تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اعتراض به رای هیئت تشخیص مالیاتی + وکیل تضمینی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

اداره مالیات مامور وصول درآمدهای مالیاتی با طراحی و استقرار نظام مالیاتی هوشمند براساس قوانین و مقررات و ارتقا تمکین داوطلبانه و تشویق مودیان جهت پرداخت مالیات و شناسایی مودیان، تشکیل پرونده و تنظیم شناسنامه های مالیاتی، تشخیص و مطالبه مالیات و وصول مالیات از طریق عملیات اجرایی و حل اختلاف مالیاتی طبق قوانین ومقررات مالیاتی وسایر قوانین می باشد.

ممیز بر اساس اظهارنامه مالیاتی مودی و یا اظهارنامه برآوردی یا علی الراس که در صورت عدم ثبت اظهارنامه مودی و براساس اطلاعات مالی مودی با استعلام از مراجع مختلف مانند بانک مرکزی ،برگ تشخیص مالیاتی  صادر می کند که مودی می تواند با مراجعه حضوری به اداره مالیات یا به صورت الکترونیکی از طریق سایت my.tax.gov.ir برگ تشخیص را دریافت کند.

درصورت پذیرش مودی در مهلت مقررمکلف به پرداخت می شود و درصورت عدم پرداخت یا تاخیر، مشمول جریمه های مالیاتی می شود.

اما درصورت اعتراض به برگ تشخیص صادرشده مراجع حل اختلاف مالیاتی :

  • اولین مرجع حل اختلاف مالیاتی ممیز کل یا رئیس اداره مالیات می باشد.

اعتراض به رای قطعی هیات تشخیص مالیاتی

اعتراض به رای قطعی هیات تشخیص مالیاتی

براساس قانون، کلیه اشخاص حقیقی وحقوقی باید نسبت به اموال واملاک ، کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج ازایران دارند که مقیم ایران باشند یا خارج از کشور ،مالیات پرداخت نمایند و وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی ، شهرداری‌ها و دهیاری ها ،دستگاه های اجرایی که بودجه آنها توسط دولت تامین می شود ازپرداخت مالیات معاف می باشند.

نرخ مالیات طبق قانون و توسط دولت تعیین می‌شود و به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم ازاشخاص اخذ می شود که هریک شامل :

مالیات های  مستقیم :

  • دارایی ،مستغلات
  • درآمد ، حقوق
  • ارث
  • مشاغل
  • شرکت ها
  • حق تمبر

مالیات های غیرمستقیم :

  • مالیات ها ی برمصرف در واقع مبلغی به عنوان مالیات روی اکثر کالا ها و خدمات از مصرف کننده دریافت می شود.
  • مالیات های برواردات
  • مالیات برمعاملات

هر ساله تجار یا کسبه یا شرکت ها تا 31 تیرماه باید برای پرداخت مالیات مستقیم ،اظهارنامه ای مرسوم به اظهارنامه ی مالیاتی همراه با اسناد ومدارک استنادی از طریق سایت امورمالیاتی به نشانی  tax.gov.ir ارسال نمایند .

درصورت امتناع یا عدم ارسال درموعد مقررشده ، امتیازات معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی را از دست داده و مشمول جریمه می شوند وممیز به صورت علی الراس از طریق تحقیق و بررسی سوابق واستعلام ازمراج ذی ربط میزان مالیات پرداختی را تعیین وبرای پرداخت مالیات، برگ تشخیص صادرمی کند. درصورت اختلاف و اعتراض به برگ تشخیص صادرشده مودی می تواند ازطریق مراجع حل اختلافات مالیاتی اقدام نماید :

  • مودی ظرف 30 روزار تاریخ ابلاغ می تواند با مراجعه به ممیز کل یا رئیس اداره مالیات وارائه ادله و مدارک واسناد استنادی اعتراض خود را مطرح نماید هرگاه با تشخیص ممیز کل، اعتراض وارد باشد، پشت برگ تشخیص نظر خود را منعکس و برگ قطعی را صادرمی کند ودرصورت عدم پذیرش اعتراض با درج درپشت برگ تشخیص ،پرونده به دبیرخانه هیات حل اختلاف مالیات ارجاع می شود.
  • مودی می تواند با مراجعه سایت tax.gov.ir اعتراض خود را درهیات حل اختلاف ثبت وپیگیری نماید و جلسه هیات با حضوراعضای زیر تشکیل وبراساس آرای اکثریت حاضر رای مقتضی صادرمی کند.
  • یک نماینده سازمان امورمالیاتی
  • یک قاضی بازنشسته یا یک حقوق دادن با انتخاب رئیس کل دادگستری استان
  • حسب مورد نماینده اتاق اصناف،اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی، اتاق تعاون و جامعه حسابداران رسمی،جامعه مشاوران رسمی مالیاتی،مجامع حرفه ای،کانون وکلا و کارشناسان رسمی به انتخاب ومعرفی مودی

مواردی دیگری که باید در متن رای صادره قید شود :

  • نظراقلیت اعضای هیات باید درمتن رای قید شود
  • اظهارنظر درمورد اعتراض مودی وادله ومدارک استنادی
  • جهات و دلایل رای به تعدیل درآمد
  • مأخذ مورد محاسبات

درصورت اعتراض به رای هیات مودی می تواند ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ رای درهیات حل اختلاف تجدیدنظر اعتراض خود را مطرح نماید و رای قطعی و لازم الاجرا می باشد.

مودی ظرف یک ماه ‌از تاریخ ابلاغ می تواند به رای قطعی هیات حل اختلاف و هیات تجدید نظر ازحیث عدم ‌رعایت قوانین و مقررات یا نقص یا خلاف قانون دررای صادره و شیوه رسیدگی‌ ،معترض باشد به جز درخصوص مالیات بر ارزش افزوده، در شورای عالی مالیاتی اعتراض خود را مطرح نماید.

درصورت اعتراض مودی به رای شورای عالی مالیاتی یا درصورتی که مسئله درشورای عالی یا مرجع دیگری قابل اعتراض یا رسیدگی نباشد ، پرونده درهیات 3 نفره به انتخاب وزیر اقتصاد مطرح می شود.

مودی می تواند درصورت اعتراض به رای هیات 3 نفره و آرای  صادره از هیات حل اختلافات مالیاتی ازحیث خلاف یا نقض قانون و مقررات وآیین نامه های اجرایی با تقدیم دادخواست از طریق سایت ساجد به نشانی sajed.divan-edalat.ir دردیوان عدالت اداری مطرح نماید .

به دلیل پیچیده و تخصصی بودن موضوع و اختلافات مالیاتی توصیه می شود قبل از هر اقدامی با مشاوره و همراهی یک وکیل متخصص ومجرب درقوانین و مقررات مالیاتی وآشنا به حساب داری و حسابرسی اقدام شود که نقش مهم و موثری دردست یابی به کلیه حق وحقوق و نتیجه مطلوب درکمترین زمان و جلوگیری از تضییع حق و تحمیل هزینه و خسارت های سنگین دارد.

مهلت ثبت اعتراض به رای هیئت تشخیص مالیاتی

مودی می تواند ظرف 30 روز اعتراض خود را مطرح نماید و هرگاه براساس ادله و مدارک استنادی مودی و تشخیص ممیز کل، اعتراض وارد باشد، پشت برگ تشخیص نظر خود را منعکس و برگ قطعی را صادرمی کند و در صورت عدم پذیرش اعتراض با درج درپشت برگ تشخیص ،پرونده به دبیرخانه هیات حل اختلاف مالیات ارجاع می شود.

  • هیات های حل اختلاف مالیاتی (بدوی/تجدید نظر)

مودی می تواند با مراجعه سایت  my.tax.gov.ir اعتراض خود را ثبت و پیگیری نماید . جلسه هیات با حضور اعضای زیر تشکیل و با آرای اکثریت حاضرصادر و نظر اقلیت نیز باید درمتن رای قید شود.

  • یک نماینده ازسازمان امور مالیاتی
  • یک قاضی بازنشسته یا یک حقوق دادن با انتخاب رئیس کل دادگستری استان
  • نماینده اتاق اصناف،اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی، اتاق تعاون و جامعه حسابداران رسمی،جامعه مشاوران رسمی مالیاتی، مجامع حرفه ای، کانون وکلا و کارشناسان رسمی به انتخاب و معرفی مودی

مواردی دیگری که باید درمتن رای صادره قید شود :

  • اظهارنظر درمورد اعتراض مودی وادله ومدارک استنادی
  • جهات و دلایل رای به تعدیل درآمد
  • مأخذ مورد محاسبات

در صورتی که مودی به رای صادره معترض باشد می تواند ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ رای در هیات حل اختلاف تجدیدنظر اعتراض خود را ثبت و مطرح نماید . رای صادره قطعی و لازم الاجرا می باشد .

  • شورای عالی مالیاتی

درصورتی که مودی به رای قطعی هیات تجدید نظرازحیث عدم ‌رعایت قوانین و مقررات یا نقص یا خلاف قانون در رای صادره و شیوه رسیدگی‌ ،معترض باشد به جزدرخصوص مالیات برارزش افزوده، ظرف یک ماه ‌از تاریخ ابلاغ می توان در شورای عالی مالیاتی اعتراض خود را مطرح کند.

  • هیات حل اختلاف 3 نفره

درصورت اعتراض مودی به رای شورای عالی مالیاتی یا درصورتی که مسئله درشورای عالی یا مرجع دیگری قابل اعتراض یا رسیدگی نباشد ، پرونده درهیات 3 نفره به انتخاب وزیر اقتصاد مطرح می شود.

  • دیوان عدالت اداری

مودی می تواند اعتراض خود را از رای هیات 3 نفره ظرف 3ماه واشخاص خارج ازایران ظرف 6 ماه از تاریخ ابلاغ رای ازطریق سایت ساجد به نشانی sajed.divan-edalat.ir ثبت و پیگیری نماید .

مزایای اخذ وکیل برای اعتراض به رای هیئت تشخیص مالیاتی

توصیه می شود به دلیل پیچیده وحساس بودن واهمیت مسئله اعتراض به رای هیئت تشخیص مالیاتی قبل از هر اقدامی با مشاوره و همراهی یک وکیل متخصص ومجرب اقدام شود که با تسلط به قوانین و مقررات آیین نامه مالیاتی وآشنا به امور حسابرسی وحسابداری وروند اداره مالیات ونحوه رسیدگی و بررسی به اظهارنامه های مالیاتی و اعتراض به آرای درهیات های حل اختلاف مالیاتی و ارائه راه حلی مناسب و تنظیم و تقدیم لایحه حرفه ای و محکم ازتحمیل هزینه های سنگین جلوگیری و موجب تعدیل مالیات و دست یابی به نتیجه مطلوب می شود .

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *