تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اختلاف در انتقال ملک تحت عنوان مهر یا هبه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع اختلاف در انتقال ملک تحت عنوان مهر یا هبه اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

اختلاف در انتقال ملک تحت عنوان مهر یا هبهاختلاف در انتقال ملک تحت عنوان مهر یا هبه

اختلاف در انتقال ملک تحت عنوان مهر یا هبه به چه صورت است؟

پرسش: شخصی به موجب سندی، ملک خود را به همسرش منتقل می کند سپس با تقدیم دادخواست مدعی می شود که ملک مذکور را هبه کرده است تا حق رجوع را برای خود ثابت کند؛ ولی زوجه مدعی می شود که ملک بابت مهر به وی تملیک شده است. قول کدام یک مقدم است؟

اتفاق نظر

در ذی حق بودن زوجه بین فقها اختلاف وجود دارد، از جمله در تحریر الوسیله زوج و زوجه را ملحق به اجنبی قرار داده و ماده ۸۰۳ قانون مدنی، نیز زوجه را در ردیف اشخاص ذی حق قرار نداده است. مرحوم شیخ نیز در مکاسب می فرماید: «هرگاه شک شود که معامله لازم و غیرقابل استرداد است و یا جایز و قابل فسخ و استرداد است، اصل بقای اثر ملکیت است». «فلا يعدل عنه الا به دلیل خاص».

بنابراین، اگر مدعی هبه، بخواهد به آن رجوع کرده و آن را مسترد کند و طرف مقابل، ادعای بیع کند تا پس گرفته نشود، مدعی بيع في الواقع منکر وجود فسخ برای طرف مقابل است؛ بنابراین، باید بینه اقامه کند و همان گونه که صاحب كتاب العروه می فرماید، « ملاک نتیجه دعواست»، زیرا روح مخاصمه و انگیزه طرفین در مخاصمه، مطالبه حق و انکار حق است و در مانحن فیه که زوجه می گوید: «آنچه داده شده مهر بوده، پس زوجه حق رجوع ندارد» و زوج می گوید: «آنچه داده شده به عنوان هبه بوده نه مهر، پس حق رجوع دارم»قول زوجه مقدم است و اقامه دلیل برخلاف آن به عهده زوج خواهد بود زیرا دلیل استصحاب اثر ملکیت و عدم زوال ملكیت به مجرد رجوع زوج چنین اقتضا می کند.

اختلاف در انتقال ملک تحت عنوان مهر یا هبهاختلاف در انتقال ملک تحت عنوان مهر یا هبه

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نظر کمیسیون نشست قضائی (5) درباره اختلاف در انتقال ملک تحت عنوان مهر یا هبه

در فرض پرسش اگر انتقال به صورت عقد بیع باشد و زوج حق استفاده از خیار شرط را برای خود قائل نشده باشد، نمی تواند رجوع کند و اگر انتقال به صورت صلح باشد قابلیت رجوع ندارد و چنانچه به صورت هبه باشد طبق ماده ۸۰۳ قانون مدنی، واهب می تواند با بقای عین موهوبه از هبه رجوع کند، مگر این که هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد

اختلاف در انتقال ملک تحت عنوان مهر یا هبهاختلاف در انتقال ملک تحت عنوان مهر یا هبه

و یا عین موهوبه از ملکیت متهب خارج شده و یا متعلق حق غیر واقع شود و یا قهرأ متهب فاقد اهلیت گردد، مثل محجور بودن یا در عین موهوبه تغییری حاصل شود، به هر تقدیر اقامه دلیل بر عهده زوج خواهد بود.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *