تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مهریه زن بعد از فوت شوهر+دریافت+از ارث شوهر+وکیل

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع مهریه زن بعد از فوت شوهر+دریافت+از ارث شوهر+وکیل اشاره شده است. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان می توانید با ما تماس بگیرید.

مهریه زن بعد از فوت شوهر+دریافت+از ارث شوهر+وکیلمهریه زن بعد از فوت شوهر+دریافت+از ارث شوهر+وکیل

یکی از موضوعات مهمی که بعد از فوت همسر به وجود می­آید، مطالبه مهریه و نحوه دریافت آن توسط زوجه می­باشد. مهریه حقی است که از همان لحظه انعقاد عقد ازدواج تا پس از مرگ مرد به گردن او می­باشد و باید به همسرش پرداخت شود. یعنی اگر زن مهریه اش را نبخشد، حتی بعد از مرگ شوهر هم امکان مطالبه مهریه خود را خواهد داشت. به همین منظور، در این مطلب تصمیم داریم در خصوص مهریه زن بعد از فوت شوهر و نحوه مطالبه آن با شما صحبت کنیم؛ همراه ما باشید.

مهریه زن بعد از فوت شوهر+دریافت+از ارث شوهر+وکیلمهریه زن بعد از فوت شوهر+دریافت+از ارث شوهر+وکیل

مهریه زن بعد از فوت شوهر چه تکلیفی دارد؟

اگر مردی فوت کند، ابتدا باید تمام بدهی­های او به طلبکارانش پرداخت شود. سپس ورثه می­توانند هرآنجه از اموال باقی مانده را میان خود تقسیم نمایند و هرکسی به سهم ارث خود برسد. با توجه به اینکه مهریه حق مسلم زن بوده و تحت هر شرایطی به گردن مرد می­باشد، باید قبل از تقسیم ارث مهریه زن هم به طور کامل از اموال مرد پرداخت شود.

توجه داشته باشید در صورتی که مرد هیچ اموالی از خود به جا نذاشته باشد، ورثه وظیفه ای در قبال پرداخت مهریه به همسرش را نخواهند داشت. اما اگر اموال شوهر کم باشد و جوابگوی پرداخت تمام بدهی­های او نباشد، هر کدام از طلبکاران که زودتر نسبت به دریافت طلب خود اقدام کرده باشند صاحب اموال خواهند شد.

یعنی اگر تمام اموال به جا مانده از شوهر یک ساختمان به ارزش 500 میلیون باشد و مهریه زن و طلب یک فرد دیگر بسیار بیشتر از ارزش این ساختمان باشد، کدام از این دو نفر که زودتر نسبت به توقیف ملک اقدام کنند در اولویت وصول طلب خود خواهند بود.

پس می­توان گفت مهریه زن بعد از فوت شوهر به عنوان یکی از طلب­های مرد شناخته می­شود و پیش از تقسیم ماترک بین ورثه باید پرداخت شود.

دریافت مهریه زن بعد از فوت شوهر در زمان عقد

مهریه زن بعد از فوت شوهر در دوران عقد با مهریه بعد از طلاق در دوران عقد فرق می­کند. در صورتی که زن و شوهر در دوران عقد و در حالیکه زن باکره است تصمیم به طلاق بگیرند، نصف مهریه به زن تعلق خواهد گرفت. اما در صورت فوت شوهر در دوران عقد، دوشیزه متوفی می­تواند تمام مهریه خود را از مال و اموال به جا مانده از شوهر وصول کند.

مهریه زن بعد از فوت شوهر+دریافت+از ارث شوهر+وکیلمهریه زن بعد از فوت شوهر+دریافت+از ارث شوهر+وکیل

نحوه وصول مهریه از ماترک شوهر

اگر زن بعد از فوت شوهر قصد مطالبه مهریه خود را داشته باشد، باید به همان ترتیب مطالبه مهریه در حالت عادی پیش برود. یعنی به دادگاه خانواده مراجعه کرده و با ارائه دادخواست تامین اموال، روال قانونی مطالبه مهریه را طی نماید. دادگاه هم تمام اموال منقول و غیرمنقول مرد را تا زمانی که مهریه به طور کامل پرداخت نشده باشد توقیف خواهد کرد. که در این صورت می توان از یک وکیل توقیف اموال مشاوره گرفت.

اگر مهریه زن سکه باشد عین آن از ماترک وصول شده و اگر وجه نقد باشد به نرخ روز محاسبه خواهد شد. منظور از به نرخ روز، همان زمانی است که شوهر فوت کرده باشد؛ یعنی اگر زن با گذشت 5 سال بعد از فوت شوهر تصمیم به وصول مهریه بگیرد، همان نرخ تورم 5 سال پیش برای محاسبه مهریه در نظر گرفته خواهد شد.

دریافت مهریه از پدرشوهر

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، هیچکدام از ورثه مسئولیتی در قبال پرداخت مهریه زن متوفی نخواهند داشت. یعنی پدرشوهر هرچقدر هم که ثروتمند باشد، از نظر قانونی هیچ وظیفه ای برای پرداخت مهریه عروسش نخواهد داشت. در واقع مهریه حقی است که برگردن خود مرد بوده و هیچ ارتباطی به اطرافیان و نزدیکان او ندارد.

اما اگر در زمان عقد نکاح، پدرشوهر تعهد داده باشد که مهریه عروسش را پرداخت می­کند یا برای پرداخت مهریه توسط پسرش ضمانت داده باشد، زن می ­تواند بعد از مرگ شوهرش مهریه خود را از او طلب نماید.

دریافت مهریه از سهم ارث شوهر

درصورتی که پدرشوهر یا هر فرد دیگری که مرد از او مالی را به ارث می­برد فوت کند، زن می­تواند مهریه خود را از سهم ارث شوهر فوت شده اش طلب نماید. برای وصول مهریه زن بعد از فوت شوهر از سهم الارث،باید از طریق اجرای ثبت یا دادگاه به طرفیت وراثت اقدام شود. برای توقیف سهم الارث می توانید با وکلای متخصص موسسه حقوقی تهران وکیل درارتباط باشید.

در صورتی که دیه بر مرد استقرار پیدا کرده باشد، آن دیه هم جزو اموال مرد به شمار رفته و زن می­تواند مهریه اش را از آن وصول کند. البته مطالبه مهریه از دیه کمی پیچیده است و در صورت مواجهه با شرایطی حتما باید یک وکیل حاذق را کنار خود داشته باشید.

مهریه زن بعد از فوت شوهر+دریافت+از ارث شوهر+وکیلمهریه زن بعد از فوت شوهر+دریافت+از ارث شوهر+وکیل

مهریه زن بعد از فوت شوهر و سهم الارث او

توجه داشته باشید که مهریه زن بعد از فوت شوهر یک مسئله کاملا جدا از ارثیه بوده و مهریه به نوعی بدهی مرد به شمار می­رود. یعنی ابتدا زن مهریه خود را از ماترک وصول کرده، و سپس سهم ارث خود را هم مطابق با قوانین موجود دریافت خواهد کرد. بنابراین اینطور نیست که با دریافت مهریه، دیگر هیچ سهم ارثی به زن تعلق نگیرد.

مهریه زن بعد از فوت شوهر+دریافت+از ارث شوهر+وکیلمهریه زن بعد از فوت شوهر+دریافت+از ارث شوهر+وکیل

مطالبه مهریه زن بعد از فوت شوهر در صورت فوت زن

در صورتی که زن فوت کند، ورثه او امکان مطالبه مهریه زن بعد از فوت شوهر را خواهند داشت. در این صورت هم تمام مهریه از اموال شوهر وصول شده و بین ورثه براساس قانون تقسیم خواهد شد. البته توجه داشته باشید که شرط پرداخت مهریه به نرخ روز فقط تا زمانی صادق است که خود زن در قید حیات باشد.

اخذ وکیل برای وصول مهریه زن بعد از فوت شوهر

مطالبه مهریه زن بعد از فوت شوهر روال قانونی خاصی داشته و با توجه به شرایط موجود، می­تواند بسیار پیچیده شود. درصورتی که برای مطالبه مهریه و ارثیه یک وکیل ماهر و متخصص را کنار خود داشته باشید، خیلی زودتر از چیزی که فکر کنید به نتیجه رسیده و از رفت و آمد در راهروهای دادگاه هم خلاص خواهید شد. چرا که وکلای فعال در این زمینه با مراحل و روال دادگاه آشنایی کامل دارند.

مهریه زن بعد از فوت شوهر+دریافت+از ارث شوهر+وکیلمهریه زن بعد از فوت شوهر+دریافت+از ارث شوهر+وکیل

شما می­توانید با تیم متخصص تهران وکیل تماس گرفته و یک وکیل ماهر و مجرب را برای پیگیری پرونده خود انتخاب کنید. همچنین می­توانید تمام ابهامات و سوالات خود در این زمینه را مطرح کرده و از مشاورین متخصص ما کمک بگیرید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *