تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

استرداد سفته از کارفرما+ گرفتن+ پس گرفتن+ وکیل+ مشاوره حقوقی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع استرداد سفته از کارفرما+ گرفتن+ پس گرفتن+ وکیل+ مشاوره حقوقی اشاره شده است. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی آنلاین می توانید با ما ارتباط برقرار نمایید.

استرداد سفته از کارفرما، از جمله مشکلات حقوقی مهمی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند.

استرداد سفته از کارفرما+ گرفتن+ پس گرفتن+ وکیل+ مشاوره حقوقیاسترداد سفته از کارفرما+ گرفتن+ پس گرفتن+ وکیل+ مشاوره حقوقی

قوانین مربوط به سفته چیست؟ 

سفته مطابق ماده‌ی ۳۰۷ قانون تجارت سند تجاری‌ای‌است که بر‌اساس آن شخص‌صادر‌کننده متعهد‌ می‌گردد که مبلغ مشخص‌شده در سند را در زمان‌مشخص یا عندالمطالبه در وجه‌حامل یا شخص‌معین یا به حواله‌ کرد آن‌شخص کارسازی‌نماید.با این وجود،از سفته می‌توان جهت‌ضمانت و تعهد به حسن‌انجام‌کار از سوی صادر کننده‌ی‌سفته به طرف‌دیگر استفاده‌نمود.

این امر به طور‌معمول از سوی کارفرمایان و در هنگام‌استخدام‌فرد انجام‌گرفته و از این طریق حسن‌انجام‌کار صادرکننده‌ی‌سفته،تعهد و تضمین می‌گردد.

گرفتن سفته توسط برخی‌کارفرمایان به علت جلوگیری از شکایت‌احتمالی آن‌ها نسبت به عدم‌ پرداخت‌ دستمزد و یا پایین‌ بودن‌ حقوق آن‌ها در رعایت‌ نکردن قوانین‌ اداره‌ کار‌است .

در این حالت کارگر به علت شکایت‌خود، مورد‌تهدید‌کارفرما مبنی بر صدورچک‌ بی‌محل و طرح‌ شکایت‌ کیفری قرارگرفته و علاوه برنگرفتن‌حقوق‌خود، مجبور به پس‌گرفتن شکایت نیز می‌شود. به همین جهت نحوه‌ی‌تنظیم‌سفته یا چک و توجه به قوانین و مقررات سفته ضمانت‌حسن‌انجام‌کار تأثیر بسزایی در جلوگیری از سوء‌استفاده های‌احتمالی توسط‌کارفرما خواهد‌داشت که برای حل‌مشکلات‌حقوقی‌خود در این زمینه می‌توانید به وکلای متخصص و مجرب مؤسسه‌ی‌حقوقی‌تهران‌وکیل مراجعه‌کنید.

در ابتدا برای آگاهی بیشتر از برخی قوانین‌چک یا سفته‌ی ضمانت‌کار نکات زیر را متذکر خواهیم‌شد:

در ماده‌ی ۶۷۳‌‌ قانون‌مجازات‌اسلامی آمده‌است که هرکس از سفید‌مهر و سفید‌امضایی که به او سپرده‌شده یا به هر طریق به دست‌آورده‌است ،سوءاستفاده‌کند، به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد‌شد.( این موضوع در مورد چک یا سفته‌های سفید‌امضا نیز صدق‌می‌کند.) هم‌چنین در ماده‌ی ۶۷۴ قانون مجازات‌اسلامی آمده‌است که هرگاه اموال‌منقول یا غیرمنقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته ،چک و نظایر آن ،به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار‌با‌اجرت یا بی‌اجرت به کسی داده‌شود و بنا بر این بوده‌است که اشیای‌مذکور مستردشود یا به مصرف‌معینی برسد و شخصی که آن اشیا نزداو بوده‌است آن‌ها را به ضررمالکینی یامتصرفین‌آن‌ها، استعمال یاتصاحب ویامفقود‌کند به شش‌ماه تا سه‌سال حبس محکوم‌خواهد‌ شد.

در ماده‌ی ۱۳ قانون‌صدور‌چک و احکام‌پنج‌گانه‌ی آن نیز آمده‌است که اگرچک‌ سفید‌ امضا باشد یا این‌ نکته‌ که چک بابت‌تضمین‌انجام‌کاری یا معامله و تعهدبوده‌است، قیدشده‌باشد، قابل‌تعقیب‌کیفری نخواهد‌بود.

نکات‌فوق مشخص‌می‌کند که حتماً باید در چک یا سفته علت آن شامل زمان و حسن‌انجام‌کار ذکر‌شود و نیز با رعایت‌تنظیم درست چک و سفته ،کارفرما نمی‌تواند از استرداد آن هنگام انجام قرارداد و عدم‌همکاری امتناع ورزد. زیرا از نظرقانون این‌عمل خیانت‌درامانت محسوب‌شده و حکم‌کیفری خواهد‌داشت.

اگرکارگر با اعمال وکارهای‌خود ضرروزیانی به شرکت وارد‌کرده‌باشد، شرکت می‌تواند بابت آن ضرروزیان‌ها سفته‌ی‌کارگررابه اجرا‌بگذاردوخسارت‌خودرا ازطریق سفته بگیرد.همین‌طوراگرکارگر در قرارداد متعهد‌شده‌باشدکه بر‌فرض‌مثال دو‌سال برای شرکت کار‌کند و قبل از انقضای این تاریخ شرکت را ترک‌کند،شرکت‌می‌تواندازکارگر

 خسارت‌بگیرد. امااگربدون‌هیچ‌دلیلی‌وباقصد‌سوء‌استفاده،کارفرما سفته‌های‌کارگر را اجرا‌بگذارد، اینجاست که درج‌ کردن‌ عبارت‌ برای حسن‌کار به کمک‌شما می‌آید.اگراین عبارت قید‌شده‌باشدوکارفرمابدون‌هیچ‌دلیلی سفته‌ی‌کارگررا به اجرا‌گذاشته‌ باشدقاضی قطعاً سفته راباطل‌خواهد‌دانست‌ وحکم به بی‌حقی‌کارفرما خواهد‌ داد. ولی‌اگراین عبارت‌راقید‌نکرده‌باشد،این کارگر هست که بایدثابت‌کند این سفته برای حسن‌کار به کارفرماداده‌شده است و یکی ازراه‌های اثبات این موضوع نشان‌دادن‌قرارداد‌است. قراردادکار قراردادی مادام‌ا‌لعمر نبوده و تحت شرایط پیش‌بینی‌شده در ماده‌ی ۲۱ قانون‌کار به اتمام‌می‌رسد. کارفرما باید بعد از اتمام‌کار توسط کارگر سفته‌ها را به کارگر تحویل‌دهد. اما اگر او از انجام این‌کار خودداری‌کرد در مرحله‌ی‌اول کارگر باید از طریق دفاترخدمات‌قضایی اظهارنامه‌ای مبنی بر قطع‌همکاری‌او با کارفرمابنویسد و همین‌طور شماره‌ی سفته را درج‌کند و دادخواست‌استرداد(برگرداندن) سفته را تقدیم‌کند. اگر کارفرما اهمیتی به این موضوع ندادوکماکان سفته‌ها را برنگرداند باید از طریق دادگاه اقدام‌کندو دادخواست استرداد‌سفته را بدهدو در صورتی‌که شخص رسیددریافت‌کرده‌باشد بارسید می‌تواندثابت‌کند سفته ها نزدکارفرما هستندو اگررسید‌نداشت با داشتن دو شاهد می‌تواند این امر را ثابت‌کند. باید بدانیم که سفته‌ی‌کارگر نزد کارفرما یک نوع امانت‌است و پس‌از اتمام‌کار باید به وی برگرداند و اگر کارفرما آن را به اجرا‌بگذارد مرتکب‌جرم خیانت‌درامانت شده‌است.

سفته یکی از مهم­ترین و پرکاربردترین اسناد تجاری است که بسیاری از فعالان اقتصادی کم و بیش با آن سروکار دارند. امروزه بسیاری از کارفرمایان هنگام استخدام افراد برای ایجاد اطمینان و ضمانت در اجرای کار، اقدام به دریافت سفته در وجه طرف مقابل خود می­کنند. در برخی از موارد پس از اتمام قرارداد کاری بین کارفرما و کارگر، استرداد سفته توسط کارفرما انجام نمی­شود که می­تواند مشکلات فراوانی برای کارگر به همراه داشته باشد.

استفاده از یک وکیل اداره کار خوب و متخصص در این حوزه، می­تواند به شما در چگونگی استرداد سفته از کارفرما کمک کند. موسسه حقوقی تهران وکیل آماده ارائه هرگونه مشاوره حقوقی در زمینه استرداد سفته می­باشد.

استرداد سفته از کارفرما+ گرفتن+ پس گرفتن+ وکیل+ مشاوره حقوقیاسترداد سفته از کارفرما+ گرفتن+ پس گرفتن+ وکیل+ مشاوره حقوقی

آگاهی و اطلاع از ضوابط سفته و چگونگی پس گرفتن آن از کارفرما، موضوعی است که در این مقاله به آن می­پردازیم.

تنظیم سفته ضمانت کار

سفته یکی از اسناد تجاری است که مانند چک برای پرداخت بدهی، اقساط و سایر موارد استفاده می­شود. در برخی از موارد نیز کارفرمایان از سفته برای تضمین حسن اجرای کار و ایجاد حس اطمینان به شخص استفاده می­کنند.

برای این کار تنظیم سفته انجام می­شود و طبق شرایط آن، پس از پایان قرارداد کاری می­بایست استرداد سفته از سوی کارفرما انجام شود. در برخی از موارد، کارفرما پس از پایان کار نسبت به استرداد سفته دریغ می­کند که اگر تنظیم سفته به درستی انجام شده باشد، از لحاظ قانونی قابل پیگیری است.

استرداد سفته از کارفرما+ گرفتن+ پس گرفتن+ وکیل+ مشاوره حقوقیاسترداد سفته از کارفرما+ گرفتن+ پس گرفتن+ وکیل+ مشاوره حقوقی

معمولا کارفرمایان این کار را به علت عدم پیروی از قانون کار، پرداخت نکردن حقوق کارگران و پایین بودن دستمزد آن­ها انجام می­دهند تا با استفاده از سفته اقدام به تهدید کارگران و عدم پرداخت حقوق آن­ها کنند.

اهمیت استرداد سفته از کارفرما

استرداد سفته به دو دلیل اهمیت بسیاری دارد:

  • هنگامی که قراردادی عقد می­شود و شخصی متعهد به انجام کار می­شود، باید دلایل کافی برای انجام حسن کار خود داشته باشد و آن را ضبط نماید. زیرا اگر پس از پایان کار استرداد سفته انجام نگیرد، کارفرما می­تواند از آن در مراجع قانونی استفاده کرده و ادعا کند که شخص به تعهدات خود عمل نکرده است.
  • ممکن است کارفرما در مواردی سفته را به شخص ثالثی انتقال دهد که می­تواند مسئله حقوقی را پیچیده تر کند. در این صورت اگر شخص ثالث وجه سفته را درخواست کند، کارگر نمی­تواند اثبات کند که این سفته­ ها تنها برای ضمانت کار بوده و او به تعهدات خود عمل نموده است.
  • استرداد سفته از کارفرما+ گرفتن+ پس گرفتن+ وکیل+ مشاوره حقوقیاسترداد سفته از کارفرما+ گرفتن+ پس گرفتن+ وکیل+ مشاوره حقوقی

بنابراین لازم است که پس از پایان کار حتما سفته­ های ضمانت کار از کارفرما پس گرفته شود.

برخی نکات قابل توجه در سفته تضمینی

برای جلوگیری از سواستفاده کارفرما از سفته و پیشگیری از ایجاد مشکلات ناشی از آن، بهتر است به موارد زیر توجه نمایید:

  • شماره سفته وسایر مشخصات آن باید در قرارداد بیان شود.
  • در قسمت گیرنده وجه حتما نام کارفرما و یا شرکت آورده شود.
  • علت صدور سفته در قرارداد ذکر شود. به عنوان مثال: به علت ضمانت حسن اجرای کار و …
  • سفته باید بدون تاریخ باشد و علت صدور آن نوشته شود.
  • نگه داشتن کپی سفته ها در نزد کارگر و امضای آن توسط کارفرما 
  • استرداد سفته از کارفرما+ گرفتن+ پس گرفتن+ وکیل+ مشاوره حقوقیاسترداد سفته از کارفرما+ گرفتن+ پس گرفتن+ وکیل+ مشاوره حقوقی

طرح دعوای استرداد سفته از کارفرما

در قانون حقوقی برای فرد متعهد و صادرکننده سفته وجود دارد که می­توان به از طریق قانون اقدام به طرع دعوی نمود. در صورتی که کارگر به تمام تعهدات خود نسبت به قرارداد کاری عمل کرده باشد و یا به هر علتی قرارداد به هم خورده باشد، می­تواند از طریق قانون اظهارنامه استراداد سفته را برای کارفرما ارسال نماید. اگر کارفرما همچنان از استرداد سفته خودداری نماید، کارگر می­تواند با مراجعه به دفاتر قضایی و شکایت از کارفرما دادخواست استرداد سفته را ثبت نماید تا روند دادرسی آغاز شود.

استرداد سفته از کارفرما+ گرفتن+ پس گرفتن+ وکیل+ مشاوره حقوقیاسترداد سفته از کارفرما+ گرفتن+ پس گرفتن+ وکیل+ مشاوره حقوقی

نقش وکیل در استرداد سفته از کارفرما

برای طرح دعوی درمواردی مانند استرداد سفته از کارفرما، بهتر است از یک وکیل متخصص در این زمینه کمک گرفت. پس گرفتن سفته از کارفرما در مواردی که او قصد سواستفاده از کارگر و یا سفته­ها را داشته باشد، روندی پیچیده و زمان­براست.  ممکن است بدون حضور وکیل کار به جایی نبرید و گاهی مجبور به پرداخت وجه سفته به کارفرما شوید. وکلای موسسه تهران وکیل می­توانند وکالت شما را در چنین پرونده­هایی به عهده گرفته و برای جلوگیری از تضییع حقوق کارگر و استرداد سفته تلاش نمایند و پیروزی را از آن شما نمایند.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *