تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تکلیف طلا بعد از طلاق

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع تکلیف طلا بعد از طلاق اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با موسسه حقوقی تهران وکیل در تماس باشید

 

تکلیف طلا بعد از طلاقتکلیف طلا بعد از طلاق

هنگام طلاق زوجین باید در خصوص مسائل زیادی ازجمله حق و حقوق هم اعم ازمالی و غیرمالی، بحث  و تکلیف  آن را مشخص کنند  مانند نفقه، مهریه و… برای زن و برای مرد ، گرفتن هدایا یا طلا‌هایی که به مناسبت‌های مختلف در طول زندگی مشترک یا در طول دوران نامزدی به همسر خویش اعطا کرده است می باشد.

 براساس مواد 795 الی 803 قانون مدنی طلا‌ها و هدایای که مرد یا خویشاوندان وی به مناسبت‌های مختلف به زن هدیه داده‌اند متعلق به او است و می‌تواند هر گونه دخل و تصرفی در آن‌ها داشته باشد. این مواد قانونی شامل طلاهای اهدایی  در دوران نامزدی یا در طول زندگی مشترک  نیز می شود  اما اگرمرد طلا‌ها را نه به عنوان هدیه بلکه به عنوان سرمایه خریداری  کرده و به زن سپرده باشد تا از آن‌ها نگهداری کند، می‌تواند به هنگام طلاق در دادگاه تقاضای استرداد طلا را مطرح کند و باید بتواند برای ادعای خود سندی برای اثبات مالکیت مانند فاکتورهای خرید طلا و جواهرات را ضمیمه درخواست خود نماید در غیر این صورت امکان اثبات این تقاضا برای مرد بسیار سخت می‌باشدودر اکثر موارد ‏ دادخواست مطالبه طلاجات به نتبجه نمی رسد.

تکلیف طلا بعد از طلاقتکلیف طلا بعد از طلاق

چرا که به نظر قضات ، هبه طلا و جواهر به زن ، نوعی هبه معوض است . یعنی به زن هدیه داده ‏شده تا زن حاضر به ازدواج شود . بنابراین ، چون عوض هبه (عقد نکاح ) به مرد داده شده است ، مرد ‏دیگر نمی تواند از هبه رجوع کند وطلاها را مسترد نماید . چون عوض هبه ( عقد نکاح ) به مرد داده شده است .

طلاهایی که مرد به همسر خود داده است ، در واقع نوعی هبه به شمار می آید . رجوع از هبه طلاجات یا همان استرداد طلاجات از سوی مرد، بر اساس قانون مدنی ، نیازمند شرایطی می باشد .

این شرایط عبارتند از:

۱- طلای اهدا شده  از بین نرفته باشد.

۲- زن طلا را با طلایی دیگر تعویض یا طلا را نفروخته باشد (مالکیت مال هبه شده انتقال داده نشده باشد)

تکلیف طلا بعد از طلاقتکلیف طلا بعد از طلاق

۳- اگر درطلای هبه شده تغییراتی صورت گیرد مرد نمی‌تواند تقاضای استرداد طلا را از زن داشته باشد.

۴- در صورتی که هبه صورت گرفته از نوع هبه معوض (یعنی در ازای مال یا حقی دیگر) باشد و عوض هبه هم دریافت شده باشد، مرد دیگر نمی‌تواند از زن تقاضای استرداد طلا نماید.عوض هبه می تواند مادی یا معنوی باشد.

تکلیف طلا بعد از طلاق 

باید توجه کنیم که در دوران نامزدی و عقد از سوی زن و خانواده اش نیز برای مرد طلا خریداری می شود. حال ممکن است بپرسید مالک طلایی که مرد برای زن خریده و بالعکس کیست؟

پاسخ: عده ای از حقوقدانان معتقدند وقتی مرد طلاجاتی را می خرد و آن را به زن می بخشد، زن مالک آنها می شود لذا تکلیف مالکیت این دسته از طلاجات منطبق با عقد هبه و مقررات آن در قانون مدنی است. یعنی همانند جهیزیه ای که پدر عروس به دخترش می بخشد و دختر مالک جهیزیه می شود.

تکلیف طلا بعد از طلاقتکلیف طلا بعد از طلاق

اما عده ای دیگر از حقوقدانان معتقدند که باید میان طلا و جواهراتی که به مناسبت های مختلف زوجین به یکدیگر اهدا می کنند و سایر طلاهایی که در جریان زندگی، شوهر به زن میدهد قائل به تفاوت هستند. در حالت اول، مشمول مقررات عقد هبه است و زن مالک آن می باشد. اما در حالت دوم هدف زوج آن است که زن صرفا از آن استفاده کند و هر گاه حسب عرف مرسوم مرد نیاز به پول و یا وجه نقد داشت می تواند طلا و جواهرات را از زن پس گرفته و بفروشد و از محل فروش آن در امور زندگی مشترک استفاده کند.

تکلیف طلا بعد از طلاق ، اما توصیه ما این است که برای جلوگیری از بروز اختلاف در آینده هر یک از زوجین که با پول و دارایی خود طلاجاتی را خریداری می کند بهتر است در کاغذ خرید طلاجات نام او به عنوان خریدار درج شود تا در زمان بروز اختلاف اثبات مالکیت طلاجات با مانع و مشکل مواجه نشود . هر چند که چنین اقداماتی خصوصا در ابتدای زندگی مشترک شاید عرفا و اخلاقا مرسوم نباشد اما به هر حال زوجین بسته به شرایط و شناختی که از یکدیگر دارند می توانند از این توصیه و پیشنهاد ما استفاده نمایند.

در فصل بعدی با موضوع لیست سیاهه جهیزیه بیشتر به ابن موضوع می پردازیم که در زمان خواستگاری و نامزدی و هنگام مذاکره و صحبت خانواده های زوجین درباره جهیزیه چه تمهیداتی را باید پیش بگیرید.

اگر به دنبال شماره تماس بهترین موسسه حقوقی در رابطه با طلاق توافقی می گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید و وکالت خود را به آنها اجازه دهید بنابراین در نظر داشته باشید که وجود شماره تماس وکیل در گوگل به اینترنت به معنی تخصصی شان می باشد ما در تهران وکیل متخصص ترین و متبحرترین وکلا را به شما معرفی مینماییم.

تکلیف طلا بعد از طلاقتکلیف طلا بعد از طلاق

تکلیف وسایل منزل بعد از طلاق

تا زمانی که میان زوجین اختلافی نباشد، طبعا درباره مالکیت وسایل موجود در منزل مشترک هم اختلاف و بحثی نیست. ولی اگر میان آنها اختلاف شدید بروز نماید و زن به حالت قهر به خانه پدرش بازگردد اگر نگرانی و بیم ورود خسارت و تلف شدن جهیزیه اش را داشته باشد.

برای تشخیص مالکیت وسایل موجود در منزل مشترک باید گفت که، با توجه به ماده ۶۳ قانون اجرای احکام مدنی مصوب سال ۱۳۵۶ و ماده ۵۶ آیین نامه اجرایی مفاد اسناد رسمی و هم چنین رویه جاری اغلب دادگاههای خانواده، اصولا آنچه از اثاثیه خانه و اسباب موجود در آن که عرفا و عادتا اختصاص به زن و یا مرد دارد، باید متعلق به او فرض شود. برای مثال، ماشین ریش تراش برای مردان است و لوازم آرایش برای زنان است. و طرف دیگر نمی تواند نسبت به آنها ادعای مالکیت کند اما وسایلی که مورد استفاده مشترک بین زن و مرد است، جزء اموال مشترک میان آنها محسوب می شود مانند دستگاه تردمیل مگر این که خلاف آن با دلیل و مدرک یا شاهد ثابت شود. یعنی حتی اگر وسیله ای صرفا و عادتا توسط زنان استفاده می شود چنانچه مرد با ارائه فاکتور بتواند تعلق و مالکیت آن را به خود ثابت کند در این صورت زن نمی تواند به واسطه استفاده اختصاصی از آن، خود را مالک آن تلقی کند مانند خودرویی که مرد برای زن خریده و سند مالکیت آن به نام مرد و در اختیار اوست و یا ممکن است دستگاه چرخ خیاطی توسط مرد خریداری شده باشد و فاکتور به نام او صادر شده است که در این حالت زن نمی تواند مدعی مالکیت این وسایل باشد.

تکلیف طلا بعد از طلاقتکلیف طلا بعد از طلاق

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در باب طلاق توافقی یا گرفتن مشاوره از وکیل طلاق توافقی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *