تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مراحل اجرا گذاشتن مهریه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع مراحل اجرا گذاشتن مهریه اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

قابل ذکر است با انعقاد عقد نکاح ، زوج متعهد می شود که مهریه همسر خود را بپردازد . حال مهریه زوجه می تواند مال منقول ، سکه ، مال غیر منقول ، پول ، یا انجام کاری مشخص از جانب زوج باشد . لازم به ذکر است که مهریه زن باید مشخص و معین باشد و می تواند به صورت عندالاستطاعه یا عندالمطالبه باشد . تعیین نکردن مهریه در عقد نکاح دائم ، باعث بطلان عقد نمی شود ولی در عقد نکاح موقت ( صیغه ) این امر باعث بطلان عقد می گردد .

روش های مطالبه مهریه

به دو روش می توان مطالبه مهریه نمود:

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

در این روش ، زوجه باید در وهله اول به اجرای ثبت مراجعه نماید و دیگر این طور نیست که زن ، برای مطالبه نمودن مهریه خود ، مستقیما به دادگاه مراجعه نماید . به عبارت دیگر ، اگر زوج دارای مال و اموال ( اعم منقول و یا حتی غیر منقول ) و حساب بانکی ، و .. باشد زوجه می تواند با معرفی آنان ، اقدام به اجرا گذاشتن مهربه خود نماید . این روش برای زن ، کم هزینه تر و کم دردسر تر خواهد بود . در واقع اگر زوجه از طریق اجرای ثبت ، نسبت به مطالبه نمودن مهریه خود اقدام کند ، می تواند برای جلوگیری از فرار زوج ، او را ممنوع الخروج نماید . همچنین در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت ، دیگر نیازی نیست زوجه هزینه دادرسی پرداخت کند و نسبت به دادگاه هم ، در مدت زمان کوتاه تری به خواسته خود می رسد .

در این روش ، زوجه و یا حتی وکیل او ، باید در وهله اول با در دست داشتن عقد نامه زوجین یا رونوشتی از آن ، به دفترخانه ای که عقد ازدواج آن ها در آن جا ثبت شده ، مراجعه نمایند . بعد از آن که فرم های مخصوص توسط زن و یا وکیل او ، پر شد اجرائیه صادر می گردد و با پست پیشتاز به زوج ارسال می گردد . لازم به ذکر است که : مهلت اجراییه ده روز می باشد .

 

مطالبه مهریه از طریق دادگاه

در صورتی که مهریه زوجه بیش از بیست میلیون تومان باشد ، در این صورت زن باید با در دست داشتن سند ازدواج و مدارک شناسایی به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید ، و دادخواست مطالبه مهریه دهد تا دادخواست مذکور ، به دادگاه ارسال گردد . چنانچه دادخواست مطالبه مهریه ، از جانب وکیل ارائه شود باید مدارک که مثبت سمت وکیل است نیز ، ضمیمه دادخواست گردد . بعد از ارائه و ثبت دادخواست ، پرونده به مرجع رسیدگی ارجاع می شود و پیامکی حاوی تاریخ ثبت دادخواست و زمان و ارجاع آن به شعبه مربوطه ، برای زن ارسال می گردد .

پس از دریافت نمودن پیامک ارجاع ، زن یا وکیل او باید به دفتر شعبه رسیدگی کننده مراجعه نمایند و از تکمیل بودن محتویات پرونده ، اطمینان حاصل نمایند . لازم به ذکر است که : زن یا وکیل او می تواند به منظور جلوگیری نمودن از فرار زوج و یا حتی به منظور جلوگیری از هر گونه نقل و انتقال اموال زوج به دیگران ( توسط زوج ) رسیدگی به درخواست توقیف اموال و یا حتی ممنوع الخروج کردن مرد را ، از شعبه مربوطه تقاضا نماید . بعد از صدور حکم و قطعیت رای به نفع زن ، زوجه می تواند اجرای حکم محکومیت مرد به پرداخت مهریه را از اجرای احکام مدنی ، درخواست نماید . در این صورت مرجع مربوط ، برای زوج ابلاغیه ای ارسال می کند و به او مهلت ده روزه ای می دهد . چنانچه زوج برای پرداخت کردن مهریه زوجه ، توانایی مالی نداشته باشد ، می تواند از دادگاه تقاضای رسیدگی به درخواست اعسار نماید . دادگاه اگر اعسار زوج احراز شد ، حکم تقسیط میزان مهریه را صادر می کند .

مراحل اجرا گذاشتن مهریهمراحل اجرا گذاشتن مهریه

مراحل اجرا گذاشتن مهریه به چه صورت است؟

از آن جا که دعوای مطالبه مهریه یکی از مهم ترین و پیچیده ترین دعاوی حقوقی محسوب می شود توصیه ما این است که جهت آشنایی از مراحل اجرا گذاشتن مهریه و انتخاب بهترین روش مراحل اجرا گذاشتن مهریه با وکیل متخصص و مجرب در پرونده های خانوادگی مشورت نمایید.

در حقیقت دعوای مطالبه مهریه با توجه به تغییرات قانون در خصوص مطالبه مهریه مسیر دشوار تری را می پیماید. در واقع امروزه با طرح درخواست اعسار از جانب زوج و اصل بودن اعسار و عدم تمکن مالی زوج و تقسیط مهریه در غالب موارد زوجه در مطالبه این حق قانونی خود دچار چالش های فراوان می شود. در غالب موارد نیز تشریفات پیچیده دادرسی ناظر بر مراحل اجرا گذاشتن مهریه و ناآگاهی اشخاص به این تشریفات منجر به تضییع حقوق آنان علی رغم ذی حق بودن آنان می شود. لذا توصیه ما این است که جهت انتخاب بهترین روش مراحل اجرا گذاشتن مهریه با وکیل خانواده مجرب در تماس باشید.

مراحل اجرا گذاشتن مهریهمراحل اجرا گذاشتن مهریه

مطابق با قانون در خصوص مطالبه مهریه مراحل اجرا گذاشتن مهریه متفاوت است. به این صورت که برای اجرا گذاشتن مهریه هم می توان از طریق اجرای ثبت اقدام کرد و هم از طریق طرح دعوا در مراجع صالح حقوقی. در خصوص مراحل اجرا گذاشتن مهریه باید گفت که از آن جا که مهریه در ضمن سند رسمی ازدواج مشخص می شود بنابراین تابع احکام ناظر بر اجرای احکام اسناد لازم الاجرا می باشد و زوجه در خصوص مراحل اجرا گذاشتن مهریه می تواند وصول مهریه خود را از دایره اجرای اداره ثبت اسناد رسمی خواستار شود. طبیعتا انتخاب این روش از مراحل اجرا گذاشتن مهریه می تواند مزایای خاصی جهت وصول سریع تر مهریه داشته باشد و به نوعی و در غالب موارد از جمله بهترین روش مراحل اجرا گذاشتن مهریه به حساب آید.

اما در هر حال آن چه که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که در خصوص مراحل اجرا گذاشتن مهریه و انتخاب بهترین روش مراحل اجرا گذاشتن مهریه بررسی اوضاع و احوال حاکم بر پرونده مهریه توسط وکیل متخصص و مجرب در دعاوی خانوادگی جهت احقاق حقوق از دست رفته ی موکل نقش بسیار موثری خواهد داشت. چه بسا در مواردی با توجه به شرایط پرونده امکان مطالبه مهریه و اجرا گذاشتن آن مستقیما از روش ثبتی امکان پذیر نباشد.

مراحل اجرا گذاشتن مهریهمراحل اجرا گذاشتن مهریه

در خصوص مراحل اجرا گذاشتن مهریه باید توجه داشت که مطالبه مهریه از طریق مراجع رسیدگی کننده حقوقی امکان پذیر است. مطابق با قانون شورا های حل اختلاف مطالبه مهریه تا حد نصاب ۲۰ میلیون تومان در صلاحیت این مرجع قرار دارد البته صلاحیت شورا در رسیدگی به دعوای مطالبه مهریه در صورتی است که دادگاه خانواده ضمن رسیدگی به دعوای طلاق در خصوص مهریه نیز تعیین تکلیف نکرده باشد. به بیان ساده تر در غالب موارد که مطالبه مهریه ضمن دعوای طلاق مطرح می شود دادگاه خانواده ضمن حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش در این خصوص اظهار نظر خواهد کرد و بنابراین شورا صلاحیت رسیدگی نخواهد داشت.‌

از آن جا که طرح دعوای مطالبه مهریه و اشراف کامل نسبت به مراحل اجرا گذاشتن مهریه از وظایف اصلی وکیل خانواده مجرب است توصیه ما این است که برای آگاهی بیشتر از شرایط و مراحل اجرا گذاشتن مهریه با کارشناسان حقوقی و وکلای متخصص موسسه حقوقی تهران وکیل مشورت نمایید.

مراحل اجرا گذاشتن مهریهمراحل اجرا گذاشتن مهریه

دریافت مهریه از طرف زن دارای مراحلی است و آنگونه نیست که سریعا با به اجرا گذاشتن مهریه ، مهریه وصول شود اگر زن از حق حبس خود استفاده نکند و قبل از شروع زندگی مشترک مهریه را دریافت نکند وصول این حق مستلزم رفت و آمدهای فراوان است شیوه مرسوم برای خانم ها مراجعه به دادگاه خانواده و به اجرا گذاشتن مهریه است در این شیوه زن پس از تنظیم دادخواستی برای دریافت مهریه و ارائه آن به دادگاه منتظر می ماند تا نوبت رسیدگی اش فرا برسد هر خانم برای دریافت مهریه اش دلیلی دارد.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل مهریه می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

مثلا یکی برای استقلال مالی و در محدودیت بودن از جانب همسرش اقدام به اخذ مهریه می کند و دیگری برای دخالت های خانواده همسر و تبعیت همسرش از خانواده خود اقدام به این کار می کند . پس از آنکه پرونده از نظر شعبه رسیدگی کننده بررسی و مشخص شد که از نظر مدارک و قانون مشکلی برای رسیدگی وجود ندارد برای زن نوبت رسیدگی تعیین می شود و این نوبت از طریق اخطاریه به همسر او اعلام می گردد .

مراحل اجرا گذاشتن مهریهمراحل اجرا گذاشتن مهریه

در صورتیکه مهریه وجه نقد باشد

چنانچه مهریه زوجه ، وجه نقد باشد قیمت آن به نرخ روز محاسبه می گردد و مرد مکلف به پرداخت نمودن آن است . در این خصوص باید اشاره کرد که :

  •  اگر زوج فوت کرده باشد ، محاسبه قیمت مهریه زوجه به نرخ روز ، تا زمان فوت زوج انجام پذیر می باشد ‌.
  • نکته دوم این که ، ملاک محاسبه کردن مهریه به نرخ روز ، زمان پرداخت نمودن مهریه توسط زوج است ‌. به عبارت دیگر ، تاریخ اقامه دعوی و تقدیم نمودن دادخواست توسط زن ، مشمول ملاک محاسبه مهریه به نرخ روز ، نخواهد شد .

قانون در خصوص جلوگیری از فرار از دین مرد

قانون برای جلوگیری از فرار از دین مرد قانونی پیش بینی کرده و آن صدور قرار تامین است. قرار تامین دادخواستی است که زن به واسطه آن از دادگاه می خواهد پیش از صدور حکم نهایی و برای اینکه حق و حقوق او تضیعع نشود به اندازه اصل مهریه یا معادل آن یا بخشی از آن اموال شوهر را توقیف کند در صورتی که زن بتواند مالی از همسرش معرفی کند مثل پول پیش خانه ، مطالبه زوج از آشنا یا شخصی ، حساب بانکی از زوج ، خودروی وی یا ملک یا زمینی

پس از معرفی مال دادگاه نامه ای به زن می دهد که می تواند اموال را توقیف کند . زن باید مال را در محل توقیف کند پس از توقیف مال مرد مهلتی به وی داده می شود جهت پرداخت مهریه و آزادکردن مال مورد توقیف اگر در این مدت مرد مهریه را پرداخت کرد که مال آزاد می شود در غیر اینصورت مال مورد توقیف به مزایده گذاشته می شود و مهریه زن از آن پرداخت می شود و اگر مازاد داشته باشد به مرد باز گردانده می شود و اگر کمتر از مهریه زن باشد و مرد مال دیگری نداشته باشد باقی مهریه به صورت اقساط باید پرداخت شود .

مراحل اجرا گذاشتن مهریهمراحل اجرا گذاشتن مهریه

البته توصیه می شود که برای تمام مراحل توضیح داده شده با مشاوران و وکلای ما مشورت کنید و از هر اقدام بی علم صرف نظر کنید تا بهترین نتیجه را بگیرد و موفقیت آمیز احقاق حق کنید .

Facebook
Twitter
LinkedIn

1 دیدگاه

  • با عرض سلام و تشکر بابت مطالب مفید و آموزنده تان .‌‌‌‌‌ خدا قوت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *