تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

قبل از بررسی بهترین روش اجرا گذاشتن مهریه ، لازم به ذکر است که زن پس از جاری شدن خطبه عقد، صاحب مهریه است و هر زمان که بخواهد می تواند آن را از همسرش درخواست کند و هر اقدامی بخواهد می تواند با مهریه خود انجام دهد. اجرای مهریه از طریق اجرای ثبت: از آن جایی که سند ازدواج یک سند رسمی است، زنان نیز برای گرفتن حق خود از طریق اجرای سند رسمی ازدواج اقدام کنند. ضمن اینکه اقدام از طریق اجرای اسناد رسمی مزایا و فوایدی دارد از جمله کوتاه‌‌شدن روند رسیدگی.

کمتر‌شدن هزینه داوری چون در روند رسیدگی در محاکمه دادگستری دو هزینه باید پرداخت کرد. اول برای داوری و دوم از باب اجرا؛ اما در صورت اقدام از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی فقط حق‌الاجرا پرداخت می‌شود. افزون بر این در صورت اقدام از طریق اجرای امکان ممنوع‌الخروج کردن زوج وجود دارد. امکانی که در روند رسیدگی به محاکمه دادگستری پیش بینی نشده‌است، طبیعی است که زن و شوهر بعد از انعقاد عقد آن را در دفترخانه ازدواجی ثبت کرده‌اند.

درخواست صدور اجرائیه (که لزوماً باید کتبی باشد) و نیز توسط همسر (وکیل یا قیم او برحسب مورد) از همان دفترخانه به عمل خواهد آمد. این تقاضا باید در قالب فرم‌های مصنوعی که محتوای آن مربوط به فرد را دارد، انجام می‌شود.

 راهنمای به اجرا گذاشتن مهریه

عروسی که با لباس سفید و با هزاران امید به خانه بخت می رود، دامادی که در یافتن بهترین شریک زندگی خود برای ساختن خانواده انتظار می کشد و اما مهریه، این یک سنت دیرینه است که هم مورد احترام بوده و هم مورد اعتراض قرار گرفته است. در حالی که ریشه های آن ممکن است به سال های قبل برگردد، اجرای مهریه هنوز سوالات متعددی را برای خانواده ها ایجاد می کند.

فرقی نمی‌کند به عنوان کسی که برای به اجرا گذاشتن مهریه اقدام می کند یا یکی از اعضای خانواده ، به دنبال مشاوره حقوقی هستید و ما را دنبال می کنید. در این راهنمای جامع به اجرا گذاشتن مهریه، ضمن ارائه اطلاعات ضروری در مورد اینکه چه زمانی و چرا ممکن است نیاز به مشاوره با یک وکیل داشته باشید، به نکات مربوط به اجرای مهریه می پردازیم. پس همراه ما باشید !

مهریه

مشاوره حقوقی در مورد مهریه

پیمودن مراحل قانونی پیرامون به اجرا گذاشتن مهریه  می تواند کاری دلهره آور باشد. از آنجایی که قوانین و مقررات در زمینه مهریه بسیار پیچیده می باشد، بسیار مهم است که به دنبال مشاوره حقوقی مناسب برای اطمینان از رعایت و محافظت از حق و حقوق خود باشید. مشاوره با یک وکیل خانواده که در زمینه حقوق زوجیت تخصص دارد بسیار توصیه می شود.

یک وکیل خانواده با تجربه در رسیدگی به پرونده های مهریه می تواند راهنمایی های ارزشمندی را در طول فرآیند به اجرا گذاشتن مهریه ارائه دهد. آنها درک عمیقی از قوانین مربوطه خواهند داشت و اطمینان حاصل می کنند که تمام اسناد و مداررک لازم به طور دقیق و کارآمد تهیه شده است. تخصص و تجربه  آنها به آنها این امکان را می دهد که از هر گونه دام یا چالش بالقوه ای که ممکن است پیش بیاید عبور کنند.

در طول مشاوره خود با یک وکیل، حتماً در مورد تجربه آنها در رسیدگی به پرونده های مشابه سؤال کنید و میزان موفقیت آنها را جویا شوید. یک وکیل خوب نه تنها دانش گسترده ای از قانون مهریه خواهد داشت، بلکه در هنگام برخورد با طرف های متخاصم مهارت های عالی مذاکره نیز خواهد داشت.

به یاد داشته باشید که استخدام وکیل هزینه دارد – هزینه خدمات آنها بسته به عواملی مانند پیچیدگی و مدت پرونده می تواند متفاوت باشد. ضروری است که این جزئیات را از قبل در طول مشاوره اولیه خود مورد بحث قرار دهید تا درک روشنی از آنچه از نظر مالی در حال ورود به آن هستید داشته باشید.

علاوه بر ارائه وکالت، برخی از وکلا ممکن است روش های حل اختلاف جایگزین مانند میانجی گری یا داوری را ارائه دهند. این گزینه‌ها می‌توانند به حل و فصل مناقشات دوستانه‌تر کمک کنند و در عین حال از نبردهای طولانی دادگاه اجتناب کنند. مشاوره با یک وکیل متخصص خانواده تضمین می کند که حقوق شما در تمام مراحل اجرای مهریه محفوظ است. دانش و تجربه آنها شما را از موانع بالقوه راهنمایی می کند و در طول این تغییر مهم در زندگی به شما آرامش می دهد.

آیا برای اخذ مهریه به وکیل خانواده نیاز داریم؟

وقتی صحبت از اجرای مهریه می شود، بسیاری از افراد در این فکر هستند که آیا به یک وکیل خانواده برای کمک به آنها در این روند قانونی نیاز دارند یا خیر. در حالی که استخدام وکیل اجباری نیست، مشاوره با وکیل می تواند مشاوره و راهنمایی حقوقی ارزشمندی را در کل فرآیند ارائه دهد.

جضور یک وکیل خانواده متخصص در امور مهریه می تواند این اطمینان را حاصل کند که تمام اسناد و مدارک لازم به درستی تهیه و آماده ارائه به دادگاه است. علاوه بر این، یک وکیل ماهر با قوانین و مقررات محلی مربوط به مهریه آشنا خواهد بود که ممکن است از حوزه قضایی به حوزه قضایی دیگر متفاوت باشد. این دانش می تواند به شما کمک کند تا از موانع قانونی یا عوارض احتمالی که ممکن است در طول فرآیند اجرا به وجود بیاید، عبور کنید.

داشتن یک وکیل خانواده در کنار شما نیز می تواند با دانستن اینکه شما یک شخص با تجربه دارید که از منافع خود دفاع می کند، آرامش خاطر را فراهم کند. در صورت بروز اختلاف یا اختلاف در مورد میزان یا ماهیت مهریه، آنها می توانند از طرف شما مذاکره کنند. در حالی که استخدام وکیل خانواده اجباری نیست، تخصص و راهنمایی آنها می تواند روند اجرای مهریه را تا حد قابل توجهی ساده کند و در عین حال از رعایت قوانین قابل اجرا و حفظ حقوق شما اطمینان حاصل کند. مشاوره با یک وکیل آگاه همیشه هنگام رسیدگی به امور حقوقی مهم مانند این توصیه می شود.

برای اجرای مهریه از کجا شروع کنیم؟

اجرای مهریه می تواند یک فرآیند پیچیده و حساس باشد، بنابراین مهم است که با احتیاط به آن برخورد کنید. در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای شروع انجام دهید:

1. جنبه های حقوقی را بشناسید: قبل از اقدام، با قوانین مربوط به مهریه در کشور خود آشنا شوید. حوزه های قضایی مختلف ممکن است قوانین و مقررات مختلفی در مورد مهریه داشته باشند، بنابراین بسیار مهم است که بدانیم چه چیزی از نظر قانونی مجاز است.

2. به دنبال مشاوره حقوقی باشید: در حالی که استخدام وکیل خانواده ممکن است برای اجرای مهریه ضروری نباشد، مشاوره با او می تواند راهنمایی های ارزشمندی را در جهت بررسی موارد قانونی ارائه دهد. یک وکیل می تواند به شما کمک کند که تمام مراحل لازم را به درستی دنبال کنید و از منافع خود محافظت کنید.

3. تهیه مدارک لازم (همه چیز را مستند کنید) : برای ایجاد یک پرونده قوی برای اجرای مهریه، تمام اسناد مربوط به عقد ازدواج و هر گونه دارایی یا کمک پولی وعده داده شده و مدارک دارایی های همسر خود را جمع آوری کنید. این شامل توافق نامه های کتبی و رسیدها در صورت وجود است.

به یاد داشته باشید که هر موقعیتی منحصر به فرد است و در اجرای مهریه هیچ رویکرد یکسانی وجود ندارد. ارزیابی دقیق هر مرحله بر اساس شرایط خاص خود و کمک گرفتن از وکیل مربوطه در طول فرآیند ضروری است.

محتوای فرم‌های درخواست صدور اجرائیه:

1 – نام و نام‌خانوادگی – شماره شناسنامه – تاریخ تولد  – محل صدور- نام پدر – کدملّی – محل اقامت درخواست‌کننده اجرائیه یا نماینده قانونی آن

2 – نام و نام‌خانوادگی – شماره شناسنامه – اقامت متعهد – محل صدور – نام پدر- کد‌ملّی – تاریخ تولد

3 – موضوع که اجرای آن تقاضا شده‌است.

4 – شماره و تاریخ مستند درخواست صدور اجرائیه

به جهت آنکه درخواست صدور اجرائیه از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی انجام می شود، قانون‌گذاربا اعمال شرایط و مقررات لازم سخت‌گیری‌هایی در این زمینه صورت داده که سردفتر باید با احراز شرایط زیر در مورد امکان صدور اجرائیه، تحقیقات لازم را انجام‌دهد.

هزینه به اجرا گذشتن مهریه

اگر قصد دارید تا مهریتان را به اجرا بگذارید، سریع ترین و ارزان ترین راه مراجعه به یک دفتر اسناد رسمی است. در این شرایط شما می توانید با پرداخت هزینه مهریتان را به اجرا گذاشته و زوج را محکوم کنید. اما باید بدانید که این کار به همین سادگی نیست و شما نیازمند داشتن تجربه هستید؛ در صورتی که تجربه لازم را برای انجام این کار ندارید، حتما با موسسه حقوقی تهران وکیل تماس بگیرید. وکیلان خانواده در این موسسه با داشتن سال ها تجربه در زمینه های مختلف می تواند شما را راهنمایی کند. به این ترتیب اگر نگران هزینه های آن هستید، باید بگویم که شما می توانید با هزینه ای کاملا ناچیز، با یک وکیل از این موسسه در ارتباط باشید تا بهترین راه حل پیش روی شما قرار بگیرد و بتوانید در مدت کوتاهی نسبت به گرفتن حقتان اقدام کنید. برای به اجرا گذاشتن مهریه باید بدانید که در قوانین جدید، مهریه تا 110 سکه قابل گرفتن است و اگر مرد 110 سکه را پرداخت کند و مابقی را ندهد، امکان مجرم کردن وی بسیار کم است که در این شرایط می تواند مابقی را به صورت معرفی اموال مرد به دادگاه انجام دهید. خود زوجه و یا وکیل او می تواند اموالی که آقا دارد را به دادگاه برای توقیف اموال معرفی کند که اگر زوج این شرایط را نداشته باشد (اموال) گرفتن آن باطل می شود.

کدام مهریه قابل اجرا است؟

مهریه باید دارای شرایطی باشد تا بتوانید آن را به اجرا بگذارید؛ به طور مثال باید دارای ارزش مالی باشد و اگر این ارزش را نداشته باشد، شما نمی توانید آن را به اجرا بگذارید. به طور مثال اگر مهریه شما هزار شاخه گل رز است، نمی توانید آن را به اجرا بگذارید. همچنین مهریه باید مشخص و معین باشد؛ یعنی اگر مهریه واضح قید نشده باشد، به اجرا گذاشتن آن باطل است. در آخر اینکه مهریه باید مشروع و قابل تملک باشد.

چطوری مهریه را به اجرا بگذاریم؟

اگر خانمی قصد دارد تا تمام مهریه خودش را به اجرا بگذارد و آن را اخذ کند، می تواند همین حالا از طریق شماره تماس هایی که در زیر صفحه موجود است، با وکلای ما در موسسه تهران وکیل تماس گرفته و مشورت کند. این موسسه دارای سال ها تجربه در زمینه انواع پرونده های طلاق و گرفتن مهریه می باشد و شما می توانید با راهنمایی آن ها، حقتان را پس بگیرید.

شرایط صدور اجرائیه از طریق اجرای ثبت

1 – درخواست مهریه به موجب سند رسمی با سند

2 – منجز بودن مهریه و تعهدات

3 – پرداخت مهریه وابسته به رسیدن زمان مشخص شده‌ای نباشد.

اقدامات سر دفتر پس از محرز شدن شرایط

1 – پس از احراز این مقدمات موظف است که اقدامات ذیل را انجام دهد: سردفتر رونوشت سند را در برگ‌های ویژه در مدت 24 ساعت با خط خوش و خوانا در 3 نسخه تهیه کند و موضوعی را که باید اجرا شود، در محل مخصوص آن نوشته و ظرف مدت 48 ساعت از تاریخ وصول تقاضا، برگ های اجرائیه را امضا کند و به مهر ویژه رسانده و برای اجرا کردن آن پیش مسئول اجرای ثبت می‌فرستند و رسید آن را دریافت می‌کند.

2 – بر سردفتر ازدواج واجب است پس از صدور اجرائیه، مراتب قانونی اجرائیه را به آخرین نشانی زوج، از طریق پست سفارشی به او اطلاع دهد و برگه‌های اجرائیه را به ضمیمه قبض به او اطلاع دهد.

پس از طی‌شدن این مراحل مأمور اجرای حکم را به زوج ابلاغ می‌کند و از تاریخ این ابلاغ، زوج باید ظرف 10 روز مهریه را پرداخت کند یا شرایط پرداخت مهریه را فراهم کند یا مالی را معرفی کند که از طریق آن اجرای سند ممکن شود.

زوجه می‌تواند برای اطمینان از رسیدن طلب خود، تقاضای تأمین طلب خود را از اموال زوجه بنماید، در این صورت اجرای ثبت اسناد رسمی مثل محاکمه دادگستری معادل طلب زوجه از اموال زوج بازداشت می‌کند تا از این طریق مانع نقل و انتقال یا خرید و فروش آن از جانب زوج شود.

اگر زوج در مصلحت قانونی تعیین‌شده‌، اقدام به پرداخت مهریه نکند، مهریه زوجه که بر ذمه‌ی مرد است از طریق فروش اموالی که صادره‌شده، مهریه زوجه وصول می‌شود.

 به طور کلی مهریه زن از دو طریق قابلیت وصول دارد :

1-از طرق جرای ثبت

2- از طریق دادگاه خانواده

اما آنچه موضوع بحث ماست بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه است که از نظر نویسنده و بیشتر وکلا بهترین روش برای به اجرا گذاشتن مهریه توسط وکیل اقدام از طریق اجرای ثبت است .

اما چگونه باید از طریق اجرای ثبت مهریه را به اجرا گذاشت؟

برای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت ابتدا زوجه باید به دفتر ازدواجی که عقد رسمی در آنجا صورت گرفته مراجعه نماید و در خواست کتبی خود را مبنی بر صدور اجراییه به آن دفتر خانه ازدواج بدهد البته صدور اجراییه شرایطی دارد که در صورت تحقق آن شرایط اجراییه صادر می گردد.

بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه

شروط صدور اجراییه شامل چه مواردی می باشد؟

  • اولا مطالبه مهریه به موجب سند رسمی باشد یعنی مهرالمسمی قید شده در عقد نامه رسمی زوجین باشد و در دفترخانه به ثبت رسیده باشد.
  • دوما مهریه منجز باشد یعنی معلق به امر خاصی نباشد به طور مثال معلق به بارداری زوجه نباشد .
  • سوما مهریه و تعهدات موجل نباشد یعنی برای پرداخت مهریه مدت مشخص نگردیده باشد به طور مثال برای پرداخت مهریه شرط نشده باشد که ده سال پس از عقد که در این حالت تاسپری نشدن مدت تعیین گردید زن نمی تواند مهریه خود را به اجرا بگذارد .

نحوه به اجرا گذاشتن مهریه

در صورت محرز شدن این شروط سردفتر دفترخانه رسمی مراحل صدور اجراییه را طی می کند و پس از صدور اجراییه ، این مهم را به زوج ابلاغ می نماید زوج هم پس از آنکه ااز ابلاغیه مطلع گردید 10 روز مهلت پرداخت مهریه دارد یا اگر توان پرداخت طی ده روز ندارد باید راهی برای پرداخت ان مشخص کند و اعلام دارد . با ابلاغ اجراییه تقاضای وصول طلب مهریه از اموال زوج یا ضامن وی می شود و در صورت عدم اقدام از طرف زوج معادل مهریه از اموال وی توقیف می شود و چنانچه  باز اقدامی از زوج صورت نگیرد اموال توقیفی به مزایده گذاشته می شود و مهریه وصول می شود

چنانچه گفته شد بهترین روش مطالبه مهریه از نظر کارشناسان اقدام از طریق اجرای ثبت است.

 اما دلایلی که کارشناسان در این باب اظهار داشته اند را بررسی می کنیم :

یکی از دلایل مهم برتری این روش نسبت به دادگاه سرعت در رسیدگی است در این روش پس از اینکه زن به اداره اجرای ثبت مراجعه و اصل سند ازدواج و کپی ان را تقدیم نمود ، تقاضای صدور اجراییه می کند و اجرای ثبت نیز پس از طی مراحلی اجراییه را به مرد ابلاغ نمی نماید که باید هرچه سریعتر دین مهریه را بپردازد و عدم پرداخت آن ضمانت اجرایی همچون مزایده اموال و ممنوع الخروجی مرد را در پی دارد

اما بهترین روش اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه باید مراحلی شکلی طی گردد که شامل تقدیم دادخواست و تعیین وقت رسیدگی است که باعث می شود این شیوه زمان بر باشد . دلیل مهم دیگر کارشناسان هزینه کم تر از طریقه ی اجرای ثبت است ، در اجرای ثبت تنها هزینه ای که پرداخت می شود حق الاجراست که آن هم اگر مرد مطابق مدت تعیین شده مهریه را بپردازد حق الاجرا هم به وصول مهریه تعلق می گیرد اما در شیوه مطالبه از طریق دادگاه شروع رسیدگی به پرداخت هزینه دادرسی مشروط است .

گذشته از صرف هزینه و زمانبر بودن شیوه مطالبه از طریق دادگاه مزیت دیگری که مطالبه از طریق اجرای ثبت دارد این امر است که امکان ممنوع الخروجی مرد را فراهم کرده تا مرد برای فرار از پرداخت بدهی مهریه نتواند به کشور دیگر متواری گردد این مهم در شیوه مطالبه از طریق دادگاه پیشبینی نشده  و در آن امکان این  کار وجود ندارد

بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه

نکته : برای ممنوع الخروج کردن زوج از طریق اجرای ثبت باید به ماده 17 قانون گدر نامه استناد نمود .

مزیت دیگری که اجرای ثبت دارد اینست که در آن ، عملیات اجرایی بلافاصله پس از درخواست کتبی زوجه آغاز می شود درست برخلاف دادگاه که عملیات اجرایی پس از فرآیند دادرسی و صدور حکمی قطعی با درخواست اجرای حکم توسط محکوم له یا همان زوجه یا وکیل او آغاز می شود . مزیت وکیل برای اجرا گذاشتن مهریه در تهران این است که شما می توانید به کمک وکیل براحتی از حق خود دفاع کنید و نگذارید شخصی حق شما را به ناحق بخورد.

و مزیت آخر اینکه صدور اجراییه در اجرای ثبت مشمول مرور زمان نمی گردد در صورتی که در مورد اجراییه دادگاه و با اسستناد به ماده 168 قانون اجرای احکام ، مرور زمان پنج ساله برای دادگاه در نظرگرفته شده است با اشاره به موارد ذکر شده بالا و بهره مندی از تجربیات وکلا و کارشناسان پیشنهاد ما مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت است که با فرهنگ ایرانی نیز سازگار تر است که حرمت شکنی بین زوجین یا عدم مراجعه به دادگاه کمتر متصور است .

درقانون وشرع اسلامی ،مهریه یک حق مالی است که برای زن درنظرگرفته شده است که با جاری شدن صیقه عقد دائم یا موقت به زن تعلق می‌گیرد ومالک مهریه می شود ودینی است که برعهده مرد می باشد که به صورت عندالمطالبه یا عندالاستطاعه درعقد نامه قید می شود. منظور از عندالمطالبه یا استطاعه بودن مهریه این است که درعقدنامه هرگاه مهریه عندالمطالبه قید شود زن می تواند هرزمان که اراده کند مهریه خود را ازمرد مطالبه نماید و الزامی به گرفتن طلاق نمی باشد اما درصورت عندالاستطاعه بودن مهریه زن زمانی می تواند مهریه خود را طلب کند که مرد استطاعت و توان مالی پرداخت آن را داشته باشد و زن برای مطالبه مهریه با توانایی مالی مرد را اثبات نماید.

مهریه حقی است که مرد باید دین خود را حتی بعد از فوت زن نیزبه وراث او پرداخت کند و یک طلب ممتازاست که بنا برقانون پرداخت آن نسبت به دیگر دیون مرد ارجحیت دارد. براساس ماده ۱۰۷۸قانون مدنی هر چیزی را که مالیت داشته وقابلیت تقویم به پول را داشته باشد و قابل تمیزنیز باشد می توان به عنوان مهریه  قرار داد .

درصورتی که مهریه وجه رایج باشد مهریه به نرخ روز باید پرداخت شود بدین صورت که متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه می شود مگر اینکه به نحو دیگری تراضی کرده باشند ملاک، روز پرداخت مهریه توسط مرد می باشد نه زمانی که زن دادخواست تقئیم کرده است.

نکته : عدم تعیین مهریه درزمان عقد موجب ساقط شدن حق زن درخصوص مهریه نمی شود وعقد دائم بدون تعیین مهریه نیز منعقدمی شود وطبق ماده 1087 قانون مدنی اگردرهنگام عقد مهریه تعیین نشده باشد  یا حتی عدم مهریه  شرط شده باشد زن ومرد می توانند بعد ازعقد به تراضی مهریه تعیین کنند و اگر قبل از تراضی درخصوص تعیین مهریه بین آن ها نزدیکی واقع شده باشد  زن مستحق مهرالمثل می باشد اما اگرزن یا مرد قبل از تعیین مهریه و قبل از نزدیکی فوت شود زن مستحق مهریه نمی باشد.

براساس قانون جدید مهریه دفاتر ازدواج درهنگام عقد برای ثبت مهریه 14 تا 100 سکه، چهار دهم درصد، برای مهریه‌ های بین 100 تا 200 سکه، 2 درصد و برای مهریه‌ های 200 سکه به بالا، 15 درصد، حق الثبت دریافت می کنند وبرمبنای قانون جدید برای  15 تا 100 سکه، یک و یک دهم درصد، از مهریه 101 تا 200 سکه، 2 درصد و از مهریه 201 سکه به بالا، 15 درصد مالیات باید پرداخت شود .

نکته: تا سقف 14 سکه، زن معاف از مالیات می باشند.

درصورت مطالبه نسبت به هرمقدار ازمهریه تعیین شده وعدم پرداخت یا امتناع مرد ازپرداخت آن،    زن می تواند قانونا با مراجعه به به دفتر ازدواجی که عقد آنها درآنجا ثبت رسمی شده است با ارائه عقدنامه ومدارک هویتی ،برگه اجراییه دریافت کند که براساس آن به مرد 10 روز فرصت داده می شود که نسبت به پرداخت یا تعیین نحوه پرداخت آن اقدام نمایدودرصورت عدم یاامتناع از پرداخت زن  می تواند با مراجعه به اداره ثبت اسناد بخش اجرای مهریه نسبت به ممنوع الخروج کردن وتوقیف حقوق واموال ودارایی های مرد اقدام نماید. درصورت عدم پرداخت مالی ارزیابی وبه مزایده گذاشته می شود ومرد نیزمی تواند نسبت به توقیف مال و مزایده آن با ادعای اینکه اموال جزمستثنیات دین می باشد اعتراض نماید.    درصورتی که زن ازاموال مرد بی اطلاع باشد ادراه ثبت از سازمان های ذی صلاح استعلام می گیرد و درصورتی که ظرف ۲ ماه مالی پیدا ومعرفی نشود و یا ظرف ۶ ماه پرونده به نتیجه ای نرسد با درخواست زن یا وکیل او به دادگاه ارجاع می شود. براساس قانون جدید درخصوص مهریه زن می تواند از دادگاه ،هرمیزان از مهریه خودرا مطالبه کند ومرد را به پرداخت آن محکوم نماید اما تنها تا سقف 110 سکه می تواند برای مرد حکم زندان بگیرد و بر اساس ماده دو نحوه اجرای محکومیت های مالی اقدام نماید و برای پرداخت مازاد آن باید توانایی پرداخت آن اثبات شود ومرد می تواند از دادگاه با ارائه ادله ومدارک وبا استناد به شهادت شهود، درخواست اعسار وتقسیط مهریه نماید و توان مالی مرد ملاک پرداخت می باشد. با توجه تورم و شرایط و وضع اقتصادی امروز اگر وضعیت مالی مرد به گونه ای شود که امکان پرداخت مابقی اقساط را نداشته باشد می تواند درخواست تعدیل اقساط نماید.

سوالات حقوقی  خود را می توانید از مشاوران و وکلای ما از طریق شماره های درج شده بپرسید

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

23 دیدگاه

  • سلام من ۲/۵سال ازدواج کردم شوهرم مرا ۱ سال است که ترک کرده میخواهم ۱۴ سکه که بنامم زده رو بگیرم چون باکره هستم نصف ان به من میرسد ایا خرجی این دوسال من هم به من میرسد خرجی دوسالم چقدر میشود

  • [quote name=”زهرا سیاری”]سلام من ۲/۵سال ازدواج کردم شوهرم مرا ۱ سال است که ترک کرده میخواهم ۱۴ سکه که بنامم زده رو بگیرم چون باکره هستم نصف ان به من میرسد ایا خرجی این دوسال من هم به من میرسد خرجی دوسالم چقدر میشود[/quote]

    سلام وقت بخیر. از زمان ازدواج تا به امروز موظف پرداخت کلیه نفقه های معوقه شما هستند.

  • سلان من مهریمو اجرا گذاشتم نصف مهریم ماهانه بک چهارم حقوقش کم میشود و نصف دیگرش ماشینو توقیف کردم توقیف فیزیکی نکردم وحالا میتونم بجای ماشین زمینشو توقیف کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

  • سلام من مهریمو از طریق اداره ثبت به اجرا گذتشتم و هاموال و حساب بانکی همسرم را توقیف کردم حالا پشیمان شدم و میخواهم منع پیکیری بزنم…و مطالبه ی مهریه ام را به حالت استپ بزارم..ایا هزینه ای باید به اداره ی ثبت بدهم؟

    • سلام آیا مبتونم برای به اجرا گذاشتن مهریه به جای رفتن به دفترخانه ثبت ازدواج کار دیگه‌ایی انجام بدم؟

      • سلام وقتتون بخیر سریعترین راه مراجعه به دفتر اسناد رسمی می باشد.

  • سلام همسرم چیزی بنام ندارن ولی سهم الرث دارن میتونم ازش مهریه امو ی جا بگیرم؟

  • سلام میخوام مهریه بزارم اجرا اما شوهرم چیزهایی که داشته زده به اسم یکی دیگه بهترین راه چیه لطفاراهنمایی م کنین ممنون

  • سلام من ۱۸ ساله ازدواج کردم حالا میخوام مهریه م رو اجرا بذارم چیکار باید کنم لطفا راهنمایی کنید

  • سلام من مهریه ام رو اجرا گذاشتم و از اونجایی که از سهم پدری و ارثیه ایی که بهشون رسیده ملک رو توقیف کردم و بعد از کارشناسی آخرین اخطار واسه دیدن ابلاغیه اومده .وکیلی گفتن مرحله بازگشت ابلاغ مانده و اینکه به کلانتری بروی ..من متوجه اینجای کار نشدم میشه منرو راهنمایی کنید

  • سلام حدودا ۲۰ساله ازدواج کردم و سه فرزند دارم الان میخوام مهریه ام را که ۸۰۰ سکه بهتر آزادی است را مطالب کنم ،چه باید بکنم؟

  • سلام من سیزده ساله ازدواج کردم میخوام مهریه ام بزارم اجرا وطلاق بگیرم یه دختر هم دارم شوهرم دوتا خانه داره چطوری بدون وکیل مهریم بگیرم

  • سلام.وقت بخیر.سال نو مبارک.در صورت فوت زوجه میشه از طریق اجرای ثبت اقدام کرد؟؟

  • سلام چجوری میتونم همه ی مهرم را از شوهرم بگیرم من کارمدم و خانه و ماشین و زمین با وام گرفتم ولی شوهرم زدن به نام خودش حالا میتونم ازش بگیرم یانه؟؟؟؟
    20سال عمرم را هدر دادم کنارش میشه کمکم کنید 3تا بچه دارم و یک داماد اون به من خیانت کرده.

  • سلام،من در دوران عقد هستم و همسرم ۷ ماهه ک دفته و سراغی نمیگیره ازم گفت ک تفاهمی جدابشیم حتی پیامی ک این حرفو زدو دارم وقتی ک ماافتادیم جلو گفتیم بیاید زدن زیرش و نیومدن منم از طریق قانون دارم پیش میرم مطالبه نفقه کردم و مهریمو گذاشتم اجرا همه جا حضور پیدا میکنه و تموم حرفای منو انکار میکنه میگه ک دروغه قصدیم نداره ک مهریه و نفقه منو بده میگه میخوام زندگی کنم منم شکایت کیفری کردم برای مهریه..بهترین راه چیه برای این قضیه و من دیگه چیکار میتونم بکنم ک از شر این اشغال خلاص بشم

  • سلام من 9 ماهه ازدواج کردم شوهرم میگه نمیخوامت ک باهات زندگی کنم 19 سالمه میشه مهر مو ب اجرا بزارم؟

  • سلام من متاسفانه با ی نفر عقد کردم به دلایلی میخوایم از هم جدا شیم ایا میتونم مهرمو به اجرا بذارم و بگیرم؟

  • [quote name=”نسا”]سلام من 9 ماهه ازدواج کردم شوهرم میگه نمیخوامت ک باهات زندگی کنم 19 سالمه میشه مهر مو ب اجرا بزارم؟[/quote]
    بله

  • سلام اگر من مهرم رو اجرا بگذارم و بعد از اگاهی همسرم از اجرای حکم ایا او میتواند اموالش را به نام کس دیگری بزند که به من چیزی تعلق نگیرد ممنون میشم راهنماییم کنید

  • سلام مهریه من ۵۰ تا سکه هست اما شوهرم همه چی به نام پدرش هست چیکار باید کنم

  • سلام خانم خسته نباشید
    برای مهریه از طریق اداره ثبت اقدام کردم و ۱/۴ از حقوق آقا توقیف شده
    اگر از طریق دادگاه هم اقدام کنم به همین نتیجه میرسم یا که نه قسط بندی میشه
    آقا دادخواست طلاق هم دادند و محکوم به ۵۰ عدد سکه به عنوان پیش قسط و هر ۶ ماه ۱ سکه شدن ولی از طلاق منصرف شدن و هیچی دستم و نگرفت
    میشه از دادگاه اقدام کرد ، اگر بله به نتیجه هم میرسم

  • زینب هستم من حدود۲ماه عقد کردم وچون همسرم روزعقدعکس همراهش نیودعاقدصندازدواج به ماندادولی به من یک رونوشت داد که همه توضیحات کامل نوشته شده ایامیتوانم اقدام کنم و مهره من ۵تاسکه طلاهستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *