تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

بخشنامه جدید طلاق توافقی + قانون جدید

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع بخشنامه جدید طلاق توافقی + قانون جدید اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

بخشنامه جدید طلاق توافقی+قانون جدید بخشنامه جدید طلاق توافقی+قانون جدید

قانون طلاق توافقی جدید

قانون طلاق توافقی در سال ۱۳۹۷ دچار تغییرات اساسی و مهمی شد. مراحل طلاق توافقی کمی نسبت به قبل دشوارتر و طولانی‌تر شد و دلیل آن هم اجباری شدن شرکت زوجین در چند جلسه مشاوره خارج از دادگاه می‌باشد. این جلسات مشاوره، برای گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق یا گواهی عدم امکان سازش است که قبل از صدور این گواهی با زوجه صحبت می‌شود تا به صلح برسند و برای ادامه زندگی مشترک علاقه‌مند شوند. بعد از این جلسات اگر زوجین، باز هم اصرار به طلاق داشتند؛ در این صورت گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می‌شود.

نکته قابل توجه این است که گواهی عدم انصراف از طلاق با گواهی عدم امکان سازش متفاوت است. گواهی عدم انصراف از طلاق را واحد مشاوره بعد از شرکت زوجین در جلسات مشاوره اجباری است و عدم سازش زوجین صادر می‌شود که توسط آن گواهی زوجین می‌توانند به دفتر خدمات قضایی مراجعه کنند و دادخواست طلاق توافقی دهند. اما گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه خانواده و برای ثبت طلاق در دفترخانه یا محضر صادر می‌شود که زوجین سه ماه مهلت دارند تا با این گواهی عدم سازش طلاق خود را در محضر ثبت کنند. بعد از گواهی عدم امکان سازش برای طلاق در دادگاه قضایی و در مراحل آخر طلاق صادر می‌شود.

سامانه نوبت دهی طلاق توافقی بعد از تصویب قانون جدید به استناد بخشنامه قوه قضاییه که خطاب به دفاتر خدمات قضایی زوجین وکلای زوجین باید قبل از دادخواست طلاق توافقی در دادگاه اقدام به اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق از مراکز مشاوره یا غربالگری اخذ نمایند.

در اولین گام زوجین در سایت تصمیم ثبت نام کرده و در یکی از مراکز مداخله در طلاق نوبت اینترنتی می‌گیرند. در سامانه تصمیم لیست مراکز مشاوره هر شهری قرار داده شده و شما می‌توانید نزدیکترین مرکز مشاوره را نسبت به محل سکونت خود انتخاب کنید و برای حضور در جلسات مشاوره به آن مرکز مراجعه کنید.

تعداد جلسه‌های گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق بر اساس قانون جدید طلاق توافقی شرکت در ۵ جلسه متوالی مشاوره در یک ماه برای گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق برای زوجین اجباری است. در صورت عدم شرکت در جلسات مشاوره، گواهی عدم انصراف از طلاق صادر نمی‌شود. البته اگر شما قبلا به مراکز مشاوره مراجعه نموده باشید؛ با ارائه مدارک آن به مراکز مداخله تعداد جلسات مشاوره کمتر می‌شود. اگر یکی از طرفین بر حسب دلایل موجه نتواند در جلسات مشاور شرکت کند، می‌تواند با اعطای وکالت به وکیل پایه یک متخصص در امور خانواده شرکت در جلسات مشاوره و انجام پروسه طلاق توافقی را به وکیل محول کند.

مدت زمان طلاق توافقی

در قانون جدید مدت زمان طلاق توافقی با در نظر گرفتن پنج جلسه مشاوره اجباری ما بین زوجین حدود یک ماه زمان نیاز دارد. البته بر حسب شرایط ممکن است این زمان کوتاه‌تر باشد. یکی از عواملی که باعث سرعت بخشیدن به مراحل طلاق می‌شود؛ استفاده از خدمات وکیل خانواده است. اگر شما در پروسه طلاق می‌باشید، حتما با یک وکیل در این زمینه مشورت کنید تا به انجام امور طلاق سرعت ببخشد.

طلاق توافقی در جامعه

حق طلاق با مرد است و مرد می‌تواند هر زمان که اراده کرده زن را مطلقه کند. زوجه می‌تواند دادخواست طلاق به طرفیت زوج به دادگاه خانواده ارائه دهد ولی از آنجایی که حق طلاق با مرد است، زوجه صرفاً می‌تواند با اثبات شروط ضمن عقد از قبیل اعتیاد زوج یا بیماری روانی یا موارد دیگر خود را مطلقه کند. در بعضی از موارد غیر ممکن و یا بسیار مشکل و زمان ‌بر خواهد بود. بیشتر بانوانی که قصد متارکه و جدایی از همسر را دارند؛ معمولاً برای راضی کردن همسر به طلاق توافقی همه مهریه یا بخشی از مهریه را به مرد می‌بخشند و مردم نیز در قبال این بخشش زوجه را با طلاق توافقی مطلقه می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه طلاق توافقی می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای صاحب تجربه مجموعه تهران وکیل با دانش و آگاهی و تخصصی که دارند، بهتر شما را راهنمایی می‌کنند. هدف وکلای مجموعه تهران وکیل جلب رضایت و اعتماد شما مشتریان عزیز و گرامی است پس با خیال راحت پرونده‌های خود را در زمینه طلاق توافقی به وکلای این مجموعه بسپارید.

چرا زوجین روش طلاق توافقی را انتخاب می کنند؟

بسیاری از زوجین به دلائل بسیاری من جمله عدم تفاهم فکری وررفتاری و مشکلات اقتادی ، بیکاری سرپرست خانواده ، مشکلات زناشویی و هزاران دلیل دیگر حاضر به ادامه زندگی مشترک نمی باشند .

معمولا با طرح دعوی طلاق در دادگستری زوجین با مشکلات فراوان دیگری نیز درگیر می شوند . روند بسیار طولانی طلاق از طرف زوج یا زوجه ، دادخواست دریافت مهریه ، زندانی شدن زوج به دلیل عدم پرداخت مهریه ، و خیلی از مشکلات دیگر زوجین را بر  آن داشت که از روشهای دیگر قانونی برای طلاق استفاده کنند.

بخشنامه جدید طلاق توافقی+قانون جدید بخشنامه جدید طلاق توافقی+قانون جدید

یکی از معمول ترین روشهای طلاق که هم اکنون در دادگاهها  در جریان می باشد ، طلاق توافقی هست.

 در این روش از طلاق زوجین قبل از طرح دادخواست در خصوص کلیه حق و حقوق خود منجمله مهریه ، حضانت فرزند و…… به توافق می رسند و طی یک دادخواست درخواست گواهی عدم امکان سازش را در دادگاه مطرح می نمایند .

از سال 97 براساس بخش نامه قوه قضائیه و قبل از تصویب قانون جدید حمایت خانواده مدت زمان انجام طلاق توافقی به مدت سه روز بود که این امر موجب ازدیاد پرونده های زوجین خواهان طلاق در این زمینه شد. لذا قوه قضائیه بعد از مدتی برای محافظت از کیان خانواده و جلوگیری از طلاق 5 جلسه مشاوره  نزد روانشناس مورد تایید دادگستری  جهت سازش زوجین و پیشگیری از طلاق را به به طلاق توافقی افزود.

بخشنامه جدید طلاق توافقی+قانون جدید بخشنامه جدید طلاق توافقی+قانون جدید

که مدت طلاق توافقی را حتی با حضور و همراهیت وکیل نیز به یک ماه افزایش می داد .

 قانون جدید طلاق توافقی :

قانون جدید طلاق توافقی که در  اول آذر سال 97 تصویب شد موجب سخت تر شدن روند طلاق توافقی گردید و دلیل ان هم الزام زوجین به حضور در جلسات مشاوره برای سازش و حل مشکلات احتمالی در صورت امکان بود .

در صورت عدم سازش در نزد مشاور و جدیت زوجین به به جدائی معمولا گواهی عدم امکان سازش  صادر می شود .

در صورتی که زوجین قبل از مشاوره به مشاور خانواده  در خصوص حل مشکلات مراجعه کرده باشند می توانند با ارائه گواهی معتبر تنها یک جلسه به مشاوره رفته و همین امر مدت زمان طلاق توافقی را به شدت کاهش می دهد.

بخشنامه جدید طلاق توافقی+قانون جدید بخشنامه جدید طلاق توافقی+قانون جدید

 بهترین راه برای سریعتر نمودن پروسه طلاق توافقی استفاده از وکیل امور خانواده می باشد که با آشنا و تخصص خود در این زمینه می تواند به امور سرعت بخشیده و به صورت جدی تر سعی در  حل مشکل زوجین نماید.

یک نکته بسیار مهم که لازم به ذکر است این است که مطابق قانون جدید طلاق توافقی و بر اساس بخشنامه جدید دادگستری افراد باید قبل از اقدام هرگونه اقدامی از طریق ساامنه zaman.behzisti.ir  اقدام به ثبت نام نموده و گواهی عدم امکان انصراف از طلاق را دریافت نمایند.

 بعد از تقدیم دادخواست طلاق توافقی و قبل از گواهی عدم امکان سازش زوجه باید به مراکز بهداشتی و آزمایشگاه رفته و تستعدم بازداری را گرفته و نتیجه آن را در پرونده قرار دهد.

بخشنامه جدید طلاق توافقی+قانون جدید بخشنامه جدید طلاق توافقی+قانون جدید

در این سامانه لیستی از مشاوران کل کشور در تمامی شهرستانها وجود دارد که افراد می توانند با انتخاب مشاورین خانواده در مدت زمان معینه به نزد انها مراجعه نمایند .در صورتی که در شهر یا محل زندگی شما مشاوران خانواده وجود ندارند افراد می توانند به نزدیکترین مشاوره در شهرهای اطراف مراجعه کنند .

بر طبق قانون جدید طلاق توافقی مدت زمان گواهی عدم امکان سازش برای طلاق توافقی به مدت سه ماه می باشد که در صورتی که زوجین یا طرفین طلاق در این مدت به دفتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه ننمایند باید دوباره در دادگستری درخواست گواهی عدم امکان سازش را مطرح نمایند .

نکته دیگری که در قانون جدید طلاق توافقی بدان اشاره شده است درصورتی که زوجین در پرداخت یا بخشش مهریه به نتیجه نرسند می تواند بازهم دادخواست طلاق را در دادگاه مطرح نمایند و زوجه می تواند برای دریافت مهریه به صورت جداگانه دادخواست الزام زوج به پرداخت مهریه را در دادگستری مطرح نماید.

بخشنامه جدید طلاق توافقی+قانون جدید بخشنامه جدید طلاق توافقی+قانون جدید

در قانون جدید طلاق توافقی  به دو مورد مهم دیگر نیز اشاره شده است که اولین ان این است که در صورتی که زوجه دارای بکارت باشد می تواند با مراجعه به دکتر زنان و دریافت گواهی ان را دادگاه ارائه دهد و نکته دیگر نیز این است که در درصورت ارائه گواهی بکارت در دادگاه  می تواند با دستور دادگستری و مراجعه به ثبت احوال درخاست حذف نام شوهر از شناسنامه خود را بنماید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

بخشنامه جدید طلاق توافقی 1401

توجه به این نکته ضروری است که با گذشت زمان و تغییر در سبک زندگی باید منتظر تغییرات  در قوانین نیز باشیم. برای بهره مندی مطلوب از قوانین و کارائی مناسب این قوانین در زندگی افراد، قانونگذار همواره به این مهم توجه داشته است. اصلاح قوانین هم زمان با تغییرات سبک و شیوه زندگی از ابتکارات صاحب نظران در این راستا است که در این نوشتار آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

قوانین مربوط به اقسام طلاق که در قانون مدنی و قانون خانواده موجود هستند، برای اینکه بتوانند به نحو مطلوب و مفیدی برای زندگی افراد کارآمد باشند، هر چند وقت یک بار باید مورد بررسی و اصلاح قرار گیرند. مقرراتی که مربوط به طلاق توافقی است و بصورت بخش نامه هایی صادر می شود هم از این تغییرات استثناء نیستند و همواره با توجه و دقت از طرف مسئولان و مجریان این قوانین اصلاحاتی در آنها صورت می گیرد.

vokalaye talagh

در گذشته طلاق توافقی با استناد به قانون حمایت از خانواده مصوب سال 1391 اجرایی می گشت، اما بخشنامه جدید طلاق توافقی که توسط قوه قضائیه در سال 97 صادر گردید، حاوی تغییرات مناسب در رعایت تشریفات و مراحل رسیدگی به طلاق توافقی می باشد. بنابراین زوج و زوجه برای اجرای طلاق توافقی موظف به رعایت بخشنامه جدید طلاق توافقی 1401 هستند.

در قوانین و مقررات گذشته زوج و زوجه می بایست برای اجرای طلاق توافقی، از طریق دفاتر خدمات قضایی در سامانه خدمات الکترونیک قضایی ثبت نام می شدند. دادخواست تقاضای طلاق توافقی زوجین هم باید در سامانه مذکور ثبت می شد، تا از این طریق شعبه دادگاه و زمان حضور زوجین در دادگاه مشخص شود. اما بنا به بخشنامه جدید طلاق توافقی که در سال 1401 رعایت می شود، دفاتر خدمات قضایی دادخواست تقاضای طلاق توافقی زوجین را پس از ارائه گواهی عدم انصراف از طلاق از جانب زوجین ثبت می نماید.

برای دریافت گواهی عدم از انصراف طلاق طبق بخشنامه جدید طلاق توافقی که در سال 1401 رعایت می شود، زوج و زوجه باید در سامانه تصمیم که مربوط به تقاضای طلاق توافقی است ثبت نام نمایند، سامانه مذکور این امکان را فراهم خواهد کرد تا زوجین بتوانند یکی از مراکز مشاوره سازمان بهزیستی را برای انجام مشاوره خانواده انتخاب نمایند. طبق بخشنامه جدید طلاق توافقی که در سال 1401 رعایت می شود زوجین باید 5 جلسه در این مشاوره ها حضور داشته باشند.

سازمان بهزیستی که مسئول اجرای امور مشاوره ای خانواده در طلاق توافقی است، چنانچه با نظر کارشناسان این سازمان مبنی بر عدم انصراف از طلاق توسط زوجین موافق باشد، اقدام به صدور گواهی عدم انصراف از طلاق برای زوجین می نماید. گواهی مذکور مطابق با بخشنامه جدید طلاق توافقی 1401 برای ثبت دادخواست طلاق توافقی به دفاتر خدمات قضایی ارائه می شود.

انجام آزمایشات مربوط به غربالگری از دیگر لزوماتی است که در بخشنامه جدید طلاق توافقی برای زوجین در نظر گرفته شده است. از طریق سامانه تصمیم این امکان فراهم است تا زوجین برای انجام آزمایشات غربالگری ثبت نام نمایند. انجام آزمایشات و ارائه جوابیه به دادگاه برای اجرای طلاق توافقی، مطابق با بخشنامه جدید طلاق توافقی که در سال 1401 رعایت می شود الزامی می باشد.

ثبت دادخواست طلاق توافقی همچون گذشته از طریق دفاتر خدمات قضایی و در سامانه خدمات الکترونیک قضایی انجام می شود. تفاوت ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات قضایی نسبت به گذشته، ضرورت ارائه گواهی عدم انصراف از طلاق طبق بخشنامه جدید طلاق توافقی که در سال 1401 است می باشد. لزوم  ارائه گواهی مذکور به منظور طولانی شدن مدت رسیدگی و اجرای طلاق توافقی است تا شاید در این مدت زوجین از تصمیم خود صرفنظر نمایند.

مواردی از قبیل ثبت نام زوج و زوجه در سامانه خدمات قضایی ثنا، برای اطلاع از روند رسیدگی در طلاق توافقی در قوانین گذشته وجود داشته است. طبق بخشنامه جدید طلاق توافقی همچون گذشته زوج و زوجه می بایست از طریق دفاتر خدمات قضایی در سامانه ثنا ثبت نام کنند، کلیه امورات مربوط به ثبت دادخواست، تعیین شعبات رسیدگی کننده به طلاق توافقی، ابلاغیه زمان حضور زوجین در جلسات رسیدگی و … از طریق سامانه مذکور و توسط پیامک به اطلاع زوجین می رسد. انجام این اقدامات طبق بخشنامه جدید طلاق توافقی که در سال 1401 اجرا می شود لازم است.

در قوانین گذشته زمانی که زوج و زوجه برای ادای توضیحات به دادگاه مراجعه داشتند، در صورت صلاحدید قاضی پرونده زوجین باید مجددا” در جلسات مشاوره خانواده شرکت می کردند. در بخشنامه جدید طلاق توافقی صدور گواهی عدم انصراف از طلاق برای دادگاه کفایت می کند و نیازی به حضورزوجین برای بار دوم به مراکز مشاوره نیست. مراحل اجرای طلاق توافقی طبق قوانین گذشته بر مبنای قانون حمایت از خانواده انجام می شد، درحالی که مراحل اجرای طلاق توافقی طبق بخشنامه جدید طلاق توافقی که در سال 1401 رعایت می شود صورت خواهد گرفت.

زمانی که کلیه مدارک و مستندات مورد نیاز برای طلاق توافقی در دادگاه ارائه شده باشد و مراحل اداری و قضایی انجام شده باشد، دادگاه با رعایت مقررات و دستورالعمل های بخشنامه جدید اقدام به صدور گواهی عدم سازش برای زوجین می نماید.

زوج و زوجه برای اجرایی شدن طلاق توافقی می بایست گواهی مذکور را به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق ارائه نمایند، چنانچه در مدت 3 ماه برای اجرای طلاق توافقی اقدام نمایند اقدامات مورد نیاز در این زمینه انجام خواهد شد، و طلاق توافقی طبق بخشنامه جدید درسال 1401 اجرا می شود.

زوج و زوجه می توانند جهت اجرای اقدامات مورد نیاز برای طلاق توافقی از خدمات وکیل مجرب در این زمینه استفاده نمایند. وجود وکلای با تجربه در این راستا می تواند به اجرای طلاق توافقی طبق بخشنامه جدید 1401 کمک نماید. تسلط وکیل به قوانین و بخشنامه جدید باعث می شود تا کلیه مراحل و امورات مورد نیاز برای طلاق توافقی در کمترین زمان انجام شود.

حضور وکلای باتجربه و باسابقه در گروه تخصصی وکلای طلاق که به صورت تخصصی امورات مربوط به طلاق توافقی را انجام می دهند، موجب شده است تا اجرای طلاق توافقی طبق بخشنامه جدید که در سال 1401 رعایت می شود صورت گیرد.

انجام تخصصی امورات طلاق توافقی توسط گروه تخصصی وکلای طلاق موجب می شود که زوج یا زوجه بدون حضور در جلسات رسیدگی شاهد اجرای طلاق توافقی طبق بخشنامه جدید که در سال 1401 نیز رعایت می شود باشند.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *