تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

فروش مال مشاع+وکیل

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در اين مقاله به مبحث فروش مال مشاع و موارد مربوط به آن خواهيم پرداخت.
 مطابق به ماده ٥٧١ قانون مدني مال مشاع به مالي گفته ميشود كه حقوق مالكين متعدد به نحو اشاعه در آن جمع شده باشد.
ممكن است مال مشاع به صورت اختياري و يا قهري در اختيار مالكين قرار گرفته باشد. به طور مثال اگر شخصي يك قطعه زمين مشاعي را بخرد به صورت اختياري مالك مال مشاع شده است
ولي ممكن است كه يك قطعه زمين به چند برادر به ارث برسد كه همه آن ها در آن زمين به صورت مشاع مالك هستند كه از موارد مشاع قهري يا اجباري ميباشد.

 مال مشاع را به سه حالت ميتوان تقسيم كرد

تقسيم به افراز
تقسيم به تعديل
تقسيم به رد

تقسيم به افراز به معني جدا كردن مال هريك از مالكين از ملك مشترك ميباشد كه يا به صورت توافقي صورت ميگيرد يا به صورت اجبار از طريق دادگاه.
و هر شريكي ميتواند براي جدا كردن سهم خود درخواست افراز و تقسيم را به دادگاه دهد و دادگاه موظف است به درخواست وي رسيدگي كند مگ انكه منع قانوني يا قراردادي وجود داشته باشد.

تقسيم به تعديل: در صورتي كه اجزا مال مشاع از نظر ارزش يكسان نباشد مانند يك زمين كه قسمتي از آن كنار رودخانه است و قسمت ديگر ان كنار دره. در اين نوع تقسيم كارشناس مبنا را مساحت زمين قرار نميدهد بلكه ارزش زمين موثر در مساحت زمين خواهد بود. يعني قسمت هاي ارزان را از نظر مساحت وسيع تر ميگيرد تا برابري كند.

فروش مال مشاع+وکیل

تقسيم به رد:

هميشه كم يا زياد كردن مساحت مال مشاع توازن براي تقسيم ايجاد نميشود.بنابراين براي تعادل سازي بايد وجهي يا مالي از خارج به برخي از سهم ها اضافه گردد تا شخصي كه سهام كمتري در تقسيم دريافت ميكند با دريافت ان اضافي مشخص سهام وي نيز از نظر ارزشي معادل سهام ديگر شركا گردد.

و در صورتي كه هيچيك از اين سه راه براي تقسيم مال مشاعي جوابگو نباشد تنها راه فروش مال مشاعي از طريق مراجع ذي صلاح خواهد بود.

در فروش ملك مشاع دو موضوع مورد بررسي قرار ميگيرد

ملك مشاع قبل از ثبت منتقل شود
ملك مشاع بعد از ثبت منتقل شود.

انتقال قبل از ثبت: مطابق با ماده ١١٤ ايين نامه قانون ثبت هرگاه ملك مشاع از طرف چند نفر درخواست ثبت شده و قبل از ثبت ملك به يك نفر منتقل شود با تذكر به اسامي متقاضياني كه ملك به نام انها آگهي شده و انتقال داده اند به نام منتقل اليه در يك جا ثبت شده و سند مالكيت تمام ملك صادر ميشود.

فروش مال مشاع+وکیل

انتقال بعد از ثبت ملك: مطابق ماده ١١ايين نامه قانون ثبت هرگاه ملك مشاع در نتيجه انتقالات به يك نفر منتقل شود اسناد مالكيت قبلي باطل و سند مالكيت جديد صادر ميشود.
و مطابق با ماده ٥٨٣ قانون مدني هريك از شركا ميتواند بدون رضايت شركاي ديگر سهم خود را جز يا كلا به شخص ثالت منتقل كنند.
فروش و يا تقسيم مال مشاع از مواردي است كه بسيار باعث اختلاف ميشود و به علت پيچيدگي هاي قانوني بهتر هست كه حتما با يك وكيل خبره مشورت كنيد

انتقال و فروش مال غیر به این معنا است که شخصی اموالی را که مربوط به شخص دیگری است بدون داشتن اجازه و اذن از مالک به شخص دیگری اجاره یا رهن و به فروش برساند، انتقال مال غیر صورت گرفته است.

فروش مال غیر یا انتقال مال غیر از جمله جرایمی است که علاوه بر اینکه نظم و امنیت را برهم می زند در جامعه و موجب می شود که قربانی یاد همان مالک، خسارت های مالی را متحمل شود.

 

کسی که مال دیگری با علم به اینکه مال دیگری است به شخص دیگری به فروش می رساند یا انتقال یا اجاره و رهن دهد و به نحوی از این راه منفعت و سودی عاید او شود، مجرم بوده به فروش مال غیر که به حبس از یک سال تا هفت سال طبق قانون مجازات اسلامی محکوم و رد مال و خسارات مالی که مالک ملک زده است محکوم می شود.

حال به مبحث که آیا فروش مال مشاع عنوان خیانت در امانت دارد یا خیر؟ کسی که مال دیگری را به علم اینکه مال غیر است به نحوی منفعت و یا عین آن را بدون اجازه به دیگری منتقل کند کلاهبرداری محسوب می شود همچنین انتقال گیرنده که در حین معامله خودرو نمی باشد در صورتی که خریدار جدید ( مالک) بعد از اطلاع از اینکه مال خریداری شده متعلق به دیگری بوده تا یک ماه مالک اصلی را مطلع نکند معاون جرم محسوب می شود و مجازات خواهد شد.

1- انتقال دهنده، 2- انتقال گیرنده، 3- مالک مال.

مالک مال وقتی مجازات می شود که از وقوع معامله مال غیر آگاهی پیدا کند و اطلاع ندهد . حال انتقال مال مشاع یعنی مالی که بین چند مالک تقسیم شده یا یک ملک با چند مالک را شامل می شود.

ارتکاب جرم خیانت در امانت که به صورت مستقیم با اعتماد عمومی در جامعه سرو کار دارد، یکی از جرایم شایع است تعداد زیادی از پرونده های قضایی را به خود اختصاص داده است گاهی ممکن است که 2 نفر که به صورت مشاعی مالک مالی هستند و بر اثر تخلف مرتکب خیانت در امانت در مال مشاع شده و در سهم طرف مقابل دست اندازی نماید و با شکایت شریک، محکوم به مجازت خیانت در امانت شود مشاع بودن مال موجب عدم شمول ماده 672 قانون مجازات اسلامی نمی شود.

فروش مال مشاع+وکیل

زیرا ممکن است مال مشاعی را مالکان آن نزد شخصی به امانت بگذارند به عنوان مثال یعنی زمینی که به صورت مشاع است به دست شخصی امانت دهند، برای انجام کشاورزی و عمل زراعی و در هنگامی که مالکان استرداد آن را از شخص بخواهند شخص مذکور از رد مال زمین به امانی گذاشته امتناع ورزد و آن را تصاحب نماید مواردی مانند مثال ذکر شده ، از مصادیق خیانت در امانت و شمول ماده 672 قانون مجازات اسلامی پس هرگاه شریکی سهم خود را نزد شریکش به امانت گذارد و شریک مذکور خیانت در امانت محسوب می شود.

 گروه وکلای رسمی دفتر، گروه تهران وکیل تشکیل شده از وکلای کانون مرکز وکلای دادگستری و مشاوران تخصصی  آماده پذیرش کلیه دعاوی هم وطنان عزیز در پرونده های خانوده کیفری حقوقی و ثبتی می باشد جهت انتخاب وکیل خوب و متخصص در زمینه مال غیر، مال مشاع و خیانت در امانت می توانید از وکلای خوب گروه تهران وکیل واقع در شرق تهران که در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 صبح الی 19 عصر و پنج شنبها از ساعت10 صبح تا 16 با شماره تلفن 09100911179دارای 30 خط ویژه مشاوره حقوقی رایگان تماس حاصل فرماید.

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *