تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

شکایت خیانت در امانت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

شكايت خيانت در امانت

براي طرح شكايت در مورد جرم خيانت در امانت ابتدا بايد دانست كه خيانت در امانت يك جرم كيفري با موضوع اموال است همچنين مالي كه موضوع خيانت در امانت قرار ميگيرد بايد قابل ارزش گذاري و معامله باشد به طور مثال عكس هاي يادگاري و مواردي مثل اين نميتواند موضوع خيانت در امانت باشد.

سوالي كه در اينجا مطرح ميشود اين است كه ايا خيانت در امانت فقط در مورد اموال منقول(اموالي كه به راحتي جا به جا ميشوند مثل خودرو) صدق ميكند يا در مورد اموال غيرمنقول(اموالي كه قابل جا به جايي نيستند مثل مسكن)نيز صدق ميكند؟
در پاسخ بايد گفت به نظر ميرسد حرم خيانت در امانت بيشتر در مورد اموال منقول ميباشد و عدم استرداد امرال غير منقول مشمول تصرف عدواني ميشود.
بنابراين بايد توجه داشت كه خيانت در امانت با ساير جرايم مثل تصرف عدواني يا سرقت اشتباه نشود.

شكايت خيانت در امانت:

از آنجايي كه خيانت در امانت جزو جرايم كيفري محسوب ميشود و دادگاه صالح رسيدگي به آن نيز مراجع كيفري هستند ابتدا بايد شكايت نامه تنظيم شود و به دادسرا فرستاده شود
پس از آن دادسرا شكايت نامه را بررسي ميكند و تحقيقات مقدماتي را انجام ميدهد اگر مورد تاييد بود كيفر خواست جهت رسيدگي به دادگاه فرستاده ميشود.

مدارك لازم براي طرح شكايت:

مدارك لازم براي هر دعوي كيفري به غير از آن مواردي كه قانون از آن ها به عنوان ادله اثبات جرم نام برده است
با توجه به نوع دعوي ميتواند متغيير باشد.
به طور مثال ادله ايي كه براي اثبات جرم كلاه برداري لازم است با جرم خيانت در امانت متفاوت است.
براي مثال در جرم خيانت در امانت شاكي ميتواند علاوه بر شهادت شهود مبني بر شهادت دادن جهت سپرده شدن مال اماني ميتواند سند خودرو را نيز ضميمه پرونده كند.

شکایت خیانت در امانت

كدام دادگاه براي رسيدگي به جرم خيانت در امانت صالح است؟

دادگاه هاي كيفري ايران به دودسته تقسيم ميشوند:
دادگاه كيفري يك
دادگاه كيفري دو

در ماده ٣٠٢ قانون آيين دادرسي كيفري مواردي كه در صلاحيت دادگاه كيفري يك هست مشخص شده است
لذا هرآنچه غير از موارد ماده ٣٠٢ قانون آيين دادرسي كيفري در صلاحيت دادگاه كيفري دو ميباشد
بنابراين جرم خيانت در امانت در صلاحيت دادگاه كيفري شماره دو است.

نحوه تنظيم شكواييه جرم خيانت در امانت چگونه است:

براي تنظيم شكواييه ابتدا بايد شرح مفصل و مفيدي براي اثبات ادعا نوشته شود
اين شامل موضوع جرم
مشخصات كامل متهم يا متهمان
زمان و مكان وقوع جرم ميباشد.
همچين سايز ادله نيز بايد كاملا توضيح داده شود

جرم خيانت در امانت از جمله جرايمي ميباشد كه اثبات آن دشوار است و بهتر است كه از يك وكيل خبره مشورت گرفته شود
كه از آغاز دعوي و نوشتن شكواييه در كنار شما باشد و در ادامه راه نيز بتواند شما رو در جلسات دادگاه ياري كند كه بتواند از حق خود دفاع كنيد.

خيانت در امانت ممكن است در موارد بسياري نظير چك،سفته.خودرو،طلا و … مطرح شود و دلايل اثبات آن ها نيز به طبع متفاوت است ولي روند رسيدگي و دادگاه صالح براي همه موارد يكسان ميباشد.

محل وقوع جرم خیانت در امانت جایی است که مال سپرده شده به امین ، در آن محل مطالبه می گردد و امین از استرداد آن به مالک یا متصرف قانونی امتناع می کند .

معمولا قبل از ثبت شکایت خیانت در امانت ، باید اظهار نامه ای برای مطالبه ی مال به آدرس امین فرستاده شود و مرجع صالح  رسیدگی به جرم ، نشانی شخصی که مال به وی به امانت سپرده شده و در اظهارنامه به آن ادرس اشاره شده را ملاک عمل قرار داده و پرونده را به دادسرای آن محل ارجاع می دهد .

 

در حال حاضر با توجه به الکترونیکی شدن سیستم قضایی کشور ، باید ابتدای امر با ارائه دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام نمود . این دفاتر صرفا وظیفه ی ثبت دادخواست و ارجاع شکایت به دادسرا را دارند . بنابراین اولین مرجع رسیدگی کننده به جرم خیانت در امانت همانند بسیاری از جرایم دادسرای محل وقوع جرم است . دادسرا پس از تحقیقات لازم و جمع آوری دلایل شاکی ، اگر دلایل ارائه شده را کافی دانست ، پرونده را به دادگاه کیفری می فرستد . در غیر اینصورت قرار منع تعقیب صادر می کند . در صورت ارسال شدن پرونده به دادگاه ، قاضی با بررسی پرونده ، تصمیم مقتضی را خواهد گرفت البته ناگفته نماند که ارسال پرونده به دادگاه لزوما منتهی به رای محکومیت نخواهد شد و امکان برائت متهم همچنان وجود دارد.

شکایت خیانت در امانت

قاعدتا مالک مال می تواند از دو طرق شکایت خود را مطرح کند . یکی از این راه ها مراجعه به دادگاه حقوقی و تقدیم دادخواست استرداد آن مال است که البته این روش کمتر مورد توجه مالکین است چرا که با طرح شکایت شاکی در دادسراو اقدام از طریق دادگاه کیفری می توان جنبه ی کیفری این جرم را نیز مطمع نظر قرار داد و شخص خائن را به مجازات 6 ماه تا 3 سال حبس نیز رساند .

نکته دیگر اینکه حتی اگر برای دادگاه کیفری محرز گشت که وکیل خیانت در امانت صورت گرفته باز مال مشاکی با رای کیفری به وی مسترد نمی شود و برای استرداد مال حتما باید دادخواست حقوقی مطرح کرد .

اما قانون در این زمینه تسهیلاتی برای شاکی در نظر گرفته و آن ، اینست که دادخواست حقوقی وی در دادگاه کیفری مطرح و همزمان با دعوای کیفری به دعوای حقوقی نیز رسیدگی شود .

مالک می تواند در شکوائیه ی خود در صورت داشتن شهود، آنها را معرفی کرد . و همچنین رسید مبتنی بر امانی بودن مالی که با طرح شکایت خیانت در امانت خواهان استرداد آن است را ضمیمه ی ادله مدارک پرونده ی خود کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

18 دیدگاه

  • سلام اگر کسی به صورت نماینده فروش یا به عبارتی پیمانکاری باری را تحویل گرفته باشد ولی هیچ مدرکی دال بر امانت بودن ان مال نیست ولو به صورت اعتباری اول هر هفته اینبار ارسال شده و اخر هر هفته تسویه حساب انجام میشده و پرینت واریزی نماینده وجود دارد و اینکه مسئولیت حفظ و. نگهداری و. فروش آن مال با نماینده بود و عامل دیگر مسئولیت را از سر خود باز میزد و در اخر که نمایندگی در آن شهرستان جمع شد و عامل تمامی اجناس خود را آمد جمع کرد و رفت با حضور شاهد و مدرکی هم دال بر تحویل گرفتن و تسویه حساب اخر نیست فقط به صورت اعتباری و دوستانه بوده فقط پرینت حساب واریزی امین وجود دارد که هر هفته به صورت مستمر پول واریز میکرده به حساب عامل سوال: با توجه به این ایا عامل میتواند ادعای خیانت در امانت کند علیه نماینده ؟ ممنون اگه پاسخ بفرمایید

  • سلام مادربزرگ من سند املاک و شناسنامه و کارت ملی و مبلغی پول و طلا را به امانت به پسرش سپرده است اما بعد از گذشت سه سال که میخواهد آن را پس بگیرد پسرش آن را پس نمیدهد در یک دعوای خانوادگی طلاها را پس می دهد اما از پس دادن سایر اموال خودداری می کند میتوان بدون شکایت و با گرفتن وکیل مدارک و پول را پس گرفت؟ ایشان دو واحد مادربزرگ من را که مستاجر داشته تمدید کرده و پول آن را این سه سال گرفته است .مادر بزرگ من ۸۵ سال دارد و در سلامت عقلی کامل است و میخواهد مالش را پس بگیرد

  • با سلام من ی تراکتور بصورت ۳ دانگ ۳ دانگ شراکتی دادم و حودم ب عنوان راننده روش کار میکنم از اونجا ک این وسیله خرابی داشته من هر چقدر ک باهاش کار کردم خرجش شده ب مدت یکسال و پولی ب شریکم نپرداختم شریکم اظهار نامه ب من فرستاد ک سهمالشریکشو میخاد و قصد فروش داره من اگاهی نداشتم و جواب ندادم اما تلفناشو جواب میدادم الان شکایت خیانت در امانت ب من کرده ایا درسته شکایتش؟

  • سلام من یک بالابر ساختمانی چهار متری به ارزش ۱۵ ملیون تومان به یه نفر اجاره دادم به مبلغ ماهی ۱۳۰۰که مبلغ ۶۰۰هزار را نقد داد و بقیش رو گفت بعد برات واریز میکنم الآنم از قرار داد مون که بین خودمون یه چیزی نوشتیم که شامل آدرس ساعت شروع و پایان اجاره و چند نکته دیگه الان طرف از قراردادش یک ماه و چند روز سپری شده گوشیش رو خاموش کرده رفتم دم در آدرس پیدا کردم ولی هیچ جوابی نمی‌ده همش دروغ تعویل میده درحالی که جای که قرار بود بالابر باشه اونجا نبود بالابر

  • سلام من مدیر یک مجتمع مسکونی بودم و چند ماه پیش استعفا دادم ولی حسابی که به نام من و حسابدار بود همچنان پابرجا بود تا اینکه متوجه شدم حسابدار از حساب مشترک مجتمع به حساب شخصی خودش پول واریز کرده در گروه مجتمع اعلام کردم که حساب باید بسته شود و علتش هم این جابجایی ها بود ، حسابدار رفته از من شکایت کرده ، ایا من هم می توانم علیه او شکایت خیانت در امانت بکنم

  • [quote name=”پدرام سلطانیان”]سلام من مدیر یک مجتمع مسکونی بودم و چند ماه پیش استعفا دادم ولی حسابی که به نام من و حسابدار بود همچنان پابرجا بود تا اینکه متوجه شدم حسابدار از حساب مشترک مجتمع به حساب شخصی خودش پول واریز کرده در گروه مجتمع اعلام کردم که حساب باید بسته شود و علتش هم این جابجایی ها بود ، حسابدار رفته از من شکایت کرده ، ایا من هم می توانم علیه او شکایت خیانت در امانت بکنم[/quote]

    سلام،بله می تونید شکایت کنید ولی باید بتونید اثبات کنید.
    جهت هماهنگی برای مشاوره بیشتر باشماره زیر تماس بگیرید
    ۰۲۱۷۷۲۲۱۹۴۱

  • سلام بنده در برج 6 امسال نزدیک 120میلیون پول تو کارتم بود که نامزدم برا خرید خودرو برا خودش و مادرش از حسابم برداشت کردن حالا بعد از شش ماه ک نامزدی ما بهم خورده بهشون میگم پول منو بدید جواب سر بالا میدن میگن برو شکایت کن من چجور میتونم شکایت خودم را انجام بدم حکم این کار خیانت در امانت محسوب میشه که کارت منو برداشتن از حسابم برداشت کردن؟

  • [quote name=”مصطفی”]سلام بنده در برج 6 امسال نزدیک 120میلیون پول تو کارتم بود که نامزدم برا خرید خودرو برا خودش و مادرش از حسابم برداشت کردن حالا بعد از شش ماه ک نامزدی ما بهم خورده بهشون میگم پول منو بدید جواب سر بالا میدن میگن برو شکایت کن من چجور میتونم شکایت خودم را انجام بدم حکم این کار خیانت در امانت محسوب میشه که کارت منو برداشتن از حسابم برداشت کردن؟[/quote]

    سلام ، خیر مصداق خیانت در امانت نیست و بستگی به نحوه برداشت آن دارد ، احتمال رسیدن به نتیجه بسیار کم است.
    در صورت تمایل جهت هماهنگی برای کسب اطلاعات و مشاوره بیشتر ، با شماره های دفتر مرکزی تماس بگیرید.
    ۰۲۱۷۷۲۲۱۹۴۱
    ۰۹۱۰۰۱۱۱۷۹

  • کارگزاری بورس بدون اجازه اقدام به فروش سهام نموده و هیچگونه قرارداد اعتباری ای نداشته و ملاک و اشاره اس به یک قراردادی است که صفحه اخر قرارداد اعتبار دیگری را که دو سال قبل تسهیلات گرفته شده بوده را جدا نموده و ضمیمه یک قرارداد دیگر نموده و تاریخ را برای 1400 زده است ضمن اینکه صفحات دیگر مهر و امضا نداشاه حتی صفحه اول و فقط صفحه آخر مهر و امضا دارد حال برای شکایت کیفری و استرداد سهام فروخته شده چه باید کرد ؟؟

  • [quote name=”امیر”]کارگزاری بورس بدون اجازه اقدام به فروش سهام نموده و هیچگونه قرارداد اعتباری ای نداشته و ملاک و اشاره اس به یک قراردادی است که صفحه اخر قرارداد اعتبار دیگری را که دو سال قبل تسهیلات گرفته شده بوده را جدا نموده و ضمیمه یک قرارداد دیگر نموده و تاریخ را برای 1400 زده است ضمن اینکه صفحات دیگر مهر و امضا نداشاه حتی صفحه اول و فقط صفحه آخر مهر و امضا دارد حال برای شکایت کیفری و استرداد سهام فروخته شده چه باید کرد ؟؟[/quote]

    سلام در خصوص موضوع شما و خاص بودن آن توصیه ام اینه که از وکیل استفاده کنید ، در غیر اینصورت برای طرح شکایت به دفتر خدمات قضایی مراجعه فرمایید
    در صورت تمایل جهت هماهنگی برای کسب اطلاعات و مشاوره بیشتر ، با شماره های دفتر مرکزی تماس بگیرید.
    ۰۲۱۷۷۲۲۱۹۴۱
    ۰۹۱۰۰۱۱۱۷۹

  • [quote name=”افشین رسولیان”]سلام من یک بالابر ساختمانی چهار متری به ارزش ۱۵ ملیون تومان به یه نفر اجاره دادم به مبلغ ماهی ۱۳۰۰که مبلغ ۶۰۰هزار را نقد داد و بقیش رو گفت بعد برات واریز میکنم الآنم از قرار داد مون که بین خودمون یه چیزی نوشتیم که شامل آدرس ساعت شروع و پایان اجاره و چند نکته دیگه الان طرف از قراردادش یک ماه و چند روز سپری شده گوشیش رو خاموش کرده رفتم دم در آدرس پیدا کردم ولی هیچ جوابی نمی‌ده همش دروغ تعویل میده درحالی که جای که قرار بود بالابر باشه اونجا نبود بالابر[/quote]

    سلام ، اگر قرارداد درستی داشته باشید باید به طرفیت ایشان اقدام قانونی کنید
    در صورت تمایل جهت هماهنگی برای کسب اطلاعات و مشاوره بیشتر ، با شماره های دفتر مرکزی تماس بگیرید.
    ۰۲۱۷۷۲۲۱۹۴۱
    ۰۹۱۰۰۱۱۱۷۹

  • من به علت داشتن امتیاز مسکن مهر منزل دیگری که خریداری کرده بودم را به نام مادر خانمم زدم ، اما الان ایشان وکالت به دخترش که همسر من هست داده ، و من شاهد هم دارم که امانت بوده ، چجور میتونم اقدام کنم در این مورد ،

  • [quote name=”محسن ابوالحسنی”]من به علت داشتن امتیاز مسکن مهر منزل دیگری که خریداری کرده بودم را به نام مادر خانمم زدم ، اما الان ایشان وکالت به دخترش که همسر من هست داده ، و من شاهد هم دارم که امانت بوده ، چجور میتونم اقدام کنم در این مورد ،[/quote]
    از وکلای متخصص در این امر استفاده کنید ، از طریق طرح دعوی مطالبه حساب ایام تصدی وکالت امکان پذیر است
    در صورت تمایل جهت هماهنگی برای کسب اطلاعات و مشاوره بیشتر ، با شماره های دفتر مرکزی تماس بگیرید.
    ۰۲۱۷۷۲۲۱۹۴۱
    ۰۹۱۰۰۱۱۱۷۹

  • [quote name=”افشین رسولیان”]سلام من یک بالابر ساختمانی چهار متری به ارزش ۱۵ ملیون تومان به یه نفر اجاره دادم به مبلغ ماهی ۱۳۰۰که مبلغ ۶۰۰هزار را نقد داد و بقیش رو گفت بعد برات واریز میکنم الآنم از قرار داد مون که بین خودمون یه چیزی نوشتیم که شامل آدرس ساعت شروع و پایان اجاره و چند نکته دیگه الان طرف از قراردادش یک ماه و چند روز سپری شده گوشیش رو خاموش کرده رفتم دم در آدرس پیدا کردم ولی هیچ جوابی نمی‌ده همش دروغ تعویل میده درحالی که جای که قرار بود بالابر باشه اونجا نبود بالابر[/quote]

    سلام ، اگر قرارداد درستی داشته باشید باید به طرفیت ایشان اقدام قانونی کنید
    در صورت تمایل جهت هماهنگی برای کسب اطلاعات و مشاوره بیشتر ، با شماره های دفتر مرکزی تماس بگیرید.
    ۰۲۱۷۷۲۲۱۹۴۱
    ۰۹۱۰۰۱۱۱۷۹

  • باسلام بنده ی موتور مزایده داشتم یکی از دوستانم چهار سال پیش ازم موتور گرفت که بکار زمین کشاورزی برسه الان چهار سال است که هربار بهش میگم متور بر نمیگردونه من سند ندارم شاهد دارم که ایشون متور ازم گرفته شکایتو چگونه طرح کنم ممنون میشم پاسخ دهید

  • [quote name=”سمیع ع”]باسلام بنده ی موتور مزایده داشتم یکی از دوستانم چهار سال پیش ازم موتور گرفت که بکار زمین کشاورزی برسه الان چهار سال است که هربار بهش میگم متور بر نمیگردونه من سند ندارم شاهد دارم که ایشون متور ازم گرفته شکایتو چگونه طرح کنم ممنون میشم پاسخ دهید[/quote]

    سلام تنها شانس شما شهادت شهود پس از اقدام قانونی است ، البته اگر مورد قبول دادگاه قرار گیرد
    در صورت تمایل جهت هماهنگی برای کسب اطلاعات و مشاوره بیشتر ، با شماره های دفتر مرکزی تماس بگیرید.
    ۰۲۱۷۷۲۲۱۹۴۱
    ۰۹۱۰۰۱۱۱۷۹

  • سلام
    من یه تصادف داشتم مقصر بودم و مدارک رو به طرف مقابل دادم، بعد از تماس طلب مبلغی برای خرید لوازم نمود که برای ایشان واریز نمودم اما روز بعد هرچه تماس گرفتم، ایشان پاسخ نداد و وقتی به طریقی آدرس ایشان را پیدا کرده و به منزلشان مراجعه کردم گفت که مدارک را دزد برده و چیزی تحویل من ندادند. شکایت خیانت در امانت از ایشان، به نتیجه ای می رسد؟

  • سلام . به جرم خیانت در امانت از کسی شاکی هستم که کار حمل و نقل بین المللی انجام میده من خیلی خلاصه میکنم ایشون طبق قولی که به من داده بودن نمونه بارو در مدت زمان کم با مجوزات کامل به مقصد برسونن بعد از تحویل پول از بنده همه چیز تغییر کرد بعد از دوماه متوجه شدم بار من هنوز در ایران درصد کمی به مقصد رسیده و متاسفانه گمرک مقصد اجازه ترخیص نمیده چون بدون مدارک ارسال شده و هر چی با فرستنده تماس میگیرم از بین ده تماسم جواب یکی رو میده که اونم با هزار جور دروغ مارو‌پیچوندن برای اثبات صحبتام کلی مدرکم علیه ایشون دارم خواهشا راهنمایی کنید کجا باید برم ممنون میشم در اسرع وقت پاسخگو باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *