تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

بذل مهریه + هبه + ابرا + بخشش +استحقاقی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع بذل مهریه + هبه + ابرا + بخشش +استحقاقی اشاره شده است. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان می توانید با ما تماس بگیرید.

بذل مهریه + هبه + ابرا + بخشش +استحقاقیبذل مهریه + هبه + ابرا + بخشش +استحقاقی

هملن طور که می دانید یکی از شرایط ازدواج و عقد دائم، مهریه است. برای صحیح بودن عقد دائم نیازی نیست که حتما مهریه تعیین شود. اما امروزه برای عقد این گونه فرهنگ سازی شده است که مهریه تعیین می کنند.

مطابق مواد قانون مدنی، زمانی که صیغه عقد جاری شده و مهریه تعیین می شود، زن به عنوان مالک مهریه شناخته شده و می تواند آن را تصرف کند.

بنابراین مهریه به عنوان یک هبه بدون عوض شناخته شده است. این بدین معناست که در هر زمانی می تواند آن را از همسر خود بگیرد. حتی اگر طلاق به هر دلیلی مانند خیانت یا دلایل دیگر نیز اتفاق افتد تاثیری در مهریه نخواهد داشت و مهریه همچنان حق زن خواهد بود.

بذل مهریه + هبه + ابرا + بخشش +استحقاقیبذل مهریه + هبه + ابرا + بخشش +استحقاقی

برای بسیاری از مردان پیش آمده که به دلیل عدم تمکین یا خیانت زن درخواست طلاق داشته اند و با این دغدغه رو به رو بوده اند که از چه راهی می شود مهریه زن را پرداخت نکرد.

همان طور که اشاره کردیم مهریه حق زن است و تحت هر شرایطی متعلق به اوست. مگر در شرایطی خاص که نکاح باطل شود و یا این که زوجه مهریه خود را ابرا یا بخشش نماید.

باید به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر اموال بدهی های هر شخصی نیز جز دارایی‌های اوست. اما نمی توان مهریه را که نوعی بدهی مرد است جز اموال او حساب کرد.

نکته دیگر این که اگر مهریه هبه باشد، مطابق قوانین هبه باید در اختیار زوجه باشد. این به این معنی است که مهریه ابتدا باید از طرف مرد به زن تحویل داده شود و زن سپس آن را مورد بخشش قرار دهد. اما امروزه این قوانین رعایت نمی شود.

بذل مهریه + هبه + ابرا + بخشش +استحقاقیبذل مهریه + هبه + ابرا + بخشش +استحقاقی

برای بذل مهریه و بخشش آن و همچنین آگاهی از شرایط آن می توانید از مشاوره حقوقي رایگان گروه وکلای تهران وکیل کمک بگیرید.

انواع مهریه

یکی از انواع مهریه مهر المسمی است، این مهریه این گونه است که در هنگام عقد به صورت مشخص تعیین می شود. برای مثال هنگام عقد سکه، پول، ملک و غیره را تعیین می کنند.

نوع دیگر مهریه مهر المثل است، این مهریه بر خلاف مهر المسمی زمان عقد تعیین نمی‌شود. در واقع این نوع مهریه هیچ مالیتی ندارند مانند این که زوجین مهریه را بوسه تعیین کنند.

در صورتی که زوجین بخواهند از یکدیگر جدا شوند دادگاه مهریه را تعیین می کند.

مهر المتعه نوع دیگری از مهریه است، این نوع مهریه تنها مخصوص نکاح موقت است.

بذل مهریه + هبه + ابرا + بخشش +استحقاقیبذل مهریه + هبه + ابرا + بخشش +استحقاقی

مهریه استحقاقی

مطابق قانون مدنی زمانی که عقد جاری می شود تمام مهریه به زن تعلق می گیرید. حتی اگر بین زن ومرد نزدیکی واقع نشود زن می تواند تمام مهریه خود را مطالبه کند.

اما اگر در صورتی که در زمان طلاق بین آن ها نزدیکی ایجاد نشده باشد، نصف مهریه به زن تعلق می گیرد. و اگر زوج بیش از نصف مهریه را پرداخت کرده باشد می تواند آن را پس بگیرد.

نکته ی مهم این است که اگر بین زوجین نزدیکی اتفاق نیفتاده باشد و بخواهد طلاق بگیرند، اگر طلاق توافقی باشد و زن بخواهد در ازای طلاق مهریه خود را ببخشد چون تنها صاحب نصف مهریه است، باید قید شود که زوجه مهریه استحقاقی را در ازای طلاق بخشیده است.

انواع روش پرداخت مهریه

اولین روش مهریه عند المطالبه است، این نوع مهریه به این صورت است که در هر زمانی زن مهریه خود را درخواست کند زوج باید آن را پرداخت کند.

روش بعدی مهریه عندالاستطاعه است، در این روش در صورتی که زوجه مهریه را مطالبه نمایند، مرد در صورتی که تمکن مالی داشته باشد باید آن را پرداخت کند.

البته توجه داشته باشید که مطابق قانون جدید، مهریه زن تا تعداد 110 سکه عندالمطالبه بوده و مرد باید آن را پرداخت کند. اما در صورتی که تمکن مالی نداشته باشد از دادگاه درخواست اعسار کرده و در صورت پذیرش دادگاه  مهریه به صورت اقساطی تقسیم بندی می شود.

بذل مهریه + هبه + ابرا + بخشش +استحقاقیبذل مهریه + هبه + ابرا + بخشش +استحقاقی

اما اگر مهریه بیش از 110 سکه باشد، زوج در صورتی که توانایی پرداخت آن را داشته باید آن را پرداخت کند. در غیر این صورت نیازی به پرداخت آن نیست و هیچ گونه ضمانت کیفری نخواهد داشت.

نحوه بذل مهریه

اگر زن سندی را تنظیم کرده باشد که در آن اقرار کرده باشد که مهریه را دریافت نموده است، پس از آن کاری از زن ساخته نیست زیرا در صورت انکار این انکار مبنی بر انکار بعد از اقرار است. که در قانون ایران انکار پس از اقرار پذیرفته نیست.

بنابراین در این شرایط مهریه او دریافت شده محسوب می شود، مگر این که بتواند ثابت کند اقرار او اشتباه بوده است.

حالت دوم برای زمانی است که زن مهریه ای که بر گردن مرد است را بری کند که این موضوع ابراء نام دارد. فرقی ندارد سندی که زن به مرد می دهد عادی باشد یا رسمی، در هر صورت برای زن امکان رجوع وجود نخواهد داشت.

بنابراین مطابق قانون مدنی ابراء به این معنی است که زوجه از حق خود به اختیار بگذرد.

در حالت سوم نیز مانند حالت قبل امکان رجوع برای زن وجود ندارد، این مربوط به زمانی است که مهریه تحت عنوان عقد صلح در ازای چیزی صلح شده باشد.

در صورتی که زن و مرد به توافق رسیده باشند و مهریه را از آن چیزی که در عقد نامه قید شده است کمتر یا بیشتر کنند، این توافق شرعی نبوده و تاثیری در مهریه ندارد.

حالت بعد زمانی است که مثلا زوجین به صورت توافقی جدا شده اند و زن در ازای طلاق مهریه را بخشیده است. در این صورت زن می تواند در ایام عده به دفتر خانه ی مربوط مراجعه کرده و رجوع به ما بذل کند.

رجوع او در صورتی پذیرفته می شود که زن دارای عده باشد یعنی باکره و یا یائسه نباشد.

روش دیگر که امروزه نیز رواج پیدا کرده این است که زن نوشته ای عادی یا رسمی تنظیم کرده و در آن نوشته مهریه خود را ببخشد یا هبه کند.

بر اساس نظر برخی از قضات در این حالت با توجه به قانون در مورد هبه زن می تواند رجوع کند و برخی دیگر نیز بر اساس قانون مدنی معتقدند که زن حق رجوع ندارد.

نکته ی قابل توجه این است که برای دریافت مهریه و بذل مهریه نیازی به اجازه پدر زوجه نیست. و اگر دفاتر اسناد رسمی خواهان حضور نزدیکان درجه یک زوجه هستند به این دلیل است مصلحت اندیشی کنند.

بنابراین از نظر قانونی دریافت و بخشش مهریه نیازی به اجازه کسی ندارد.

بذل مهریه + هبه + ابرا + بخشش +استحقاقیبذل مهریه + هبه + ابرا + بخشش +استحقاقی

متن ابرا مهریه یا بذل آن و اقرار و سایر موراد در دفاتر اسناد رسمی موجود است بنابراین نیازی نیست آن را تهیه کنید، و تنها باید توجه داشته باشید که این اسناد باید در دفترخانه مشخص شوند.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *