تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل مالیات بر ارث+گواهی+تهران+آنلاین

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع وکیل مالیات بر ارث+گواهی+تهران+آنلاین پرداخته شده است. می توانید از طریق راه های ارتباطی با ما تماس برقرار نمایید. 

مالیات چیست؟

مالیات پولی است که بر اساس قانون توسط مردم یک جامعه برای تامین مخارج عمومی به دولت پرداخت می شود به عبارتی دیگر مالیات انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌شود دسته بندی های گوناگونی برای مالیات وجود دارد که در ایران دو شاخه اصلی آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

وکیل مالیات بر ارث+گواهی+تهران+آنلاین وکیل مالیات بر ارث+گواهی+تهران+آنلاین

 قانون مالیاتهای مستقیم باصلاحات ۱۳۹۴

 ماده ۱۷ (اصلاحی ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ ) – اموال و دارایی هایی که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال می یابد، به شرح زیر مشمول مالیات است:

نسبت به سپرده های بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار به استثنای موارد مندرج در بند (۲) این ماده و سودهای متعلق به آنها و همچنین سود سهام و سهم الشرکه تا تاریخ ثبت انتقال به نام وراث و یا پرداخت و تحویل به آنها به نرخ سه درصد (۳)

 نسبت به سهام و سهم الشرکه و حق تقدم آنها یک و نیم (۱/۵) برابر نرخ های مذکور در تبصره (1) ماده (۱۴۳) و ماده (۱۴۳ مکرر) این قانون طبق مقررات مزبور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث.

نسبت به حق الامتياز و سایر اموال و حقوق مالی که در بندهای مذکور به آنها تصریح نشده است، به نرخ ده درصد (۱۰) ارزش روز در تارخ تحویل یا ثبت انتقال به نام وراث.

 نسبت به انواع وسایل نقلیه موتوری، زمینی، دریایی و هوایی به نرخ دو درصد (۲۸) بهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث.

نسبت به املاک و حق واگذاری محل یک و نیم (۱/۵) برابر نرخ های مذکور در ماده (۵۹) این قانون به مأخذ ارزش معاملاتی املاک و یابه مأخذ ارزش روز حق واگذاری حسب مورد، در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث.

نسبت به اموال و دارایی های متعلق به متوفای ایرانی که در خارج از کشور واقع شده است پس از کسر مالیات بر ارثی که از آن بابت به دولت محل وقوع اموال و دارایی ها پرداخت شده است به نرخ ده درصد (۱۰) ارزش ماترک که مأخذ محاسبه مالیات بر ارث در کشور محل وقوع مال قرار گرفته است. در صورت عدم شمول مالیات بر ارث در کشور مزبور به مأخذ ارزش روز انتقال یا تحویل به نام وارث.

 تبصره ۱- محاسبه و اخذ مالیات بر ارث در مورد متوفیان قبل از لازم الاجرا شدن این قانون ( ۱۳۹۵/۱/۱ ) اعم از اینکه پرونده مالیاتی برای آنها تشکیل شده یا نشده باشد، مشمول حکم این ماده نخواهد بود.

 تبصره ۲- نرخ های مذکور در این ماده مربوط به وراث طبقه اول است. در صورتی که وراث طبقات دوم و سوم باشند، نرخ های مذکور در این ماده به ترتیب دو و چهار برابر خواهد شد.

 تبصره ۳- در صورتی که متوفی و وراث، تبعه خارجی باشند، اموال و دارایی های متوفی که در ایران واقع است، مشمول مالیات به نرخ وراث طبقه اول خواهد بود.

تبصره ۴- در مواردی که وراث سهم خود از اموال موضوع بندهای (۲)، (۴) و (۵) این ماده را به اشخاص ثالث یا وراث دیگر انتقال دهند، علاوه بر مالیات بر ارث به شرح این فصل، مشمول مالیات طبق مقرارت فصول مربوط خواهند بود.

تبصره ۵- حقوق ناشی از عقود اجاره به شرط تملیک با بانک ها و سایر نهادهای مالی و اعتباری، نسبت به عرصه و اعیان املاک بر اساس ارزش معاملاتی در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث محاسبه خواهد شد.

 وراث از نظر قانون مالیات بر ارث به سه طبقه تقسیم میشوند :

۱. وراث طبقه اول که عبارتند از: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد.

 ۲. وارث طبقه دوم که عبارتند از: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها.

 ٣. وراث طبقه سوم که عبارتند از: عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آنها.

ماده ۱۹ و ماده ۲۰ حذف شدند. (اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱)

ماده ۲۱ (اصلاحی۱۳۹۴/۴/۳۱) – اموالی که جزء ماترک متوفی باشد و طبق قوانین یا احکام خاص، مالکیت آنها سلب و یا به صورت بلاعوض در اختیار اشخاص موضوع ماده (۲) این قانون قرار گیرد، با تأیید اشخاص مزبور از شمول مالیات بر ارث خارج و در صورتی که بابت سلب مالکیت عوضی داده شود، ارزش آن عوض یا اموال سلب مالکیت شده هر کدام کمتر باشد، جزء اموال مشمول مالیات بر ارث موضوع ردیفهای مربوط در ماده (۱۷) این قانون محسوب و مشمول مالیات خواهد بود.

ماده ۲۵- وراث طبقات اول و دوم نسبت به اموال شهدای انقلاب اسلامی مشمول مالیات بر ارث موضوع این فصل نخواهند بود. احراز شهادت برای استفاده از مقررات این ماده منوط به تأیید یکی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و یا بنیاد شهید انقلاب اسلامی حسب مورد می باشد.

 ماده ۲۶ (اصلاحی۱۳۹۴/۴/۳۱) – وراث متوفی (منفردة يا مجتمعأ) یا ولی یا امین یا قیم یا نماینده قانونی آنها موخلفند به منظور کسر هزینه های کفن و دفن در حدود عرف و عادات و واجبات مالی و عبادی در حدود قواعد شرعی و دیون محقق متوفی از ماترک موضوع ماده (۱۷) این قانون، ظرف یک سال از تاریخ فوت متوفی اظهارنامه ای حاوی کلیه اقلام ماترک با تعیین ارزش روز زمان فوت و تصریح مطالبات و بدهی ها طبق فرم نمونه مخصوصی که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه میشود 

مدارک مورد نیاز برای مالیات بر ارث

۱. رونوشت یا تصویر گواهی شده اسناد مربوط به بدهیها و مطالبات متوفی؛

 ۲. رونوشت یا تصویر گواهی شده کلیه اوراقی که مثبت حق مالکیت متوفی نسبت به اموال و حقوق مالی است؛

 ٣. رونوشت یا تصویر گواهی شده آخرین وصیت نامه متوفی اگر وصیت نامه موجود باشد؛

 ۴. در صورتی که اظهارنامه از طرف وکیل یا قیم یا ولی داده شود رونوشت یا تصویر گواهی شده وکالت نامه یا قیم نامه؛

 ۵. رونوشت با تصویر گواهی فوت از مراجع ذیربط.

اداره امور مالیاتی مربوط مکلف است اظهارنامه تسلیمی در مهلت مقرر را رسیدگی و به شرح زیر اقدام کند:

اقدامات اداره امور مالیاتی جهت مالیات بر ارث:

الف) در صورتی که ارزش روز کلیه ماترک متوفی کمتر از دیون محقق متوفی، واجبات مالی و عبادی و هزینه کفن و دفن باشد، اموال و دارایی های متوفی مشمول مالیات موضوع ماده (۱۷) این قانون نخواهد شد و مالیات های پرداختی موضوع ماده (۱۷) این قانون با ارائه اسناد و مدارک مثبته به پرداخت کننده مسترد خواهد شد.

ب) در صورتی که ارزش روز ماترک بیشتر از دیون محقق متوفی، واجبات مالی و عبادی و هزینه های کفن و دفن باشد، در این صورت موارد مزبور به ترتیب از ارزش روز اموال و دارایی های موضوع بندهای (۱)، (۲)، (۳)، (۴) و (۵) ماده (۱۷) این قانون کسر و مازاد ماترک حسب مورد به مأخذ مقرر در ماده مزبور مشمول مالیات خواهد شد و اضافه مالیات های پرداختی موضوع ماده (۱۷) این قانون با ارائه اسناد و مدارک مثبته به پرداخت کننده مسترد خواهد شد.

ج) در صورتی که کل ماترک یا بخشی از آن مطابق بندهای (الف) و (ب) مشمول مالیات نباشد، اداره امور مالیاتی موظف است گواهی لازم مبنی بر بلامانع بودن ثبت یا انتقال یا پرداخت یا تحويل اموال و دارایی غير مشمول متوفی به وراث را حسب موارد مذکور در ماده (۱۷) این قانون به عنوان مراجع ذیربط صادر نماید.

تبصره ۱- در صورتی که بدهی متوفی مستند به مدارک و اسناد مثبته قانونی بوده و اصالت آن مورد تأیید اداره امور مالیاتی صلاحیت دار قرار گیرد قابل کسر از ماترک خواهد بود.

 تبصره ۲- آیین نامه اجرایی این ماده در مورد نحوه رسیدگی، ارزیابی اموال و دارایی ها و صدور گواهی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه میشود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

 ماده ۲۷ تا ۳۲ حذف شدند. (اصلاحی۱۳۹۴/۴/۳۱)

ماده ۳۳- مأموران کنسولی ایران در خارج از کشور موظف اند ظرف سه ماه از تاریخ اطلاع از وقوع فوت اتباع ایرانی مراتب را ضمن ارسال کلیه اطلاعات در مورد ماترک آنان اعم از منقول یا غیرمنقول واقع در کشور محل مأموریت خود، با تعیین مشخصات و ارزش آنها، از طریق وزارت امور خارجه به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام نمایند.

تبصره – آیین نامه اجرایی این ماده ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و امور خارجه تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

 ماده ۳۴ (اصلاحی۱۳۹۴/۴/۳۱) – اشخاص زیر مجاز نیستند قبل از اخذ گواهی پرداخت مالیات مربوط موضوع این قانون، اموال و داراییهای متوفی را به وراث یا موصی له تسلیم کنند و یا به نام آنها ثبت و یا معاملاتی راجع به اموال و دارایی های مزبور انجام دهند

اشخاص یا ارگانهایی که بدون مالیات بر ارث قانونا نباید کاری انجام دهند

بانک ها و سایر مؤسسات مالی و اعتباری، شرکت ها، مؤسسات، نهادهای عمومی غیر دولتی و سایر اشخاص حقوقی دولتی و غیر دولتی که وجوه نقد یا سفته یا جواهر و یا هر نوع مال دیگر از متوفی نزد خود دارند. ادارت ثبت اسناد و املاک موقعی که مال غیرمنقول را به اسم وراث یا موصی له ثبت می نمایند.

 دفاتر اسناد رسمی موقعی که می خواهند تقسیم نامه با هر نوع معامله وراث راجع به اموال و دارایی های متوفی را ثبت نمایند.

شرکت هایی که متوفی در آنها مالک سهام یا سهم الشرکه می باشد. شرکت های کارگزاری، صندوق های سرمایه گذاری و سایر نهادهای مالی صندوق های دادگستری و صندوق های ادارات ثبت اسناد و املاک کشور اشخاص مذکور در بندهای یاد شده (به استثنای اشخاص بندهای (۲) و (۶) و اشخاص موضوع بندهای (۱) و (۲) ماده (۲) این قانون در صورت تخلف علاوه بر اینکه تا معادل ارزش مال مشمول وراث نسبت به پرداخت مالیات و جرائم متعلق مسئوولیت تضامنی دارند، مشمول جریمه ای به میزان دو برابر مالیات متعلق نیز خواهند بود. در مورد بانکها، شرکت ها و مؤسسات دولتی، متخلف و شرکاء و معاونان وی در تخلف نیز مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

 محاکم دادگستری، ادارات اجرای احکام دادگستری، ادارات ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه و اداره سرپرستی صغار و محجورین، صندوق های دادگستری، صندوق های ادارات ثبت اسناد و املاک کشور و اشخاص موضوع بندهای (۱) و (۲) ماده (۲) این قانون در صورتی که در حیطه وظایف قانونی خود حکمی را در خصوص اموال و دارایی های متوفی صادر یا اجرا نمایند، موظفند رونوشت یا تصویر آن حکم را ظرف مهلت ده روز حسب مورد پس از صدور یا اجرا، به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند.

کارکنان مقصر کلیه اشخاص حقوقی مذکور، در صورت عدم ارسال چکم یا عدم اخذ مفاصای مالیاتی، علاوه بر مجازات مربوط به تخلفات اداری و قانونی دستگاه مربوط به خود، مکلف به پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارده به دولت با اقامه دعوی از طرف سازمان امور مالیاتی کشور به موجب حکم مراجع قضائی ذیربط خواهند بود. این حکم در مورد شرکا و معاونان متخلفان مذکور نیز مجری است.

تبصره ۱- سازمان امور مالیاتی کشور می تواند اشخاصی را که اموال موضوع بند (۱) ماده (۱۷) این قانون را نزد خود دارند مکلف نماید قبل از پرداخت یا تحويل اموال مزبور به وراث، مالیات متعلق را کسر و تا آخر ماه بعد از پرداخت به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز و مابقی آن را به وراث یا ذی نفعان دیگر پرداخت نمایند. در این صورت اشخاص مذکور مکلفند مشخصات وراث یا ذی نفعان دیگر و مبالغ پرداختی را ظرف مدت مذکور به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند.

تبصره ۲- آیین نامه اجرایی این ماده به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ماده ۳۵ تا ۳۷ حذف شدند. (اصلاحی۱۳۹۴/۴/۳۱)

ماده ۳۸ (اصلاحی۱۳۹۴/۴/۳۱) – اموالی که به موجب نذر یا وصیت حسب مورد به وراث منتقل می شود، به نرخ مذکور در ماده (۱۷) این قانون و در صورتی که به غیر وراث به استثنای اشخاص مذکور در بند (۳) ماده (۲۴) این قانون، منتقل شود مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی خواهد بود.

در مواردی که منافع مالی، مورد نذر یا وصیت باشد و همچنین منافع مالی که آن مال مورد وقف و حبس است، اشخاص منتفع از منافع به استثنای اشخاص مذکور در بند (3) ماده (۲۴) این قانون، نسبت به منافع هر سال مشمول مالیات بر درآمد خواهند بود.

 تبصره – مال مورد وصیت وقتی مشمول مالیات خواهد بود که وصیت با فوت موصی قطعی شده باشد.

 

مالیات مستقیم؛

مالیات مستقیم خود به دو دسته مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد تقسیم می‌شود.

الف)  مالیات بر دارایی؛ 

اساس این نوع مالیات ثروت مودی (شخصی که مسئول پرداخت مالیات می باشد) است مالیات بر ارث مهمترین نوع مالیات بر دارایی است در ادامه بیشتر در این باره توضیح خواهیم داد

ب)  مالیات بردرآمد؛ 

این نوع مالیات شامل مد افراد و شرکت ها می باشد مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی مهمترین بخش مالیات بر درآمد است مالیات بر درآمد ممکن است به صورت جداگانه (ملک ،حقوق و … ) یا از مجموع درآمدهای شخص اخذ شود در این حالت درآمد یک ساله شخص در نظر گرفته می‌شود و با توجه به قانون، بر آن مالیات وضع می‌شود

در قوانین ایران ترکیبی از هر دو روش مجزا یا مجموع برای اخذ مالیات در نظر گرفته می‌شود اما عمدتاً مالیات‌ها به روش نخست محاسبه می گردد مالیات بر درآمد مستقیم انواع دیگری را نیز شامل می‌شود.

وکیل مالیات بر ارث+گواهی+تهران+آنلاین وکیل مالیات بر ارث+گواهی+تهران+آنلاین

مالیات بر درآمد حقوق ؛

برای قوانین کنونی در بودجه سالانه کشور هر سال مبلغی به عنوان حداقل حقوق در نظر گرفته می‌شود که به آن مبلغ و کمتر از آن ،  مالیات تعلق نمی گیرد

مالیات بر درآمد اتفاقی؛

منظور از درآمدهای اتفاقی درآمدهایی مانند معاملات بلاعوض جایزه  و … می باشد.

فلسفه نامگذاری این درآمد از آن باب است که این نوع درآمدها دائمی و مستمر نیستند بلکه به صورت تصادفی و اتفاقی پیش می آیند.

مالیات بر درآمد کشاورزی؛

 در حال حاضر اکثر فعالیت های کشاورزی مانند دامپروری دامداری صیادی و غیره از پرداخت مالیات معاف هستند.

وکیل مالیات بر ارث+گواهی+تهران+آنلاین وکیل مالیات بر ارث+گواهی+تهران+آنلاین

مالیات بر درآمد املاک؛

 درآمد ناشی از اجاره املاک در این دسته قرار می‌گیرند البته مبنای پرداخت مالیات ۷۵ درصد از غ اجاره بها می باشد زیرا ۲۵ درصد را به عنوان هزینه ها و استهلاک در نظر می‌گیرند دیگری که برای این نوع مالیات در نظر گرفته شده است و اشخاص حقیقی هستند که درآمدی به جز اجاره‌بهای املاک ندارند تا سقف مشخصی از پرداخت مالیات معاف هستند

همچنین نقل و انتقال املاک و درآمد حاصل از آن نیز در این دسته قرار می‌گیرند

 مالیات های  غیرمستقیم ؛  

مهمترین مالیات‌های غیرمستقیم که در ایران دریافت می شوند عبارتند از مالیات بر مصرف، مالیات بر ارزش افزوده ، حقوق و عوارض گمرکی

چون این قسمت از مالیات ها در جامعه رواج کمتری دارند به آن نمی پردازیم

مالیات بر ارث؛

همانگونه که بیان شد مالیات بر ارث یکی از اقسام مالیات مستقیم میباشد که بر دارایی به جا مانده از متوفیان وضع می شود . در صورتی که مالیات بر ارث پرداخت نشود، وراث نمی‌توانند مالک اموال منقول و غیرمنقول به جای مانده از متوفی شده یا نقل و انتقالی بر روی اموال انجام دهند

آخرین قانونی که در این رابطه به تصویب رسیده است قانون مالیات بر ارث مصوب سال ۱۳۹۵ میباشند در این قانون ابتدا اموال باقی مانده دسته بندی شده سپس بر اساس گروه و دسته به آن مالیات تعلق میگیرد نسبت وراث با متوفی نقشی تعیین کننده در میزان تعلق مالیات بر اموال دارد.

وکیل مالیات بر ارث+گواهی+تهران+آنلاین وکیل مالیات بر ارث+گواهی+تهران+آنلاین

طبقه اول؛   پدر، مادر، زن، شوهر،  اولاد و اولاد اولاد

 طبقه دوم؛  اجداد ،خواهر،  برادر و اولاد آنها

طبقه سوم ؛   عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد ایشان

طبقه اول کمترین میزان مالیات، طبقه دوم دو برابر طبقه اول و طبقه سوم، چهار برابر طبقه اول باید مالیات بپردازند

البته در قانون ، مالیات وضع شده بر طبقه اول مشخص شده است که با توجه به آن می‌توان تا حدودی مالیات هایی که بر سایرین تعلق می‌گیرد را مشخص نمود

اموال متوفی های ایرانیان خارج از کشور ۱۰ درصد

حق الامتیاز و سایر حقوق مالی ۱۰ درصد

وسایل نقلیه ۲ درصد

املاک یک و نیم درصد

سپرده های بانکی و اوراق بهادار سه درصد

سهام یک و نیم درصد

در نظر داشته باشید که تعیین مالیات برای اموال نیاز به قیمت‌گذاری توسط کارشناس دارد شما می توانید با بهره گیری از بهترین وکیل بانکی و کارشناسان مجرب گروه وکلای تهران مسیر پرداخت مالیات را برای خود هموار نماید.

وکیل مالیات بر ارث+گواهی+تهران+آنلاین وکیل مالیات بر ارث+گواهی+تهران+آنلاین

گواهی مالیات بر ارث؛

گواهی مالیات بر ارث عبارت است از برگی که پس از پرداخت مالیات بر ارث از طرف اداره مالیات صادر می شود، این برگه به نوعی نشان‌دهنده تسویه حساب مالیاتی از سوی وراث می باشد چنانچه وراث، این گواهی را نداشته باشند مالکیت آنها بر ماترک غیر مستقر بوده و نقل و انتقال اموال غیر قانونی می باشد

پرداخت مالیات تعیین شده توسط اداره مالیات در حقیقت آخرین مرحله از این پروسه طولانی می باشد با توجه به افزایش قیمت‌های اموال (املاک، وسایل نقلیه و…) به منظور پرداخت کمترین مبلغ بهتر است با وکلا و کارشناسان مجرب گروه وکلای تهران در ارتباط باشید

اگر شما برای کاهش مالیات بر ارث می خواهید از طریق صحیح و قانونی اقدام کنید باید با زیر و بم قانون‌های مختلف مالیات و راه های قانونی آن آشنا باشید کاهش مالیات بر ارث از طریق قانونی امکان پذیر است چون در بسیاری از قوانین خاص برای پرداخت مالیات استثناهایی در نظر گرفته شده است یا شرایطی ویژه برای اموال در نظر گرفته شده است که می‌توان از آن موارد استفاده نمود ما در این مجموعه از وکلا و کارشناسان متخصص مالیات بر ارث بهره می جوید صدور گواهی مالیات بر ارث نیاز به پیگیری های زیادی دارد

وکیل متخصص مالیات می‌تواند کار شما را در این زمینه بسیار تسهیل کند

گروه وکلای تهران با بهره گیری از وکیل متخصص مالیات میتواند علاوه بر کاهش مبلغ پرداختی مالیات بر ارث، گواهی مذکور را صرفاً با یک جلسه حضور در این موسسه و در کمترین زمان ممکن در اختیار شما قرار دهد

وکیل متخصص مالیات بر ارث در مراحل گوناگون اعم از کارشناسی قیمت گذاری مستثنیات مالیات و حتی نحوه پرداخت به یاری شما خواهد شتافت و علاوه بر صرفه‌جویی در وقت می توانید به میزان بسیار زیادی در هزینه های خود نیز صرفه جویی نمایید

نکات طلایی مالیات بر ارث؛

مالیات املاک تجاری و اداری به جای مانده از متوفی بر اساس ارزش روز محاسبه می گردد

مالیات باغ ،املاک زراعی و اراضی بایر بر اساس ارزش مالیاتی آنها محسوب میشود

مالیات املاک مسکونی نیز همانند باغ و املاک زراعی بر اساس ارزش معاملاتی آن ها می باشد

مالیات در نظر گرفته شده برای وسایل نقلیه موتوری مانند جرثقیل و لیفتراک و … وسایل نقلیه دریایی مانند قایق و کشتی و…. وسایل نقلیه هوایی مانند هواپیماهای شخصی ،آموزشی  همانند خودرو و بر مبنای دو درصد ارزش آن محاسبه می شود

هر یک از اشخاص که نامشان در گواهی انحصار وراثت  ذکر شده باشد می‌توانند به وکیل مالیات به منظور انجام امور مالیاتی و اخذ گواهی مالیات بر ارث وکالت بدهند

اداره مالیاتی که صلاحیت رسیدگی و صدور گواهی مالیات بر ارث را دارد اداره‌ای است که آخرین اقامتگاه متوفی در آن محدوده باشد و اگر وراث یا متوفی مقیم خارج از ایران باشند اداره امور مالیاتی تهران صلاحیت رسیدگی را دارد.

وکیل مالیات بر ارث+گواهی+تهران+آنلاین وکیل مالیات بر ارث+گواهی+تهران+آنلاین

همراهان و موکلان گرامی گروه وکلای تهران؛  این مجموعه حقوقی با بهره‌گیری از بهترین کارشناسان و وکلای مالیاتی خدمات خود را در کاهش مالیات و اخذ گواهی مالیات بر ارث در کمترین زمان به شما ارائه می‌دهند همچنین می توانید در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی انحصار وراثت دارید با شماره تلفن های گروه وکلای تهران در ارتباط باشید یا سوالات خود را از طریق واتساپ مطرح نمایید

09100911179؛ 09370911179؛ 09371135833

پرسش و پاسخ در مورد مالیات بر ارث

پرسش: ماده پانزده قانون مالیات بر ارث فقط تسلیم گواهی نامه انحصار وراثت را موکول به تقدیم گواهی نامه مالیات بر ارث نموده است در صورتی که اکثر دادگاه ها قبل از دریافت گواهینامه مالیاتی از صدور گواهی نامه انحصار وراثت خودداری می نمایند با توجه به مراتب مذکور آیا دادگاه ها می توانند تا تسلیم گواهینامه مالیات بر ارث از صدور تصدیق انحصار وراثت خودداری نمایند؟ با توجه به مواد ۱۳ و ۱۵ قانون مالیات بر ارث مصوب ۱۳۳۶ که در ذیل درج می گردد:

ماده ۱۳- ادارات ثبت اسناد و املاک موقعی که مال غیرمنقولی را از اسم مورث به اسم وراث ثبت می نماید و همچنین کلیه دفاتر اسناد رسمی در موقعی که می خواهند تقسیم نامه راجع به ماترک را ثبت کنند بایستی گواهینامه دارایی صلاحیت دار راجع به این که وارث اظهارنامه مالیاتی داده است و در اظهارنامه مال مورد تقاضای ثبت را ذکر کرده مطالبه بنمایند و قبل از ارائه این گواهی مجاز به ثبت نیستند.

 تبصره- اداره دارایی مکلف است در ظرف پانزده روز پس از تسلیم اظهارنامه از طرف مؤدی گواهی نامه متضمن رونوشت مصدق ریز ماترکی را که در اظهارنامه نوشته شده به مؤدی بدهد.

ماده ۱۵- کلیه دادگاه های دادگستری که قانون به تقاضای انحصار وراثت رسیدگی می نمایند در صورتی مبادرت به تسلیم گواهینامه انحصار وراثت خواهند نمود که گواهینامه مذکور در ماده ۱۳ از طرف وراث یا یکی از آنها به دادگاه تقدیم شده باشد و پس از صدور حکم انحصار وراثت باید ظرف پانزده روز رونوشت گواهی شده آن از طرف دادگاه به اداره دارایی محل فرستاده شود.

 تبصره – در مواردی که طبق کتاب پنجم جلد دوم قانون مدمی حکم فوت فرضی صادر می شود نیز دفتر دادگاه باید رونوشت حکم را به اداره دارایی محل بفرستد.

در مورد سؤال فوق: کمیسیون مشورتی آیین دادرسی مدنی اداره حقوقی در جلسه مورخ ۴۴/۱۲/۱۰ به شرح زیر اظهارنظر کرده و نظریه کمیسیون مذکور مورد تأیید کمیسیون حقوق مدنی نیز قرار گرفته است.

تسلیم گواهی نامه انحصار وراث به ورثه مستلزم تکمیل پرونده و ضمیمه بودن اوراق و مدارک لازم و اصدار گواهینامه است و اگر در پرونده انحصار وراثت گواهینامه صادر نشود تسلیم آن به ورثه مورد و مصداق پیدا نمی کند؛ بنابراین، مستفاد از ماده پانزده قانون مالیات بر ارث مصوب ۱۳۳۶ چنین است که اگر گواهینامه مذکور در ماده سیزده مبنی بر تنظیم اظهارنامه مالیاتی به دادگاه بخش داده نشود نباید گواهینامه انحصار وراثت صادر گردد و به ورثه تسلیم شود.

 نظریه مشورتی مورخ۱۳۴۴/۱۲/۱۰ اداره کل حقوقی قوه قضائیه

 لزوم گواهی مالیات بر ارث

پرسش: آیا برای صدور تصدیق انحصار وراثت تقدیم گواهی نامه مالیات بر ارث به دادگاه الزامی است؟

ماده پانزده قانون مالیات بر ارث فقط تسلیم گواهی نامه انحصار وراثت را موکول به تقدیم گواهی نامه مالیات بر ارث نموده است در صورتی که اکثر دادگاه ها قبل از دریافت گواهی نامه مالیاتی از صدور گواهی نامه انحصار وراثت خودداری می نمایند با توجه به مراتب مذکور آیا دادگاه ها می توانند تا تسلیم گواهینامه مالیات بر ارث از صدور تصدیق انحصار وراثت خودداری نمایند؟

 تسلیم گواهینامه انحصار وراثت به ورثه مستلزم تکمیل پرونده و ضمیمه بودن اوراق و مدارک لازم و صدار گواهینامه است و اگر در پرونده انحصار وراثت گواهینامه صادر نشود تسلیم آن به ورثه مورد و مصداقی پیدا نمی کند؛ بنابراین، مستفاد از ماده پانزده قانون مالیات مصوب ۱۳۳۶ است که اگر گواهینامه مذکور در ماده سیزده مبنی بر تنظیم اظهارنامه مالیاتی به دادگاه بخش داده نشود نباید گواهینامه انحصار وراثت صادر گردد و به ورثه تسلیم شود.

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *