تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

دستور فروش ملک مشاع+هزینه+ملک بازداشتی+زمان+وکیل

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع دستور فروش ملک مشاع+هزینه+ملک بازداشتی+زمان+وکیل  اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

 

دستور فروش ملک مشاع+هزینه+ملک بازداشتی+زمان+وکیلدستور فروش ملک مشاع+هزینه+ملک بازداشتی+زمان+وکیل

دستور فروش ملک مشاع

دستور فروش ملک مشاع یک تصمیم شکلی است که در شرایط خاصی توسط دادگاه اتخاذ می­شود. ملک مشاع به ملکی گفته می­شود که مالکیت آن بین چندین نفر مشترک است و متعلق به یک نفر نیست. این شراکت ممکن است به صورت اختیاری و با صلاح دید تمام شرکا انجام گرفته باشد، یا اینکه اجبارا و به صورت ارث به آنها رسیده باشد. درمورد ملک مشاع و نحوه تصرف در آن سوالات زیادی وجود دارد از جمله اینکه:

اگر یکی از شرکا بخواهد سهم خود را بفروشد تکلیف چیست؟

اگر ملک مشاع قابلیت تقسیم شدن بین مالکین را نداشته باشد چه باید کرد؟

اگر ملک مورد نظر در گرو بانک باشد و یکی از شرکا قصد فروش آن را داشته باشد چه باید کرد؟

برای دستور فروش ملک مشاع چه مدارکی مورد نیاز است؟

هزینه دادخواست دستور فروش ملک مشاع چقدر است؟

در این مطلب قرار است درمورد فروش ملک مشاع و مسائل پیرامون آن با شما صحبت کرده و پاسخ تمام این سوالات را عنوان کنیم. همراه ما باشید.

تعریف ملک مشاع و نحوه فروش آن

زمانی که چندین نفر دریک ملک شریک باشند و مالکیت آن را به صورت مشترک در اختیار داشته باشند، به آن نوع ملک اصطلاحا مشاع گفته می­شود. هرگونه خرید و فروش و تصرف در ملک مشاع باید با توافق طرفین صورت بگیرد. بنابراین اگر یکی از شرکا تصمیم بگیرد سهم خود را بفروشد، باید دادخواست دستور فروش ملک مشاع را در یکی از مراجع قضایی مربوطه اعلام کند.  

در این صورت با توجه به قابل افراز یا غیرقابل افراز بودن ملک، دستور فروش ان صادر خواهد شد. قابل افراز بودن یعنی آن ملک امکان تقسیم شدن بین مالکین را داشته باشد.

دستور فروش ملک مشاع قابل افراز

برخی مواقع ممکن است شرکا به هردلیلی تصمیم بگیرند به شراکت خود پایان دهند و یا اینکه یکی از آنها قصد فروش سهم خود را داشته باشد. در این صورت یا باید با توافق یکدیگر نسبت به جدا کردن سهم و تقسیم ملک بین خود اقدام کنند، یا به مراجع قضایی مراجعه نمایند. حتی اگر یکی از شرکا به دادگاه مراجعه کند، امکان تنظیم فرم دادخواست برای دستور فروش ملک مشاع وجود خواهد داشت.

برای تقسیم ملک قابل افراز، یک کارشناس از طرف اداره ثبت به محل ملک رفته و قابل افراز بودن آن را تایید می­کند. سپس با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، ملک مشاع از طرف اداره ثبت افراز خواهد شد.

 

دستور فروش ملک مشاع+هزینه+ملک بازداشتی+زمان+وکیلدستور فروش ملک مشاع+هزینه+ملک بازداشتی+زمان+وکیل

دستور فروش ملک مشاع غیرقابل افراز

درصورتی که ملک موردنظر قابل افراز نباشد، باید برای درخواست دستور فروش آن، گواهی عدم افراز از اداره ثبت به مرجع قضایی مربوطه تسلیم شود. یعنی ابتدا باید یک کارشناس از اداره ثبت به محل ملک مورد نظر مراجعه کرده و غیرقابل افراد بودن ملک را تایید کند.

بعد از اینکه گواهی مذکور به دادگاه ارائه شد، دستور فروش ملک مشاع صادر خواهد شد. سپس ملک مورد نظر با حداقل قیمت تعیین شده توسط کارشناس اداره ثبت به مزایده گذاشته می­شود تا هرکدام از مالکین به سهم خود برسند.

لازم به ذکر است اگر یکی از شرکا بخواهد مالک تمام و کمال آن ملک باشد، باید در مزایده برنده شده و سهم دیگر شرکا را به آنها پرداخت کند.

دستور فروش ملک مشاع درصورتی که در رهن بانک باشد

اگر ملک مشاع در رهن بانک باشد، امکان فروش آن وجود نخواهد داشت. بنابراین اگر یکی از شرکا قصد فروش سهم خود را داشته باشد، باید وام دریافتی از بانک را تسویه کرده و فک رهن ملک را انجام دهد. تنها در این صورت است که امکان ارائه دادخواست برای دستور فروش ملک مشاع وجود خواهد داشت.

فروش ملکی که در رهن بانک می­باشد بسیار پیچیده بوده و با چالش­های زیادی همراه است. به همین دلیل به شما توصیه می­کنیم اگر با چنین موردی روبرو شدید حتما از یک وکیل متخصص و مجرب کمک بگیرید تا با مشکل مواجه نشوید.

دستور فروش ملک بازداشتی به چه صورت است

زمانی که یک ملک به دلیل دارایی مالک آن به شخص ثالث از سوی دادگاه توقیف شده باشد، به ان ملک بازداشتی می­گویند. خرید و فروش و هرگونه معامله با ملک بازداشتی اکیدا ممنوع بوده و امکان پذیر نمی باشد.

در برخی مواقع ممکن است مالکین یک ملک مشاع برای فروش آن ملک به توافق برسند اما از آنجایی که یکی از آنها به شخصی بدهی داشته، سهم او توقیف شده باشد. در این صورت، برای فروش ملک مذکور دو راه وجود دارد:

روش اول این است که شخص بدهکار تمام بدهی خود را پرداخت کرده و ملک را از بازداشت بیرون بیاورد.

در روش دوم، یکی از شرکا که از اول پیشنهاد فروش را مطرح کرده و به صورت اضطراری نیاز به فروش ملک دارد، می­تواند بدهی شریک مدیون را پرداخته و ملک را رفع بازداشت کند. سپس می­تواند درخصوص نحوه پرداخت بدهی با شریک خود به توفق برسد یا حتی طلب خود را از سهم او بردارد.

نکته: بهتر است پیش از هراقدامی در خصوص فروش ملک بازداشتی با بهترین وکیل ملکی در این زمینه مشورت کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

 

دستور فروش ملک مشاع+هزینه+ملک بازداشتی+زمان+وکیلدستور فروش ملک مشاع+هزینه+ملک بازداشتی+زمان+وکیل

هزینه مربوط به تنظیم دادخواست فروش ملک مشاع

در صورتی که یکی از مالکین یک ملک مشاع تقاضای فروش آن را داشته باشد، دادگاه حکمی برای فروش ملک صادر نمی­کند و فقط دستور فروش ان را صادر خواهد کرد. بنابراین این دستور از اعتبار قضیه محکوم بها برخوردار نبوده و نیازی به پرداخت هزینه نیست.

با توجه به این موارد می­توان گفت شما برای دستور فروش یک ملک مشاع، فقط باید هزینه مربوط به ثبت و تنظیم دادخواست را بپردازید.

صدور دستور فروش ملک مشاع چقدر زمان می­برد؟

مدت زمان ثبت دادخواست تا صدور دستور فروش ملک مشاع از سوی دادگاه به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به طور میانگین می­توان گفت از 2 ماه تا 6 ماه زمان نیاز است که یک ملک مشاع به فروش برسد.

لزوم کمک گرفتن از وکیل برای دادخواست دستور فروش ملک مشاع

همانطور که از مطالب عنوان شده در این مقاله متوجه شدید، فروش ملک مشاع با چالش­ها و پیچیدگی­ های فراوانی همراه است. به همین دلیل حتما باید رسیدگی به پرونده خود را به یک وکیل خبره بسپارید تا در آینده به دردسرهای مختلف گرفتار نشوید.

وکلای حرفه ای و مجرب ما در موسسه حقوقی تهران وکیل آماده کمک کردن به شما عزیزان هستند. همچنین شما می­توانید تمام سوالات خود در این زمینه را با ما مطرح کرده و از مشاورین متخصص تهران وکیل مشورت بگیرید.

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *