تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اعتراض به دستور فروش ملک مشاع+ابطال+وکیل

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع اعتراض به دستور فروش ملک مشاع+ابطال+وکیل  اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

اعتراض به دستور فروش ملک مشاع+ابطال+وکیلاعتراض به دستور فروش ملک مشاع+ابطال+وکیل

ملک مشاع به ملکی گفته می­شود که چندین نفر به صورت اشاعه مالکیت آن را در اختیار دارند. به بیان ساده تر، چندین نفر در یک ملک خاص سهم دارند و آن ملک به عنوان دارایی مشترک آنها به شمار می رود. حال این شراکت ممکن است به اختیار صورت گرفته باشد، و یا به صورت ارث به این افراد رسیده برسد.

برای فروش ملک مشاع باید طرفین آن را بین خود تقسیم کنند و اگر امکان تقسیم وجود نداشته باشد، باید دستور فروش آن در مرجع قضایی صادر شود. در این مطلب قرار است درخصوص اعتراض به دستور فروش ملک مشاع و نحوه ابطال دستور ان را باهم بررسی کنیم؛ همراه ما باشید.

فروش ملک مشاع

براساس قانون مدنی، هرگونه دخل و تصرف در ملک مشاع باید بارضایت تمام شرکا انجام شود و در صورتیکه حتی یک نفر از آنها رضایت نداشته باشد، امکان انجام هیچگونه معامله ای دررابطه با ملک وجود نخواهد داشت. در این صورت، سوالاتی از قبیل موارد زیر پیش می­آید:

اگر یکی از شرکا تصمیم به فروش سهم خود از ملک را داشته باشد تکلیف چیست؟

برای تقسیم ملک باید چکار کرد؟

روند قانونی صدور دستور فروش ملک مشاع چگونه است؟

چطور باید نسبت به دستور فروش این ملک اعتراض کرد؟

اگر یکی از شرکا نسبت به فروش ملک مشاع اقدام کند تکلیف چیست؟

پاسخ تمام این سوالات را در بخش­های بعدی مطلب بررسی می کنیم.

اگر یکی از شرکا قصد فروش سهم خود را داشته باشد، باید تمام ملک بین مالکین آن تقسیم شود. تقسیم ملک باید با دادخواست از دادگاه انجام شود و یک کارشناس نسبت به اینکار نظارت داشته باشد. چنانچه کارشناس مربوطه تشخیص دهد امکان تقسیم ملک وجود ندارد، گواهی عدم افراز برای آن ملک صادر می­شود. در این زمان برای فروش ملک به دستور دادگاه نیاز خواهد بود.

مراحل دریافت گواهی عدم افراز ملک مشاع

افراز به معنای تقسیم و جدا شدن سهم هر کدام از شرکا از ملک مشاع می­باشد. درخواست افراز ملک زمانی ممکن است که عملیات ثبتی آن به اتمام رسیده و سند مالکیت ملک تنظیم شده باشد.

کسی که قصد درخواست افراز دارد، باید مدارک شناسایی و آدرس خود و شرکای دیگر را به اداره ثبت ارسال کند. سپس مامور اداره ثبت درخصوص  ملک مورد نظر تحقیق کرده و اگر ملک مزبور قابل تقسیم باشد، پرونده ملک به نقشه بردار ثبت تحویل داده می­شود. نقشه بردار هم باید به همراه مالکین در محل ملک حاضر شده و نقشه افراز ان را به آنها تحویل دهد.

چنانچه هرکدام از شرکا نسبت به این موضوع معترض باشد، باید تا نهایتا 10 روز اعتراض خود را به دادگاه اعدام نماید. بعد از رسیدگی به اعتراضات و تایید دادگاه مبنی بر امکان افراز ملک، دفاتر رسمی املاک سند ملک را باطل کرده و سند جدیدی تنظیم می­کنند.

درصورتیکه ملک قابل افراز نباشد، هرکدام از مالکین می­توانند دستور فروش ملک را از دادگاه درخواست کنند.

مراحل صدور دستور فروش ملک مشاع

دستور فروش ملک مشاع زمانی صادر می­شود که دادگاه گواهی عدم افراز را از اداره ثبت دریافت کرده باشد. بعد از صادر شدن دستور فروش از سوی دادگاه، کارشناس مربوطه جهت ارزیابی ملک در محل آن حاضر شده و بعد از بررسی، ملک موردنظر را ارزش گذاری می­کند.

مالکین تا 3 روز فرصت دارند نسبت به ارزش تعیین شده برای ملک اعتراض کنند، بعد از آن ملک مربوطه به مزایده گذاشته خواهد شد. مبلغ پایه برای مزایده طبق نظر کارشناس تعیین می­شود و برنده مزایده می­تواند بعد از پرداخت 10 درصد از کل ارزش ملک، ظرف مدت 1 ماه تمام مبلغ را به مالکین بپردازد.

نکته: ممکن است برنده مزایده یکی از شرکای ملک باشد؛ در اینصورت باید سهم دیگر شرکا را تا نهایتا یک ماه پرداخت کند.

اعتراض به دستور فروش ملک مشاع

با توجه به اینکه فروش ملک مشاع یک نوع دستور است و رای به حساب نمی آید، به همین دلیل امکان اعتراض به دستور فروش ملک مشاع وجود نخواهد داشت. چراکه بر اساس قوانین حقوقی، امکان اعتراض به دستور دادگاه وجود ندارد.

البته دستور فروش ملک مشاع زمانی صادر می­شود که امکان افراز آن وجود نداشته باشد و دادخواست فروش به طرفیت تمام شرکا باشد.

فروش ملک مشاع از طرف یکی از شرکا

اگر یکی از شرکا بدون اطلاع به شریکان دیگر نسبت به فروش سهم خود از ملک مشاع اقدام کند، معامله انجام شده از نظر قانونی بدون اشکال است، اما سایر شرکا به حق شفعه می­رسند. حق شفعه یعنی سایر شرکا می­توانند مبلغی که خریدار پرداخت کرده را به او برگردانند و مالکیت سهم فروخته شده را به نام خود کنند.

ابطال فروش ملک مشاع از سمت یکی از شرکا

در بخش قبلی گفتیم که اگر یکی از شرکا سهم خود را بفروشد، سایر شرکا از حق شفعه برخودار خواهند شد. این موضوع درصورتی صحت دارد که ملک موردنظر قابل افراز نباشد. درصورتی که ملک قابل افراز باشد و یکی از شرکا نسبت به فروش سهم خود اقدام کند، سایر شرکا می­توانند درخواست ابطال فروش دهند.

در اینصورت دادگاه نسبت به درخواست انها رسیدگی­های لازم را انجام داده و درصورتیکه امکان افراز ملک ثابت شود، معامله فروش فسخ خواهد شد.

ابطال افراز و تقسیم شدن ملک مشاع

در برخی مواقع ممکن است یکی از شرکا از نتیجه افراز ملک راضی نباشد و نسبت به ابطال تقسیم ملک درخواست دهد. در این شرایط، فقط درصورتی که تمام شرکا موافقت کنند، امکان ابطال تقسیم و افراز ملک وجود خواهد داشت و مجددا سند مالکیت برای هرکدام از شرکا تنظیم خواهد شد.

درخواست ابطال تقسیم ملک معمولا زمانی ارائه می­شود که حق یکی از شرکا ضایع شده باشد.

 

اعتراض به دستور فروش ملک مشاع+ابطال+وکیلاعتراض به دستور فروش ملک مشاع+ابطال+وکیل

لزوم مراجعه به وکیل برای امور ملک مشاع

همانگونه که متوجه شدید، افراز و یا فروش ملک مشاع بسیار پیچیده بوده و پیگیری آن با دردسرهای زیادی همراه است. به خصوص اینکه امکان اعتراض به دستور فروش ملک مشاع وجود ندارد و هر اقدام اشتباهی می­تواند منجر به پشیمانی شود.

بنابراین به شما توصیه می­کنیم درصورت مواجه شدن با مشکلات مربوط به ملک مشاع، پیش از هراقدامی با یک وکیل پایه یک دادگستری  و متخصص در این زمینه مشورت کنید. همچنین اگر انجام امور مربوط به ملک مشاع را به یک وکیل خوب بسپارید، از طولانی ­تر شدن روند پرونده و پیچیدگی آن جلوگیری خواهد شد.

مرجع رسیدگی کننده به جلوگیری از دستور فروش ملک مشاع

همان طور که ابتدای مطالب اشاره شد، ملک های مشاع یا تقسیم می شوند و یا اینکه اگر قابل تقسیم کردن نبودند، باید توسط مراجع قضایی این کار صورت بگیرد. به این ترتیب زمانی که شما یک ملکی را داشتید که یا به توافق نرسیدید و یا نمی توانستید آن را تقسیم کنید، باید به دادگاه مراجعه کنید. دادگاه محلی است که می تواند دستور فروش را به شما بدهد. اما چنانچه شریک شما این دستور را بدون اطلاعتان گرفته است، می توانید نسبت به این دستور اعتراض کنید و جلوی آن را بگیرید. البته که برای انجام این کار شریک نیازمند داشتن یک وکالت نامه می باشد، اما در شرایطی که موارد مهیا بود و این کار را انجام داد، شما می توانید با کمک موسسه تهران وکیل، نسبت به این قضیه اعتراض کرده و از دستور فروش ملک جلوگیری کنید. وکیلان ما در موسسه تهران وکیل دارای کارشناسانی هستند که در این کار ماهر بوده و تا به حال پرونده های زیادی را در این رابطه حل کرده اند. پس با خیال راحت می توانید به این وکیلان اعتماد کنید و از آن ها درخواست راهنمایی نمایید.

موسسه تهران وکیل، بهترین موسسه در زمینه جلوگیری از دستور فروش ملک مشاع

دقت بفرمایید که موسسه حقوقی تهران وکیل دارای سال ها تجربه در زمینه پیشبرد انواع پرونده های قانونی در زمینه فروش ملک مشاع و درگیری های آن بوده است. اگر شریکان شما بدون اطلاع و یا نظرخواهی نسبت به فروش ملک اقدام کردند، اصلا نگران نباشید! شما می توانید تنها با یک تماس راه حل اساسی را پیدا کنید. تمامی وکیلان موسسه تهران وکیل دارای پرونده پایه یک از دادگستری می باشند و همگی تجربه کاری در زمینه بخصوص را دارند. به طور مثال اگر شما با این موسسه تماس بگیرید، مستقیما به وکیلی متصل می شوید که سال هاست پرونده هایی با چنین موضوعی را پیش برده و می تواند به شما هم کمک کتد. خیلی از افراد تصور می کنند که خودشان به تنهایی می توانند از دستور فروش ملک مشاع جلوگیری کنند و از گرفتن وکیل سرباز می زنند؛ اما باید بگویم که اگر این اشخاص تجربه کافی در این زمینه نداشته باشند، بخاطر هزینه هایی ناچیز، ملک با ارزش و سرمایشان را از دست خواهند داد. پس در این جور مواقع بهترین اقدام، تماس با موسسه تهران وکیل و مشاوره با بهترین وکلای ایران می باشد.

 

چنانچه هرگونه سوال و ابهامی در این زمینه دارید، می­توانید با یکی از مشاورین ما در تهران وکیل تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *