تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل هتک حیثیت + تغییر یا تحریف تصاویر افراد

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع وکیل هتک حیثیت + تغییر یا تحریف تصاویر افراد اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

 وکیل هتک حیثیت + تغییر یا تحریف تصاویر افرادوکیل هتک حیثیت + تغییر یا تحریف تصاویر افراد

قوانین مجازات کشور به هتک حیثیت و تغییر یا تحریف تصاویر افراد

ماده 744 قانون مجازات اسلامی- تعزیرات: «هر کس به وسیله ی سامانه های رایانه ای یا  مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر و تحریف، منتشر کند، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او بشود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵،۰۰۰،۰۰۰) ریال تا چهل میلیون ( ۴۰،۰۰۰،۰۰۰ ) ریال یا هردو مجازات، محکوم خواهد شد.

تبصره: چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حد اکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.»

شرح ماده :

١- عنوان کیفری این ماده هتک حیثیت افراد به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی است به این صورت که فردی فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر و تحریف، منتشر کند، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او بشود. بنابراین شامل مواردی که فردی رأسا با تقلید صدای دیگری مطالبی جدید را بیان می کند و یا فردی شبیه دیگری حرکاتی را انجام میدهد نمی شود مگر این که صوت و یا تصویر و یا فایلی از فرد مورد نظر موجود باشد و این موارد مشابه به آن اضافه شود.

۲ – این جرم فقط با فعل مثبت مادی تحقق می یابد با ترک فعل امکان تحقق آن وجود ندارد. همچنین مقید به نتیجه بوده و بدون اینکه عرفا موجب حیثیت طرف مقابل شود، این جرم محقق نمی شود. بنابراین تحقق هتک حیثیت نتیجه ی این جرم است. تعقیب آن جز با شکایت شاکی میسر نیست اما گذشت شاکی پیش بینی نشده است.

۳- این جرم به دو صورت تحقق می یابد:

الف – فردی فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و سپس آن را منتشر کند.

ب – فردی با علم به تغییر و تحريف فیلم یا صوت یا تصویر دیگری، آن را منتشر کند.

بنابراین اگر فردی فقط فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند، بدون اینکه آن را منتشر نماید، این جرم محقق نشده است. همچنین در صورتی که فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را بدون تغییر ویا تحریف منتشر کند، مشمول این ماده نمیشود هر چند که موجب هتک حیثیت دیگری شود؛ و یا اگر بدون آگاهی از این که فیلم و یا صوت و یا تصویر تغییر یافته و یا تحریف شده آن را منتشر نماید باز هم مشمول این عنوان کیفری قرار نمی گیرد. البته بار اثبات عدم آگاهی بر دوش فرد منتشر کننده است.

۴- تغییر با تحریف دو مفهوم متفاوت دارد؛ در مورد مفهوم لغوی تغییر گفته شده: از حالی به حالی برگرداندن، دگرگون کردن، چیزی را به شکل و حالت دیگر در آوردن. اما در مورد مفهوم لغوی تحریف گفته شده: کج کردن، گردانیدن، تغییر و تبدیل و گردانیدن کلام کسی از وضع و حالت اصلی خود، بعضی حروف كلمه را عوض کردن و تغییر دادن معنی آن. بنابراین تغییر شکلی است اما تحریف محتوایی است. به این صورت که در تغییر کلیت محتوا و مفهوم کلی فیلم، صوت و یا تصویر باقی می ماند و فقط چند جمله، حرکت و یا نقش به آن اضافه شده و یا از آن کاسته می شود و یا جابجا می شوند مانند این که کلمه زشتی را به بیانات یک نماینده مجلس اضافه می کند؛ اما در تحریف این تغییرات به حدی است که محتوای فیلم، صوت و یا تصویر نیز عوض می شود مانند این که راه رفتن فرد سرشناسی را با استفاده از برنامه های رایانه ای به رقصیدن تبدیل می نمایند و یا سخنرانی یک سیاست مدار علیه رژیم غاصب صهیونیسم را به نحوی تغییر می دهند که گویا در حمایت از آن رژیم جعلی سخن می گوید و یا بطری آب مقابل فردی را در تصویر، تبدیل به بطری مشروبات الکلی می نماید.

وکیل هتک حیثیت وکیل هتک حیثیت

۵- دیگری در این ماده می تواند هر شخص حقیقی محترمی باشد اعم از اشخاص عادی و مقامات دولتی. البته اصل بر این است که حیثیت همه ی افراد جامعه معتبر است مگر در موارد استثنایی که فرد خود معمولا اعمال و رفتاری انجام می دهد که حیثیت خود را زیر سوال می برد و مردم از این جهت حیثیتی برای وی قائل نیستند . با توجه به اینکه مقنن از عباراتی چون « فیلم یا صوت یا تصویر دیگری»و « هتک حیثیت او » استفاده نموده به نظرم می رسد که این ماده در خصوص هتک حیثیت اشخاص حقوقی قابل استناد نیست.

۶-مطابق تبصره این ماده چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حد اگر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد یعنی به دو سال حبس و چهل میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود. مانند این که دیگری را در حال زنا و یا لواط به نمایش بگذارد و یا آلت منشی او را به تصویر کشد.

۷- اشکال وارد بر این ماده این است که به متنی که در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی مورد تغییر یا تحریف واقع می شود، اشاره ای ننموده است. به عنوان مثال متهم در متن مصاحبه یک سیاست مدار یا استاد دانشگاه، تغییر یا تحریفی ایجاد می کند و نقل مطالب سخیف و یا اشتباه فاحشی را به وی منتسب می کند و منتشر می کند.

۸- ارتکاب جرم موضوع این ماده ممکن است با مشارکت چند نفر تحقق یابد به این صورت که با هماهنگی قبلی یکی از متهمان که گرافیست ماهری است اقدام به تغییر یا تحریف تصویری نموده و دیگری که دارای یک کانال تلگرامی پر مخاطب است آن را منتشر نماید که در این صورت هر دو نفر شریک جرم محسوب و مجازات هر کدام مجازات فاعل اصلی است.

۹- عنصر مادی این جرم به دو صورت قابل تحقق است الف – تغییر یا تحريف فیلم و یا صوت و یا تصویر دیگری به وسیله ی سامانه های رایانه ای یا مخابراتی و سپس انتشار دادن آن؛ ب – منتشر کردن فیلم و یا صوت و یا تصویر دیگری به وسیله ی سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با علم به تغییر و تحریف، با شرایط و اوضاع و احوالی که گفته شد. نتیجه این جرم نیز هتک حیثیت دیگری است. عنصر معنوی این جرم نیز عبارتست از سوء نیت عام فرد در ارتکاب عالمانه و عامدانه این جرم، و سوء نیت خاص وی در اراده ی تحقق نتیجه ی جرم یعنی هتک حیثیت دیگری.

ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی- تعزیرات: «هرکس به وسیله ی سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ( ۵،۰۰۰،۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال یا هردو مجازات محکوم خواهد شد.»

وکیل هتک تغییر یا تحریف تصاویر افرادوکیل هتک تغییر یا تحریف تصاویر افراد

شرح ماده:

۱- فلسفه وضع این ماده حفظ کیان خانواده و حفظ حریم خصوصی زندگی اشخاص است. از آنجا که با انتشار تصاویر و فیلم های خصوصی و خانوادگی افراد، اساس زندگی آنان به خطر افتاده و حیثیت آنان خدشه دار می گردد، مقنن برای کسانی که به وسیله ی سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود، مجازات نسبتا سنگینی را وضع نموده است.

۲- به نظر می رسد تفاوت انتشار دادن و در دسترس دیگران قرار دادن، این است که انتشار در سطح وسیع تری است و مثلا وقتی فیلمی در فضای مجازی منتشر می شود در دسترس همه کاربران قرار می گیرد اما در دسترس قرار گرفتن، به این صورت است که مثلا متهم فیلم را فقط در صفحه شخصی خود قرار می دهد و یا در وبلاگ شخصی اش قرار می دهد که مخاطبان خاصی دارد . منظور از کلمه دیگران در این ماده شامل هر فردی می شود که از دید صاحب فیلم و یا تصویر و یا صوت غريبه به شمار می آید و راضی نیست که به آن دسترسی یابد. اما اگر فردی تصویر خصوصی غیر مستهجن همسر خود را برای مادر و خواهران خود بفرستد، به نظر نمی رسد که این جرم محقق می شود اما در همین مورد اگر زن و شوهری که از هم جدا شده اند، اقدام به در دسترس قرار دادن تصاویر خصوصی همسر سابق خود برای دیگران از طریق سامانه های رایانه ای نماید، این جرم محقق می شود.

۳- صوت و یا فیلم و یا تصویر خصوصی یا خانوادگی: هر صوت و یا فیلم و یا تصویر خانوادگی، خصوصی نیز هست اما هر صوت و یا فیلم و یا تصویر خصوصی الزاما خانوادگی نیست. مثلا فایل صوتی صحبت های یک نفر با همسرش، یک صوت خانوادگی محسوب می شود اما فیلم جشن تولد یک دانشجوی دختر در یک خوابگاه دخترانه، یک فیلم خصوصی است و نه خانوادگی. نکته مهم این که تصاویر باید خصوصی و خانوادگی باشد و هر تصویری در این تعریف نمی گنجد مثلا تصویر یک مرد با کت و شلوار و یا چهره پوشیده ی یک زن شامل مقررات این ماده نمیشود.

۴- اسرار افراد شامل اطلاعاتی است در مورد خود فرد و یا خانواده و یا شغل وی که از نظر او نباید دیگران از این اسرار آگاه شوند، مثلا فرد قبلا نامزدی داشته و یا مبتلا به بیماری پوستی است که نمی خواهد کسی از آن مطلع شود. البته برخی از اقشار خاص مانند پزشکان موظف به اعلام مبتلایان به بیماری های مسری به وزارت بهداشت هستند که اعلام در این حد مشمول این ماده نمیشود. ‘ ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی نیز در همین خصوص مقرر میدارد: «اطبا و جراحان و ماماها و داروفروشان و کلیه ی کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه ی خود محرم اسرار می شوند هر گاه در غیر از موارد قانونی، اسرار مردم را افشا کنند به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شوند.».

۵ – این جرم مقید به نتیجه بوده و نتیجه آن این است که منجر به ضرر شخص و یا عرفأ موجب هتک حیثیت او شود. مقصود از ضرر هر نوع زیان و خسارت مادی و معنوی است و منظور از هتک حیثیت، از بین رفتن و یا خدشه دار شدن آبرو و اعتبار فرد نزد مردم است. بنابراین اگر با وجود منتشر کردن و یا در دسترس دیگران قرار گرفتن صوت و یا فیلم و یا تصویر خانوادگی و یا خصوصی، ضرری به فرد وارد نشود و یا آبروی وی لکه دار نشود این جرم محقق نمی شود. مثلا فیلمی خانوادگی از فردی منتشر شود که در حال قدم زدن در پارک و یا مسافرت هستند.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

۶- بدون رضایت فرد یعنی این که متهم قبلا از فرد صاحب فیلم و یا عکس اذن نگرفته باشد و یا بعد از انتشار از او اجازه نگرفته و یا فرد شکایتی نداشته باشد. مقصود از رضایت، رضایت در انتشار و در دسترس اغیار قرار گرفتن این محتویات است. رضایت گرفتن همیشه به صورت دریافت اجازه کتبی و یا شفاهی نیست و گاهی عملی است مثلا کسی که تصویر خانوادگی خود را در یک شبکه اجتماعی یا پیام رسان قرار میدهد، عملا به کاربران اجازه میدهد که آن را منتشر نماید. همچنین گاهی این محتویات به دستور مرجع قضایی در اختیار قاضی دادسرا و ضابطین دادگستری برای کشف جرم قرار می گیرد که در این صورت رضایت مالک آن لازم نیست.

وکیل هتک حیثیت و تغییر یا تحریف تصاویر افرادوکیل هتک حیثیت و تغییر یا تحریف تصاویر افراد

۷-از ظاهر این ماده چنین بر می آید که تفاوتی وجود ندارد که متهم این محتویات را به چه صورت بدست آورده، اعم از این که دستیابی فرد با رضایت صاحب آن باشد (مثلا فیلم به صورت امانت نزد متهم بوده) و یا نباشد (مانند این که متهم فیلم را از حافظه موبایل دیگری با استفاده از نرم افزارهای جدید سرقت نموده باشد) و یا اینکه ابتدای آن با رضایت بوده اما مجوز انتشار نداشته است (مانند فیلم برداری که فیلم عروسی فردی را منتشر می کند). مگر این که نفس طریقه ی دسترسی فرد خود جرم مستقلی باشد، مثلا مشمول ماده ۱ این قانون قرار گیرد.

۸- عنصر مادی این جرم منتشر کردن و یا در دسترس دیگران قرار گرفتن صوت و یا فیلم و یا تصویر خانوادگی و یا خصوصی دیگری به وسیله ی سامانه های رایانه ای یا مخابراتی است. شرایط و اوضاع و احوال تحقق این جرم این است که اولا: وسیله ارتکاب جرم سامانه های رایانه ای یا مخابراتی باشد؛ ثانیا: موضوع جرم صوت و یا فیلم و یا تصویر خانوادگی و یا خصوصی و یا اسرار باشد، ثالثا: صوت و یا فیلم و یا تصویر و اسرار متعلق به غیر باشد، رابعا: صاحب آن راضی به انتشار آن نباشد، خامسا: این موارد منتشر شود و یا در دسترس غیرقرار گیرد. نتیجه ی این جرم نیز ورود ضرر به شخص و یا هتک حیثیت او است. عنصر معنوی این جرم عبارتست از سوء نیت عام فرد در ارتکاب عالمانه و عامدانه جرم، و سوءنیت خاص وی در اراده تحقق هتک حیثیت .

بهترین وکیل هتک حیثیت و تغییر یا تحریف تصاویر افرادبهترین وکیل هتک حیثیت و تغییر یا تحریف تصاویر افراد

پرسش ۲۵:

آیا عکس گرفتن (اسکرین شات) از متن مکالمه خصوصی (چت) توسط یکی از طرفین مکالمه و انتشار آن جرم است یا خیر؟

پاسخ:

اولا: صرف عکس گرفتن (اسکرین شات) و نگهداری آن جرم انگاری نشده مگر اینکه تهدید به انتشار آن نماید که در این صورت می تواند از مصادیق تهديد باشد.ثانيا: بدیهی است که اما هر مکالمه ای جرم نیست و صرفا مکالمه ای که حاوی اسرار شخصی طرف دیگر باشد جرم است و برابر ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی قابل پیگرد است.

پرسش۲۶:

اگر شاکی بعد از طرح شکایت و در خلال تحقيقات و یا دادرسی ، رضایت خود در مورد انتشار اسرار شخصی اش اعلام نماید تکلیف دادسرا یا دادگاه چیست؟

وکیل هتک حیثیت + تغییر یا تحریف تصاویر افرادوکیل هتک حیثیت + تغییر یا تحریف تصاویر افراد

پاسخ:

با دقت در متن ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی، ملاحظه می گردد که مقنن انتشار و یا در دسترس قرار دادن محتویات خصوصی و خانوادگی و اسرار شخصی را در صورتی جرم دانسته که بدون رضایت شاکی باشد، این رضایت ممکن است قبل و یا بعد از انتشار اخذ شود و حتی اگر بعد از اعلام شکایت نیز شاکی رضایت خود را به انتشار اعلام نماید، موضوع قابل تعقیب نیست و بایستی قرار منع پیگرد یا رای برائت صادر شود. همین بحث عینا در مورد جرایم مندرج در مواد ۷۲۹، ۷۳۰، ۷۳۴ تا ۷۳۸ ،۷۴۰ تا ۷۴۱، ۷۴۴ تا ۷۴۶ همین قانون نیز صادق است.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *