تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تقاضای اعسار از پرداخت مهریه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

مهریه در حالت کلی نوعی پشتوانه اجتماعی برای زن حساب می شود چرا که در صورتی طلاق و یا فوت شوهر ، زن متحمل خساراتی می شود که مهریه می تواند تا حدودی از لحاظ مالی تامین کننده برای زن باشد .

 

هنگامی که مرد قصد جدایی از همسر خود را دارد باید مهریه وی را بپردازد و تکلیف حقوق مالی او را روشن کند دسته ای از این مردان به صورت نقدی و یکجا مهریه زن را پرداخت می کنند و جدا می شوند که مشکلی در این صورت نخواهد بود.

در این متن تقاضای اعسار از پرداخت مهریه بررسی شده است برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باب به مشاوره قوه قضاییه مراجعه کنید

اما دسته دیگر که تعداد آن ها کم هم نیست قصد جدایی از همسر خود را دارند اما توان پرداخت مهریه به صورت یکجا و نقدی را ندارند . در این موارد مردان می توانند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه بدهند اگر دادخواست اعسار ایشان در دادگاه پذیرفته شود ، مهریه قسط بندی می شود و مرد می تواند ضمن اینکه زن خود را طلاق دهد مهریه همسرش را هم به طور ماهیانه و اقساطی بپردازد.

اما در این هنگام اگر زن مالی به غیر از مستثنیات دین از مرد سراغ داشته و زن آن اموال را شناسایی  و به دادگاه معرفی نماید می تواند این اموال را توقیف کند و دادخواست اعسار مرد پذیرفته نخواهد شد و مجبور است که مهریه را به صورت نقدی پرداخت کند یا مال به نفع زن توقیف می شود .

مدارک لازم برای تنظیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

تقاضای اعسار از پرداخت مهریه

1-مدارک شناسایی و عقد نامه

2-ارائه  دو شاهد عاقل و بالغ و مطلع از وضعیت اعسار مرد ( شهادت کتبی آنها )

3- استعلام حساب بانکی برای اثبات عدم ملائت مرد

4- دادنامه محکومیت مهریه

5- فهرست کلیه نقل و انتقالات اموال طی یک سال اخیر

مدعی اعسار باید پس از صدور حکم به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه و برای دادن دادخواست اعسار اقدام کند فرم مربوط به کلیه نقل و انتقالات مالی طی یک سال اخیر را هم از همان دفتر خدمات قضایی می تواند تهیه کند و استشهادیه شاهدان را هم ضمیمه کرده و دادخواست را ثبت نماید .

اعسار به وضعیت فرد غیر تاجری می گویند که توان پرداخت بدهی ها یا هزینه دادرسی خود را نداشته باشد.

اعسار بدهکار با اعتراف طلب کاران به معسر بودن وی نیز شهادت دو مرد عادل ثابت گردد .

اعسار امری حادث است بدین معنی که هر شخصی می تواند یک روز متمکن و روز دیگر معسر گردد در نتیجه اعتبار امر مختومه ندارد .

معسر کسی است که به دلیل نداشتن مالی به جز مستثنیات دین ، قادر به تادیه دیون خود نباشد .

طبق ماده 7 : (( در مواردی که وضعیت سابق مدیون دلالت بر ملائت وی داشته یا مدیون در عوض دین مالی دریافت کرده یا به هر نحو تحصیل مال کرده باشد ، اثبات اعسار بر عهده اوست ، مگر اینکه ثابت کند آن مال تلف حقیقی یا حکمی شده است. در این صورت و نیز در مواردی که مدیون در عوض دین ، مالی دریافت نکرده یا تحصیل نکرده باشد ، هرگاه خوانده دعوای اعسار نتواند ملائت فعلی یا سابق او را ثابت کند یا ملائت فعلی یا سابق او نزد قاضی محرز باشد ، ادعای اعسار با سوگند مدیون مطابق تشریفات مقرر در قانون آیین دادرسی مدنی پذیرفته می شود ))

دعوی اعسار به دو طریق مطرح می شود :

1-طرح دعوای اعسار همراه با دعوی اصلی

2-طرح دعوی اعسار از طریق دادخواست

چرا که در هر دو صورت شهادت شهود الزامی است . شهود باید از وضعیت مالی مدعی اعسار با خبر باشد و از جزئیاتی مثل مشخصات نوع شغل وسیله امرار معاش و وضعیت مالی و در آمد و مخارج وی با اطلاع باشند به طوری بتواند در این زمینه ها نزد قاضی سوگند بخورد .

تقاضای اعسار از پرداخت مهریه

نکته : حکم اعسار پذیرفته شده توسط قاضی ، در تمام مراحل رسیدگی به یک پرونده قابل استفاده است مگر آنکه مدعی اعسار در جریان رسیدگی متمکن گردد به طور مثال به او ارثیه برسد یا شرایط طوری رقم بخورد که ارزش اموالش زیاد گردد .

نکته : اعسار از هزینه دادرسی در هر مرحله امکان دارد هم در مرحله بدوی و هم واخواهی و هم تجدید نظر ممکن می باشد .

نکته : در صورتی که مشخص گردد مدعی اعسار دارای حسن نیت نبوده و اظهارات وی با عدم صداقت بیان شده و وی متمکن بوده و برای فرار از دین اقدام به ادعای اعسار کرده ، حکم اعسار و تقسیط بلااقدام می گردد .

 

در این نوشته اعسار از پرداخت مهریه  مورد بررسی قرار داده شده است. اگر به دنبال بهترین وکیل مهریه هستید، با شماره های مذکور موسسه حقوقی   تهران وکیل در تماس باشید.

اعسار از پرداخت مهریه
اعسار از پرداخت مهریه

برگ دادخواست به دادگاه عمومی

مشخصات طرفین

نام


نام خانوادگی

نام پدر
شغل
محل اقامت شهر – خیابان – كوچه – شماره – پلاک

خواهان

خوانده

وکیل یا نماینده قانوني

تعیین خواسته و بهای آن

اعسار از پرداخت مهریه تقسیط آن

دلایل و منضمات دادخواست

۱- فیش حقوقی صادره از سازمان متبوع. ۲- تصوير مصدق استشهادیه با امضای حداقل ۲ نفر۳- شهادت شهود. ۴ – مدرک مورد نیاز دیگر”

ریاست محترم شعبه دادگاه عمومی (خانواده) محل صدورحکم مهریه یانفقة”

اعسار از پرداخت مهریه
اعسار از پرداخت مهریه

باسلام احتراما به استحضار می رساند:

اینجانب با خوانده به موجب عقد نامه شماره مورخ ثبت شده در دفترخانه “شمارد ونام شب سنا: عقد ازدواج دائم با میربه ای به میزان ریال منعقد کرده ایم هر چند پرداخت مهریه ما في الذمه تعهد گردیده است ولی نظر به این که در حال حاضر به جهت مشکلات متعدد عدم دسترسی به اموالم توان پرداخت آن را ندارم فلذا با توجه به مدارک تقدیمی مستند به ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۱۳۷۷ صدور حکم اعسار از پرداخت مهریه تقسیط مهریه مورد استدعاست.

محل امضاء – مهر – انگشت

دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

شماره و تاریخ ثبت درخواست
شماره
تاریخ
شعبه    دادگاه عمومی    رسیدگی فرمایید
نام و نام خانوادگی مقام ارجاع کننده
تاریخ        امضا

اعسار از پرداخت مهریه
اعسار از پرداخت مهریه

توجه داشته باشید شما محدودیتی برای دریافت مشاوره نخواهید داشت و می توانید هم مشاوره حضوری و هم آنلاین دریافت کنید. برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان همراه شما هستیم.

 

در این مقاله میخواهیم راجب اعسار از پرداخت مهریه صحبت کنیم و بگوییم که یک وکیل چه کمکی می تواند به اعسار از پرداخت مهریه کند. در مواردی که زوج برای پرداخت مهریه هیچ اموالی به نام خود ندارد چه اقدام قانونی باید انجام داد؟ با توجه به تخصصی بودن این موارد زوج باید وکیل پایه یک دادگستری جهت انجام صحیح امور انتخاب نماید.


بعد از اینکه زوج به صورت قطعی به پرداخت مهریه محکوم می گردد اما اموال یا درآمد چندانی ندارد که بتواند به صورت یکجا مهریه زوجه را پرداخت نماید وکیل مجرب باید دادخواستی تحت عنوان اعسار از پرداخت محکوم به(مهریه) مطرح نماید تا اعسار زوج را با وجود دلایل محکم اثبات نماید تا  در نهایت پرداخت مهریه به صورت اقساطی تعیین گردد.

باید بدانید که دعوای اعسار از پرداخت مهریه به همان شعبه دادگاهی ارجاع داده می شود که در خصوص دعوای مطالبه مهریه رأی صادر کرده است.

با توجه به اینکه اخیراً با وجود اعسار زوج دیگر حکم جلب صادر نمی گردد بنابراین اثبات اعسار زوج در محضر دادگاه کاملاً حساس و تخصصی می باشد زیرا اگر رئیس دادگاه به اقناع وجدانی خود جهت احراز عسار زوج نرسد و دعوا را  رد نماید و این حکم قطعی گردد در نهایت اگر زوج مهریه را به صورت یکجا و کامل پرداخت ننماید با صدور حکم جلب راهی زندان می شود.

البته در هر زمان می شود دوباره دادخواست اعسار از پرداخت مهریه مطرح گردد.

 بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق و برای اینکه دعوا به صورت دقیق و صحیح به پیش برود باید برای گرفتن وکیل اعسار از پرداخت مهریه تعجیل نموده و به موسسه حقوقی تهران وکیل که دارای وکلای مجرب اعسار و مهریه هستند اعتماد نموده و با برقرار ارتباط با وکلای اعسار و گرفتن مشاوره تخصصی وکیل خوب اعسار را انتخاب نموده تا تمام کار را صفر تا صد وکیل به درستی انجام دهد.’

اعسار از پرداخت مهریه

اما در خصوص دعوای اعسار این نکته ی مهم باید در نظر گرفته شود که برای اثبات اعسار زوج و عدم توانایی زوج جهت پرداخت یکجای مهریه باید هیچ مالی به نام زوج نباشد و دو نفر شاهد مرد عادل که طبق قانون دارای شرایط شرعی و قانونی جهت ادای شهادت هستند این امر را شهادت داده و تأیید نمایند که زوج هیچ اموالی به نامش ندارد و بیکار می باشد یا حقوق ناچیزی برای گذران زندگی خود به دست می آورد که اینها نشان از اعسار زوج می باشد و با اثبات اعسار زوج مهریه به صورت اقساطی برای پرداخت به زوجه تعیین می گردد که در این خصوص اگر زوج اعتراض داشته باشد می تواند برای کاهش اقساط و تعدیل مهریه اعتراض نموده که در بیشتر موارد مقدار اقساط با توجه به گرانی های اخیری که اتفاق افتاده کسر می گردد.

در بحث وصول مهریه از سوی تن، برای مرد راه دفاعی خاصی وجود ندارد چون امضای سند ازدواج توسط مرد به مانند صدور چک بدون تاریخ است که آن را در اختیار زن گذاشته تا آن را هر گاه خواست تاریخ زده و مطالبه نماید. اما با این وجود در قانون مدنی و قانون حمایت خانواده و قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب سال ۱۳۹۴ و برخی قوانین پراکنده دیگر یک سری مقرراتی وضع شده که مرد از طریق آن ها می تواند تا حدودی از شدت عمل قانونی زن در جهت وصول مهریه بکاهد چون اگر مرد نخواهد از این ابزارهای قانونی استفاده کند خیلی زود با دستور حبس مواجه می شود.

با توجه به این که در بین خانواده های ایرانی گرفتن مهریه از ابتدا مورد خواست و اراده و هدف زن و خانواده او نیست، اما در مواقع بروز اختلاف گاهی می تواند اهرمی برای صلح و سازش باشد و گاهی نیز هیچ تاثیری ندارد و سازشی رخ نمی دهد و ناگزیر مرد محکوم به پرداخت تمام مهریه می شود.

مرد نیز می تواند در مقابل دادخواست مطالبه مهریه زن طی دادخواست متقابل ادعای اعسار کند و یا این که بعد از صدور حکم به پرداخت مهریه دادخواست اعسار را علیه زن به دادگاه ارائه نماید. در قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی سابق مصوب سال ۱۳۷۷، مرد برای اثبات اعسار می بایستی چهار شاهد معرفی می کرد اما با اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، اکنون معرفی دو شاهد کافی است. برای اثبات اعسار باید یک سری مسائل حقوقی رعایت شود تا مرد موفق به دریافت رای اعسار شود که پیشنهاد می کنم در این خصوص با وکیل متخصص دعاوی خانواده مشاوره نمایید، چون عدم آگاهی از رعایت تشریفات شکلی مربوط به تنظيم استشهادیه اعسار، باعث رد دعوا می گردد و مرد مواجه با دستور بازداشت به واسطه قطعیت مهریه می شود.

اعسار از پرداخت مهریه

نکته: بعد از اثبات اعسار و ناتوانی مالی مرد در پرداخت یکجای تمام مهریه زن، دادگاه ها معمولا مبادرت به صدور حکم به پرداخت قسمتی از مهریه به صورت پیش پرداخت می کند و مابقی به صورت اقساط ماهیانه می نماید. اما اگر بعد از صدور حکم اعسار مرد توان مالی مناسب پیدا کند زن می تواند تقاضای تعدیل مهریه نماید تا بعد از اثبات و احراز توان مالی مرد در پرداخت مهریه، اقساط ماهیانه بیشتر شود و بالعکس اگر قدرت مالی مرد کم شود می تواند با دادن دادخواست تعدیل مهریه و اثبات آن، اقساط ماهیانه را کاهش دهد.

اگر مرد اقساط ماهیانه را نپردازد یا به تعویق اندازد زن می تواند تقاضای بازداشت مرد را با پرداخت اقساط معوقه را نماید.

در برخی از جلسات مشاوره، آقایان اظهار می کنند قبلا خانه یا پولی را به عناون مهریه به همسرم داده ام. آیا باز هم مکلف به پرداخت مهریه هستم؟

در پاسخ باید گفت تا زمانی که از طرف زن رسیدی مبنی بر دریافت مهریه اش بصورت امضاء شده به مرد تسلیم نشود، مرد نمیتواند از پرداخت مهریه شانه خالی کند. بنابراین اگر قصد شما از انتقال سند یک ملک به زن بعنوان مهریه او است باید این موضوع صورت جلسه شده یا به امضای طرفین برسد زیرا در صورت نبودن مدرک کافی حتی معرفی شاهد نیز در بسیاری از مواقع برای اثبات ادعای پرداخت مهریه زن کارساز و کافی نخواهد بود.

جهت مشاوره حقوقی با وکیل متخصص در زمینه اعار می توانید با شماه 77221941 تماس بگیرید تا وکلای مجرب پاسخگو شما عزیزان باشند.

 

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *