تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل ثبت شرکت سهامی عام

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

انواع ثبت شرکت در قانون تجارت:

در ابتدا میخواهیم اشاره کوچکی به انواع شرکت در قانون تجارت ایران داشته باشیم. این شرکت ها عبارتند از:

 

– سهامی (عام/خاص)

– تعاونی

– مختلط سهامی

– مختلط غیر سهامی

– تضامنی

– نسبی

– مسئولیت محدود

وکیل ثبت شرکت سهامی عام

ثبت شرکت سهامی عام:

شرکت های سهامی شرکت هایی هستند که سرمایه در آن به صورت سهام تقسیم خواهد شد و مسئولیت سهامداران با توجه به مبلغ اسمی سهام آن ها می باشد. شرکت سهامی عام نیز یکی از انواع شرکت ها . کامل ترین آن ها می باشد که می توان گفت تنها شرکت هایی هستند که در بورس پذیرفته خواهند شد. به طور کلی این شرکت ها زمانی تشکیل خواهند شد که هدفی چون انجام پروژه های بزرگ مانند پروژه های کشاورزی ، عمرانی و….داشته باشیم.

سرمایه در ثبت شرکت سهامی عام:

برای تاسیس شرکت سهامی عام حداقل ۵۰۰ هزار تومان سرمایه لازم می باشد که اگر سرمایه شرکت کمتر از این مبلغ باشد شرکت می باید حداکثر تا یکسال این مبلغ را تامین نماید و در صورت عدم تامین این سرمایه به مدت یکسال شرکت باید به یکی از شرکت های قابل قبول تبدیل شود. این شرکت ها حداقل ۵۱ درصد از سهام کل شرکت را از طریق بورس به مردم واگذار میکنند. شرکت های سهامی عام در ابتدای تاسیس به منظور جمع آوری سرمایه ی خود از طریق پذیره نویسی اقدام خواهند کرد.

اگر سرمایه ای که قرار است در نظر گرفته شود غیر نقدی باشد (به طور مثال یک قطعه زمین)  نیازمند مشخص شدن ارزش آن می باشد که توسط کارشناس دادگستری انجام خواهد شد

خرید و فروش سهام در شرکت های سهامی عام:

خرید و فروش سهام در شرکت سهامی عام از طریق بورس و اوراق بهادار به فروش می رسد. صاحبان سهام در شرکت سهامی عام می توانند سهام خود را در بازار بورس نقل و انتقال دهند و این انتقال نیازمند موافقت افرد سهام دار نمی باشد. این نوع شرکت ها نوعی شرکت بزرگ هستند می توانند سهام خود را به مردم بفروشند و افرادی که مایل به دریافت سهام در ابتدای تاسیس هستند در مرحله ی پذیره نویسی بایدبه شعبه های بانکی اعلام شده مراجعه بفرمایند.

وکیل ثبت شرکت سهامی عام

تفاوت شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص:

این دو نوع شرکت با اینکه می توان گفت به نوعی هم خانواده می باشند در عین داشتن شباهت هایی به یکدیگر دارای تفاوت هایی نیز هستند که در این قسمت به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

– یکی از اختلاف های این دو شرکت در میزان سرمایه ی اولیه می باشد.

– تمام سرمایه ی شرکت های سهامی خاص می باید توسط موسسین این شرکت تامین شود در حالی که در سهامی عام از طریق پذیره نویسی و شرکت در بورس و توسط فروش سهام به مردم این سرمایه تامین میشود.

– شرکت های سهامی عام تنها شرکت هایی هستند که سهام خود را از طریق بورس عرضه میکنند.

– حداقل سرمایه در شرکت سهامی عام ۵۰۰ هزار تومان و در شرکت سهامی خاص ۱۰۰ هزار تومان می باشد.

ثبت شرکت سهامی عام

برای ثبت این شرکت باید به این نکته توجه داشت که طبق قانون تجارت در ایران می باید کلمه ی  “سهامی عام” در همه ی اوراق و اطلاعیه ها و اگهی های شرکت به طور خوانا و واضح بیان شود. نکته ی قابل توجه ی دیگر برای ثبت شرکت سهامی خاص این است که باید ۲۰ درصد از سرمایه تامین شود و ۳۵ درصد از آن مبلغ به حساب شرکت در بانک ریخته شود.و به همراه اظهارنامه و اساسنامه شرکت و پذیره نویسی سهام که همه ی موسسین آن را امضا کرده اند به اداره ثبت ارسال شود.

وکیل ثبت شرکت سهامی عام

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی عام

– دو نسخه اظهارنامه

– دو نسخه اساسنامه

– دو نسخه طرح اعلامیه ی پذیره نویسی

– گواهی بانکی

– فتوکپی شناسنامه ی تمامی موسسین

– دو نسخه صورت جلسه ی هیئت مدیره

– آگهی دعوت مجمع موسس در روزنامه

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *