تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

فرق کلاهبرداری با خیانت در امانت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

جرم كلاهبرداري با خيانت در امانت كاملا متفاوت هست ولي گاها باهم اشتباه گرفته ميشوند.
 كه در اينجا در مورد هركدام به صورت جداگانه توضيح ميدهيم.

اولين تفاوت بين كلاهبرداري و خيانت در امانت اين است كه در كلاهبرداري كلاهبردار به صورت آگاهانه اقدام به فريب و اغفال ديگري ميكند و در اين مار عمد دارد اما در خيانت در امانت فريبي دركار نيست و امانت گذار با اختيار خود مال را در اختيار امين ميگذارد.
همچنين تفاوت هاي ديگري نيز در بين اين دو جرم وجود دارد كه در ادمه به انها ميپردازيم

اما در اين ميان بايد به اين نكته نيز توجه كرد كه بين اين دو جرم چند وجه اشتراك نيز وجود دارد.
يك اينكه در هر دو جرم شخص قرباني از روي اختيار و اراده خودش مالي را در اختيار مرتكب قرار ميدهد
كه مهمترين شباهت بين اين دو جرم نيز همين ميباشد كه در هيچكدام زور يا بي اطلاعي در كار نيست
و براي گرفتن مال نه از زور استفاده ميشود نه اينكه فرد از در اختيار قرار دادن مال خود بي اطلاع است.
براي بررسي بيشتر اين دو جرم ابتدا لازم است كه به تعاريف قانوني انها نگاهي بياندازيم.

جرم خيانت در امانت مطابق ماده ٦٧٤ تعزيرات قانون مجازات اسلامي عبارت است از استعمال تصاحب تلف يا مفقود كردن همراه با سونيت مالي كه از طرف مالك يا متصرف قانوني چه در قالب عقد يا غير عقد به كسي سپرده شده باشد

اما در تعريف كلاهبرداري بايد گفت

كسي كه مال غير را با وجود اينكه ميداند مال غير است به نحوي بدون مجوز قانوني به ديگري منتقل كند كلاهبردار محسوب ميشود كلاهبرداري در امور مختلفي صورت ميگيرد كه از مهمترين انها ميتوان به كلاهبرداري ثبتي ، شركتي،رايانه ايي، و تقلب در كسب و تجارت اشاره كرد.

هرجرمي در قانون سه ركن اساسي دارد كه براي اينكه عملي را جرم بدانيم بايد هر سه ركن به وقوع پيوسته باشد
و براي اينكه تفاوت بين هرجرمي را پيدا كنيم ميتوانيم اركان انها را بايد مقايسه كنيم
اركان تشكيل دهنده جرم

ركن قانوني
ركن مادي
ركن معنوي

منظور از ركن قانوني جرم اين است كه قانون گذار براي عملي مجازات تعيين كرده باشد
به عنوان مثال عنصر قانوني حرم كلاهبرداري ماده ١ قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشا و اختلاس و كلاهبرداري مصوب ١٣٦٤ ميباشد.

عنصر مادي جرم به اين معناست كه
به آن رفتار ارتكابي گفته ميشود كه قانون گذار براي ان مجازات تعيين كرده است اين رفتار ارتكابي شامل هردو مورد انجام دادن يك كار و انجام ندادن يك كار ميباشد يعني قوانين جزايي گاه انجام دادن يك كار مثل كلاهبرداري را حرم دانسته و گاه انجام ندادن يك كار را مثل مادري كه به قصد كشتن طفل خود به او شير نميدهد.
شير ندادن در اين مورد ترك فعلي است كه جرم محسوب ميشود.

عنصر رواني يا معنوي جرم به معناي وجود قصد و نيت مجرمانه در عمل است به عنوان مثال اگر شخصي به دليل جنون مال ديگري را بربايد از انجا كه فرد مجنون فاقد قصد و نيت مجرمانه است عنصر رواني در چنين مواردي وجود نداشته و جرم محسوب نميشود.
حال به تفاوت هاي اركان جرم در مورد جرايم كلاهبرداري و خيانت در امانت ميپردازيم

امروزه با گستردگی جوامع و پیشرفت آن جرایم هم به تبع آن رشد و حالت فزونی گرفته و افرادی هستند که از موقعیت ها برخلاف قانون استفاده می نمایند و به اصطلاح مال مردم را برای خود می گیرند در قانون تحت عنوان کلاهبرداری نام برده شده است.

 

و حتی در ماده 1 قانون تشدید مجازاتها عنوان می دارد هر کس مردم را از راه حیله و فریب اغفال نماید و با دادن مانور متقلبانه، وعده دادن به امور واهی و اموری که در حیطه ی کاری او نمی باشد بیان کند کلاهبرداری تلقی شده و باید گفت مالباخته از روی اعتماد و قبول گفتار کلاهبردار مالش را می دهد اما در خیانت در امانت عموما مال با رضایت صاحب مال در اختیار امین قرار می گیرد و در هنگام استرداد مال این استنکاف می کند در پس دادن در اینجا جرم خیانت در امانت محقق می شود.

فرق کلاهبرداری با خیانت در امانت

در کلاهبرداری مجرم قصد سود بردن از جرم را باید داشته باشد و یا کسی که مد نظر اوست باید از جرم سود ببرد و صرف قصد وارد کردن به قربانی جرم کافی نیست ولی در جرم خیانت در امانت همین که قصد وارد کردن ضرر به صاحب مال یا متصرف وجود داشته کافی است بنابراین امینی که مال مورد امانت را عمدا تلف می کند مرتکب خیانت در امانت می شود هر چند که سودی نمی برد.

در کلاهبرداری همین که مجرم مال را بگیرد جرم محقق می شود اما در خیانت در امانت پس از گرفتن مال باید رفتاری همچون تصاحب ، تلف کردن، اشتباه و گم کردم انجام شود تا بگوییم جرم محقق شده باشد و مجازات این در جرم هم فرق دارد و کلاهبرداری مجازاتش شدیدتر است در حالی که در خیانت در امانت 6 ماه تا 3 سال می باشد در کلاهبرداری ساده یک تا هفت سال است و مشدده دو تا ده سال حبس خواهد بود و هیچگاه یک عامل مجرمانه نمی تواند هم کلاهبرداری و هم خیانت در امانت باشد و تقسیم بندی جرایم کلاهبرداری از جمله جرم مرکب است.

در حالی که خیانت در امانت در زمره جرم مقید می باشد در کلاهبرداری از اجزای مختلف عامل مجرمانه شکل گرفته و تا زمانی که همه شروط محقق شود جرم اتفاق نمی افتد در حالی که در خیانت در امانت به محض استنکاف از تحویل دادن مال جرم محقق شده است، حتی اگر خود این منتفع نشده باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *