تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مراحل اعسار مهریه + مدرک + نمونه لایحه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مقاله طلاق توافقی قصد داریم راجع به اعسار مهریه و مراحل اعسار مهریه به شما عزیزان توضیح دهیم. در ادامه در مورد مدارک لازم برای اعسار مهریه و نمونه لایحه اعسار از پرداخت مهریه صحبت خواهیم کرد. در صورت داشتن سوال می توانید با شماره 77221941 تماس گرفته و با وکلای ما صحبت کنید.

 

 

مراحل اعسار مهریهمراحل اعسار مهریه + مدرک + نمونه لایحه

گاهی اوقات زوج و زوجه در حال ادامه زندگی هستند که زوجه اقدام می کند برای اجرا گذاشتن مهریه اگر اطلاع نداشته باشد از اموال ثبتی همسرش وقتی مهریه خویش را اجرا گذاشته با درخواست تامین خواسته و توقیف اموال می تواند اموال همسر را به مزایده گذاشته و مطالبه مهریه را انجام دهد.

عدم پرداخت مهریه توسط همسر 

اگر همسر قصد پرداخت نکردن مهریه را داشته باشد و اموال خود را بعد از اجرا گذاشتن مهریه انتقال دهد به غیر یا یکی از بستگان بعد از احراز این موضوع با حکم قضایی ابطال سند انجام می شود وجنبه عمومی جرم شخصی که قصد فرار از دین را داشته باشد انجام خواهد شد که 6 ماه تا 2 سال حبس دارد چون این دعوی طرح شده کیفری محسوب می شود.

شرایط پرداخت مهریه و مراحل اعسار مهریه چندین حالت دارد اگر زوج استطاعت مالی داشته باشد یا به صورت قسط پرداخت می کند یا املاکی بابت سکه های زوجه به نام می زند. البته پرداخت مهریه منوط می شود به چیزی که مالیت داشته باشد یعنی چیزی مالیت نداشته باشد قابل قبول نیست البته اجرا گذاشتن مهر باید مالیت داشته باشد و قابل تملک نیز باشد.

اگر زوجه اموالی را برای توقیف اموال معرفی کند که در قالب سند رسمی نباشد در قالب قولنامه باشد باید اثبات شود که در تعریف مالکانه زوج است و در این صورت قابل توقیف است ولی اثبات آن شرط است در غیر صورت امکان پذیر نخواهد بود.

مراحل اعسار مهریه 

اعسار یعنی زمانی شخصی محکوم به پرداخت مهریه ( در خصوص مهریه) است توانایی و استطاعت مالی نداشته باشد و معسر از پرداخت است شرایط قبولی اعسار منوط به اثبات آن می شود.

مرجع رسیدگی به دعوای اعسار در مورد محکوم به محکمه ای است که بدایتاٌ به دعوی اصل ی رسیدگی کرده است. دعوی اعسار در مقابل اوراق اجرائیه  ثبت اسناد در محکمه محل اقامت مدعی اعسار اقامه خواهد شد.

در رسیدگی به دعوی اعسار در مورد محکوم به  هرگاه محکوم علیه برای معافیت موقتی از پرداخت خارج عدلیه نیز ادعای اعسار کند موقتا بدون رسیدگی مخصوص از مخارج مربوط به دعوی اعسار معاف است.

شرایط رسیدگی به مراحل پرداخت اعسار مهریه

  • مدعی اعسار باید شهادت کتبی لااقل چهار نفر از اشخاصی که از وضع معیشت و زندگانی او مطلع باشند به عرض حال خود ضمیمه نماید.
  • در شهادت نامه مذکور باید اسم و شغل و وسائل گذراندن مدعی اعسار و عدم تمکن او برای پرداخت محکوم به یا دین با تعیین مبلغ آن تصریح شود.
  • در صورت غیبت مدعی اعسار در جلسه ی محکمه یا عدم تعقیب او تقاضای مدعی علیه برای رسیدگی به دعوی مزبور کافی است.
  • حکم رد یا قبول اعسار در مورد محکوم به قابل استیناف و تمیز است.
  • معسر کسی است که به واسطه ی عدم کفایت دارائی یا عدم دسترسی به مال خود قادر به تادیه مخارج محاکمه یا  دیون خود نباشد.

مهریه یکی از مهم ترین حقوق مالی زوجه می باشد که مطابق با قانون زوج موظف به پرداخت آن است. هنگامی که حکم محکومیت زوج به پرداخت مهریه صادر می شود در صورتی که زوج بتواند ناتوانی مالی خود را اثبات کند دادگاه با احراز اعسار زوج حکم به قسط بندی مهریه می دهد. طرح دعوی اعسار از مهریه نیازمند طی مراحل و تشریفات خاص قانونی است که غالب اشخاص به جهت عدم آگاهی از این تشریفات با تضییع حقوق خود مواجه می شوند لذا مشورت با وکیل خانواده مجرب در خصوص آگاهی از مراحل اعسار مهریه ضروری به نظر می رسد.

اعسار از پرداخت مهریه

پس از صدور حکم محکومیت زوج به پرداخت مهریه در صورت عدم تمکن مالی مرد از پرداخت مهریه لازم است مراحل اعسار مهریه طی شود. در مراحل اعسار مهریه مدرک و دسته ای از مستندات و ادله و شهادت شهود در خصوص احراز اعسار و عدم تمکن مالی زوج لازم است.طبق قانون منظور از معسر شخصی است که جز مستثنیات دین( امکانات ضروری برای زندگی) مال دیگری نداشته باشد.

در خصوص مراحل اعسار مهریه لازم است توجه داشته باشید که در ابتدا زوج به عنوان مدعی اعسار با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را تقدیم نماید. توجه داشته باشید که تنظیم دادخواست اعسار از مهریه خود امری کاملا تخصصی است و لازم است به وکیل متخصص و مجرب در دعاوی و پرونده های خانوادگی سپرده شود.

در مراحل اعسار مهریه مدرک لازم برای تقدیم به مرجع قضایی عبارت است از: دادنامه محکومیت زوج به پرداخت مهریه، استشهادیه( شهادت دو نفر بر اعسار مرد)، صورت کلیه اموال منقول و غیر منقول زوج و فهرست کلیه نقل و انتقالات اموال در سال گذشته.

توجه داشته باشید که با توجه به متفاوت بودن اوضاع و احوال هر پرونده مراحل اعسار مهریه می تواند متفاوت باشد لذا لازم است در خصوص مراحل اعسار مهریه و شرایط قانونی تقدیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به وکیل متخصص در امور خانوادگی مراجعه کنید.

مراحل اعسار مهریه + مدرک + نمونه لایحهمراحل اعسار مهریه + مدرک + نمونه لایحه

دادخواست اعسار از مهریه

تنظیم دادخواست و نمونه لایحه اعسار از پرداخت مهریه نیازمند آشنایی با رویه دادگاه خانواده و اشراف و احاطه کامل به قوانین و مقررات اعسار از پرداخت مهریه است. طبیعتا یک وکیل مجرب و به روز در حوزه پیگیری دعاوی خانوادگی و اعسار از پرداخت مهریه می تواند روند پرونده ی شما را تسریع بخشد و در احقاق حقوق شما نهایت تلاش خویش را به کار بندد. از آن جا که تنظیم دادخواست اعسار از مهریه تخصصی و کاملا حرفه ای می باشد، موسسه حقوقی تهران وکیل با ارائه نمونه لایحه اعسار از پرداخت مهریه می تواند شما را تا حدودی با شرایط شکلی و ماهوی لایحه اعسار از پرداخت مهریه آشنا کند.

موسسه حقوقی تهران وکیل با ارائه انواع خدمات تنظیم دادخواست و لایحه اعسار از پرداخت مهریه به صورت آنلاین و حضوری و با حضور متخصصین حقوق خانواده می تواند در تنظیم یک لایحه اعسار از پرداخت مهریه به صورت کامل و بی نقص شما را یاری کند.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *