌بخشد اصطلاحاً فداء یا فدیه می‌گویند که می‌تواند عین، دین یا منفعت باشد. ضابطه مشخصی برای تعیین میزان آن وجود ندارد و به نحوه توافق طرفین بستگی دارد ‏که ممکن است فدیه همان مهریه یا مالی به ارزش کمتر یا بیشتر از مقدار ‏مهریه ‏باشد. همچنین می تواند طلب زن از بابت نفقه باشد. زن برای طلاق گرفتن ، گاها مهریه خود را ابراء می کند و مرد نیز او را متقابلا طلاق ‏می دهد به این صورت که زن برای راضی کردن همسر خود برای طلاق، ذمه مرد را از تمام یا بخشی از مهریه ‏بری می نماید دراین صورت دیگر نیاز نیست که مرد مهریه زن را پرداخت کند و دین او به زن از بین ‏می‌رود ‏.

ابراء مهریه با سند عادی+رجوع به مهریه ابراء شدهابراء مهریه با سند عادی+رجوع به مهریه ابراء شده

زن یا از طریق مراجعه به دفاتر اسناد رسمی سند اقرارنامه ابرا مهریه تنظیم می کند که براساس آن کل مهریه یا ‏بخشی از آن بر ‏ذمه مرد را ابرا می کند .

‏یا در دادگاه اعلام می نماید که حاضر است در قبال طلاق، ذمه مرد را از ‏پرداخت مهریه ابرا نماید. این ‏موضوع نشان دهنده کراهت هر چه بیشتر زن از مرد می باشد و می ‏تواند باعث اقناع وجدان قاضی در ‏عسروحرج ادعایی زوجه گردد. اعتبار ابرا دردادگاه مثل سند ‏رسمی بوده وبا ثبت ‏طلاق قطعی خواهد شد. یا اینکه زن کتبا ‏ابراء ذمه مرد را اعلام می کند.

نکته : هرگاه زن ذمه مرد را از پرداخت مهریه ابراء کرد پس از ‏ابراء ، دیگر نمی تواند از ابراءرجوع  کند وهیچ گونه ادعایی در خصوص مهریه داشته باشد ویا ازطریق مراجع قضایی مهریه خود را مطالبه کند.

اما طلاق خلع به مانند يك قرارداد معاوضى ميان زن و مرد تلقی شده وعوضين آن ‏فدیه درعوض اجراى طلاق از سوى مرداست .

با رجوع زن در زمان عده طلاق ، اين ‏قرارداد را ازسوى زن‏ قابل فسخ دانسته است كه در فرض فسخ، عوضين بازگشت مى‌كند وطلاق رجعی می شود . بدين ‏نحو كه مال ‏داده شده به زن و حق رجوع به زوجيت به مرد برمى‌گردد.

در صورتی که مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد زن نسبت به آن طلبكار مى‌گردد و ذمۀ مرد به پرداخت آن مديون مى‌شود.

ابراء به چه معناست؟

ابراء در لغت به معنی خلاص کردن و رهانیت از دین است همچنین مطابق ماده 289 قانون مدنی : (( ابراء عبارت از این است که داین از حق خود به اختیار صرف نظر کند )) در کل بخشش مهریه می تواند از طریق گوناگون حقوقی انجام پذیرد.

 به طور مثال ابراء شود یا هبه معوض و یا غیر معوض شود مهریه چگونه ابراء می شود ؟

چنانچه زن نسبت به مهریه خود که ذمه ای بر گردن مرد است ، وی را بری الذمه کند و این کار را در عوض چیزی  انجام ندهد به طور مثال  نگوید مرا طلاق بده تا مهریه ام را ابرا کنم که در چنین حالتی دیگر ابراء نیست و هبه صورت گرفته  .

ابراء مهریه با سند عادی+رجوع به مهریه ابراء شدهابراء مهریه با سند عادی+رجوع به مهریه ابراء شده

آیا ابراء قابل رجوع است ؟

ابراء معمولا قابل رجوع نمی باشد چرا که نوعی اسقاط دین است و از اسباب سقوط تعهد است .

در حالت کلی مهریه یا حق دینی است و یا حق عینی چنانچه مهریه حق عینی باشد مانند اینکه مهریه خانمی یک طبقه آپارتمان باشد زن مهریه خود را تنها می تواند هبه کند چرا که در این حالت عین معین به ملکیت زن در آمده و قادر به هرگونه تصرف در آن می باشد اما چنانچه مهریه زن حق معینی باشد مانند اینکه مهریه خانمی 500 سکه تمام بهار آزادی  باشد می تواند مهریه خود را ابراء نماید چرا که تنها عمل حقوقی که موجب سقوط دین بر ذمه می گردد ابراء است .

پس نکته بسیار مهم این است که ابراء فقط در مورد حقوق دینی و در جهت اسقاط آن حق متصور است .

اگر زوجه سند یا نوشته ای به زوج بدهد مبنی بر ابراء مهریه با سند عادی باشد و چه با سند رسمی ، دیگر از جانب زوجه امکاان رجوع وجود ندارد و اگر زن سند یا نوشته ای به زوج بدهد مبنی بر اخذ مهریه و اقرار به اینکه مهریه را کامل یا بخشی از ان را دریافت نموده است دچار مشکل می شود چرا که انکار بعد از اقرار مسموع نیست به طور مثال زنی به همراه همسرش به دفترخانه مراجعه می کنند و زن طی اقرار نامه ای ذکر می کند که مهریه تماما به  او پرداخت شده در صورتی  که چنین نیست در این حالت اگر زن ادعای نگرفتن مهریه را مطرح کند ادعای وی پذیرفته نمی شود مگر آنکه با دلایل محکمه پسند و سند و مدرک معتبر بتواند در دادگاه اثبات کند که اقرارش مبنی بر اشتباه و غلط بوده است .

ابراء مهریه با سند عادی+رجوع به مهریه ابراء شدهابراء مهریه با سند عادی+رجوع به مهریه ابراء شده

اما چنانچه بخشش مهریه خواه تمام مبلغ آن و خواه بخشی از آن در ازای طلاق خلع باشد زوجه در ایام عده این حق را دارد که در ایام عده به آنچه که بخشیده رجوع نماید.

به طور مثال در طلاق توافقی اگر زوجه تمام مهریه خود را در قبال طلاق ببخشد در ایام عده می تواند به تمام مهریه خود رجوع کند و برای این کار باید به دفترخانه ای که صیغه طلاق در آن جاری شده مراجعه کند و ضمن درخواستی رجوع به ما بذل نماید . این رجوع در صورتی از طرف دفترخانه مورد پذیرش واقع می شود که زن عده داشته باشد و باکره یا یائسه نباشد .

نکته : برای دریافت ، ابراء وهبه به هیچ عنوان نیازی به اجازه ی پدر زوجه نیست و گاها دیده شده که در برخی از دفترخانه ها برای بذل مهریه اجازه پدر زوجه را لازم می دانند که این امر پشتوانه قانونی و حقوقی ندارد و فقط به صرف حفظ منافع زوجه این عمل صورت می پذیرد وگرنه مطابق قانون دفترخانه ملزم به انجام این کار می باشد و هیچ منع قانونی وجود ندارد .

ابراء مهریه با سند عادی+رجوع به مهریه ابراء شدهابراء مهریه با سند عادی+رجوع به مهریه ابراء شده

آیا زوجه ای که مهریه خود را به همسرش بخشیده می تواند از بخشش خود رجوع کند ؟

در پاسخ این سوال باید 3 فرض متفاوت را در نظر گرفت:

 فرض اول : هنگامی است که زوجه در خصوص مهریه ، مافی الذمه زوج  را ابراء کند در این حالت برائت مرد را اعلام می کند و اظهار می دارد که از نظر من مرد دیگر تکلیفی نسبت به پرداخت مهریه ندارد و بری الذمه است در این فرض تکلیف مرد در ادای مهریه به طور کلی ساقط است .

فرض دوم : اما فرض دیگر انست که زوجه در قبال طلاق مهریه خود را به همسرش می بخشد که در این حالت فقط زن در مدت عده فرصت دارد که از بخشش خود رجوع نماید.

ابراء مهریه با سند عادی+رجوع به مهریه ابراء شدهابراء مهریه با سند عادی+رجوع به مهریه ابراء شده

فرض سوم : زمانی است که زوجه مهریه خود را به همسرش هبه می کند و اظهار می دارد که من مهریه خود را به تو بخشیدم در این حالت تکلیف شوهر در پرداخت مهریه به طورر کل از بین نمی رود و زن هر زمان که بخواهد تحت شرایطی می تواند از هبه خود رجوع کند و مهریه خود را مطالبه نماید .

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

4 دیدگاه

  • سلام.من در دفاتر اسناد رسمی به خانمم حق طلاق دادم و ایشون در سندی دیگر حق و حقوق کاملشو به من ابرا کردن.

    در سند وکالت نوشته فقط با شرط بذل مهریه
    اما در سند ابرا که جدا داده به من،نوشته ابرا مهریه و نفقه و حقوق دیگر

    حالا خانم میتونه در رای دادگاه بزنه بذل مهریه و بعد بیاد از من مهریه و نفقه و…. بگیره؟

    سوال دومم اینکه: در انتهای وکالت نامه ۱۴ اختیار تصریح شده به وکیل.و در ادامش نوشته: و ۳۶ قانون دادرسی
    حالا این ۱۴ یا ۳۶ اختیارات که داده شده بهش،میتونه با اون اختیارات مهریه ونفقه و… بگیره ازمن یا اون سند ابرا رسمی که به مت داده رو باطل کنه؟
    ممنون از سایت خوبتون

    • سلام اگر در سندی قید شده باشد زوجه حقوق مالی خود را ابرا کرده همانند ابن است که کل حقوق مالی خود را دریافت نموده است.

  • سلام وقتتون بخیر
    من مهریه خودمو بخشیدم ولی همسرم بهم پرداخت کرد الان مدعی شده که پولی که داده رو پس میخاد تکلیف چیه؟ خودش داده بود و میدونست که من رسما بخشیدم مهریه رو

  • سلام، من شوهرم چند روز پیش طلاق طلاق توافقی گرفتیم داخل شناسنامه ها مهر طلاق خورد نوشتن مبارات نوبت اول من کل مهریه ام رو گرفتم باقی حقوقم مثل نفقه و… در قبال طلاق بخشیدم. داخل حکم دادگاه تا رجوع به عوض نکرده به بائن تبدیل میشه می خواستم بدونم من در خواست بدم باقی حقوقی که بخشیدم مثل نفقه همه چی غیر مهریه رو می تونم بگیریم، آیا امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *