تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه  اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریهمدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه

برای این که بدانیم چه مدارکی برای اجرا گذاشتن مهریه نیاز است، در ابتدا باید بدانیم که اصلا چه مهریه‌ای قابل اجرا گذاشتن است چرا که در قانون جمهوری اسلامی ایران، برخی از مهریه‌هایی که در سند ازدواج قید می‌شود، قابل پس گرفتن یا به اجرا گذاشتن نیست.

چه مهریه‌ای قابل اجرا گذاشتن است؟

برای این که شما بتوانید مهریه‌ی تعلق یافته به خود را به اجرا بگذارید، لازم است که شرایط مهریه‌ی قابل طلب کردن را بدانید.

  • برای اجرا گذاشتن مهریه، در ابتدا باید مهریه ارزش مالی داشته باشد. اگر مهریه‌ای فاقد ارزش مالی باشد، معتبر نیست و قانون اقدامی را برای اجرا گذاشتن آن انجام نمی‌دهد.
  • دومین شرط به اجرا گذاشتن مهریه این است که مهریه باید مشخص و معین گردیده باشد. در غیر این صورت مهریه‌ی فرد نامعتبر محسوب شده و باطل می‌گردد.
  • شرط دیگر به اجرا گذاشتن مهریه این است که مهریه توانایی انتقال داشته باشد و شخص طلب کننده، بتواند بر آن تملیک پیدا کند.
  • گاهی اوقات دیده می‌شود که در سند ازدواج مهریه‌های نامشروع قید شده‌اند. در چنین شرایطی قانون نمی‌تواند بر اساس قوانین ذکر شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مهریه‌ی شخص را به اجرا بگذارد.

مدارک مورد نیاز برای اجرا گذاشتن مهر

این کار نیازمند دو مدرک معتبر کارت شناسایی و قباله‌ی نکاح است که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم.

  1. قباله‌ی نکاح:

قباله‌ی نکاح نام دیگر سند ازدواج است که در محضر به زوجین ارائه می‌گردد. این سند ازدواج در امور و فعالیت‌های مربوط به زوجین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از مواردی که نیاز به قباله‌ی نکاح دارد، همین اجرا گذاشتن مهریه می‌باشد.

همان طور که می‌دانید میزان مهریه‌ی فرد در سند ازدواج نوشته می‌شود و برای این که میزان مهریه از همسر مطالبه شود، این سند از مدارک مهم و مورد نیاز زوجه به شمار می‌آید.

  1. کارت شناسایی:

کارت شناسایی از مدارکی است که در آن بیوگرافی فرد یعنی سال تولد، محل تولد، نام پدر و نام مادر ذکر شده‌است. این کارت‌ها شامل شناسنامه و کارت ملی فرد می‌شوند.

اگر قرار است فردی مهریه‌ی خود را به اجرا بگذارد، باید در مراکز قانونی مطالبه‌ی مهریه، کارت‌های مختلف شناسایی خود را ارائه کند.

اگر فردی فاقد کارت شناسایی باشد و یا آن‌ها را گم کند، نمی‌تواند مهریه ی خود را به اجرا کذاشته و آن را دریافت کند.

سخن پایانی

مهریه یک حق قانونی است که در هنگام ازدواج به خانم‌ها تعلق می‌گیرد. البته برخی از ازدواج‌ها وجود دارند که مهریه را برای داماد در نظر می‌گیرند.

به دنبال اختلافات مختلفی که در خانواده‌ها به وجود می‌آید، افراد تمایل دارند مهریه‌ی خود را به اجرا بگذارند و آن را از همسر خود دریافت کنند.

به اجرا گذاشتن مهریه نیازمند مدارک و شرایط مشخصی است که در صورت نبود آن‌ها، مهریه به اجرا گذاشته نمی‌شود. علاوه بر این، قانون در رابطه با هر مهریه‌ای، یک اصل خاص را در نظر گرفته است که طبق همان اصل مهریه مشخص می‌گردد.

شما عزیزان می‌توانید برای انجام امور حقوقی خود با سایت تهران وکیل در ارتباط باشید تا از خدمات ارزنده‌ی وکیلان آن استفاده کنید.

مهریه چیست؟ شرایط مهریه چه هستند؟ مهریه در طلاق از طرف مرد چگونه پیگیری می‌شود؟ مهریه در طلاق از طرف زن چگونه پیگیری می‌شود؟ مهریه در طلاق توافقی چگونه پرداخت می‌شود؟ شرایط مطالبه مهریه چیست؟ مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه چه هستند؟

با شنیدن کلمه مهریه، ممکن است سوالات فوق در ذهن شما نقش ببندد. در این مقاله برآن شدیم تا پاسخ سوالات فوق که ممکن است برای بسیاری از شما پیش آمده باشد را ارائه نماییم.

مهریه

مهریه به مالی گفته می‌شود که در عقد نکاح، مرد متعهد می‌شود به زن پرداخت نماید. مهریه قابلیت تملک داشته و چنانچه زن درخواست نماید، باید توسط مرد پرداخت گردد. برای پرداخت مهریه زمان مشخصی تعیین نشده است. اما به طور دقیق باید گفت که مهریه از زمان عقد نکاح قابل مطالبه بوده و دارای محدودیت زمانی نیست. مطالبه مهریه حتی تا زمان پس از مرگ زن نیز قابل انجام بوده و وراث زن می‌توانند طلب مهریه نمایند.

پرداخت مهریه در طلاق از طرف مرد

اگر مرد درخواست طلاق خود را تقدیم دادگاه نماید، ملزم به پرداخت تمامی مهریه زن است. در این نوع درخواست طلاق، زن می‌تواند تمام مهریه خود را طلب نموده و دریافت نماید.

پرداخت مهریه در طلاق از طرف زن

در قانون حق طلاق با مرد است. چنانچه زن درخواست طلاق نماید، باید ادله کافی برای طلاق را به دادگاه ارائه نماید. در طلاق از طرف زن، زن مالی را به شوهر می‌دهد تا وی را به طلاق راضی کند. عموما مال پرداخت شده، مهریه است که از طرف زن بخشیده می‌شود.

پرداخت مهریه در طلاق توافقی

طلاق توافقی به طلاقی گفته می‌شود که در آن زوجین بر سر تمامی موارد توافق می‌نمایند. مهریه یکی از مواردی است که شامل توافق می‌گردد. در این نوع طلاق عموما تمام مهریه یا بخشی از آن توسط زن به مرد بخشیده می‌شود. گاهی مواقع زن در ازای دریافت حضانت فرزند یا فرزندان، تمامی مهریه خود را می‌بخشد.

 

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریهمدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه

شرایط مطالبه مهریه چیست؟

مطالبه مهریه دارای شرایطی است. زن می‌تواند از دو روش مهریه خود را وصول نماید:

  • از طریق مراجعه به محاکم دادگستری

در این روش زن درخواست مهریه خود را در دادگاه خانواده ثبت می‌نماید. برای ثبت درخواست مهریه در دادگاه خانواده، باید علاوه بر دو برگه‌ی دادخواست، یک عدد کپی برابر با اصل از عقدنامه و یا رونوشت آن نیز ضمیمه پرونده گردد.

  • دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت

اگر عقدنامه رسمی باشد، می‌توان از این روش مهریه را دریافت نمود. روند کار بدین شکل است که زن به دفترخانه‌ای که در آن ازدواج ثبت شده مراجعه نموده و درخواست دریافت مهریه خود را ثبت می‌نماید. درخواست مطالبه مهریه توسط زن از طریق دفترخانه به مرد ابلاغ و اطلاع رسانی می‌گردد. چنانچه مرد مایل به پرداخت مهریه نموده و از پرداخت سر باز زند، زن اجرای مفاد سند ازدواج خود در خصوص دریافت مهریه را می‌نماید. در این مورد چنانچه زن ثابت کند که مرد توانایی پرداخت مهریه وی را داشته و دارای مالی باشد که از مستثنیات دین نباشد، مال به نفع زن توقیف می‌شود.

 

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریهمدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه

این ابهام وجود دارد که آیا اجرا گذاشتن مهریه پیش و پس از طلاق دارای مراحل یکسانی بوده و مدارک لازم جهت آن یکی هستند؟ پاسخ سوال فوق مثبت است. تفاوتی ندارد که شما قصد دارید مهریه خود را پیش از طلاق دریافت نمایید و یا پس از آن. در هر دو صورت مدارک و مستندات لازم یکسان هستند.

در گذشته مراحل آغازین به اجرا گذاشتن مهریه حضوری انجام می‌شد. بدین شکل که زن همراه با وکیل خانواده به دادگاه مراجعه می‌نمود. اما امروزه اجرا گذاشتن مهریه به صورت اینترنتی انجام می‌شود. در روش اینترنتی نیز امکان استفاده از یک وکیل باتجربه و کارآزموده وجود دارد. تهران وکیل تیمی متخصص از وکلا امور خانواده را به شما جهت مشاوره و حل مسائل حقوقی معرفی می‌نماید.

زن می‌تواند با در دست داشتن شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج برای اخذ مهریه اقدام نماید. پیشنهاد می‌کنیم در تمامی مراحل یک وکیل با تجربه را در کنار خود داشته باشید. چرا که

وکلا به امور حقوقی آشنا بوده و در تسریع روند پرونده به شما کمک شایانی می‌نمایند

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *