تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

اگر زن تقاضای طلاق کند و مرد راضی نباشد . این جمله ای است که بارها و بارها شنیده ایم ولی آیا می دانیم در چنین شرایطی چه کاری باید انجام داد؟ عدم رضایت مرد برای طلاق شاید این باشد که  وقتی همسر مردی درخواست طلاق می کند، او احساس می کند که شکست خورده است و ممکن است احساس کند که به اندازه کافی خوب نیست، یا اینکه به اندازه کافی برای به نتیجه رساندن ازدواج کاری انجام نداده است. این می تواند منجر به احساس نارضایتی شود، حتی اگر طلاق در نهایت برای آنها بهتر باشد.

اگر مرد راضی به طلاق نباشد آیا می تواند حقوق زن را ادا نکند؟

اگر مرد راضی به طلاق نباشد ممکن است از پرداخت حق و حقوق زن امتناع کند. این شامل نفقه، نفقه فرزند ، مهریه، اجرت المثل و سایر تعهدات مالی است.  مرد همچنین ممکن است سعی کند با مبلغ کمتری در پرداخت این حقوق با زن مذاکره کند و اما در چنین شرایطی قانون چگونه برای احقاق حق زن عمل می کند؟ پرداخت حق و حقوق زن ربطی به طلاق و جدایی ندارد، فلذا چه در حین زندگی زناشویی چه زمانی که قصد طلاق داشته باشند زن می تواند حقوق خود را مطالبه کند، با توجه به عدم رضایت مرد، حضور یک وکیل خانواده در چنین شرایطی بسیار تاثیرگذار و کمک کننده خواهد بود.

در چه صورت زن بدون رضایت مرد طلاق می گیرد؟

وقتی زن بدون رضایت مرد درخواست طلاق می دهد، معمولاً به این دلیل است که از ازدواج ناراضی بوده و نتوانسته اختلافات خود را با شوهرش حل کند. در برخی موارد، زن ممکن است احساس کند که توسط شوهرش مورد آزار یا بی توجهی قرار گرفته است و ممکن است بخواهد برای محافظت و آسایش خود ازدواج را ترک کند. طبق ماده 1130 قانون مدنی در صورتی که ادامه زندگی زناشویی موجب عسر و حرج زن باشد، او می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند.

شروط 12گانه مندرج در عقد نامه ها به این شرح می باشد:

  1. زن اثبات کند که شش ماه نفقه دریافت نکرده است.
  2. زن اثبات کند شوهرش بد رفتاری می کند.
  3. زن اثبات کند که شوهرش مبتلا به بیماری لاعلاج است.
  4. اثبات جنون مرد زمانی که امکان فسخ ازدواج نباشد.
  5. اشتغال مرد به شغلی که به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی او لطمه بزند.
  6. اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا الکل طوری که ادامه زندگی زناشویی را برای زن دشوار کند.
  7. اگر شوهر به حبس برای مدت پنج سال یا بیشتر محکوم شده باشد.
  8. شوهر زندگی زناشویی را به‌مدت شش ماه (متوالی) بدون عذرموجه ترک کرده باشد.
  9. اگر شوهر به مجازات حدی و تعزیری محکوم شده باشد.
  10. مرد بعد از گذشت پنج سال زندگی نتواند بچه‌دار شود.
  11. مرد بدون اجازه همسرش مجدد ازدواج کند.
  12. مرد بعد از شش ماه از رجوع زن به دادگاه مفقودالاثر شود.

دلایل طلاق زن بدون رضایت مرد از نظر قانون چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که زن می تواند بدون رضایت مرد درخواست طلاق دهد. همانطور که در بالا گفته شد اگر زن بتواند 12 شرط ضمن عقد را اثبات کند می تواند بدون رضایت مرد، طلاق بگیرد.  اگر زن مورد آزار و اذیت شوهر قرار گرفته باشد با اثبات این مساله و ارائه مدارک لازم می تواند درخواست طلاق دهد.  اگر مرد بدون اجازه همسر اول، ازدواج کند،  زن می تواند با ارائه مدرک به دادگاه اجازه طلاق را بدون تمایل و رضایت مرد بگیرد. در همه این موارد ارائه مدارک درخور و محکمه پسند بسیار کمک کننده خواهد بود و این مهم به عهده وکیل خانواده می باشد.

مشاوره حقوقی در مورد طلاق از طرف زوجه

خیلی اوقات پیش می‌آید که وقتی زن تقاضای طلاق می‌کند، مرد از شرایط راضی نیست. او ممکن است احساس کند که به نوعی شکست خورده است یا همسرش او را به خاطر مرد دیگری ترک می کند. فلذا به هر دلیلی، مهم است که قبل از هر اقدام دیگری از مشاوره حقوقی کمک بگیرد. تا اقدام اشتباهی نکند. هنگام طلاق باید به چند نکته توجه کرد، مانند تقسیم اموال، حضانت فرزند و نفقه ، پرداخت مهریه و… مهم است که قبل از هر تصمیمی، درک روشنی از قانون و حقوق خود داشته باشید. یک وکیل باتجربه طلاق می تواند بهترین اقدام را در شرایط خاص به شما توصیه کند. فلذا اخذ مشاوره حقوقی در مورد طلاق از طرف زوجه می تواند به زوج و زوجه کمک بزرگی کند. ما در موسسه تهران وکیل راهکارهای جالبی برای بایدها و نبایدهای موضوع طلاق از طرف زوجه در صورت نارضایتی زوج داریم که صرفا با یک تلفن میتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

براساس قانون مدنی زن می تواند درصورت وجود و اثبات شرایط مقرر در مواد قانون مدنی ذیل، درخواست طلاق نماید:

  • اثبات نقض شروط 12 گانه پیش بینی شده درعقدنامه
  • ماده 1119 – طرفین عقد ازدواج می توانند هرشرطی که مخالف با مقتضای عقد ازدواج نباشدکه درضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگرمقرر نمایند و در صورت نقض شرط.
  • ماده 1129 – درصورت استنکاف یا عجز مرد از دادن نفقه و عدم امکان اجراءحکم الزام او به دادن نفقه که در این صورت حاکم مرد را به طلاق دادن مجبور می کند.
  • ماده 1130 – درصورتی که در دادگاه ثابت شودکه ادامه زندگی برای زن موجب عسر و حرج است دادگاه می تواند برای جلوگیری از ضرر و حرج ،مرد را اجبار به طلاق نماید و زن به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود.
    براساس تبصره ماده ، عسر و حرج عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه
    زندگی را برای زن با مشقت همراه است و غیر قابل تحمل می باشد.

احراز شرایط زیر توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر وحرج محسوب می گردد :

  • ترک زندگی خانوادگیتوسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذرموجه .
  • اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلاء وی به مشروبات الکلیکه به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد .
  • محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یابیشتر .
  • ضرب و شتم یا هرگونه سوء استفاده مستمر مرد که عرفا با توجه به وضعیتزن قابل تحمل نباشد .
  • ابتلاء مرد به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری یاهر عارضه صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید .
  • مواردی دیگری که عسر و حرج زن را در دادگاه اثبات می کند.

غیراز مواد مذکور زن می تواند درصورت داشتن وکالت درطلاق یا اصطلاحا حق طلاق و یا درصورت راضی کردن مرد به قبول طلاق به صورت توافقی ، طلاق بگیرد.

در این مطلب به موضوع  اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشداگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد

درخواست طلاق از طرف زن در حالی که مرد راضی به طلاق نباشد، موضوعی چالش برانگیز است که قصد داریم در این مقاله به طور کامل به آن بپردازیم. این موضوع جای سوال فراوانی دارد از جمله اینکه اگر زن درخواست طلاق دهد و مرد راضی به طلاق نباشد تکلیف چیست؟ زن در چه شرایطی می­تواند درخواست طلاق دهد؟ اگر درخواست طلاق از طرف زن باشد آیا مهریه به او تعلق می­گیرد؟  ما تلاش می­کنیم در این مقاله به این سوالات و سایر سوالاتی که در زمینه درخواست طلاق از طرف زن مطرح می­شود پاسخ دهیم.

در صورت نیاز به دریافت هرگونه مشاوره حقوقی و یا وکیل طلاق می­توانید به موسسه تهران وکیل تماس بگیرید.

درخواست طلاق از طرف زن

طبق ماده 1133 قانون مدنی حق طلاق به مرد داده شده و براساس آن هر زمان که زوج بخواهد می­تواند با انجام تشریفات خاصی که در طلاق وجود دارد مانند ثبت نام در سامانه طلاق، تنظیم دادخواست طلاق و شرکت در جلسات مشاوره قبل از طلاق، اقدام به طلاق زوجه کند. اما در ماده­های 1119، 1129 و 1130 قانون مدنی به حق درخواست طلاق از طرف زوجه نیز اشاره شده است که با توجه به آن زن می­تواند درخواست طلاق از مرد را داشته باشد.

در چنین حالتی زن برای ارائه درخواست طلاق نیازمند ارائه دلایل ضمن فرم درخواست طلاق و اثبات این دلایل در دادگاه خانواده است. در غیر این صورت بدون ارائه دلایل منطقی و محکمه پسند نمی­تواند از شوهر خود طلاق بگیرد. این دلایل می­تواند مواردی چون داشتن حق طلاق یا وکالت­نامه طلاق توسط زن، عسر و حرج، غیبت طولانی مدت مرد، عدم پرداخت نفقه و شروط دوازده­گانه طلاق باشد.

نارضایتی مرد چه تاثیری در روند درخواست طلاق از طرف زن دارد؟

همانطور که گفته شد زن نیز می­تواند با ارائه دلایل ضمن فرم دادخواست طلاق و اثبات آن­ها در دادگاه درخواست طلاق کند. برای ارائه دادخواست طلاق نیازی به اجازه مرد نیست و به عبارتی حق درخواست طلاق منحصر به مرد نمی­باشد. اما اگر زن دادخواست طلاق را تنظیم کند ولی دلایل موجهی برای جدایی از مرد نداشته باشد و مرد نیز راضی به طلاق نباشد، زن موفق به طلاق نمی­شود و مخالفت شوهر در روند رسیدگی طلاق بسیار تاثیرگذار خواهد بود. اما در صورتی که زن درخواست طلاق را مطرح کند و دلیل موجهی مانند عسر و حرج برای این امر داشته باشد و موفق به اثبات آن در دادگاه شود، نارضایتی مرد تاثیری در رد درخواست طلاق زن نخواهد داشت و مطابق ماده 26 قانون جدید حمایت از خانواده حتی اگر مرد راضی به طلاق نباشد، رای طلاق از طرف دادگاه صادر می­شود.

 

 

اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشداگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد

در چه شرایطی زن می­تواند درخواست طلاق دهد؟

وجود برخی از شرایط و عوامل باعث می­شود تا قانون­گذار برای زن حق درخواست طلاق را درنظر بگیرد. به طور کلی در هرکدام از موارد زیر زن می­تواند درخواست طلاق از مرد را در دادگاه ارائه دهد.

1 داشتن حق طلاق

در صورتی که زن دارای وکالت­نامه طلاق باشد و از حق طلاق برخوردار باشد، می­تواند از این طریق اقدام به درخواست طلاق از مرد کند.

2 شروط دوازده ­گانه طلاق

وجود هر یک از موارد و شروط دوازده­گانه طلاق، باعث ایجاد حق طلاق برای زن می­شود و در صورت اثبات هرکدام از آن­ها در دادگاه، حتی اگر مرد راضی به طلاق نباشد، زن می­تواند حکم طلاق را دریافت کند.

  1. عمل نکردن مرد به شروط ضمن عقد در صورتی که این شروط را امضا کرده باشد.
  2. سوءرفتار مرد و یا جنون وی و اثبات آن در دادگاه
  3. اثبات عدم دریافت نفقه زن به مدت شش ماه
  4. اگر زندگی زن با سختی و مشقت فراوان همراه باشد.
  5. در صورت ابتلای مرد به بیماری­های لاعلاج
  6. اشتغال مرد به کارهای غیرمشروعی که شایسته زن نباشد و به حیثیت وی لطمه وارد کند.
  7. اعتیاد شدید مرد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی که ادامه زندگی را دشوار کند.
  8. محکومیت مرد به زندان بیش از پنج سال
  9. ترک زندگی و منزل توسط مرد بیش از شش ماه یا غیبت بیش از چهارسال وی
  10. بچه دار نشدن مرد بعد از پنج سال
  11. ناپدید شدن مرد پس از شش ماه از مراجعه زن به دادگاه
  12. ازدواج مجدد مرد بدون رضایت زن

3 اثبات عسر و حرج زن

اگر زن بتواند در دادگاه عسر و حرج خود را ثابت نماید، درخواست طلاق از طرف زن مورد بررسی دادگاه قرار می­گیرد. از جمله موارد عسر و حرج زن می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم برقراری رابطه جنسی با زن برای مدت نامتعارف
  • اثبات خیانت مرد در مراجع قانونی
  • دوری زوجین از یکدیگر برای مدت طولانی
  • روابط جنسی نامتعارف
  • بلاتکلیف رها کردن زوجه
  • عدم تهیه مسکن مناسب به مدت طولانی و نامتعارف

اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشداگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد

آیا در صورت درخواست طلاق از طرف زن مهریه­ به او تعلق می­گیرد؟

دریافت مهریه حقی است که قانون برای زن درنظرگرفته است و هر زمان که درخواست آن را داشته باشد، مرد موظف به پرداخت آن می­باشد. شرایط پرداخت مهریه در صورتی که زن درخواست طلاق دهد در قانون تعیین شده است. بر اساس این شرایط اگر زن وکالت­نامه طلاق داشته باشد، مقدار مهریه به مبلغ درج شده در وکالت­نامه بستگی دارد و به همان میزان مرد موظف به پرداخت مهریه است. اگر زن به واسطه عسر و حرج درخواست طلاق از مرد را داشته باشد، دادگاه در مورد مقدار مهریه و یا بذل آن تصمیم­گیری می­کند. هرچند زن نیز می­تواند پیشنهاداتی را ارائه دهد ولی تصمیم نهایی با دادگاه است.

اگر زن از طریق شروط دوازده­گانه برای ارائه دادخواست طلاق اقدام کرده باشد، خود زن در مورد مقدار مبلغ مهریه و یا بذل آن نظر خواهد داد. در شروط دوازده­گانه زن می­تواند راحت­تر به مهریه خود برسد و مقدار بیشتری را تعیین کند.

در دوران عقد نیز زن می­تواند با ارائه دلایل مطرح شده فوق درخواست طلاق دهد. اگر زن در دوران عقد باکره باشد، نصف میزان مهریه به او تعلق گرفته و در صورتی که در این دوران رابطه جنسی داشته باشد، کل مبلغ مهریه به او تعلق می­گیرد.

در چه مواردی مهریه به زن تعلق نمی­گیرد؟

تنها در دو حالت مهریه به زن تعلق نمی­گیرد: طبق ماده 1089 قانون مدنی اگر عقد باطل باشد و هیچگونه رابطه جنسی انجام نگرفته باشد و همچنین اگر عقد فسخ شود و نزدیکی نیز صورت نگرفته باشد. مگر در مواردی که مرد دچار بیماری عنن باشد که یک نوع ناتوانی جنسی است. در چنین مواردی نصف مهریه به زن تعلق می­گیرد.

جلب رضایت شوهر برای طلاق

در برخی از موارد زن بدون داشتن دلیل قانونی از شوهر خود ناراضی است و از زندگی کردن با وی کراهت دارد. در این موارد زن می­تواند با دادن بخشی از مال خود و یا بخشیدن مهریه و حقوق مالی خود به مرد، او را راضی به انجام طلاق کند. در قانون مدنی به این نوع طلاق، طلاق خلع گفته می­شود. در این نوع طلاق مرد پس از جاری شدن طلاق، حق رجوع به زن را ندارد.

مراحل رسیدگی به درخواست طلاق از طرف زن

رسیدگی به درخواست طلاق از طرف زن شامل سه مرحله است. در مرحله اول پرونده طلاق در دادگاه بدوی مورد بررسی قرار می­گیرد و پس اثبات دلایل حکم صادر می­شود. اگر حکم صادر شده به ضرر هریک از طرفین باشد، می­تواند به این حکم اعتراض کند و پرونده درخواست طلاق از طرف زن به طور مجدد در دادگاه تجدیدنظر مورد بررسی قرار می­گیرد. در صورتی که به حکم صادره از دادگاه تجدیدنظر نیز اعتراضی وارد شود، پرونده برای رسیدگی به دیوان عالی کشور فرستاده خواهد شد.

بنابراین در هرکدام از مراحل رسیدگی به پرونده طلاق از طرف زن، مرد می­تواند به حکم صادره از دادگاه بدوی و تجدید نظر اعتراض کند. اعتراضات مرد به پرونده طلاق موجب طولانی­تر شدن روند رسیدگی و اطاله زمان دادرسی خواهد شد.

مدت زمان انجام درخواست طلاق از طرف زن

پروسه درخواست طلاق از طرف زن مانند سایر انواع طلاق دارای تشریفات خاص خود از جمله ثبت دادخواست طلاق در دفاتر الکترونیک قضایی و ارسال آن به دادگاه خانواده، حضور در مراکز مشاوره خانواده و دریافت گواهی عدم سازش و سایر مراحل پیرامون طلاق می­باشد. همچنین در صورت اعتراض مرد به رای دادگاه، پرونده طلاق می­بایست در سه دادگاه بدوی، تجدیدنظر و دیوان عالی کشور رسیدگی شود که براین اساس مدت زمان انجام طلاق ممکن است یک سال به طول انجامد.

 

اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشداگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد

جمع بندی

درقوانین جمهوری اسلامی حق طلاق با مرد است و بر اساس ماده 1133 قانون مدنی مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون و یا با ارائه دلایلی مانند سوء رفتار زن یا عدم تمکین از سوی زن به دادگاه و پرداخت کلیه حق وحقوق مالی زن مانند مهریه، نفقه ،اجرت المثل،نحله یا شرط تنصیف اموال و یا تعیین شرایط پرداخت آن،حتی در صورت عدم رضایت زن ،بامراجعه به دادگاه خانواده ،تقاضای طلاق نماید .   درصورت عدم توانایی پرداخت کلیه حق و حقوق زن ، مرد نمی تواند صیغه طلاق را جاری نماید و باید دعوی اعسار و تقسیط مهریه را مطرح کند.

نکته : درصورت ارائه دلایلی مانند عدم تمکین ، سوء رفتار زن و عدم سازش او، اعتیاد شدید زن، حبس طولانی مدت زن و… و اثبات آن در دادگاه ،تنها مهریه به زن  تعلق می گیردو مرد از پرداخت سایر حقوق زن معاف می شود.

اما زن برای درخواست طلاق باید براساس ادله و مدارک محکم ،شرایط مقرر شده در قانون را در دادگاه اثبات نماید واگر مرد به طلاق راضی نباشد بدون دلیل محکمه پسند و عدم توانایی اثبات آن دردادگاه موجب رد دادخواست طلاق می شود وحتی اگر بتواند شرایط مقرر شده را درداگاه اثبات نماید ورای طلاق هم صادر شود اما مرد می تواند با اعتراض به رای بدوی و تجدیدنظر و فرجام خواهی باعث طولانی شدن و قطعیت رای و موجب اطاله دادرسی شود.

نکته :طلاق مخصوص عقددائم است و درعقد منقطعه با اتمام انقضاء مدت عقد یا بذل آن ازطرف مرد، از قید زوجیت او خارج می شود.

درقانون جمهوری اسلامی طلاق حق مرد است و رضایت مرد برای طلاق  شرط می باشد وزن حتی درصورت بخشش کل مهریه اش تا زمانی که مرد راضی به طلاق دادن نباشد نمی تواند طلاق بگیرد اما اگر زن بتواند دلایل و شرایط خودرا دردادگاه ثابت نماید ، می تواند کلیه حق وحقوق خود و تمام مهریه تعیین شده را به طورکامل دریافت نماید وتقاضای طلاق از سوی  زن درمیزان وپرداخت مهریه تاثیری ندارد.

زن برای درخواست طلاق ابتدا باید با اخذ نوبت از طریق سایت تصمیم درجلسات مشاوره ومرکز غربالگری شرکت کرده ودرصورت اصرار به طلاق گواهی عدم انصراف از طلاق بگیردوبا مراجعه به دفاتر خدمات قضایی وارائه مدارک هویتی وعقدنامه وگواهی عدم انصراف از طلاق دادخواست خودرا تنظیم وثبت نماید. درخواست طلاق از سوی زن خیلی سخت و بسیار پیچیده وحساس می باشد و توصیه می شود قبل از هراقدامی بامشاوره وهمراهی یک وکیل مجرب اقدام شود خصوصا درصورتی که ادله محکمه پسندی و قدرت اثبات آن را درداگاه نداشته باشد و مردراضی به طلاق نباشد که درغیر اینصورت دادخواست او در دادگاه رد خواهد شد و زن نمی تواند طلاق بگیرد همراهی وکیل متخصص وبا تجربه  در کسب وجمع آوری ادله ومدارک و ارائه و اثبات آن در دادگاه نقش مهم و سرنوشت سازی دارد.

نقش وکیل برای درخواست طلاق از طرف زن

پرونده درخواست طلاق از طرف زن یکی از سخت­ترین پرونده­ های موجود در دادگاه خانواده محسوب می­شود. بنابراین توصیه می­شود که این پرونده را با حضور وکیل طلاق و یا انجام مشاوره حقوقی شروع کنید. زیرا مراحل انجام طلاق و ارائه دلایل موجه و اثبات آن از طرف زن شرایط خاص خود را دارد که حضور وکیل خانواده مجرب می­تواند تاثیر مثبتی در انجام این مراحل و کسب پیروزی شما در دادگاه داشته باشد.

در پرونده طلاق از طرف زن داشتن اطلاعات کافی در زمینه روند دادگاه و ارائه دلایل محکمه ­پسند بسیار مهم است و توصیه اکید ما به شما این است که وکالت این پرونده را به یک وکیل متخصص در زمینه طلاق بسپارید.

موسسه حقوقی تهران وکیل با حضور جمعی از وکلای مجرب دادگستری و همچنین داشتن تخصص و سابقه درخشان در زمینه پرونده­های خانواده آماده ارائه هرگونه خدمات تخصصی به صورت انجام مشاوره حقوقی  پذیرش وکالت در دعاوی خانوادگی به مراجعین می­باشد. برای دریافت هرگونه خدمات حقوقی در زمینه طلاق از طرف زن می­توانید از طریق سایت تهران وکیل و یا شماره­های تماس این موسسه با ما در ارتباط باشید.

پایان زندگی مشترک برای زن و مرد با اجرای طلاق عملی می شود، این مقوله می تواند نتیجه وجود اختلافات و مشکلاتی باشد که راهی برای بر طرف کردن آنها وجود نداشته است. تصمیم برای جدایی سخت ترین اقدام در زندگی افراد محسوب می شود و می تواند در زندگی هر کدام از ما اتفاق بیفتد.

گذشته از ناخوشایند بودن این رفتار قصد داریم در این نوشتار به اختیارات مرد در اجرای طلاق بدون رضایت زن بپردازیم.

زندگی مشترک محل وجود و برقراری حق و حقوق زن و مرد است، حق و حقوقی که قانون و شرع برای آنان تحت عنوان زوجیت در نظر گرفته است. چنانکه با اجرای عقد نکاح حقوقی برای زن و مرد در زندگی ایجاد می شود، محترم شمردن حقوق متقابل در زندگی از طرف زن و مرد باعث تداوم و ثبات زندگی، و نادیده گرفتن این حقوق موجب بروز اختلاف و نهایتا” جدایی خواهد شد.

اگر زن راضی به طلاق نباشد مرد می تواند طلاق بدهد؟

اگر برای مرد در زندگی مشترک حق و حقوقی در نظر گرفته شده است در مقابل این حقوق تکالیفی هم برای مرد قرار داده شده است. همانطور که مرد از اختیار قانونی برای طلاق دادن زن برخوردار می باشد، تکلیف قانونی برای پرداخت کلیه حقوق زن را نیز برعهده دارد. برای برقراری توازن و جلوگیری از نادیده گرفتن حقوق زن، تکالیفی برای مرد در نظر گرفته شده است که عدم اجرای این تکالیف که در ادامه توضیح داده می شود، از اجرای طلاق توسط مرد جلوگیری خواهد کرد.

vokalaye talagh

در مقابل حقوق مرد که قبلا” ذکر گردید زن دارای حق و حقوقی مانند: مهریه، نفقه و … است که جزء تکالیف مرد است که آنها را انجام دهد. مرد در صورتی که بخواهد از حق خود در طلاق زن استفاده کند، باید ابتدا تکالیف قانونی خود را انجام دهد و برای پرداخت حقوق زن اقدام نماید. زن در مواردی که اقدام برای طلاق از طرف مرد است می تواند کلیه حقوق قانونی خود را مطالبه و دریافت نماید. هرچند برخی ازاین حقوق مانند مهریه در زندگی جاری است و ارتباطی با جدایی و طلاق ندارد و در هر زمانی برای زن قابل مطالبه و دریافت است.

چنانچه مرد برای طلاق اقدام نماید رضایت زن در این مورد ملاک نیست و همانطور که قبلا” توضیح داده شد، مرد با پرداخت حقوق زن می تواند طلاق را اجرایی نماید. زن در این مواقع از کلیه حق و حقوق قانونی خود برخوردار می شود، اصطلاحا” اگر زن راضی نباشد مرد می تواند طلاق دهد، اما برای زن این حق وجود دارد که به اقدام مرد برای طلاق در دادگاه اعتراض نماید.

در گذشته این امکان وجود داشت تا مرد بتواند بدون نیاز به طرح تقاضای خود برای اجرای طلاق در دادگاه، با پرداخت حقوق زن برای اجرای طلاق از طریق دفاتر ثبت طلاق اقدام نماید. این سهولت در اجرای طلاق باعث شده بود تا افراد زیادی از این طریق بتوانند زندگی مشترک خود را به پایان برسانند، رشد آمار و ارقام اجرای طلاق در جامعه باعث گردید تا قانونگذار این راهکار را با تصویب قوانین و مقررات خاص محدود نماید.

اگر زن راضی به طلاق نباشد مرد می تواند طلاق بدهد و این امر به دلیل اختیاری است که مرد در زندگی دارد. اما قانونگذار این اختیار را با رعایت شرایط و تشریفات قانونی و پرداخت کلیه حقوق زن برای مرد در نظر می گیرد. زن می تواند مهریه خود را قبل از جدایی هم مورد مطالبه قرار دهد و دریافت نماید، نفقه زن هم جزء حقوقی است که در زندگی مشترک قبل از جدایی هم وجود دارد، تکالیف مرد شامل پرداخت این حقوق به زن قبل از اقدام برای طلاق و جدایی است.

زمانی که مرد می خواهد برای طلاق اقدام نماید برخلاف گذشته این امر باید از طریق دادگاه و با ارائه دادخواست صورت بگیرد. دادخواست تقاضای طلاق که از طرف مرد به دادگاه ارائه می شود، می بایست ابتدا از طریق دفاتر خدمات قضایی در سامانه خدمات الکترونیک قضایی ثبت شود، دادخواست مذکور پس از ثبت نام شخص متقاضی در سامانه ( ثبت ثنا ) به دادگاه ارسال می گردد. رسیدگی به دادخواست طلاق ابتدا در شعبات بدوی دادگاه انجام می گیرد.

اگر زن راضی به طلاق نباشد چنانچه در شعبات بدوی رای به اجرای طلاق توسط مرد صادر شده باشد، رای مذکور قابل اعتراض می باشد و زن می تواند در دادگاه تجدید نظر به رای بدوی اعتراض نماید. اعتراض به رای بدوی که مرد می تواند طلاق بدهد در دادگاه تجدید نظر مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت، چنانچه نظر دادگاه تجدید نظر هم موافق با رای دادگاه بدوی باشد و در برگیرنده این مطلب باشد که:

اگر زن راضی به طلاق نباشد مرد می تواند طلاق بدهد، زن این حق را دارد که به رای دادگاه تجدید نظر در دیوان عالی کشور اعتراض نماید.

دیوان عالی کشور رای نهایی را صادر خواهد کرد و در صورتی که نظر دادگاه تجدید نظر را مبنی بر اجرای طلاق صحیح تشخیص دهد، ضمن تائید رای مذکور اجرای طلاق را مورد حکم قرار خواهد داد.

اگر زن راضی به طلاق نباشد مرد می تواند طلاق بدهد، این امر همانگونه که توضیح داده شد به دلیل اختیار قانونی مرد در زندگی است. پرداخت حقوق زن این اختیار را برای مرد عملی می گرداند، هرچند که در این صورت برخی از حقوق زن مانند اجرت المثل ایام زوجیت باید تمام و کامل به زن پرداخت شود.

اگر زن راضی به طلاق نباشد می تواند در تقاضای طلاق از جانب مرد همانگونه که ذکر گردید در دادگاه اعتراض نماید، این حق برای زن علاوه بر دریافت حقوق قانونی وی در نظر گرفته شده است. اما در نهایت مرد می تواند برای اجرای طلاق اقدام نماید و قوانین موجود در این راستا این حق را برای مرد در نظر گرفته اند.

گروه تخصصی وکلای طلاق مجرب ترین وکلا را برای انجام امورات مربوط به طلاق در اختیار دارد. استفاده از تجارب و دانش وکلای گروه تخصصی وکلای طلاق این امکان را برای شما فراهم می آورد تا در کمترین زمان ممکن به نتیجه دلخواهتان برسید.

دانش و تجربه وکلای دفتر حقوقی وکلای طلاق را در انجام امورات مربوط به طلاق  در کنار خود خواهید داشت.

اگر مرد درخواست طلاق بدهد و زن راضی نباشد

آنچه امروزه زندگی را دچار مخاطرات و مشکلات می گرداند وجود برخی از هنجارهای اجتماعی و اقتصادی در جامعه است. برای هر شخصی ممکن است اتفاق بیفتد که دچار مشکلات عدیده اقتصادی و یا رفتاری در زندگی مشترک باشد، چنانچه مشکلات و معضلات موجود به نحو مطلوبی رفع نشود امکان فروپاشی زندگی مشترک تقویت خواهد شد.

مرد و زن در زندگی مشترک در برخورد با مشکلات و مسائل خانواده دارای قدرت یکسانی نیستند. عملا” در این گونه موارد زندگی با بن بست روبرو خواهد شد و راهی بغیر از طلاق و جدایی زن و مرد باقی نمی ماند. متاسفانه عدم اطلاع و آگاهی مناسب زن و مرد در ازدواج و زندگی مشترک، باعث بروز مشکلاتی می شود که رفع و رجوع آنها تقریبا” ناممکن است. در ادامه به رفتارهای مرد در درخواست طلاق در صورتی که زن راضی نباشد خواهیم پرداخت.

vokalaye talagh

زمانی که تصمیم برجدایی از طرف مرد باشد به دلیل اختیاری که در زندگی دارد می تواند برای جدایی و طلاق اقدام نماید. این اختیار سابقا” به راحتی قابل اعمال بود و مرد با پرداخت حقوق زن می توانست در دفتر خانه های طلاق از زن خود جدا شود. این اقدام به دلیل سریع و عملی بودن مورد استفاده بسیاری از افراد جامعه قرار گرفت، و افزایش آمارطلاق به این روش موجب نگرانی قانونگذار و مراجع ذیصلاح در این امور گردید. لذا با تصویب مقرراتی زمینه را برای جلوگیری از استفاده از این روش فراهم نمودند.

عملا” در مواردی که مرد خواهان اجرای طلاق است زن رضایتی برای جدایی و طلاق ندارد. اما بنا به وجود اختیار برای مرد در طلاق این نارضایتی نمی تواند مانع از اجرای طلاق توسط مرد شود. هرچند که برای اجرای طلاق به درخواست مرد شرایط و تشریفات قانونی وجود دارد که می بایست بطور کامل اجرا شود.

اگر مرد درخواست طلاق بدهد و زن راضی نباشد این مهم قابل رسیدگی در دادگاه می باشد. مرد باید تقاضا برای جدایی و طلاق را در داداخواست تنظیم نماید، ثبت دادخواست در سامانه خدمات الکترونیک قضایی و از طریق دفاتر خدمات قضایی انجام می گیرد. مرد برای ارائه دادخواست به دادگاه و اطلاع از روند رسیدگی باید در سامانه خدمات قضایی ثبت نام نماید، کلیه اقدامات اداری و قضایی در خصوص درخواست طلاق مرد از طریق سامانه مذکور به مرد ابلاغ خواهد شد.

دادخواست طلاق مرد از طریق سامانه خدمات قضایی به دادگاه ارسال می شود و پس از تعیین شعبه رسیدگی کننده، از طریق پیامک این امور به مرد ابلاغ خواهد شد. رسیدگی در دادگاه خانواده و در شعبات بدوی صورت می گیرد، اگر مرد درخواست طلاق بدهد و زن راضی نباشد در صورتی که رای دادگاه بدوی مبنی بر پذیرش درخواست طلاق مرد باشد، زن می تواند به رای صادر شده از دادگاه بدوی به دلیل عدم رضایت در طلاق در دادگاه تجدید نظر استان شکایت و درخواست رسیدگی نماید.

رسیدگی در دادگاه تجدید نظر بنا به اعتراض زن نسبت به صدور رای به اجرای طلاق از طرف دادگاه بدوی صورت می گیرد. در مواقعی که دادگاه تجدید نظر رای صادر شده از مرحله بدوی را تائید می نماید، این حق برای زن وجود دارد تا عدم رضایت خود را در اجرای طلاق مطرح نماید. برای برخورداری از این حق زن می تواند اعتراض به رای دادگاه تجدید نظر را در دیوان عالی کشور مطرح کند.

دیوان عالی کشور به اعتراض زن نسبت به آرای صادره از دادگاه تجدید نظر که مشمول اجرای طلاق به درخواست مرد است رسیدگی غیر حضوری می نماید. وجود اختیار قانونی طلاق برای مرد موجب شده است تا در بسیاری از موارد، آرای صادره از شعبات تجدید نظر مورد پذیرش و تائید دیوان عالی کشور هم قرار گیرد. اگر مرد درخواست طلاق بدهد و زن راضی نباشد با صدور حکم از جانب هریک از دادگاه های مذکور و دیوان عالی کشور، در صورت قطعیت حکم طلاق به درخواست مرد اجرا خواهد شد.

اگر مرد درخواست طلاق بدهد و زن راضی نباشد در صورتی که احکام صادره از دادگاه ها مبنی بر اجرای طلاق باشد، از اجرای تکالیف قانونی مرد در پرداخت حقوق زن چیزی کم نخواهد شد. به محض اجرای عقد نکاح مرد دارای حقوقی مانند اختیار در طلاق و تکالیفی مانند پرداخت مهریه و نفقه زن و فرزند و … می شود. انجام تکالیف مذکور امکان اجرای طلاق را برای مرد فراهم خواهد کرد.

حقوقی مانند مهریه و نفقه به محض انجام عقد نکاح برای زن برقرار می شوند، مطالبه این حقوق حتی قبل از جدایی هم امکان پذیر بوده و قابل دریافت از مرد می باشد. در مواردی که مرد درخواست طلاق بدهد و زن راضی نباشد جدای از طی مراحل قانونی و اعتراض در دادگاه، چنانچه حکم به اجرای طلاق صادرشده باشد زن می تواند حقوقی مانند اجرت المثل ایام زوجیت خود را نیز به صورت کامل دریافت کند.

وجود اختیار در طلاق برای مرد نمی تواند مانع از اجرای تکالیف قانونی پرداخت حقوق زن باشد. مرد باید تمامی حقوق زن را در زندگی مشترک رعایت نماید، اگر مرد درخواست طلاق بدهد و زن راضی نباشد با پرداخت حق و حقوقی قانونی زن و با دستور دادگاه دادگاه می تواند برای اجرای طلاق اقدام نماید.

در صورتی که دادگاه درخواست مرد را برای طلاق بپذیرد ضمن ارجاع امر به داوری، و اخذ نظریه داوری اقدام به صدور رای و گواهی عدم سازش برای مرد می نماید. دادگاه در این خصوص هیچ تعهدی مبنی بر پذیرش نظریه داوری نخواهد داشت، بلکه ملاک  عمل در دادگاه رسیدگی و پرداخت حقوق زن است که امکان صدور گواهی عدم امکان سازش را فراهم می نماید.

اگر مرد درخواست طلاق بدهد و زن راضی نباشد، مرد می تواند ضمن انجام مراحل و اقدامات قانونی که ذکر شد، با ارائه گواهی عدم امکان سازش به دفاتر ثبت طلاق برای اجرای طلاق اقدام نماید. نارضایتی زن در اجرای طلاق تاثیری نخواهد داشت و وجود گواهی عدم امکان سازش و پرداخت حقوق زن توسط مرد، امکان اجرای طلاق را در دفاتر ثبت طلاق فراهم می نماید.

گروه تخصصی وکلای طلاق با استفاده از وکلای مجرب و باسابقه در زمینه طلاق، کلیه امورات مورد نیاز برای اجرای طلاق به درخواست مرد را برای موکل در اسرع وقت و در کوتاه ترین زمان انجام می دهد.

اگر مرد راضی به طلاق نباشد

به طور کلی در جامعه اسلامی طلاق امری نکوهیده بوده و نظر مثبتی در  مورد آن در جامعه وجود ندارد و اگر زنی از همسر خود جدا شود با شرایط دیگری به وی نگاه می کنند گرچه این امر اشتباه می باشد و هر مرد و زنی در هر شرایطی اگر باهم سازش نداشته باشند می توانند بدون هیچ مشکلی و با تفاهم از هم جدا شوند و این امر موجب هیچ مشکلی در شخصیت و سلامت مرد و زن نمی شود.

در این نوشتار به بررسی وضعیت طلاق دذر موارد متفاوت پرداخته و به صورت مفصلی در این موضوع بحث می نماییم.

در دین اسلام و براساس آیات قرانی و همچنین فقه اسلامی حق طلاق با مرد بوده و زن به هیچ وجه در این خصوص نمی تواند  شوهر خود را طلاق داده و یا بدون دلیل موجهی از وی جدا شود.

به طور کلی با توجه به اینکه قانون مدنی ایران نیز براساس فقه شیعه می باشد لذا در ایران نیز حق طلاق با مرد بوده  و براساس قانون زن جز در موارد استثنایی هیچ گونه حقی در خصوص طلاق ندارد.

vokalaye talagh

در این نوشتار به بررسی موضوع پرداخته واینکه اگر در مواردی مرد حاضر به طلاق نباشد زن باید چگونه ازز همسر خود جدا بشود.

این حق را در قانون مدنی و در ماده 1130 این قانون بیان نموده اند  که در زیر به جزئیات آن می پردازیم .

 ماده 1130 قانون مدنی بیان می دارد : براساس این ماده اگر زن زندگی دشوار و با عسر و حرجی داشته باشد و به طور کلی از نظر جسمی و روحی در حداقل آرامش نباشد زن می تواند در صورت اثبات موارد زیر به دادگاه مراجعه نماید و اگر مرد حاضر به طلاق نشد دادگاه وی را مطلقه می نماید .

مواردی که در این مورد زن باید اثبات نماید به شرح ذیل می باشند:

1- در هر موردی که زن به صورت شش ماه متوالی و نه ماه متناوب  نفقه دریافت ننموده باشد و این موضع ادامه داشته باشد.

2- در مواردی که مرد معتاد به انواع مواد مخدر و یا مواد الکلی بوده و همین امور موجب اختلال در زندگی خانوادگی زن شود.

3- در مواردی که  برای شوهر حکم به پنج سال حبس صادر شده باشد و حکم قطعی گردیده باشد.

4- در هر موردی که مرد زن را مورد ضرب و شتم قرار داده و یا یا از نظر ورحی و روانی وی را تحقیر و یا اذین نماید .

5- در مواردی که زوج به انواع بیماری های جنسی مسری مبتلا شود و زن قادر به داشتن رابطه زناشویی با وی نباشد.

6- در مواردی که مرد نازا بوده و در هر صورتی نتواند فرزند از وی متولد شود.

همه این موارد از جمله شرایطی می باشند که زن اگر بخواهد از همسر خود طلاق بگیرد و یا جدا شود باید قبل از درخواست طلاق آنها ار در محکمه صالحج اثبات نماید.

برای نفقه به طور کلی براساس قانون مدر باید کلیه هزینه های ضروری زن را به نسبت شان وی در منزل پدری پرداخت نماید . این هزینه ها شامل خورد و خوراک ، لباس ، هزینه های جانبی و غیره می باشد . نظر هب اینکه پرداخت نفقه  جزء وظایف مرد بوده و زن هیچ وظیفه ی بر طبق قانون در خصوص تامین هزینه های زندگی خانواده ندارد لذا در هر مورد که شوهر قادر به این امر نباشد زن می تواند با اثبات عدم پرداخت نفقه از طرف زوجه  اقدام به ارائه دادخواست لاق بنماید .

مورد دومی که براساس آن زن می تواند دادخواست طلاق بدهد اعتیاد شوهر به انواع مواد مخدر و روانگردانها  و مواد الکلی می باشد  که اگر  مصرف این مواد موخبات اختلال در زندگی خانواده شده و یا موجب ایجاد مزاحمت برای زن  و یا فرزندان شود . زن می تواند براساس اعتیاد شوهر به این مسائل از دادگاه دادخواست طلاق نموده و دادگاه نیز بر هیمن اساس رای به طلاق صادر خواهد نمود.

مورد سوم در این رابطه صدور حکم قطعی بالای پنج سال برای شوهر می باشد . در این موارد اگر حکم صادره برای شوهر هنوز قطعی نشده باشد و یا در مرحله تجدید نظر و یا سایر موارد مانده باشد قابل قبول نبوده و و اگر براین اساس زن دادخواست طلاق را نیز به دادگاه ارائه دهد به طور فوری رد شده و حکم به رد دادخواست داده می شود. اما اگر حکم به حبس قطعی گردد و  زن حکم قطعی را به مراه دادخواست به دادگاه ارائه دهد زن می تواند دادخواست طلاق را به دادگاه ارائه داده و حکم طلاق خود را دریافت می نماید .

مورد چهارم در خصوص  موضوع ایراد ضرب و جرح از ناحیه شوهر می باشد بدین صورت که در هر موردی که زوج با هر شرایطی زن را مورد ضرب و جرح قرار بدهد می توان دبا رفتن به پزشک قانونی و اثبات این امر از دادگاه به دلیل عدم امنیت جسمی و روحی تقاضای جدایی از شوهر را بنماید . در این مور حتی اگز زوج حاضر به این موض.وع نباشد دادگاه خود زن را مطلقه می نماید .

در هر کدام از موارد فوق حتی اگر شوهر حاضر به طلاق زوجه نباشد براساس ماده 1130 قانون مدنی زن می تواند دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه داده و و بعد از ان دادگاه باتوجه دلائل و مدارک اقدام به صدور حکم می نماید. اگر نظر دادگاه مبنی بر صدور حکم به طلاق باشد حتی اگر زوج حاضر به این موضوع نباشد دادگاه زوجه را مطلقه خواهد نمود . در هر شرایط بار اثبات موضوعات فوق بر عهده زوجه می باشد .

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *