تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

نمونه مطالبه مهر از ماترک زوج متوفی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

نمونه مطالبه مهر از ماترک زوج متوفی در این نوشتار شرح داده شده است. در صورت نیاز به یک وکیل انحصار وراثت می توانید باوکلای مجرب تهران وکیل صحبت کنید.

نمونه مطالبه مهر از ماترک زوج متوفی
نمونه مطالبه مهر از ماترک زوج متوفی

الف) گفتنی است که بین حجب در ارث و منع از ارث تفاوت است یعنی هر حجبي منع است ولی هر منعی حجب نیست مثلا تولد از زنا از موانع ارث است ولی از حاجبهای ارث نیست. ب) فرض عبارتست از سهم الارث معينه که در شرع و قانون آمده است چنانچه ماده ۸۹۵ | فرم می گوید: «سهام معینه که فرض نامیده می شود عبارتست از نصف، ثلث، ربع، ثمن، | دو ثلث و شدس ترکه، بنابراین صاحب فرض شخصی است که سهمش از ترکه معین است ماده ۸۹۴ ق.م ) مثلا فرض سه وارث، شدس ترکه است مادر و کله امي «اگر تنها باشد) ماده ۹۰۴ ق.م ) که در مورد کلاله باید گفت کلاله یعنی برادر و خواهر میت اعم از اینکه أبي يا امي يا ابوینی باشد و این هر سه اصطلاح در ماده ۹۲۶ ق.م آمده است که به کلالات | ثلاث مشهورند. گفتنی است که کلاله ابی وقتی ارث می برد که کلاله ابوینی که حاجب او | هستند وجود نداشه باشند در حالی که کلاه ابوینی و امی با هم ارث می برند. ماده های ۹۱۸ و ۱۲۲ ق.م)

 

سهم الارث زوجين

هر یک از زن و شوهر پس از فوت دیگری از او ارث می برد و در کنار سایر وراث سهم او محاسبه و به او داده می شود. توارث بین زن و شوهر هنگامی برقرار می شود که رابطه زواج آنان دانمی باشد پس در ازدواج موقت یا به اصطلاح انقطاعی رابطه توارث بین زن و شوهر برقرار نمی شود. در این مختصر سعی گردیده به توضیحاتی در این خصوص پرداخته و | توجه شود.

| ۱- فوت زوج : با فوت شوهر، همسرش از او ارث می برد. اگر شوهر دارای فرزند بانوه باشد سهم زن یک هشتم و اگر فرزند با نوه نداشته باشد سهم زن یک چهارم از اموال شوهر است. اما در اینجا باید به دو نکته توجه کرد. نکته اول آنکه فرقی نمی کند شوهر از این زن فرزند یا نوه داشته باشد با زن دیگر، پس اگر شوهر دارای فرزند و با نوه بود سهم زن او یک هشتم از اموال به جا مانده از اوست.

نکته دوم آنکه، زن از همه اموال به جا مانده از شوهر ارث نمی برد بلکه فقط از ۱- اموال منقول مانند، اتومبیل، قالی، طلا و … ۲- قیمت بنا و درخت نه عین آنها (ابناء – اشجار) یعنی | اگر اموال بجامانده از شوهر مبلغ بیست میلیون تومان وجه نقد و یک واحد آپارتمان و صد اصله درخت گردو باشد زن با فرض وجود اولاد برای متوفی فقط از یک هشتم مبلغ بیست میلیون تومان، و قیمت آپارتمان و صد اصله درخت ارث می برد نه از عین آپارتمان و صداصله درخت و محاسبه قیمت آپارتمان با صد أصله درخت به این نحوه محاسبه می شود که ساختمان با درخت با فرض استحقاق بقاء در زمین بدون اجرت ارزیابی می شوند. یعنی قیمت خود ساختمان بدون آنکه ارزش زمین محاسبه شود. (نظر مقام معظم رهبری بر اینست: زوجه نیز علاوه بر ابناء و اشجار از عرصه نیز ارث ببرد)

پرسش: اگر شوهر فوت کند و از طبقه اول ورثه نداشته باشد یعنی پدر، مادر، | پدربزرگ با مادربزرگ و با فرزند و با نوه نداشته باشد سهم الارث همسرش چه میزان | است؟

پاسخ : اگر شوهر فوت کند و از طبقه اول ورثه ای نداشته باشد و از وارث طبقه دوم با – سوم ورثه او باشند برای مثال شوهر فقط برادر و خواهر یا عمو و عمه داشته باشد سهم زن از اموال بجا مانده از متوفی یک چهارم خواهد بود یعنی بازهم یک چهارم از اموال منقول و قیمت ابناء و اشجار

پرسش : آیا زن از سرقفلی هم ارث می برد؟

پاسخ: بله، همانند سایر وارث از سرقفلی ارث می برد و سهم او حسب مورد یک چهارم یا یک هشتم آن است.

پرسش: اگر متوفی دارای چند زن باشد تقسیم ارث چگونه است؟

پاسخ: در صورت تعدد زوجات حسب مورد یک چهارم یا یک هشتم اموال به جا مانده از متوفی به همسران او می رسد که به طور مساوی بین آنان تقسیم می شود.

پرسش: آیا بعد از طلاق هم بین زوجین رابطه توارث برقرار است؟

پاسخ: اگر شوهر زن خودش را به طلاق رجعی، مطلقه کند هر یک از آنها که قبل از | پایان «عده ه بمیرد دیگری از او ارث می برد ولی اگر فوت بعد از پایان عده باشد رابطه توارث برقرار نمی شود و در سایر طلاقها نیز رابطه توارث بعد از طلاق برقرار نمی شود چه قبل و چه بعد از عده باشد.

همچنین باید توجه داشت که اگر شوهر در حال بیماری همسرش را طلاق دهد (هر طلاقی ) و ظرف یک سال از تاریخ طلاق به علت همان بیماری فوت کند زن او از وی ارث خواهدبرد، البته به شرط آنکه زن در این مدت ازدواج دیگری نکرده باشد. همچنین باید دانست که اگر مردی در بیماری زنی را عقد کند و در همان حالت بیماری و قبل از مجامعت بمیرد زن از او ارث نمی برد ولی اگر بعد از آن یا بعد از سلامتی از آن مرض فوت کند زن از او | ارث می برد.

نمونه مطالبه مهر از ماترک زوج متوفی
نمونه مطالبه مهر از ماترک زوج متوفی

پرسش: اگر شوهر غير از زن ورثه دیگری نداشته باشد آیا زن از همه اموال او ارث می برد؟

پاسخ: خیر در صورت نبودن هیج وارث دیگر به غیر از زوجه، زن فقط یک چهارم از | اموال به جا مانده از شوهر را به ارث خواهد برد و بقبه اموال در حکم اموال اشخاص بلاوارث است و به ولی فقیه رسیده تا برابر مقررات شرع با آن رفتار شود. اما اگر زن فوت کند و وارثی به جز شوهر نداشته باشد تمام اموال به جا مانده از زن به شوهر خواهد رسید.

۲- فوت زن: با فوت زن شوهر در کنار سایر وراث از اموال بجا مانده از زن ارث میبرد. اگر زن دارای اولاد با نوه باشد سهم شوهر یک چهارم و اگر نباشد سهم او یک دوم از اموال است و بقیه اموال ما بین سایر وراٹ تقسیم می شود و اگر زن ورثه ای جز شوهر نداشته باشد تمام اموال به او خواهد رسید.

پرسش: اگر زنی فوت کند و دارای همسر و پدر و مادر باشد. آبا پدر و مادر او از مهر او ارث می برند؟

پاسخ: با فوت زن کلیه حقوق و مطالبات او به ورثه او می رسد از جمله حقوق زن می اوست که اگر در زمان حیات او از شوهر استيفاء و نگرفته باشد این حق به ورته اش می رسد از این رو در این مثال پدر و مادر او از مهر ارث برده و برای محاسبه مهر سهم شوهر از مبلغ مهر کسر و مطابق سهم الارث پدر و مادر به آنها داده خواهدشد.

موفق باشید

متن ماده ۹۴۶ قانون مدنی:

زوج از تمام اموال زوجه ارث می برد، ليكن زوجه فقط از اموال ذیل:

)از اموال منقوله از هر قبیل که باشد ۲) از ابنیه و اشجار

متن ماده ۹۴۷ قانون مدنی:

زوجه از قیمت ابنیه و اشجار ارث می برد و نه از عین آنها و طریقه تقویم آن است که ابنیه و اشجار با فرض استحقاق بقاء در زمین بدون اجرت تقویم می گردد.

متن ماده ۹۴۸ قانون مدنی:

هرگاه در مورد ماده قبل، ورئه از اداء قیمت ابنیه و اشجار امتناع کند زن می تواند حق خود را از عین آنها استیفاء نماید.

متن ماده ۹۴۹ قانون مدنی:

در صورت نبودن هیچ وراث دیگری به غیر از زوج یا زوجه، شوهر تمام ترکه زن متوفاة خود را می برد. لیکن زن فقط نصیب خود را؛ بقیه ترکه شوهر در حکم مال اشخاص بلاوارث و تابع ماده ۸۶۶ همین قانون خواهدبود.

تذكر (۱): نظر مقام معظم رهبری حضرت آیت ا… العظمی خامنه ای بر آن است که زوجه نیز همانند زوج از عرصه ارث ببرد.

تذكر (۲): موجب ارث دو امر است: ۱) نسب ۲) سبب لنک ) ماده ۸۶۱ ق.م.

 

مطالبه مهر از ماترک زوج متوفی تعداد ۱۲۸۰ سکه بهار آزادی مقوم بر ۵۱ میلیون ریال

قلا تتبعوا الهوى أن تعدلوا

مرجع رسیدگی شعبه ……………….. حقوقی دادگاه عمومی ………………… خواهان: شهناز …….. با وکالت: ……………………. خوانده: تو ران …….. . خواسته مطالبه مهر از ماترک زوج مرحوم …

گردشکار: در این پرونده خواهان دادخواستی علیه خوانده فوق تقدیم نموده که | دادگاه با بررسی مجموع اوراق و محتویات پرونده با اعلام خاتمه رسیدگی به شرح زیر مبادرت به صدور رأی می نماید.

رأی دادگاه

در خصوص دعوی خواهان خانم شهناز ……………………….. فرزند …………………… با وکالت ………………. عليه خوانده بنام خانم توران ….. ورثه مرحوم آقای غلامحسین به عنوان مادر متوفی به خواسته مطالبه مهر به تعداد ۱۲۸۰ عدد سکه بهار آزادی مقوم بر ۱۱ میلیون ریال از ماترک مرحوم مذکور که خواهان چنین توضیح داده است که در تاریخ ۱۳۷۸/ ۴ / ۳۰ با مهریه ۱۲۸۰ عدد سکه بهار آزادی به عقد نکاح دائم آقای غلامحسین ……….. درآمده است و در تاریخ ۸۷/ ۵ / ۸ شوهرش فوت می نماید و چون نامبرده در زمان حیاتش مهر وی را } که عندالمطالبه نیز بوده پرداخت نکرده است حال با توجه به فوت وی تقاضای صدور حکم به پرداخت مهرش را از ماترک مرحوم نموده و دادگاه با بررسی محتویات پرونده و دادخواست تقدیمی و منضمات آن و ملاحظه سند نکاحيه شماره ۲۹۳۰۴۶۷ صادره از دفترخانه شماره …………… حوزه ثبت …………….. که رابطه و علقه زوجیت خواهان با آقای غلامحسین ………… فرزند …………… را محرز می نماید و همچنین گواهی حصر ورثه صادره ۲۴۲۰/۸۷ مورخ ۸۷/ ۸ / ۲۲ از شعبه شورای حل اختلاف بخش ……….. که دلالت بر فوت آقای غلامحسین …………… دارد و حکایت از آن دارد که ورثه مرحوم منحصر به خوانده خانم توران ، به عنوان مادر متوفی و خواهان به عنوان همسر دائمی مرحوم می باشد و خوانده در جلسه دادگاه علیرغم ابلاغ اخطاریه وفق ماده ۷۰ قانون آ.د.م با انتظار کافی حاضر نشده و الابحهای ارسال نداشته است دادگاه با توجه به اینکه خواندگان دلیلی که حکایت از آن داشته باشد مرحوم ازوج» آقای غلامحسین ….. در زمان حیاتش نسبت به پرداخت مهر به خواهان اقدام کرده باشد و با اینکه خودش به عنوان دوره از ماترک مهر را پرداخت کرده باشد و بتواند بری الذمه بودن مرحوم و خویش را به عنوان ورثه وی اثبات نماید ) ارائه ننموده است و با عنایت به اینکه وفق مقررات قانونی و شرعی ورثه ملزم هستند که نسبت به اداء دیون و حقوقی که به ترکه میت تعلق میگیرد اقدام نمایند که مهر از جمله دیون متوفی محسوب می شود بنابراین با توجه به مراتب فوق دعوی خواهان وارد تشخیص و با استناد به مواد ۱۰۸۲ و ۸۶۸ قانون مدنی و ماده ۲۲۵ از قانون امور حسبی و مواد ۲ و ۱۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی خوانده را به پرداخت ۱۲۸۰ عدد سکه بهار آزادی بابت مهر (زمان فوت مرحوم) از ماترک مرحوم غلامحسین …………. فرزند ….. در حق خواهان محکوم می نماید که با استناد به ماده ۲۲۶ قانون امور حسبی ورثه | مهر را از ماترک متوفی به خواهان پرداخت خواهد کرد و ملزم نیست غیر از ترکه چیزی | به خواهان پرداخت نماید رأی صادره غیابی و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ | واقعی قابل واخواهی در این دادگاه و ظرف بیست روز پس از آن قابل تجدیدنظر در محاکم محترم تجدیدنظر استان ………………. می باشد.

رئیس شعبه ……. دادگاه عمومی ……….

ویژه خانواده»

 

رگ برگ / نکات کلیدی

الف) زن تنها می تواند مطالبه بهای ابنیه و اشجار وفق سرقفلی را نماید لیکن به استناد این حق نمی تواند مطالبه فروش ماترک را بنماید تا طریق عادی با مزایده مطرح شود. 1 (ر.ک ) نظریه مشورتی شماره ۳ اجرای ماده ۲- از قانون نحوه محکومیتهای مالی مصوب ۱۳۷۷ درباره احد از وراث صحیح نیست زیرا حکم صادره علیه موث وی بوده نه علیه خود او (ر.ک ) نظریه مشورتی شماره

V/VA ۱۳۸۳/۲/۱۲

ب) وصیت بر زیاده بر ترکه نافذ نیست مگر با اجازه و اذن وراث و اگر بعضی از ورثه اجازه دهد فقط نسبت به سهم آنها نافذ است. فوت زوج پس از عقد تأثیری در مالکیت زن به مهر ندارد فلذا می توان از اموال زوج متوفی مهر را استیفاء نمود. اموالی نظیر ارث از شمول قاعده تعلق دارایی شوهر تا نصف به زوجه مطلقه خارج است. | ر.ک ) نظریه مشورتی شماره ۷/ ۶۴۵۱۷۱/۹/۷

ج) سرمایه بیمه عمر یا غرامت فوت جزء ماترک محسوب نمی گردد و از شمول مقررات ارث خارج است. ر.ک) ۱۔ نظریه مشورتی شماره ۱۴۲۔ ماده ۸۶۸ قانون مدنی۷۷۷۱۴ ۸۳/۱۰/۱۴

د) دیه از ماترک محسوب و توقیف آن و پرداخت مهر زوجه متوفی از آن بلامانع است. ر.ک ) ۱- نظریه مشورتی شماره نور- ماده ۸۶۸ قانون مدنی

س) مقررات قانون آئین دادرسی عموما از جمله قواعد آمره است که رعایت آن برای انجام دادرسی صحیح و عادلانه ضروری است و با توجه به سیاق عبارت ماده ۸۲ ق.آ.د.م. ۱۳۷۹ – که مأمور ابلاغ را ملزم نموده مراتب مذکور در آن ماده را در نسخه اول و دوم ابلاغ نامه تصریح و امضاء نماید. بدون رعایت این مقررات ابلاغ قانونی نیست. و ۷/ ۴۹۱۸ ر.ک ) نظریه مشورتی شماره سر

 

گفتار در میراث زوجین

از جمله اسباب تملک در موضوع ماده ۱۴۰ قانون مدنی ارث است. ارث عبارت است از مالی که از میت باقی می ماند و قهرأ به ورثه منتقل می شود. البته در صورتی که دیونی متعلق ترکه میت وجود داشته باشد ابتدائة ديون متوفی از ترکه تصفیه می شود و اصطلاحا مالكيت ورثه نسبت به ارث، پس از تأدیه دیون و حقوق مالی متعلق به آن مستقر می شود. |

گفتار اول / شرایط توارث زوجین

ارث هر یک از زوجین با شرایطی بر قرار می شود

١- عقد نکاح دائم

براساس ماده ۹۴۰ قانون مدنی ازوجین که زوجیت آنها دائمی بوده و ممنوع از ارث | نباشد از یکدیگر ارث می برند.» |

به تصریح قانون، شرط توارث زوجین وجود زوجیت در عقد نکاح دانم است. بنابراین | در عقد ازدواج موقت زوجین از یکدیگر ارث نمی برند.

مع الوصف: از طرفی شرط توارث زوجین در نکاح موقت نمی تواند صحیح باشد و نمی توان در مقایسه با صحت وضع شرط نفقه در منعه، شرط توارث را صحیح دانست. زیرا | شرط نفقه مربوط به زمان حیات است و اشخاص می توانند در زمان حیات خود هر تصرفی | را در مال خود نمایند، در صورتی که وارد نمودن شخص یا اشخاص دیگری در جمع وراث، سهیم نمودن در حقوق دیگران است که مجوزی ندارد و ترکه متعلق حق دیگران | محسوب می شود. به علاوه ماده ۱۰۷۷ قانون مدنی نیز که احکام راجع به وراثت زن را در | نکاح منقطع به باب ارث محول نموده، نمي تواند دلالت بر صحت شرط توارث زوجين | باشد. چون در باب ارث، موضوعی در میراث زوجین با نکاح منقطع بيان نشده استہ مرحوم استاد دکتر سید حسن امامی در این رابطه بیان داشته است

به نظر می رسد که بوسیله درج شرط توارث زوجین در ضمن عقد منعه نیز نمی توان | آنان را وارث یکدیگر قرارداد، زیرا حکم توارث از نظر حفظ نظم اجتماعی برقرار شده [ است و از قوانین آمره به شمار می رود، بدین جهت طبق ماده ۸۳۷ قانون مدنی موصی – نمی تواند بعضی از ورثه را از ارث محروم نماید و طبق ماده ۸۳۴ قانون مدنی وصیت به – زیاده بر ثلث ترکه نافذ نیست مگر با اجازه وراث، بنابراین شرط توارث زوجین در عقد انقطاع، سهیم نمودن غیر وارث در ترکه و تجاوز به سهم الارث ورثه قانونی می باشد، لذا از افراد شرط نامشروع شناخته می شود و مطابق ماده ۲۳۲ قانون مدنی شرط مزبور باطل است، علاوه بر آنکه هرگاه شرط توارث زوجین در عقد انقطاع صحيح باشد، می توان بوسیله شرط توارث در ضمن عقد لازم، اشخاصی را که هیچگونه خویشاوندی با یکدیگر ندارند وارث قرار داد و حال آنکه هیچ یک از فقهاء با این امر موافقت ندارند.(1)

۲- فوت در زمان زوجیت

در صورتی زوجین از یکدیگر ارث می برند که در زمان فوت همسر دیگر رابطه زوجیت ۔ برقرار باشد، بنابراین اگر نکاحی پواسطه فخ یا طلاق منحل شود. زوج یا زوجه از متوفی ارث نمی برد، به موجب ماده ۸۶۴ قانون مدنی از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث – می برند هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشد.

قابل ذکر است زوجه ای که با طلاق رجعی مطلقه شده چون در حكم زوجه می باشد اگر در مدت عده (۳) و (۴) فوت کند به مثابه دوران زوجیت از زوج ارث می برد، همچنین است چنانچه مطلقه رجعيه در مدت مذكور بمیرد شوهر سابق او وارث محسوب می گردد. ماده ۹۴۳ قانون مدنی در این خصوص تصریح نموده: «اگر شوهر، زن خود را به طلاق – رجعی مطلقه نماید هر یک از آنها که قبل از انقضاء عده بمجرد دیگری از او ارث می برد – لیکن اگر فوت یکی از آنها بعد از انقضاء عده بوده و با طلاق بائن باشد از یکدیگر ارت نمی برند.)

همچنین تمهیداتی وجود دارد تا حتی الامکان با برقراری رابطه وجبت یا مطلقه نمودن | زن حسب مورد زنی به جمع وراٹ اضافه نشود یا از ارث همسر سابق خود محروم نگردد

الف ) با برقراری رابطه زوجیت

به موجب ماده ۹۴۵ قانون مدنی اگر مردی در حال مرض زئی را عقد کند و در همان مرض قبل از دخول بمیرد زن از او ارث نمی برد.» |

براساس همین ماده، مدت زمان زوجیت مطرح نیست و چنانچه زوج، در حال بیماری با نکاح دائم زنی را به همسری برگزیند و با همان بیماری و قبل از نزدیکی فوت کند، علیرغم اینکه نامبرده زوجه دائمی است از ما ترک متوفی مالی نمی برد و وارث محسوب نشده و اموال متوفی بین سایرین (وراث قانونی تقسیم می شود.

ليكن در صورتی که مرد از بیماری مزبور بهبود یابد، هر چند به بیماری دیگری دچار شده و نزدیکی هم صورت نپذیرفته باشد، در صورت فوت، زوجه جزو وراث می باشد. در ادامه ماده مزبور مقید است: «لیکن اگر بعد از دخول یا بعد از صحت یافتن از آن مرض بمیرد زن از او ارث می برد.»

موضوع قابل تأملی که جای بحث دارد اینکه حتی با شرایطی که در دوران مذکور اگر زوج فوت کند زوجه محروم از ارث است، چنانچه زوجه در این مدت فوت کند، زوج بیمار میراث خود را از او خواهد برد. چون حکم ماده ۹۴۵ مرقوم امری استثناء بر میراث زوجين | است و قابل تسری به فروض دیگر نیست.

ب ) طلاق زن هنگام بیماری مرد و فوت زوج با همان مرض

ماده ۹۴۴ قانون مدنی حاکی است: «اگر شوهر در حال مرض زن خود را طلاق دهد و در ظرف یکسال از تاریخ طلاق به همان مرض بمیرد زوجه از او ارث می برد اگر چه طلاق بائن باشد مشروط بر اینکه زن شوهر نکرده باشد

بنابراین چنانچه ١۔ مردی همسر دائمی خود را در حال بیماری مطلقه نماید. 2- مرد ظرف یکسال از تاریخ طلاق بمیرد 3- با همان بیماری فوت کند نه به سبب یا مرض دیگر ۴- زن پس از انقضاء عده تا مدت یکسال از تاریخ طلاق همسر دیگری اختبار نکرده |باشد.

زوجه مطلقه، وارث چنین مردی محسوب می گردد لیكن این حکم در حالت عکس | تسری ندارد و چنانچه پس از انقضای مدت عده زن فوت کند زوج وارث محسوب – نمی گردد.

 

گفتار دوم / سهم الارث زوج و زوجه

با فوت زوج یا زوجه بسته به اینکه هر یک از زوجین اولاد و وارث دیگری داشته باشند | یا خیر، میزان سهم الارث آنان متفاوت است.

الف ) سهم الارث زوج

در صورتی که زوجه بمیرد و اولاد یا اولاد اولاد داشته باشد، سهم زوج ربع (یک چهارم) | از تمام ترکه متوفيه است ولی اگر اولاد یا اولاد اولاد نداشته باشد سهم او نصف ترکه خواهد بود و مابقی بین سایر ورثه زوجه حسب مقررات ارث تقسیم خواهد شد. در صورتی که | زوجه بمیرد و وارثی جز زوج نداشته باشد، تمامی ارث او به همسرش خواهد رسید. |

ب ) سهم الارث زوجه

چنانچه زوج بمیرد و اولاد یا اولاد اولاد داشته باشد، سهم زوجه از اموال ه رش شمن یک هشتم) از اموال منقول و بهای اعیانی غیر منقول است.( ليكن در صورتی که اولاد یا – اولاد اولاد نداشته باشد، سهم زوجه ربع (یک چهارم از اموال مذکور است و مابقی بین سایر ورثه تقسیم می شود و در صورتی که وارث دیگری برای زوج نباشد، نصیبی بیش از | ربع اموال او که شرح آن گذشت به زوجه نمی رسد و مابقی مانند ترکه بلاوارث متعلق به بیت المال است و به تملک دولت در می آید. به موجب ماده ۹۴۹ قانون مدنی: در صورت | نبودن هیچ وارث دیگر غیر از زوج یا زوجه، شوهر تمام ترکه زن متوفای خود را می برد | لیکن زن فقط نصیب خود را و بقیه ترکه شوهر در حکم مال اشخاص بلاوارث و نابع ماده ” ۲۸۶۶) قانون مدنی ) خواهد بود.

قابل ذکر است چنانچه مرد دو با چند زوجه دائم داشته باشد، در صورت فوت، همان ثمن، یا دريع، که به یک زن تعلق میگیرد بین همه زوجات تقسیم می شود. در این ارتباط ماده ۹۴۲ قانون مدنی حاکی است

در صورت تعدد زوجات، ربع یا ئمن ترکه که تعلق به زوجه دارد بین همه آنان ) بالسویه تقسیم می شود.)

نکته قابل طرح دیگر امکان قانونی وصیت هر یک از همسران برای طرف به مثابه وصیت برای سایر اقوام یا اشخاص بیگانه است، چنانچه زوج بخواهد برای همسر دانم با متعه خود اموالی را پس از مرگ اختصاص دهد، همچنین زوجه تمایل داشته باشد همسرش بیش از آنچه به عنوان ارث از اموال او می برد بهره مند شود، هر یک می توانند اموال خود را برای طرف دیگر وصیت کنند، چنانچه وصیت آنان تا ثلث اموالشان باشد، لازم الرعایه است و مازاد بر آن منوط به تنفيذ ورئه خواهد بود.(1)

به علاوه زوج نمی تواند به موجب وصيت زوجه را از ارث محروم کند و همچنین بالعکس آن صادق است و هیچ کس نمی تواند تمام یا برخی ورثه را از ارث محروم نماید.

نمونه مطالبه مهر از ماترک زوج متوفی
نمونه مطالبه مهر از ماترک زوج متوفی

مشاوره حقوقی تلفنی  یکی از مزایای موسسه حقوقی تهران وکیل است که شما می توانید به صورت 24 ساعته از آن بهره مند شوید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *