تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

راه های طلاق از طرف مرد

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع  راه های طلاق از طرف مرد اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

فهرست 

راه های طلاق از طرف مردراه های طلاق از طرف مرد

طبق قانون کشور، مرد می­تواند هرزمان که بخواهد همسرش را طلاق دهد و برای اینکار به هیچ دلیل موجهی نیاز ندارد. یعنی حتی اگر زن راضی به طلاق نباشد، امکان جاری شدن صیغه طلاق وجود خواهد داشت. البته در چنین شرایطی مرد موظف به پرداخت حق و حقوق مالی زن به طور کامل خواهد بود. در ادامه قرار است راه­های طلاق از طرف مرد را با هم بررسی کنیم؛ همراه ما باشید.

چه راه­هایی برای ثبت طلاق از طرف مرد وجود دارد؟

همانطور که گفتیم، مرد برای ثبت طلاق به ارائه دلیل خاصی نیاز ندارد و می­تواند هر زمان که بخواهد نسبت به طلاق زوجه اقدام نماید. اما اگر نتواند یک دلیل منطقی و محکمه پسند ارائه دهد، مجبور است تمام حق و حقوق مالی زن را پرداخت نماید. همچنین در این صورت طبق شرط تصنیف اموال که یکی از شروط ضمن عقد می­باشد، مرد باید نصف اموالی که در طول زندگی مشترک به دست آورده را به همسرش ببخشد.

از جمله دلایل منطقی برای دادخواست طلاق از طرف مرد می­توان به عدم تمکین زن، ترک منزل بدون اذن شوهر، بیماری لاعلاج، نازایی، سوء رفتار و.. اشاره کرد.

 

راه های طلاق از طرف مردراه های طلاق از طرف مرد

مراحل درخواست طلاق از طرف مرد

برای ثبت دادخواست طلاق از طرف مرد، زوجه باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را تنظیم کند. سپس جلسات رسیدگی در دادگاه خانواده تشکیل شده و پس از جلسات مشاوره و تعیین تکلیف حقوق مالی زن، طلاق ثبت خواهد شد.

برای ثبت دادخواست طلاق از طرف مرد به چه مدارکی نیاز است؟

  • اصل شناسنامه مرد

  • اصل و کپی کارت ملی مرد

  • اصل سند ازدواج یا رونوشت آن از محضرخانه

در طلاق از طرف مرد، نحوه پرداخت مهریه به چه صورت خواهد بود؟

ثبت طلاق از طرف مرد فقط درصورتی امکان پذیر است که مهریه زن به طور کامل پرداخت شده باشد. یعنی حتی اگر مرد برای درخواست خود دلیل موجه داشته باشد هم باید مهریه زن را به او پرداخت کند. البته اگر مرد بتواند عدم توانایی مالی خود را در دادگاه اثبات کند، امکان پرداخت مهریه به صورت اقساطی وجود خواهد داشت.

تکلیف سایر حقوق مالی زن در طلاق از طرف مرد چیست؟

از لحظه درخواست طلاق از طرف مرد تا پایان مدت زمان عده، مرد باید نفقه زن را به طور کامل پرداخت کند. البته اگر زن باکره باشد یا زوجین از قبل دراین خصوص توافق کرده باشند نیازی به پرداخت نفقه نیست.

از جمله حقوق مالی زن در طلاق از طرف مرد، می­توان به اجرت­المثل اشاره کرد. اجرت ­المثل به مالی گفته می­شود که زن بابت انجام امور منزل و شیر دادن به فرزندان از مرد می­گیرد. میزان اجرت­المثل توسط کارشناس دادگستری و براساس سالهای زندگی مشترک زن و مرد و همچنین سبک زندگی و تعداد فرزندان مشخص خواهد شد.

لزوم وجود وکیل در دادخواست طلاق از طرف مرد

با وجود اینکه به طور قانونی حق طلاق با مرد است، اما توصیه می­­شود برای جلوگیری از هرگونه مشکل و پیشبرد سریعتر جلسات دادگاه، از یک وکیل خانواده خوب کمک بگیرید. با وجود وکیل نیازی به حضور مرد در جلسات دادگاه نیست. از طرفی دیگر، یک وکیل متخصص از تمام قوانین و مقررات موجود در این زمینه مطلع بوده و می­تواند به شکلی کاملا منصفانه نحوه پرداخت حقوق مالی زن را مشخص کند.

 

راه های طلاق از طرف مردراه های طلاق از طرف مرد

نتیجه­ گیری

همانطور که متوجه شدید، طلاق از طرف مرد یکی از انواع طلاق می­باشد که در دادگاه­های خانواده رایج است. در این نوع طلاق مرد می­تواند با ارائه دلایل منطقی یا بدون دلیل زن را طلاق دهد. البته اینکار مشروط به پرداخت حقوق مالی زن خواهد بود.

شما می­توانید تمام سوالات و ابهامات خود در این زمینه را با مشاورین متخصص و وکیل خانواده ما در موسسه حقوقی تهران وکیل درمیان بگذارید.

درخواست طلاق از طرف مرد+مدارک لازم+{با و بدون} وکیل

  در ایران به طوری کلی حکومت اسلامی  در حال اعمال حاکمیت بر جامعه می باشد و کلیه قوانین اجرائی در عرصه اجتماع از اسلام و فقه اهل تشیع گرفته شده است. در این فقه و همچنین براساس قران و حدیث حق طلاق با مرد بوده و به طور کلی مرد حاکم بر خانواده می باشد.

در قانون نیز بارها به این امر اشاره شده است که مهم ترین آن  ماده 33 قانون مدنی می باشد که حق طلاق را در هر صورتی به مرد داده است و حتی اگر زن نیز درخواست طلاق را بنماید باز هم مجوز صدور و اجازه آن با مرد می باشد.

در این نوشتار به بررسی حق طلاق توسط مرد می پردازیم و در ادامه به نحوه طرح این دعوی در دادگاه و نجحوه ارائه دادخواست طلاق به دادگستری خواهیم پرداخت.

vakil talagh

همانطور که در بالا ذکر شد قانون مدنی که هم اکنون تنها قانون قابل اجرا در امور خانواده و طلاق در ایران می باشد و کلیه احکام صادره در امور خانواده با استناد به این قانون صادر می شوند.

نحوه طرح دادخواست طلاق برای ارائه به دادگاه بدین  صورت می باشد که فرد ابتدا  با تهیه برگ دادخواست از شعبات دادگستری و پر نمودن آن  مطابق قانون اقدام به نوشتن آن می نماید.

برای نوشتن دادخواست طلاق ابتدا فرد باید مشخصات کامل خود و زوجه خود را در دادخواست نوشته و در قسمت موضوع تقاضای صدور حکم به عدم امکان سازش برای اجرای طلاق را بنماید. در ادامه اگر زوج دارای وکیل بود می تواند در قسمت وکیل و یا نماینده قانون اسم وی را ذکر نمایدو در انتها در قسمت توضیحات با بیان موضوع و اینکه دو طرف قادر به سازش در زندگی مشترک نمی باشند  دادخواست مذکور را تکمیل نماید.

بعد از ان مدارکی شامل کپی مصدق سند ازدواج ، کپی مصدق شناسنامه طرفین را به پیوست دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی ارائه دهد.

در صورتی فرد دارای حساب کاربری در در سامانه ابلاغ الکترونیک باشد می تواند دادخواست خود را ثبت نموده و از این طریق به دادگاه ارائه دهد و یا همچنین در صورتی که خواهان انجام سریعتر امور برای خود باشد می تواند خود دادخواست را به دفتر دادگاه تحویل دهد.

بعد از ارسال و تحویل دادخواست به همراه دلائل و اسناد به دادگاه معمولا پرونده جهت سازش به شورای حل اختلاف ارسال می گردد.

شورای حل اختلاف طی یک جلسه و همچنین با ارسال یک ابلاغیه به طرفین تقاضای انجام سازش انها را نموده و در صورتی که مرد حاضر به سازش با زوجه نباشد  شورای حل اختلاف پرونده را به دلیل عدم سازش جهت رسیدگی به دادگاه ارسال می نماید.

پرونده مورد نظر بعد از ارسال به دادگاه  با  ارسال یک ابلاغیه از طریق سامانه ثنا برای طرفین یک جلسه معین نموده و  فرد با بیان اظهارات خود می تواند تقاضای عدم سازش خود با زوجه را مطرح نماید.

بعد از طی یک جلسه و در صورتی که دادگاه ادامه حضور طرفین را لازم نداند اقدام به صدور حکم می نماید.

در صورتی که مرد حقوق زن را به طور کامل پرداخت نموده باشد و زن نیز در این خصوص اعتراضی نداشته باشد دادگاه اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می نمایدو در موردی که حقوق زن پرداخت نشده باشد دادگاه ضمن اعلام الزام مرد به پرداخت حقوق مالی زن اقدام به صدور رای در خصوص عدم امکان سازش خواهد نمود .

البته در بسیاری از موارد با ارائه دادخواست طلاق از طرف مرد ، زن نیز با دادخواست الزام به پرداخت مهریه اقدام به طرح دعوی علیه مرد خواهد نمود. امروزه با توجه به اینکه معمولا مهریه بسیاری از زنان، بالا بوده و خارج از توان  پرداخت توسط مرد می باشد معمولا مرد تقاضای اعسار و تقسیط مهریه را می نماید. البته این امر ممکن است بسیار طولانی بشود. به همین دلیل بهترین راه حل در این زمینه این است که مرد قبل از انجام هر اقدامی در این خصوص  با یک وکیل مشورت نموده و یا پرونده طلاق را به وی بسپارد .

معمولا زوجه نیز در این مورد دعوی های خود را مطرح می نماید و همین امر موجبات طولانی شدن  صدور حکم عدم امکان سازش از طرف زوج را موجب می شود.

بعد از صدور حکم طرفین در صورتی که اعتراضی در این زمینه داشته باشند می توانند به رای صادره در این زمینه در دادگاه تجدید نظر اعتراض نموده و تقاضای صدور رای به نفع خود و یا نقض رای صادره در این زمینه را بنمایند.

تفاوت درخواست طلاق توسط مرد یا زن

زندگی مشترک هر زمان که به جدایی و طلاق بکشد متاثر از وجود اختلافات و مشکلاتی است که زن و مرد در رفع آنها ناتوان مانده اند. اینکه برای جدایی و طلاق کدام یک از زن و مرد اقدام می کنند حائز اهمیت فراوانی است، وجود قوانین و مقررات گوناگون در رسیدگی به درخواست طلاق از طرف زن یا مرد این اهمیت را دوچندان خواهد کرد.

در ادامه این نوشتار به تفاوت درخواست طلاق از طرف زن و یا مرد می پردازیم:

قانونگذار در کشور ما بنا به اهمیت بنیان خانواده و جلوگیری از فروپاشی زندگی زن و مرد، اقدام به تصویب قوانین و مقرراتی نموده است که چنانچه زن یا مرد بخواهند برای طلاق و جدایی اقدام نمایند، موظف به رعایت این قوانین باشند. سهولت در امر جدایی موجب رشد روز افزون آمارهای جدایی و طلاق در جامعه می گردد، چه بسا در گذشته به دلیل عدم وجود قوانین موثر در این زمینه شاهد اقدامات بسیاری در راستای اقدام به طلاق از طرف مرد بودیم.

جدایی که در زندگی اتفاق می افتد تفاوتی ندارد که با درخواست کدام یک از زن یا مرد بوده است، آنچه مهم و قابل تامل است نحوه درخواست طلاق از طرف زن یا مرد است، تشریفات قانونی موجود در رسیدگی به هریک از این درخواست ها تفاوت عمده آنها را آشکار خواهد کرد.

برای اینکه درخواست طلاق از طرف زن یا مرد در دادگاه خانواده مورد پذیرش قرار گیرد، همانگونه که ذکر گردید تشریفات اداری و قانونی مربوط به آن موضوع باید رعایت شود. در درخواست طلاق از طرف مرد در گذشته مراجعه به دادگاه و رعایت قوانین و مقررات فعلی الزامی نداشت، بلکه مرد با پرداخت کلیه حقوق زن می توانست در دفترخانه های ثبت طلاق برای اجرای طلاق اقدام نماید. بروز مشکلات بعدی این اقدام مانند افزایش تقاضا برای انجام این نوع طلاق و یا پشیمانی از اقدام عجولانه مرد در اجرای طلاق این موضوع را مد نظر قانونگذار قرار داد.

vokalaye talagh

تصویب قوانینی که سهولت در اجرای طلاق را برای مرد دچار اشکال می کرد در سالهای اخیر باعث شده است، تا مرد برای درخواست طلاق مجبور به تنظیم دادخواست برای دادگاه، و انجام اقدامات قانونی و قضایی مربوط به این موضوع باشد. مرد دارای اختیار قانونی در طلاق است این اختیار در قانون مدنی به صراحت بیان شده است، همین مورد می تواند از مواردی باشد که باعث تفاوت درخواست طلاق از طرف مرد یا زن می شود.

توجه قانونگذار به امر طلاق و جدایی در زندگی افراد باعث شده است تا مقرراتی اداری و قضایی برای اجرای طلاق به درخواست مرد تصویب و قرار داده شود. برخلاف گذشته چنانچه مرد درخواست طلاق داشته باشد می بایست دادخواست تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش تنظیم و از طریق دفاتر خدمات قضایی در سامانه خدمات الکترونیک قضایی ثبت نماید. عدم وجود چنین مقرراتی در گذشته موجب شده بود تا مرد به راحتی بتواند از طریق دفاتر ثبت طلاق و با پرداخت حقوق زن برای اجرای طلاق اقدام نماید.

ثبت دادخواست طلاق از طرف مرد با ثبت نام در سامانه ثنا برای فرد متقاضی موجب می شود تا مراحل اداری و مورد نیاز برای اجرای طلاق انجام شود. از طریق سامانه خدمات قضایی دادخواست تقاضای طلاق و صدور گواهی عدم سازش به دادگاه خانواده ارسال می شود. با اخذ دادخواست در دادگاه شعبه رسیدگی کننده مشخص خواهد شد، روند رسیدگی در مرحله بدوی دادگاه با ارجاع امر به داوری تکمیل می شود، اخذ نظریه داوری برای صدور گواهی عدم سازش و اجرای طلاق لازم می باشد.

زمانی که درخواست طلاق از طرف زن باشد تفاوت زیادی با درخواست طلاق از طرف مرد دارد. از آنجایی که در قانون حق و اختیاری برای زن در نظر گرفته  نشده است تا برای طلاق اقدام کند، این مورد مهم ترین تفاوت درخواست طلاق از طرف زن یا مرد می باشد. اما قوانین به این شکل نیستند که زن به هیچ وجه نتواند برای طلاق اقدام کند، بلکه شرایط دوازده گانه ای را برای زن در نظر گرفته است تا با استناد به آنها بتواند برای اجرای طلاق اقدام نماید.

زن در صورتی که مشمول یکی از شرایط دوازده گانه طلاق که در سند ازدواج مندرج است باشد، می تواند درخواست طلاق خود را در دادگاه خانواده مطرح نماید. انجام مراحل اداری و قضایی مربوط به ثبت دادخواست و ثبت نام شخصی متقاضی در سامانه خدمات قضایی، مانند انجام مراحل مربوط به درخواست طلاق از طرف مرد می باشد که قبلا” ذکر گردید. تفاوت درخواست طلاق از طرف زن یا مرد در این مورد مربوط به وجود شرایط دوازده گانه طلاق برای زن است، که شرایط مذکور برای مرد در قانون پیش بینی نشده است.

مرد می تواند در صورت پرداخت کلیه حقوق قانونی زن برای اجرای طلاق در دادگاه اقدام نماید، اما زن در صورتی که متقاضی طلاق باشد باید مشمول شرایط دوازده گانه باشد، تا دادگاه با تقاضای وی برای اجرای طلاق موافقت نماید. بطور مثال: زن برای اینکه بتواند برای طلاق اقدام کند باید وجود شرایط عسر و حرج در زندگی را برای دادگاه اثبات نماید، در صورتی که مرد با توجه به اختیاری که در طلاق دارد نیازی به اثبات این موضوع نخواهد داشت. دلیل تفاوت درخواست طلاق از طرف زن یا مرد می تواند به این موضوع هم بستگی داشته باشد.

بطور کلی در زندگی مشترک حقوقی برای زن و مرد قرار داده شده است که می بایست رعایت شوند. در زمان درخواست طلاق از طرف زن یا مرد حقوق موجود برای هر یک از آنان محترم شمرده شده و دادگاه نسبت به رعایت حقوق مذکور اقدامات قانونی و قضایی مناسبی را اعمال می نماید. تفاوت درخواست طلاق از طرف زن یا مرد در پرداخت برخی از این حقوق توسط مرد است، مانند اجرت المثل ایام زوجیت و شرط تنصیف که در صورت درخواست طلاق از طرف مرد برای زن ایجاد می شوند. سایر حقوق قانونی زن مانند مهریه و نفقه در هر شرایطی و حتی درخواست طلاق از طرف زن برای وی قابل مطالبه و وصول خواهد بود.

گروه تخصصی وکلای طلاق بصورت تخصصی کلیه اقدامات برای اجرای طلاق را با استفاده از حضور وکلای مجرب در این زمینه برای موکلین خود انجام می دهد. با اعتماد به گروه تخصصی وکلای طلاق تجربه و دانش وکلای ما را به همراه خود داشته باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *