تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اثبات هبه در دادگاه+ با شهادت+ شفاهی+ وکیل

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع  اثبات هبه در دادگاه+ با شهادت+ شفاهی+ وکیل اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

اثبات هبه در دادگاه+با شهادت+شفاهی+وکیلاثبات هبه در دادگاه+با شهادت+شفاهی+وکیل

هبه اصطلاح قانونی هدیه و بخشش است و در ماده 795 قانون مدنی به این صورت بیان شده است که هبه عقدی است که به موجب آن یک شخص مالی را به صورت رایگان به شخص دیگری تملیک می­کند. اثبات هبه نیازمند بررسی­های لازم جهت اطمینان از عقد انعقاد هبه به صورت رسمی است. اما شرایط عقد هبه­نامه چیست؟ برای اثبات هبه چه اقداماتی باید انجام داد؟ هبه­نامه ­های رسمی چه مزیتی نسبت به هبه­نامه­ های عادی یا شفاهی دارد؟

پرداختن به موضوعاتی چون تعریف هبه، اثبات هبه در دادگاه و اعتبار هبه­نامه­های رسمی و شفاهی بخشی از وقایع حقوقی پیرامون هبه است که در این مقاله قصد داریم به توضیح آن­ها بپردازیم.

 

اثبات هبه در دادگاه+با شهادت+شفاهی+وکیلاثبات هبه در دادگاه+با شهادت+شفاهی+وکیل

هبه چیست؟

هبه به معنای هدیه دادن است و در اصطلاح قانونی عقدی است که در آن  یک نفر مال خود را به صورت مجانی و با رضایت کامل خود به شخص دیگری می­بخشد. معمولا در عقد هبه امکانی وجود دارد که می­توان پس از آنکه مالی را به شخص دیگری بخشیده­اید، دوباره آن را به مالکیت خود درآورید.

معمولا در عقد هبه سه رکن وجود دارند:

  • واهب یا شخصی که مال خود را به شخص دیگری تملیک می­کند
  • متهب یا شخصی که مال به ملکیت او در می­آید
  • عین موهوبه که اصطلاحا مالی است که مورد هبه قرار می­گیرد.

شرایط عقد هبه ­نامه

از مهم­ترین شرایط هبه­نامه این است که واهب باید برای تصرف در مال خود اهلیت داشته باشد و ورشکسته مالی نباشد. علاوه براین واهب باید در مالی که به عنوان وثیقه برای طلب خاصی درنظر گرفته شده است تصرف نکند. در واقع موضوع عقد هبه می­بایست اموال منقول و غیرمنقولی باشد که خاصیت ابقا داشته باشد. مطابق قانون، عقد هبه تنها با رضایت متهب انجام می­شود و با توجه به این موضوع تا زمانی که متهب مالی را دریافت نکرده باشد، عقد هبه نیز منعقد نشده و واهب می­تواند هر زمان که بخواهد آن مال را پس بگیرد. اگر قبل از دریافت هبه واهب یا متهب فوت کند، هبه باطل است و انتقال مالکیتی انجام نشده است.

طبق ماده 799 قانون مدنی، اگر هبه برای شخص صغیر، مجنون یا سفیه باشد، قبض یا دریافت هبه توسط ولی صورت می­گیرد. هبه می­تواند به دو نوع معوض و غیرمعوض باشد. در هبه معوض، واهب شرط می­کند که متهب  مبلغی به او پرداخت کند و یا عمل مشروعی را به طور رایگان برای او انجام دهد. وجود این شرط منافاتی با رایگان بودن تملیک هبه ندارد زیرا شرط در مقابل تملیک قرار نمی­گیرد و نیازی نیست که ارزش شرط و عین موهوبه یکسان باشد.  هبه غیرمعوض عقدی است که واهب از متهب عوضی درخواست نکند و متهب چیزی در مقابل هبه به واهب پرداخت نکرده باشد.

تفاوت هبه ­نامه رسمی و غیررسمی

طبق ماده 47 قانون ثبت اسناد و املاک، عقد هبه رسمی عقدی است که در دفترخانه اسناد رسمی به ثبت رسد. در این صورت هیچ انکار و تردیدی در هبه­نامه رسمی وجود ندارد اما در مورد هبه­نامه های غیررسمی یا عادی و شفاهی، عقدی است که در دفاتر اسناد رسمی ثبت نشده و به صورت شفاهی به فرد دیگری انتقال داده شده است و در صورت نیاز به اثبات آن دادگاه موظف است سند مذکور را مورد بررسی قرار دهد. با این وجود اگر هبه­نامه غیررسمی با رعایت اصول کلی آن تنظیم شود قانونی است.

اعتبار هبه­ نامه رسمی و غیررسمی

در مجموع هبه­نامه ­های رسمی و غیررسمی یا عادی و شفاهی معتبر هستند. هبه ­نامه رسمی که دارای سند محضری است، به راحتی در دادگاه  قابل اجرا و اثبات است. مثلا ممکن است پدری در زمان حیات خود مالی را به یکی از فرزندان به طور رسمی هبه کرده باشد. در این صورت پس از فوت پدر آن مال متعلق به شخص متهبه است و دیگر فرزندان حق تصرف در آن را ندارند مگر اینکه تقلبی بودن سند اثبات شود. اما در خصوص هبه­نامه ­های عادی یا غیررسمی ممکن است در برخی دعاوی حقوقی مشکلاتی ایجاد شود که نیاز به بررسی کارشناس حقوقی دارد.

اثبات هبه رسمی در دادگاه

برای اثبات هبه ­نامه رسمی هر یک از طرفین می­توانند به مراجع قانونی مراجعه کرده و اقدام به تنظیم دادخواست نمایند. در دادگاه نیز ابتدا این نکته بررسی می­شود که آیا هبه به طور رسمی ثبت شده یا خیر. در صورت ثبت رسمی هبه و ارائه سند رسمی، اثبات آن محرز و مسلم است و هیچ یک از خواهان و خوانده نمی­تواند صحت و اصالت سند را مورد تردید قرار دهد چرا که از نظر قانون پذیرفتنی نیست.

 

اثبات هبه در دادگاه+با شهادت+شفاهی+وکیلاثبات هبه در دادگاه+با شهادت+شفاهی+وکیل

اثبات هبه غیررسمی یا شفاهی در دادگاه

در مورد هبه­نامه­ های غیررسمی یا عادی و شفاهی، به دلیل اینکه ادعای انکار و تردید مسموع خواهد بود و با طرح هر یک از این دو ادعا، دادگاه موظف است در صورت وجود سند هبه ­نامه غیررسمی، آن را به کارشناس حقوقی ارجاع داده و صحت آن را مورد بررسی قرار دهد و پس از انجام بررسی ­های لازم در مورد آن حکم کند. در صورت شفاهی بودن هبه و در صورت وجود شاهد، می­توان از شهادت شهود برای اثبات ادله دعوا استفاده نمود که البته به نظر قاضی بستگی دارد.

همچنین اگر واهب فوت کرده باشد هبه شفاهی با شهادت شهود در دادگاه قابل اثبات است و متهب باید علاوه بر تنظیم دادخواست اثبات هبه، دادخواستی مبنی بر الزام وراث به ثبت سند هبه­نامه رسمی را ارائه دهد.

نحوه رجوع از عقد هبه

عقد هبه در واقع عقد جایزی است که واهب می­تواند از آن رجوع کند. اما با این حال، طبق ماده 80 قانون مدنی، در برخی از شرایط امکان رجوع از عقد هبه وجود ندارد که این موارد عبارت است از:

  • در صورت از بین رفتن مال هبه شده (عین موهوبه)
  • در صورتی که متهب پدر، مادر یا فرزند واهب باشد
  • هبه از نوع هبه معوض باشد و عوض هبه نیز توسط واهب دریافت شده باشد
  • اگر متهب مال هبه شده به شخص دیگری واگذار کرده باشد
  • اگر در عین موهوبه تغییراتی ایجاد شده باشد

اگر هبه دارای سند رسمی باشد، واهب می­تواند بدون نیاز به اثبات آن درخواست رجوع از هبه را در دادگاه مطرح کند. اما اگر هبه به صورت غیررسمی باشد، واهب می­بایست ابتدا عقد هبه را در دادگاه اثبات کند و بعد از آن درخواست رجوع از هبه داشته باشد.  با درخواست رجوع هبه، مال به واهب برگردانده می­شود و اگر آسیبی به مال وارد شده باشد، متهب مسئولیتی در این قبال ندارد و واهب نمی­تواند تقاضای خسارت از متهب را داشته باشد. بعد از رجوع هبه، منافع متصله از آن واهب خواهد بود و منافع منفصله به متهب تعلق دارد.

 

اثبات هبه در دادگاه+با شهادت+شفاهی+وکیلاثبات هبه در دادگاه+با شهادت+شفاهی+وکیل

مدارک لازم برای تنظیم سند هبه توسط وکیل

تنظیم قرارداد هبه توسط یک وکیل پایه یک باتجربه می­تواند رسمی بودن یک هبه ­نامه را تضمین کند و شما را از مشقت­هایی که برای اثبات هبه ­نامه غیررسمی نیاز است حفظ کند. مراحل و مدارک لازم برای تنظیم قرارداد هبه توسط وکیل به این شرح است:

  • مراجعه به وکیل و ارائه اطلاعات دقیق در مورد عقد هبه
  • امضا وکالتنامه وکیل در صورت نیاز
  • طی کردن مراحل قانونی قرارداد توسط وکیل
  • ارائه مدارکی مانند کارت ملی و شناسنامه طرفین قرارداد، سند یا قولنامه­ای که نشان دهنده توافق دو طرف قرارداد است.

در صورتی که نیازمند مشاوره حقوقی پیرامون عقد هبه هستید و یا برای تنظیم قرارداد یا هرگونه دادخواست اثبات هبه نیاز به مشاوره و راهنمایی یک وکیل مجرب داشتید، می­توانید از طریق سایت موسسه تهران وکیل و یا شماره تماس ­های این موسسه با ما در ارتباط باشید.

موسسه تهران وکیل با حضور جمعی از وکلای متخصص و وکیل پایه یک دادگستری با بالاترین سطح دانش حقوقی، ارائه­ دهنده کلیه خدمات حقوقی به مراجعین می­باشد تا بهترین نتیجه ممکن را برای شما بدست آورد.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *