تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

همه چیز درباره مالیات بر افزایش سرمایه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع همه چیز درباره مالیات بر افزایش سرمایه اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

همه چیز درباره مالیات بر افزایش سرمایههمه چیز درباره مالیات بر افزایش سرمایه

مالیات بر افزایش سرمایه شرکت یکی از انواع مالیات است که به طور معمول شرکت هایی که قصد افزایش سرمایه خود را دارند در صورت عدم برخورداری از معافیت های ذکر شده در قانون باید مطابق با قانون مالیات های مستقیم به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند.

در بسیاری از منابع از مالیات بر افزایش سرمایه با نام حق تمبر یاد می شود که هر شرکتی باید از آن اطلاع داشته باشد تا در موعد مقرر اقدام به پرداخت تکالیف مالیاتی خود بنماید و از عواقب عدم توجه به قوانین مالیاتی و عدم پرداخت آن ها در امان بماند.

اما نکته مهم این است که با توجه به تنوع روش های افزایش سرمایه و تفاوت هایی که بین شرکت ها (با توجه به نوع شرکت و حوزه فعالیت آن ها) وجود دارد، میزان مالیات و یا معافیت های مالیاتی برای هر یک از شرکت ها متفاوت می باشد و برای همین در صورتی که قصد داشته باشید به قول عوام از همه چیز درباره مالیات بر افزایش سرمایه اطلاع پیدا کنید، باید با مواد قانونی مختلف و نیز بخشنامه های مرتبط با معافیت های مالیاتی به طور کامل آگاه شوید.

همه چیز درباره مالیات بر افزایش سرمایههمه چیز درباره مالیات بر افزایش سرمایه

روش های افزایش سرمایه شرکت ها

اکثر شرکت ها هستند که در مراحل اولیه با سرمایه کمتری شروع به فعالیت می کنند و به تدریج بنا به دلایل مختلف و با گسترش حوزه فعالیت شرکت اقدام به افزایش سرمایه می نمایند.

به طور کلی چند روش متداول برای افزایش سرمایه شرکت ها وجود دارد که عبارت هستند از:

افزایش سرمایه از محل مطالبات یا آورده های نقدی شرکت

هر شرکتی که در عرصه های تولیدی و اقتصادی در حال فعالیت باشد به طور حتم ممکن است که به مرور زمان مطالباتی داشته باشد که وصول شوند و یا این که آورده نقدی داشته باشد. در این حالت به دلیل افزایش سرمایه شرکت ممکن است که در صورت عدم برخورداری از معافیت های قانونی نیاز به پرداخت مالیات به اداره کل امور مالیاتی باشد.

همه چیز درباره مالیات بر افزایش سرمایههمه چیز درباره مالیات بر افزایش سرمایه

افزایش سرمایه از محل سود انباشه شرکت

ممکن است که یک شرکت با تشکیل مجمع عمومی تصمیم بگیرد که از محل سودهای انباشته شرکت اقدام به افزایش سرمایه بنماید که این روش متداول دیگر برای افزایش دارایی های یک شرکت می باشد. پرداخت مالیات در ارتباط با این روش افزایش سرمایه به طور معمول با توجه به قانون مالیات های مستقیم نیم در هزار خواهد بود.

افزایش سرمایه با ارزیابی مجدد دارایی ها

ممکن است که دارایی های یک شرکت در زمان حال برابر عدد خاصی ارزیابی شود، اما در سال های آینده با ارزیابی های مجدد متوجه شوید که از محل ارزیابی این دارایی ها امکان افزایش سرمایه وجود دارد.

در این صورت با ارزیابی مجدد دارایی های شرکت به قیمت روز، با توجه به ماده 10 که با تغییرات اعمال شده در تبصره یک ماده صد و چهل و نه قانون مالیات های مستقیم، معافیت های قبل از 1395 را لغو کرده است، باید مالیات بر افزایش سرمایه شرکت را پرداخت کنید. مگر این که بنا به دلایل دیگر و با توجه به بخشنامه های صادره مشمول معافیت مالیاتی شوید (یکی از تبصره های اصلاحی برای آیین نامه اجرایی تبصره یک این قانون که در سال 98 تصویب شده بود می گوید در صورت رعایت سایر مقررات، شرکت در این حالت مشمول مالیات بر درآمد نخواهد بود و برای همین نیازی به پرداخت مالیات نیست).

همه چیز درباره مالیات بر افزایش سرمایههمه چیز درباره مالیات بر افزایش سرمایه

افزایش سرمایه با صرف سهام

این هم روش متداول دیگری برای افزایش سرمایه شرکت های فعال سهامی می باشد.

ما در ادامه متن تلاش خواهیم کرد تا مهم ترین نکات را در ارتباط با این قوانین به زبان ساده با شما در میان بگذاریم تا دید بهتری در ارتباط با مبلغ یا درصد مالیات بر افزایش سرمایه شرکت ها داشته باشد. اما در هر صورت اگر قصد دارید (در ارتباط با موضوع فعالیت و یا نوع شرکت خود) به طور ویژه اطلاعات جامعی در ارتباط با مالیات ها بر افزایش سرمایه به دست آورید و یا در صورت نیاز به اطلاع از معافیت های مالیاتی بهتر است که با یک کارشناس متخصص در امور مالیاتی شرکت ها مشورت کنید.

چند نکته در ارتباط با مالیات بر افزایش سرمایه

اول این که مالیات مربوط به هر یک از روش های افزایش سرمایه با روش دیگر می تواند متفاوت باشد. دوم این که تحقیق کنید تا ببینید آیا امکان بهره مندی از معافیت های مالیاتی برای شما وجود دارد.

نکته مهم دیگر این است که حتما به تکالیف قانونی که در ارتباط با پرداخت مالیات دارید توجه کنید تا مشمول جریمه های سازمان امور مالیاتی نشوید.

اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل اداره کارمی گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید. همچنین برای مشاوره حقوقی درباره شکایت از کارفرما می توانید با موسسه تهران وکیل در ارتباط باشید.

ماده 48 قانون مالیات های مستقیم

ماده 48 یکی از مهم ترین مواد قانونی مربوط به مالیات های مستقیم است که بیان می کند همه شرکت های فعال در ایران که موضوع قانون تجارت هستند (به جز شرکت های تعاونی) با توجه به ارزش اسمی سهام خود باید به میزان نیم در هزار حق تمبر پرداخت کنند (که همان مالیات بر افزایش سرمایه محسوب می شود).

توجه کنید که به موجب قوانین مصوب شما از زمان ثبت شرکت خود دو ماه فرصت دارید تا حق تمبر یا مالیات مربوطه را برای ارزش اسمی سهام خود پرداخت کنید. پس از ثبت شرکت نیز در صورت افزایش سرمایه با سهام اضافی باید این مبلغ به عنوان حق تمبر پرداخت شود.

همه چیز درباره مالیات بر افزایش سرمایههمه چیز درباره مالیات بر افزایش سرمایه

معافیت های مالیاتی برای افزایش سرمایه

یک نکته مهم در ارتباط با مالیات قانونی که شرکت ها باید پرداخت کنند این است که شرکت های تعاونی مشمول پرداخت مالیات بر افزایش سرمایه و یا حق تمبر نبوده و معاف هستند. سایر معافیت ها عبارت هستند از:

معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان با توجه به حمایت هایی که دولت از آن ها به عمل می اورد، مشمول پرداخت مالیات و یا حق تمبر نیستند و از معافیت های مالیاتی بهره مند می شوند. این معافیت ها برای شرکت های فناوری مستقر در پارک های علم و فناوری در سرتاسر کشور می باشد.

معافیت مالیاتی ثبت شرکت در مناطق آزاد

شرکت هایی که در مناطق آزاد ثبت می شوند از پرداخت حق تمبر و یا مالیات بر افزایش سرمایه معاف هستند.

سخن پایانی در ارتباط با مالیات شرکتها

ما در این متن تلاش کردیم تا به طور فشرده همه چیز درباره مالیات بر افزایش سرمایه شرکت ها را به طور خلاصه و مفید (با اشاره به روش های افزایش سرمایه و مواد قانونی پرداخت مالیات یا میزان حق تمبر) برای شما بیان کنیم.

امیدوار هستیم که مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شده باشد و بهتر بتوانید با نحوه و میزان پرداخت مالیات برای شرکت ها آشنا شوید و به خصوص امکان بهره مندی از معافیت های مالیاتی پیش بینی شده در قانون را داشته باشید.

همه چیز درباره مالیات بر افزایش سرمایههمه چیز درباره مالیات بر افزایش سرمایه

در صورتی که هنوز هم ابهام و سوالی در ارتباط با مالیات بر افزایش سرمایه شرکت های موضوع قانون تجارت دارید و یا این که می خواهید در ارتباط با حق تمبر و یا امکان بخشودگی آن اطلاعات جامع تری به دست آورید می توانید با کارشناسان موسسه تماس بگیرید تا اطلاعات جامع تری در اختیار شما قرار دهند.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *