تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

هزینه به اجرا گذاشتن مهریه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع هزینه به اجرا گذاشتن مهریه اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

هزینه به اجرا گذاشتن مهریههزینه به اجرا گذاشتن مهریه

هزینه به اجرا گذاشتن مهریه به چه صورت است؟

مطابق با قانون مهریه یکی از مهم ترین حقوق مالی و شرعی زوجه محسوب می شود و به محض انعقاد عقد نکاح زن مالک مهریه خویش می شود. به اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه خود مستلزم پروسه نسبتا طولانی است و ممکن است در این مدت زوج با انتقال اموال خود به شخص دیگر و ادعای اعسار موجبات اطاله دادرسی را بیش از پیش ایجاد کند. در خصوص به اجرا گذاشتن مهریه شیوه های مختلفی وجود دارد که آگاهی و احاطه لازم به روش های به اجرا گذاشتن مهریه و انتخاب بهترین روش می تواند در وصول سریع تر مهریه نقش مهم و کلیدی داشته باشد.

مطابق با قانون به اجرا گذاشتن مهریه هم از طریق اداره ثبت ممکن است و هم از طریق تقدیم دادخواست حقوقی اما لازم است توجه داشته باشید که اقدام به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت در بیشتر مواقع از آن جا که اموال زوج توقیف می شود وصول مهریه سریع تر انجام می شود اما در هر حال به اجرا گذاشتن مهریه مستلزم بررسی اوضاع و احوال موجود در هر پرونده است که وکیل متخصص در امور خانواده و مهریه می تواند شما را در این امر یاری نماید.

در خصوص هزینه به اجرا گذاشتن مهریه لازم است توجه داشته باشید که طرح و پیگیری هر دعوایی مستلزم پرداخت هزینه دادرسی مربوطه است و از آن جا که مطالبه مهریه یک دعوای مالی محسوب می شود، مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی هزینه به اجرا گذاشتن مهریه یا به عبارت دقیق تر هزینه دادرسی دعاوی مالی در مرحله بدوی، اگر خواسته یا بهای خواسته تا مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال باشد به میزان۵  /۲ درصد ارزش خواسته خواهد بود و نسبت به مازاد بر آن، ۳/۵ درصد ارزش خواسته می باشد.

هزینه به اجرا گذاشتن مهریههزینه به اجرا گذاشتن مهریه

در خصوص هزینه به اجرا گذاشتن مهریه لازم است توجه داشته باشید که هرگاه میزان مهریه به مبلغ زیر ۲۰۰ میلیون ریال باشد امکان طرح دعوای مطالبه مهریه در شورای حل اختلاف نیز وجود دارد و با طرح دعوا در شورای حل اختلاف در دعاوی مالی هزینه به اجرا گذاشتن مهریه نصف هزینه دادرسی در محاکم و دادگاه های حقوقی خواهد بود.رسیدگی پرونده در شورای اختلاف علاوه بر هزینه دادرسی کم تر این مزیت را دارد که در زمان کوتاه تری دادرسی انجام می شود اما از آن جا که در بیشتر موارد دادگاه خانواده ضمن رسیدگی به دعوای طلاق در قالب صدور حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش در خصوص مهریه زوجه نیز تعیین تکلیف می کند، نوبت به رسیدگی در شورای حل اختلاف نمی رسد.

در خصوص هزینه به اجرا گذاشتن مهریه از آن جا که زوجه خواهان دعوای مطالبه مهریه محسوب می شود لذا پرداخت هزینه دادرسی نیز بر عهده او می باشد البته در خصوص امکان تقاضای اعسار نیز وجود دارد که مشورت با وکیل مهریه و مشاوران حقوقی متخصص در امور خانواده و مهریه می تواند بسیار کمک کننده باشد. در این راستا شما می توانید با وکلا و مشاوران حقوقی مجرب موسسه  حقوقی تهران وکیل در تماس باشید.

روش های هزینه اجرا گذاشتن مهریه :

اجرای ثبت به دادگاه خانواده زوجه ای که از طریق اجرای ثبت اقدام به مطالبه مهریه می کند باید ابتدا عقد نامه خود را به دفترخانه محل ثبت عقد ارائه داده و تقاضای صدور اجرائیه نماید. سپس با اجرائیه به اداره ثبت مراجعه و مهریه خود را مطالبه کند که باید نیم عشر دولتی که شامل هزینه اجرایی دولت می شود را پرداخت کند البته این مبلغ قابل استرداد از شوهر است.

هزینه به اجرا گذاشتن مهریههزینه به اجرا گذاشتن مهریه

اگر مهریه زن سکه باشد زوجه به مبلغ اصلی سکه را در دادخواست قید کند مجبور به پرداخت هزینه دادرسی زیادی می شود بنابراین اگر اموال قابل توقیفی از مرد سراغ داشته باشد می تواند ابتدا دادخواست تامین خواسته را جداگانه در همان دفتر خدمات قضایی ثبت کند که این دادخواست غیر مالی می باشد و هزینه کمی را در بر دارد .

دادخواست مطالبه مهریه به چه صورت است؟

پس از ثبت تامین خواسته دادخواست اصلی که همان دادخواست مطالبه مهریه است را باید ارائه دهد.

این دادخواست اصلی که همان مطالبه مهریه است هزینه بسیار ناچیزی دارد . دادخواست مطالبه مهریه باید ظرف مدت ده روز ثبت شود خارج از این مهلت از قرار تامین خواسته که همان توقیف اموال زوج است خود به خود رفع اثر می شود . نکته قابل ملاحظه اینست که تمام هزینه ها و حتی حق الوکاله وکیل جزء خسارات دادرسی محسوب می شود و ضمن حکم دادگاه اززوج مطالبه خواهد شد .

هزینه به اجرا گذاشتن مهریههزینه به اجرا گذاشتن مهریه

و اما اگر زوجه بخواهد مبلغ واقعی مهریه اش را در دادخواست عنوان کرده و توان پرداخت هزینه دادرسی را نیز نداشته باشد می تواند با دادخواستی دیگر تحت عنوان اعسار از پرداخت هزینه دادرسی ، ضمن معرفی شهود ، از دادگاه رسیدگی کننده عدم توانایی و استطاعت مالی خود در پرداخت هزینه دادرسی را اعلام کند و شهودی که زوجه به دادگاه معرفی می کند باید در همان جلسه اول و قبل از صدور حکم قطعی به عدم توانایی مالی زن و نداشتن استطاعت مالی وی در پرداخت هزینه دادرسی شهادت بدهند .

نکته مهم اینکه : رای محکومیت مرد به پرداخت مهریه قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدید نظر می باشد اما با توجه به اینکه محکومیت پرداخت مهریه اصولا با سند رسمی به نام عقد نامه انجام می شود دادگاه تجدید نظر معمولا حکم دادگاه بدوی را تایید می کند .

پس از ابلاغ حکم دادگاه تجدید نظر به طرفین ، حکم دادگاه قطعیت یافته و زن با مراجعه به دادگاه و بر اساس  حکم تایید شده ای که به همسرش نیز ابلاغ شده تقاضای صدور اجرائیه می کند . مرد ظرف ده روز پس از دریافت این برگه به دادگاه مراجعه و مهریه را می پردازد و یا طریقه ی تامینی را به دادگاه معرفی می کند که از آن طریق مهریه زوجه پرداخت شود .

هزینه به اجرا گذاشتن مهریههزینه به اجرا گذاشتن مهریه

زوجه ای که از طریق دادگاه اقدام به مطالبه مهریه می کند :

پس از تنظیم دادخواست مطالبه مهریه و تنظیم آن به دادگاه ، رسیدگی به پرونده مهریه  و صدور حکم آن مستلزم پرداخت هزینه دادرسی است . زوجه در این جا باید نیم عشر دولتی بپردازد . نیم عشر دولتی به معنی یک بیستم کل مبلغ مهریه است که زوجه باید به حساب دادگستری واریز کند .

به طور مثال اگر مهریه زنی 400 سکه بهار آزادی باشد و قیمت سکه در آن موعد 4/000/000 باشد مبلغی که زوجه جهت هزینه دادرسی باید به دولت پرداخت کند چیزی حدود 80/000/000 است

این مبلغ پس از صدور حکم نهایی مهریه و محکوم شدن مرد به پرداخت و قطعیت حکم از زوج اخذ می شود و به زوجه برگردانده می شود اما در هر صورت فراهم کردن این مبلغ در ابتدا برای زوجه کار آسانی نیست اما قانون برای این امر نیز چاره ای اندیشیده و این امکان را فراهم کرده  تا زوجه با معرفی دو شاهد مبنی بر اینکه شهادت دهند که وی توانایی پرداخت هزینه دادرسی را ندارد ، این هزینه را واریز نکند و پس از قطعیت حکم و دریافت مهریه خود از همسرش دادگاه خود این مبلغ را از زوج دریافت خواهد کرد و در آن زمان ، نیم عشر بر اساس قیمت روز سکه محاسبه می شود اگر زوجه آگاهی کاملی از مسائل حقوقی داشته باشد یا وکیل داشته و او را آگاه کند در این هنگام پرداخت نیم عشر را تقویم می کند . تقویم کردن به این معنی است که زوجه با اعلام این که ارزش واقعی و دقیق مهریه مشخص نیست ، اصولا بخش اندکی از مبلغ واقعی نیم عشر دولتی را واریز می کند .

هزینه به اجرا گذاشتن مهریههزینه به اجرا گذاشتن مهریه

نکته قابل توجه اینجاست که در صورتی که بین زوج و زوجه توافقی برای پرداخت مهریه حاصل شود و این توافق را اعلام کنند مبلغ نیم عشر به نصف ، تقلیل پیدا می کند اما اگر توافقی نباشد زوج علاوه بر پرداخت مهریه باید نیم عشر را به صورت کامل بپردازد .

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

31 دیدگاه

  • سلام خسته نباشیدچقدر بایدپول به محضرخانه بدم برای اجراگذاشتن مهریه ام

  • سلام خسته نباشید ایا زت مهریه خودش را اجرا بگذارد چه جور میشود

  • [quote name=”ز ک ازشیراز”]سلام خسته نباشیدچقدر بایدپول به محضرخانه بدم برای اجراگذاشتن مهریه ام[/quote]
    سلام وقت بخیر بستگی داره مقدار مهریه.

  • [quote name=”منصور سارانی”]سلام خسته نباشید ایا زت مهریه خودش را اجرا بگذارد چه جور میشود[/quote]
    سلام . بستگی به توان مالیت باید پرداخت کنی.

  • سلام من برای صدور اجرائیه ب دفتری ک عقد کردم مراجعه کردم و برای صدور اجرائیه ۲۰۰هزار تومن از من گرفتن در صورتی ک من هنوز اداره ثبت نرفتم این مبلغ قانونی ازم گرفته شده یا خیر؟
    یعنی صدور اجرائیه ۲۰۰ هزار تومن هزینه داره؟

  • [quote name=”میترا”]سلام من برای صدور اجرائیه ب دفتری ک عقد کردم مراجعه کردم و برای صدور اجرائیه ۲۰۰هزار تومن از من گرفتن در صورتی ک من هنوز اداره ثبت نرفتم این مبلغ قانونی ازم گرفته شده یا خیر؟
    یعنی صدور اجرائیه ۲۰۰ هزار تومن هزینه داره؟[/quote]
    سلام وقت بخیر.

  • سلام اگه دفتر ثبت ازدواج تغییر پیدا مرده باشد و آدرس جدیدی در دست نباشد باید کجا بروم ؟

  • سلام مهر من از ده سال پیش تا بحال پر اخت نشده باید برای اقدام برای شکایت چکار کنم و ایا مبلغ عقب افتاده باز هم تقسیط میشود

    • سلام وقت بخير من نميخوام از همسرم جدا شم اما مهريه ام رو كامل ميخوام،همسرمم هم جز يك ماشين هيچيزي نداره
      ميتونم دادخواست بدم و مهريه ام رو برام قسط بندي كنن كه هر ماه بهم يك سكه بده؟

      • سلام وقتتون بخیر اگر اثبات شود ماشین تنها راه امرار معاش شوهرتون نیست میتونید ماشین را به ازای مبلفی از مهریه توقیف نمایید و مابقی مهریه اقساط میشه ولی ماهی یک سکه خیر قابل انجام نیست تا زمانی که تمکن مالی شوهرتون ثابت بشه برای دادگاه.

  • سلام وقت بخیر.من برج ۸رفتم اداره ثبت ودخواست کل مهریه کردم.ولی اجرا نذاشتم بعد همسرم برج ۹ اموال شو به خواهرش انتقال داده.ولان خواهر شوهرم از من شکایت کرده وخونشو میخواد.بنظر شما فرار از دین میشه.؟قبلاز اینکه خونه رو به خواهرشون بفروشن درخواست طلاق دادن

  • برای اجرا گذاشتن مهریه ۱۰۰۰سکه چقدر به دفترخانه باید بپردازیم اگر استطاعت پرداخت حق الاجرا نباشه چی؟

  • مهریه آبجیم ۲۰ میلیونه رفتم ثبت احوال اجرا بزاریم ۱۸۰ تومن ازمون پول گرفت دستی .هر چی گفتیم کارت بکشید قبول نکردن گفتن برید از عابر بانک پول بگیرید بیاید .پولی ک گرفته قانونیه؟؟؟؟

  • سلام من برای مهریه مغازه ای همسرم توقیف کردن کارشناسی یک ملیارد ارزش گذرای کرد روز مزاید خریداری نبود گفتن به اسم خودت بزنن ولی اجرایه ۱۰۰ میلیون ازم میخواد که به اسمم بزنن هزینه اجرایه من این پول رو ندارم چیکار کنم ایا این پول بعدا حسابم برمیگردونن

  • سلام مهریه من ۱۰۰ سکه خودم درخواست مهریه دادم چقدر باید ب دادگاه واریز کنم

  • سلام من 110 عدد از 514 سکه می خوام به اجرا بزارم به کجا باید مراجعه کنم البته از طریق دادگاه می خوام باشه

  • سلام خسته نباشید
    مادر من سال79 عقد کرده و مهریه یک ملیون تومان بوده و حالا تصمیم به اجرا گذاشتن مهریه داره هزینه مهریه چقدر میشه

  • [quote name=”مریم”]سلام خسته نباشین یه وکیل خوب در شیراز میشناسین ک معرفی کنید[/quote]
    [quote name=”مریم”]سلام خسته نباشین یه وکیل خوب در شیراز میشناسین ک معرفی کنید[/quote]
    ارع.

  • سلام من مهریه ام ۱۵۰تا سکه هست بعد ملک که ازهمسرم توقیف شده دومیلیارد وصد تومن هست نیم عشر که دولت میگیره چقدره

  • سلام خسته نباشین برای اجرا گذاشتن مهریه ۱۰۰۰سکه چقدر به دفترخانه باید بپردازیم اگر استطاعت پرداخت حق الاجرا نباشه چی؟

  • سلام خسته نباشید برا ی۱۴ سکه چقدر پول باید بدم به محضر خانه؟

  • سلام من مهرم ازطریق ثبت اجرا گذاشتم الان دوماه کارشناس ازملک بازدید کرد و قیمت گذاشته اما از ثبت برای بقیه مراحل خبر نشده چه کار باید بکنم راستش من در تهران زندگی میکنم پیگیری درثبت مشهد

  • [quote name=”مهدیس”]سلام من مهرم ازطریق ثبت اجرا گذاشتم الان دوماه کارشناس ازملک بازدید کرد و قیمت گذاشته اما از ثبت برای بقیه مراحل خبر نشده چه کار باید بکنم راستش من در تهران زندگی میکنم پیگیری درثبت مشهد[/quote]

    سلام وقتتون بخیر
    شما باید تشریف ببرید درخواست اجراییه بدین اگه شرایطتش را ندارید میتونید از کمک همکاران ما در مشهد استفاده نمایید

  • [quote name=”صادقی”]من ۲۵۰ سکه هزینه چقدر میشه[/quote]

    سلام تشریف بیارید دفتر شرایط اقساط هم وجود دارد

  • [quote name=”اوا عزیزی”]سلام خسته نباشید برا ی۱۴ سکه چقدر پول باید بدم به محضر خانه؟[/quote]

    سلام ، اگربرای اجرای مهریه منظورتون هست ، فقط هزینه صدور اجراییه دریافت می گردد.
    در صورت تمایل جهت هماهنگی برای کسب اطلاعات و مشاوره بیشتر ، با شماره های دفتر مرکزی تماس بگیرید.
    ۰۲۱۷۷۲۲۱۹۴۱
    ۰۹۱۰۰۱۱۱۷۹

  • من بایه وکیل صحبت کردم،گفتن به اجراگذاشتن مهریه از طریق احری ثبت هزینه نداره

  • [quote name=”مریم”]من بایه وکیل صحبت کردم،گفتن به اجراگذاشتن مهریه از طریق احری ثبت هزینه نداره[/quote]
    سلام ، منظور بدی نداشتن و قصد ایشون کمک بوده ، چون درست گفتند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *