تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل افراز ملک مشاع

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

اول از هر چیزی بدانیم که تعریف ملک مشاع چیست؟

ملک مشاع چندین مالک در آن با هم به نحو اشاعه با یک دیگر شریک هستند، یعنی شرکا در جزء جزء ملک شریک هستند و سهم هیچکدام جداگانه مشخص نیست.

اما افزار ملک در لغت به معنای جداکردن است. اما در حقوق اصطلاح افراز به معنای این است که سهم هر یک از شرکا را از مال مشارکتی جدا کنند. شرکا با تراضی و توافق یکدیگر این کار را انجام می‌دهند و یا دادگاه با اجبار شرکای دیگر را به تقسیم ملک می‌خواهند. در واقع با افراز ملک، سهم هر یک از شرکا به شکل مستقل از سهم هر شریک یکدیگر به او بخشیده  می‌شود.

محاکم صالح برای رسیدگی به جرائم افزار کیست؟

محاکم دادگستری و اداره ثبت، مراجع صالح رسیدگی به دعوای افراز هستند. ادارات ثبت در شرایطی صلاحیت رسیدگی به دعوای افراز را دارند که عملیات ثبت کل ملک به پایان رسیده باشد. در صورتی که جریان ثبت ملک هنوز خاتمه نیافته باشد، مرجع رسیدگی به دعوای افراز دادگاه می‌باشد.

در صورتی که یکی از شرکا محجور و یا غایب باشد، چگونه قاعده افراز اجرا می‌شود؟

در موردی که بین شرکا، شریک محجور یا غایب مفقودالاثر وجود داشته باشد یا این که بخشی از ملک مشاعی مجهول المالک باشد؛ این دادگاه است که صلاحیت رسیدگی به پرونده افراز و جدا کردن سهم شرکا را دارد.

اشخاص محجور شامل اشخاص صغیر، مجنون و سفیه. مجهول المالک ثبتی یعنی مالک معلوم و مشخص است اما درخواست ثبت نکرده اما مجهول المالک مدنی یعنی مالک معلوم و مشخص نیست. دادخواست افراز ملک که در دادگاه اقامه می‌شود باید به طرفیت کلیه مالکین باشد وگرنه رد می‌شود.

اگر ملکی از شرکا مال موقوفه باشد، شرکا تقسیم ملک موقوفه بین موقوف علیهم مجاز نیست. در صورت اجبار کردن افراد به تقسیم مال شرکت به گونه‌ای که سبب ضرر و زیان دو طرف معامله شود، این معامله باطل می‌باشد. زیرا در قانون و در شرع ضرر زدن و ضرر رساندن حرام می‌باشد.

در صورتی که ملک دارای سند مالکیت معارض باشد تا رفع تعارض تقسیم قابل انجام نمی‌باشد. شرکا در ضمن قرارداد، عدم تقسیم ملک را شرط کرده باشند. قانون تقسیم ملک را ممنوع کرده باشد، مثل باغات که قانون تفکیک و تقسیم باغات به کمتر از 10 هکتار را ممنوع کرده است. پس از افراز ملک اگر شرکا توافق نداشته باشند، از طریق قرعه تعیین می‌شود که کدام سهم متعلق به کدام یک از شرکا می‌باشد.

نحوه افراز و تقسیم ملک مشاع به این ترتیب است که اولاً طبق توافق مالکین عمل می‌شود یعنی مالکین ملک مشاع با توافق یک دیگر شرایط معامله را می‌پذیرند و با مشخص کردن زمان تقسیم و میزان سهم هر یک از طرفین به تفاهم می‌رسند که در صورت وجود این توافق باید بر حسب آن عمل شود. موضوع اصلی در نحوه افراز ملک مشاع زمانی مطرح می‌شود که این توافق وجود نداشته باشد.

در صورت عدم وجود توافق تقسیم به این گونه  نمی‌تواند باشد که اگر سهم همه شرکا برابر باشد، مثلا شش دانگ از یک ملک متعلق به دو نفر که سهم مساوی دارند و هر کدام سه دانگ را مالک می‌شوند یا اگر هر یک از مالکین چند هبه از ملک مشاع را دارند، باید هر دانگ که شامل ۱۲ هبه می‌باشد، تقسیم کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را در این زمینه به وکلای تهران وکیل بسپارید و با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *