تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

آیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیرد

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع آیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیرد اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید

 

آیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیردآیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیرد

زمانی که زوجین هردو تمایل به جدایی دارند و تصمیم به طلاق می گیرند باید در مورد کلیه حقوق خوداز جمله نفقه، مهریه، جهیزیه ،حضانت فرزند وغیره با یکدیگر به تفاهم ونظرمشترک برسند. یکی ازمهم ترین مسائلی که باید برسرآن توافق کنند مهریه و نحوه پرداخت آن است.

در قانون مدنی مقرراتی که برای مهریه مقرر شده این است که به مجردعقد،زن مالک مهرمی شود و اگر بین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد تا قبل ازطلاق زن می تواند همه مهریه را مطالبه کند و ‏درهنگام طلاق، زن مستحق نصف مهریه خواهد بود

مواردی که زن مستحق مهریه نمی باشد

  • ‏ بر طبق ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی هرگاه عقد ازدواج (دائم یا موقت) بین زوجین به دلیلی باطل ‏ بوده وبین آن ها نزدیکی واقع نشده باشد زن حق مهرندارد.‏
  • ‏ به استناد ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی هرگاه به دلیلی،نکاح بین زوجین فسخ گردد وبین آنها ‏ نزدیکی ‏واقع نشده باشد، زن مستحق مهرنخواهد بود وتنها استثناء آن فسخ به دلیل عنن مرد است ‏(عدم توانایی عمل زناشویی) که با فسخ نکاح زن مستحق نصف مهر‏خواهد بود.‏

مهریه حق مسلم زن است و هیچ شرطی برای اسقاط این حق وجود ندارد و درهر صورتی چه در طلاق توافقی وچه در طلاق غیر توافقی حق مطالبه ودریافت مهریه خود را دارد مگر طرفین به نحو دیگر تراضی کرده باشند وازآنجا که مهریه یک حق است ،زن می تواند ازاین حق چشم پوشی کند.

آیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیردآیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیرد

ازدواج مجدد زن پس از طلاق

ازدواج مجدد زن پس از طلاق مانع اخذ مهریه قبلی نمی گردد ‏وحتی زن ناشزه ویا بیمار باشد یا ‏مرتکب جرمی شده باشد،خیانت کند ومرتکب رابطه نامشروع شود، مطلقا مانع دریافت و استحقاق زن ‏نسبت به مهریه نیست. درطلاق توافقی،شرایط مهریه ونحوه پرداخت آن تماما بستگی به ‏توافق زوجین دارد ودرموردهر آنچه به تفاهم رسیده باشند رای دادگاه برمبنای آن صادرمی شود ‏وهمه چیزبراساس توافقات بین آنها مقررمی شود وازآن جا که درطلاق توافقی ملاک برای دادگاه خانواده، توافق زوجین است محدودیتی دراین زمینه وجود ندارد وهمانطور که گفته شد آنچه برای دادگاه اهمیت دارد توافق زن وشوهراست وهرشرایطی که درنظرگرفته باشند درگواهی عدم امکان سازش قید می شود وعدم پرداخت وامتناع ازآنچه توافق شده است،دارای ضمانت اجرامی باشد. تعهد مرد به پرداخت آن ممکن است به صورت یک جا یا اقساطی باشد وچنانچه توافق به پرداخت یکجا باشد،زمان پرداخت آن اصولاً هم زمان با ثبت طلاق درمحضرمی باشدکه هنگام اجرای صیغه طلاق مرد باید کل مهریه را به زن پرداخت نماید وازبابت دریافت مهریه رسید بگیرد. زن و شوهرمی توانند توافق کند که قبوض اقساط مهریه توسط دفتر طلاق صادر شود ونپرداختن چند قسط موجب حال شدن باقی مانده مهریه خواهد شد.

آیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیردآیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیرد

نکته : چنانچه درسند ازدواج ،مهریه سکه بهار آزادی تعیین شده باشد،اما درهنگام ‏طلاق، توافق به پرداخت وجه نقد،معادل قیمت سکه ها باشد ومرد مهریه را پرداخت نکند، زن ‏دیگر حق مطالبه سکه ها را ندارد و باید بر ‏اساس همان توافق صورت گرفته برای مطالبه وجه نقد اقدام کند ، زیرا تبدیل تعهد رخ داده ومرد متعهد به پرداخت وجه نقد شده است وقابل ‏برگشت نمی باشد.‏ اگرزن برای تضمین پرداخت مهریه چک یا سفته ای گرفته باشد، درصورت عدم وصول می تواند ازطریق واحد اجراییه اداره ثبت ودادگاه مطالبه کند واموال وحقوق مردراتوقیف و یا اگر کارمند باشد یک چهارم یا یک ‏سوم حقوق را توقیف نماید وبرای اوحکم جلب بگیرد. دادگاه براساس ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن جلب صادر می کند و برای مازاد آن، زن باید اموالی ازمرد به دادگاه معرفی کند ونیزامکان جلب به دلیل نپرداختن اقساط بالای ۱۱۰ سکه وجود ندارد حتی اگر توافق ‏کرده باشند. ‏اکثرأ براین باوراشتباه اند که برای طلاق توافقی باید زن تمام مهریه خود راببخشد اما درطلاق ‏توافقی یا طلاق ازطرف زن که به صورت طلاق خلع می باشد،می تواند تمام مهریه خود را طلب ‏کند یا بخشی از آن را ببخشد یا تمام مهریه خود را بذل یا ابراء کند.

آیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیردآیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیرد

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در باب طلاق توافقی یا گرفتن مشاوره از وکیل طلاق توافقی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

همچنین شما می توانید برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به موسسه حقوقی تهران وکیل مراجعه نمایید.

بذل مهریه در طلاق توافقی

درطلاق توافقی بذل مهریه زمانی به صورت قطعی انجام می پذیرد که طرفین ،ذرای طلاق توافقی صادره ‏را دردفتر ثبت طلاق به ثبت برسانند وتا قبل ازثبت، توافقات طرفین در‏خصوص بذل حقوق مالی هیچ گونه اثرحقوقی ندارد. چنانچه زن قبل ازثبت طلاق در‏محضرازطلاق پشیمان شود وبرای ثبت دادنامه دردفترخانه حاضر نشود،مهریه او به قوت خود باقی است وهرگاه حق رجوع به ما بذل رادردادنامه ازخود سلب وساقط نکرده باشد، تا سه ماه بعد از تاریخ ثبت طلاق می تواند به مهریه خود رجوع کند اما بعد از آن به هیچ عنوان وتحت هیچ شرایطی نمی تواند به مهریه خود رجوع کند وامکان طرح هیچ گونه ادعایی درخصوص مهریه را ندارد وبا توجه به اینکه بذل مهریه درقبال طلاق انجام پذیرفته است یعنی درازای بذل، زن طلاق را به دست آورده است،مردنیز می تواند به طلاق رجوع کند وطلاق ازحالت بائن خارج شده ومرد نیز اگربخواهد می تواند به رابطه زناشویی با زن برگردد به این صورت که زن به دفترخانه ای که طلاق توافقی را ثبت کرده مراجعه وتقاضای رجوع می کند ودراین صورت مرد نیزمی تواند به زوجیت رجوع کند . پس ازصدور رای دادگاه زن می تواند قبل ازاینکه برای ثبت طلاق به دفترخانه مراجعه نماید و یا ‏حتی بعد از ثبت واجرای صیغه طلاق با مراجعه به دفتر اسناد رسمی یا نوشته عادی سند ابراء مهریه راتنظیم نماید .‏ ابراء یعنی ساقط کردن دین مرد ازپرداخت مهریه ودرحقیقت زمانی است که مرد می خواهد که طلاق بدون پرداخت مهریه انجام پذیرد وآثار ابرا مانند بذل است با این تفاوت که ابراء قابل رجوع نیست .

آیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیردآیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیرد

مراحل طلاق توافقی

برای اقدام برای طلاق توافقی گام اول ثبت نام زن ومرد درسامانه تصمیم یا مداخله درطلاق به نشانی www.zaman.behzisti.net ودریافت نوبت مشاوره می باشد ومتقاضیان باید درجلسات مشاوره اجباری شرکت کنند ودرصورت عدم انصراف آنها،مشاور گواهی عدم انصراف از طلاق صادرمی کند وبعد از تقدیم دادخواست ،قاضی زن ومرد رابه مشاوره خانواده ارجاع و درصورت اصرارآنها به طلاق، گواهی عدم امکان سازش راصادرمی کند واززمان صدوررای دادگاه به مدت سه ماه ،زوجین باید به دفاترازدواج وطلاق مراجعه ودرحضور2 شاهد صیغه طلاق جاری می شود.                    ارائه آزمایش عدم بارداری زن برای ثبت طلاق ضروری است ودرصورت باکره بودن زن، دادگاه اورا جهت انجام معاینات به پزشکی قانونی معرفی خواهد کرد .

طبق قانون وشرع ،حق طلاق برای مرد است ولی اومی تواند برای اجرای وتسریع درروند طلاق به همسرخود وکالت بلاعزل دهد وزن با داشتن حق طلاق باید برای همسر خود وکیل پایه یک دادگستری انتخاب وبه همراهی اومراحل طلاق را طی نماید .

باید در نظر داشت که در هر نوع از طلاق به غیر از طلاق خلع یا طلاق که زن تمامی مهریه خود را به مرد می بخشد و درخواست طلاق می نماید مهریه به زن تعلق خواهد گرفت یکی از موارد طلاق توافقی است .

ابتدا باید گفت که طلاق توافقی در صورتی که زوج و زوجه اعتقاد داشته باشند که به پایان زندگی مشترک رسیده اند می توانند دادخواست طلاق خود را مطرح  نمایند طلاق دارای انواع فراوانی است که یکی از این موارد طلاق از جانب زوجه در طلاق از جانب زوج یا طلاق توافقی می‌باشد طلاق از جانب زوج نیازمند آوردن دلیل و اثبات دلیل طلاق از جانب زوجه می باشد.

آیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیردآیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیرد

طلاق از جانب زوج در هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد یعنی زوجه اگر بخواهد طلاق بگیرد حتماً باید دلیلی محکم برای طلاق گرفتن داشته باشد و در صورتی که زوج بخواهد همسر خود را طلاق دهد می تواند در هر زمان این کار را انجام دهد بدون اینکه نیازی به دلیل داشته باشد ثبت طلاق از جانب زوج در دفترخانه نیازمند این است که یا زوجه رضایت دهد یا زوج تمامی حقوق مالی وی را پرداخت کرده باشد.

در این صورت می‌تواند از همسر دائمی خود جدا شود بنابراین می‌بینیم که ضرورت داشتن وکیل در انواع طلاق احساس می‌شود اگر شما در کرج زندگی می کنید و به دنبال وکیل برای طلاق خود هستید که زوج باشید و چه زوجه چه بخواهید از جانب طلاق توافقی اقدام بفرمایید می توانید با وکلای متخصص گروه تهران وکیل مشورت داشته باشید و امر وکالت خود را به وکلای متخصصین مجموعه بسپارید.

به عنوان مثال یکی از موارد پرکاربرد طلاق از جانب زوجه به دلیل عسر و حرج ایشان می‌باشد این که چه شرایطی موجبات است و حرج را فراهم می‌کند را وکیل دادگستری و بهتر بگوییم وکلای متخصص گروه تهران وکیل به شما می‌گویند و همچنین در این زمینه به شما آموزش های لازم را می‌دهند اگر شما زوج هستید و زوجه شما بر علیه شما دعوای طلاق مطرح نموده است و این دعوا با مشکلاتی فراهم آورده است شما برای دفاع از خود نیازمند وکیل متخصص هستید، در زمینه طلاق و در این صورت می توانید با وکلای متخصص گروه تهران وکیل که در امر خانواده و طلاق دارای تخصص و تجربه و تبحر هستند، مشورت نمایید.

آیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیردآیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیرد

بنابراین بهترین وکیل طلاق در کرج را می توانید از گروه وکلای تهران وکیل درخواست طلاق نمایید شما می توانید ابتدا ان برای داشتن مشاوره با شماره های موجود در صفحه تماس گرفته و پس از آن مشورت کافی را به دست بیاورید و با گرفتن وقت حضوری جهت گرفتن وکیل و دفاع از خود در محل گروه وکلای تهران وکیل حضور پیدا کنید .

گروه وکلای تهران وکیل با داشتن وکلای متخصص و متبحر در امر خانواده شما را در زمینه رسیدن به هدفتان یاری می نماید. فرم طلاق توافقی در واقع همان فرم توافقات زوج و زوجه در مورد امور مالی از قبیل مهریه و نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت جهیزیه همسر تعیین تکلیف نسبت به حضانت فرزند مشترک و نحوه ملاقات فرزند می باشد.

طلاق توافقی و مهریه

حق و حقوق زوجه بواسطه انجام عقد ازدواج و آغاز زندگی مشترک برای وی ایجاد می شود. زمانی که عقد ازدواج جاری می شود همزمان حقوقی برای زوجه ایجاد می گردد، از جمله این حق و حقوق شرعی و قانونی مهریه است. مهریه زوجه به محض وقوع عقد برای زوجه در صورتی که عند المطالبه قید شده باشد، قابل مطالبه خواهد بود و زوج موظف به پرداخت ان می باشد.

زوجه این حق قانونی را دارد که تا زمانی که مهریه عندالمطالبه خود را دریافت ننموده است تمکین ننماید، این اقدام زوجه جنبه قانونی دارد و اصطلاحا” به حق حبس معروف می باشد. مهریه جزء حقوقی است که زوجه می تواند آنرا در هر زمانی از زوج مطالبه نماید، برای زمانی که طلاق توافقی می خواهد از طرف زوج و زوجه اجرا شود، مهریه زوجه باید تعیین تکلیف شود و اصولا” مورد توافق قرار گیرد.

در طلاق توافقی مهریه زوجه می شود به صورت تمام مورد مطالبه قرار گیرد، اما از آنجایی که انتخاب طلاق توافقی از طرف زوجین به دلیل داشتن توافق با هم در خصوص حقوق قانونی دو طرف است. زوجه مهریه خود را به شکل های متفاوت می تواند مورد توافق برای اجرای طلاق توافقی قرار دهد، بطور مثال زوجه می تواند تمام مهریه خود را با موافقت زوج مورد مطالبه قرار دهد، یا اینکه برای ایجاد توافق قسمتی از مهریه را دریافت نماید.

مهریه در طلاق توافقی چنانچه زوجه رضایت کامل داشته باشد می شود مورد بخشش قرار گیرد، ایجاد توافق در این راستا بستگی به توافق به عمل آمده ما بین زوجین دارد. انتخاب نحوه پرداخت مهریه و یا توافق بر دریافت قسمتی از آن و یا بخشش کل مهریه، از مواردی است که در اجرای طلاق توافقی زوجین به آن پرداخته و شرایط اجرای طلاق توافقی را فراهم می کنند.

همانگونه که ذکر گردید زوجین دارای حقوقی در زندگی مشترک هستند که با جاری شدن عقد نکاح برای آنها ایجاد می شود. زوج در زندگی مشترک دارای حق قانونی اجرای طلاق است، و این حق را می تواند در صورت پرداخت حقوق زوجه در هر زمانی بکار گیرد. در طلاق توافقی زوج و زوجه می توانند برای ایجاد توافق حقوق خود را مورد توافق متقابل قرار دهند، بطور مثال مهریه زوجه در مقابل حقی که زوج در اجرای طلاق دارد قرار گیرد و اجرای طلاق توافقی عملی شود.

در باور عمومی مردم  در زندگی مشترک مهریه زوجه به عنوان یک اهرم نگهدارنده عمل می کند. شاید زندگی زوج و زوجه بواسطه وجود مهریه سنگین ادامه داشته باشد، اما بی شک در مرور زمان این حق و حقوق قانونی هم نمی تواند در برابر مشکلات بوجود آمده در زندگی تاب مقاومت آورده، و ثبات و دوام زندگی را تضمین نمایند.

vakil

آمار بالای تقاضا برای اجرای طلاق توافقی در دادگاه ها حکایت از آن دارد که با وجود مهریه سنگین در برخی از پرونده ها، باز هم دوامی در زندگی برقرار نشده و زوجین برای جدایی تقاضای طلاق توافقی نموده اند. در اکثر تقاضا های ارائه شده به دادگاه زوجه برای رسیدن به طلاق توافقی اقدام به بخشش کل مهریه خود نموده است.

اجرای طلاق توافقی در زمان عقد و قبل از شروع به زندگی مشترک هم برای امکان پذیر است. برای توضیح این مبحث بهتر ابتدا به این نکته توجه کنیم که زوجه با جاری شدن عقد نکاح، استحقاق دریافت مهریه را خواهد داشت. همانگونه که پیشتر ذکر شد زوجه می تواند برای دریافت مهریه از حق حبس استفاده نماید، حال چنانچه زوج و زوجه در زمان عقد و قبل از نزدیکی اقدام به طلاق توافقی نمایند، شرایطی به وجود خواهد آمد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

زمانی که زوجین برای طلاق توافقی اقدام می کنند و در زمان عقد هستند و زندگی مشترک را شروع نکرده اند، زوجه با حفظ دوشیزه گی خود مستحق دریافت نصف مهریه خواهد شد. هرچند که انجام نزدیکی و اذاله بکارت زوجه موجب می شود تا کل مهریه به زوجه تعلق بگیرد، در طلاق توافقی این حق قانونی زوجه می تواند مورد توافق قرار گیرد. ایجاد توافق بین زوجین در خصوص دریافت و یا بخشودگی مهریه در زمان عقد، شرایط اجرایی شدن طلاق توافقی را برای آنها فراهم می گرداند.

نکته قابل ذکر در این خصوص این است که: زوجه در زمان عقد و قبل از شروع زندگی مشترک می تواند تمام مهریه خود را مطالبه نماید و استحقاق دریافت آنرا از زوج خواهد داشت، اما در صورتی که برای طلاق در زمان عقد اقدام نمایند زوجه مستحق دریافت کل مهریه نیست و می تواند نصف مهریه را دریافت نماید.

توافق ایجاد شده در خصوص مهریه زوجه به هر کیفیت و شکلی که مابین زوج و زوجه صورت گرفته است، برای دادگاه معتبر است و با استناد به آن می تواند تقاضای اجرای طلاق توافقی را بپذیرد. مهریه تعیین شده برای زوجه در طلاق توافقی هم می تواند مورد مطالبه قرار گیرد، اما عملا” این مورد در تمام تقاضا های ارائه شده برای طلاق توافقی صادق نیست، و با گذشت قسمتی یا تمام مهریه طلاق توافقی اجرایی خواهد شد.

نکته : در طلاق توافقی چنانچه زوجه یائسه و یا دوشیزه باشد طلاق رجعی نبوده و برای مرد حق رجوع در نظر گرفته نمی شود. اما چنانچه در زمان اجرای طلاق توافقی زوجه هیچ یک از شرایط مذکور را نداشته باشد، برای مرد حق رجوع در زمان عده در نظر گرفته می شود که مدت آن 3 ماه می باشد. در این زمان ( عده ) چنانچه زوج به زوجه رجوع نماید، زوجه هم می تواند به مهریه خود که مورد بخشش قرار داده است رجوع نماید. با گذشت زمان عده برای زوج و زوجه حق رجوع وجود نخواهد داشت.

گروه تخصصی وکلای طلاق کلیه امورات شما را جهت اجرای طلاق توافقی به صورت تخصصی انجام خواهد داد. وجود وکلای باسابقه و مجرب در این زمینه موجب شده است تا گروه تخصصی وکلای طلاق همواره در کسب نتیجه مورد نظر موکلین خود بی نظیر باشد.

گروه تخصصی وکلای طلاق شرایطی را فراهم نموده است تا ضمن مشاوره با وکلای این مجموعه از خدمات آنها جهت ایجاد توافق بین زوجین و اجرای طلاق توافقی در کمترین زمان برخوردار شوید.

با اعتماد به گروه تخصصی وکلای طلاق، وکلای مجرب و صاحب نام تا کسب نتیجه مورد نظرتان در کنار شما خواهند بود.

Facebook
Twitter
LinkedIn

1 دیدگاه

  • من الان 13 سالمه و پسرم خانواده پدرم اذیتم میکنند آیا میتوانم الان برم پیشه مادرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *