تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

معاینه زنان در پزشک قانونی برای طلاق

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع معاینه زنان در پزشک قانونی برای طلاق اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با موسسه حقوقی تهران وکیل در تماس باشید .

 

معاینه زنان در پزشک قانونی برای طلاقمعاینه زنان در پزشک قانونی برای طلاق

قطعا انجام دادن مراحل طلاق لازم به طی کردن مراحلی است، در واقع تشریفاتی دارد که از این مراحل بیشتر در قانون مدنی یا قانون حمایت از خانواده توضیح داده اند. برای مثال اولین مرحله ثبت دادخواست طلاق مراجعه به مراکز و یا دفاتر خدمات قضایی می باشد و بعد مرحله حضور در دادگاه برای دریافت حکم است و سپس بعد از صدور حکم از طرف دادگاه باید آن را به محضر ارائه کرد تا ثبت طلاق انجام شود.  اما یکی از مراحل طلاق معاینه زنان در پزشک قانونی برای طلاق می باشد که از این معاینه برای چک کردن خانم های و تعیین وضعیت آن ها یعنی باکره بودن یا نبودن آن ها استفاده می شود که این مرحله در تمام طلاق ها بسته به زوج یا زوجه دارد، به عباراتی اگر زوج مدعی باشد که زوجه باکره است باید این معاینه انجام شود. البته خیلی درصد کمی دارد که طلاق ها نیاز به مراجعه به پزشکی قانونی داشته باشد.

معاینه زنان در پزشک قانونی برای طلاق شامل چیست ؟

در واقع این آزمایش یکی از مراحل مهم است ولی الزامی نمی باشد. در واقع آنچه که باعث انجام دادن این آزمایش توسط خانم ها می شود این است که زوج اعلام کند که همسرش باکره است و دادگاه نیز برای مطمئن شدن به این معاینه نیاز خواهد داشت. البته که انجام این آزمایش ها هزینه هایی را نیز برای آن ها به دنبال خواهد داشت. خیلی از افراد گمان می کنند که اگر این گواهی را دریافت نکنند و به دادگاه ارائه ندهند می توانند مراحل دیگر طلاق را ادامه دهند، در حالی که این موضوع می تواند غیر ممکن باشد که هنگام ثبت طلاق موثر است. ولی توجه داشته باشید که اگر هیچ کدام از طرفین در رابطه با این موضوع در دادگاهی، ادعایی نداشته باشند، نیاز به انجام این معاینه نیست و نبود آن گواهی در پرونده فرقی در روند دادگاه ندارد.

در واقع اگر مرد اعلام کند که زوجه باکره است تا نصف مهریه را پرداخت کند در آن صورت به گواهی این معاینه نیاز است، همچنین در صورت باکره بودن، زوجه می تواند نام شوهر خود را از شناسنامه اش پاک کند. برای اینکه در دادگاه برنده باشید نیاز به یک وکیل عالی دارید که به شما تهران وکیل را معرفی می کنیم، زیرا وکیل هایی در آن فعالیت دارند که تخصص دعاوی خانواده را دارند. شرکت تهران وکیل حتی بدون گذراندن مشاوره های طلاق هم می تواند حکم طلاق را برای موکلان دریافت کند.

چرا معاینه زنان در پزشک قانونی برای طلاق الزامی است ؟

مهم ترین دلیلی که باعث مراجعه زنان به پزشکی قانونی است، این می باشد که تعیین کنند باکره هستند یا خیر. توجه داشته باشید که در صورتی که هیچ کدام از طرفین خواستار حکم باکره بودن زوجه نشوند، پس وجود این گواهی در پرونده طلاق ضروریتی ندارد. ولی ممکن است که انجام این آزمایش توسط بانوان دارای دلایل متعددی نیز باشد و گاهی پیش می آید که دادگاه به آزمایش پزشکی قانونی برای مردان نیز نیاز داشته باشد. اما یکی دیگر از مهم ترین دلایل انجام این آزمایش این است که تشخیص دهند زوجه دوشیزه است یا خیر. شاید سوال باشد که چرا این آزمایش در حکم دادگاه موثر است؟ زیرا اگر زوجه دوشیزه باشد در حکم دادگاه ضمن ذکر شدن آن، طلاق را طلاق بائن اعلام می کنند و زن می تواند نام شوهر خود را بعد از طلاق از شناسنامه اش پاک کند.

معاینه زنان در پزشک قانونی برای طلاق برای چه بانوانی است؟

اگر خانمی که می خواهد آزمایش دهد، سنی بیش از ۵۰ سال داشته باشد و به دوران یائسگی رسیده باشد، نیاز به حکم  بارداری نیست، زیرا که همچین چیزی ممکن نیست و همچنین نیازی به گواهی بکارت نیست و این مرحله از مراحل طلاق برای این افراد حذف می شود.

انجام معاینات پزشکی قانونی یکی از مراحل اجباری و الزامی تشریفات طلاق محسوب می­شود که بدون دریافت گواهی پزشکی قانونی امکان صدور حکم طلاق وجود نخواهد داشت. الزام معاینات پزشکی قانونی به دلایل مختلفی انجام می­شود که هر کدام تاثیر زیادی روی حکم صادره از دادگاه خواهد داشت. اما سوالات زیادی در این رابطه مطرح می­شود که اولا علت اجباری بودن معاینات پزشکی قانونی برای صدور حکم طلاق چیست؟ ثانیا با توجه به اینکه اکثر معاینات پزشکی قانونی برای زنان درنظر گرفته شده دلایل معاینه زنان در پزشکی قانونی برای طلاق چیست؟

موسسه تهران وکیل در این رابطه توضیحات کاملی را به شما ارائه خواهد داد.

معاینه زنان در پزشک قانونی برای طلاقمعاینه زنان در پزشک قانونی برای طلاق

معاینات پزشکی قانونی برای طلاق

یکی از موارد ضروری برای دریافت حکم طلاق، انجام معاینات و آزمایش­های مربوط به پزشکی قانونی است. دادگاه برای صدور حکم طلاق باید از طریق پزشک معتمد دادگاه که همان پزشکی قانونی است به بررسی مواردی مانند باردار بودن زن، گواهی باکره بودن وی و یا وجود برخی از عیوبی که موجب فسخ نکاح می­شود، بپردازد. در صورتی که زن باکره و یا یائسه باشد، نیازی به دریافت گواهی عدم بارداری نیست. اما سایر زنان می­بایست گواهی عدم بارداری را از پزشکی قانونی دریافت کنند.

معاینه زنان در پزشک قانونی برای طلاقمعاینه زنان در پزشک قانونی برای طلاق

چرا معاینات زنان در پزشکی قانونی برای دریافت حکم طلاق الزامی است؟

انجام معاینات پزشکی قانونی به دلایل مختلفی انجام می­شود که مهم­ترین آن بارداری زن است. طبق ماده 31 حمایت از خانواده ارائه گواهی پزشک ذی­صلاح برای اثبات وجود جنین یا عدم وجود آن از موارد الزامی طلاق است. بارداری زن باعث بوجود آمدن مسائلی مانند حضانت فرزند، دریافت نفقه و مدت زمان عده زن می­شود. بنابراین تشخیص باردار بودن یا عدم بارداری زن جزو موارد ضروری در طلاق است. مگر در مواردی که زن و مرد با یکدیگر به توافق رسیده باشند.

معاینه زنان در پزشک قانونی برای طلاقمعاینه زنان در پزشک قانونی برای طلاق

از دلایل دیگر معاینات پزشکی قانونی بررسی دوشیزگی زوجه در صورت ادعای وی مبنی بر باکره بودن می­باشد. اگر طلاق در دوران عقد اتفاق افتد، بررسی دوشیزه بودن زوجه از موارد الزامی است. زیرا در صورت اخذ گواهی بکارت، طلاق بائن غیرمدخوله محسوب شده و زوجه می­تواند پس از طلاق نام همسر قبلی را از شناسنامه خود حذف کند. همچنین در صورت باکره بودن زوجه، نصف مبلغ مهریه به وی تعلق می­گیرد و از طرفی دیگر نیازی به انجام آزمایش بارداری نیست. اما در صورت وجود رابطه جنسی در دوران عقد، تمامی مهریه به زن تعلق گرفته و می­بایست آزمایشات مربوط به بارداری نیز انجام شود.

علاوه براین بررسی عواملی که موجب فسخ نکاح می­شود، مانند وجود برخی از عیوب در زن یا مرد نیز از مواردی است که باید توسط پزشکی قانونی بررسی شود.

معاینه زنان در پزشک قانونی برای طلاقمعاینه زنان در پزشک قانونی برای طلاق

در چه مواردی زنان باید توسط پزشکی قانونی معاینه شوند؟

همانطور که در بالا اشاره شد، زنان برای دریافت حکم طلاق باید توسط پزشکی قانونی معاینه شوند که به طور کلی این معاینات شامل موارد زیر است:

  • دریافت گواهی بارداری یا عدم بارداری
  • بررسی مواردی چون سقط جنین
  • وجود برخی از عیوب در زن مانند وجود برخی بیماری ­ها که موجب فسخ نکاح می­شود.
  • دریافت گواهی بکارت
  • بررسی آثار ضرب و شتم و خشونت در مواردی که زن درخواست طلاق داشته باشد.

آیا در طلاق توافقی نیاز به انجام معاینات پزشکی قانونی است؟

دریافت گواهی عدم بارداری زن در طلاق توافقی نیز جزو موارد الزامی محسوب می­شود. اما در صورتی که زن و مرد هر دو در دادگاه به بارداری زن اقرار کنند، دیگر نیازی به انجام آزمایش­های مربوط به بارداری نیست. همچنین اگر زن یائسه باشد و از سن بارداری عبور کرده باشد و یا در صورت دوشیزه بودن زوجه، دریافت گواهی عدم بارداری الزامی نمی­باشد.

موسسه تهران وکیل

موسسه تهران وکیل از جمله موسسات حقوقی معتبر و به­نام در شهر تهران است که آماده خدمت ­رسانی به افراد در زمینه حل مشکلات حقوقی می­باشد.

معاینه زنان در پزشک قانونی برای طلاقمعاینه زنان در پزشک قانونی برای طلاق

شما می­توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و انجام مشاوره حقوقی در رابطه با طلاق و انجام مراحل آن به سایت تهران وکیل مراجعه کرده و با شماره تماس­های موجود در سایت تهران وکیل تماس بگیرید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *