تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تقاضای تعدیل اقساط مهریه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

مطابق با ماده 1082 قانون مدنی، زوجه پس از عقد نکاح، مالک مهریه ی تعیین شده است و می تواند هر گونه تصرفی در آن داشته باشد ، وی می‌تواند هر زمان پس از عقد نکاح نسبت به دریافت مهریه خود از زوج ، اقدام کند . اما با توجه به عرف جامعه بیشتر زنان مهریه خود را در زمان جدایی از همسر خود مطالبه می کنند ؛ با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر ایران و گرانی ها و تورم موجود در جامعه، پرداخت مهریه قسط بندی می شود و زوج ملزم به پرداخت اقساط تعیین شده ی مهریه توسط دادگاه در تاریخ مشخصی به زوجه است.

و اما منظور از تعدیل اقساط مهریه چیست؟ تعدیل در لغت به معنای برقراری عدالت است ، تعدیل در مهریه، اعم از افزایش و یا کاهش میزان مهریه، هم به معنای برقرای عدالت در پرداخت مهریه می باشد. درخواست تعدیل مهریه ممکن است هم از جانب زوج و هم از جانب زوجه مطرح شود، زمانی که زوج مهریه را به صورت اقساط به زوجه پرداخت می کند ، زوجه می تواند از دادگاه با توجه به نرخ تورم درخواست افزایش مقدار اقساط را داشته باشد؛ گاها ممکن است ارثی به زوج برسد و یا حقوق ماهیانه اش افزایش پیدا کند، در چنین شرایطی ، زوجه می‌تواند با توجه به تغییراتی که در وضعیت مالی زوج بوجود آمده است ، به منظور تغییر در نحوه پرداخت مهریه به دادگاه مراجعه و دادخواست تعدیل در اقساط مهریه را ارائه نماید، همچنین زوج نیز می تواند از دادگاه بخواهد با توجه به شرایط اقتصادی جامعه ،  مقدار اقساط را نسبت به قبل کاهش دهد . در برخی مواقع زوج به دلیل بیکاری ، بیماری و یا شرایطی از این قبیل قادر به انجام کار نیست و نمی تواند اقساط تعیین شده مهریه را در تاریخ معین به زوجه پرداخت کند . در این شرایط زوج می‌تواند با ارائه دادخواست تعدیل در اقساط مهریه ، تقاضای کاهش مقدار تعیین شده میزان مهریه را دهد.

با توجه به معنای تعدیل در لغت ( ایجاد و برقراری عدالت ) در زمینه مهریه نیز به معنای برقراری عدالت در پرداخت آن می باشد.  واژه تعدیل در اصطلاح حقوقی به معنای دادخواست اعسار برای پرداخت مهریه زوجه می باشد که این دادخواست برای زمانی است که زوج توانایی پرداخت را نداشته باشد و دادگاه بخواهد با رعایت عدالت در حق دو طرف، این قضیه را ختم به خیر کند. این اصطلاح که امکان دارد افراد آن را به نام تعدیل در تقسط نیز بدانند، شرایطی را برای زوج ایجاد می کند که منافع هر دو طرف را در پی داشته باشد که هم به زوج فشار نیاید و هم زوجه بتواند حق و حقوق خودش را طبق قانون و شرع بگیرد.

افراد مورد صلاحیت در زمینه تعدیل مهریه

درخواست تعدیل مهریه که در قالب اقساط مهریه محاکمه می شود، توسط قائم مقام قانونی تنظیم و به دست دو نفر می رسد. اگر قصد دارید تا مهریه زوجه خود را به صورت تعدیل اقساط پرداخت کنید، تنها کافی است که با موسسه حقوقی تهران وکیل تماس گرفته و از آن ها درخواست مشاوره کنید. وکلای ما در این موسسه با توجه به تجربه ای دارند ، می توانند به شما در پیشبرد پرونده تان در دادگاه کمک زیادی کنند. تمامی افراد اگر بتوانند صلاحیت خود را نشان دهند، می توانند مهریه را به صورت اقساطی پرداخت کنند؛ اما در خیلی از موارد زمانی که شخص نتوانسته صلاحیت خود را به اثبات برساند، از این ویژگی محروم شده و یا باید مهریه را به صورت کامل پرداخت کند و یا در شرایط خیلی بد، به زندان می افتد. در صورتی که شما می توانید تنها با یک تماس با وکلای تهران وکیل، خودتان را از دردسرهای احتمالی نجات دهید. اگر قصد مشاوره با هر یک از وکلای خانواده ما را دارید، از طریق شماره هایی که در زیر صفحه وجود دارد، با موسسه تهران وکیل تماس بگیرید.

شرایط تعدیل اقساط مهریه

همانطور که اشاره شد، برای تعدیل مهریه، فرد باید دارای یکسری از ویژگی ها باشد تا دادگاه به او این حکم را بدهد و بتواند مهریه را به صورت اقساطی پرداخت کند. از جمله این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دادنامه صادر شده از طرف دادگاه به صورت قطعی
  • گذشت حداقل چند ماه از قطعیت دادنامه
  • وضعیت اقتصادی که به صورت نزولی بوده است و برای خواهان وضعیت اقتصادی دشواری را به وجود آورده است.

وکیل موسسه تهران وکیل، می تواند با اثبات این شرایط، پرونده را برای متقاضی به سرعت پیش ببرد.

نمونه دادخواست تعدیل اقساط مهریه

خواهان :

خوانده :

وکیل یا نماینده قانونی :

تعیین خواسته و بهای آن : صدور حکم مبنی بر تعدیل اقساط مهریه

دلایل و منضمات دادخواست : کپی شناسنامه و عقدنامه و فیش حقوقی

 

ریاست محترم دادگاه خانواده

با سلام و احترام

اینجانب محکوم علیه دادنامه قطعی شماره ………………… با موضوع تقسیط مهریه همسرم مطابق سند رسمی ازدواج به شماره ی ……………………………. دفتر ازدواج شماره ……………. می باشم .

در دادنامه مستند، اینجانب به پرداخت 10عدد سکه تمام بهار امامی به عنوان پیش پرداخت و هر سه ماه یک عدد سکه تمام بهار امامی به عنوان میزان اقساط مهریه  محکوم شده ام .

لذا با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر و اینکه در طی جریان رسیدگی به پرونده اینجانب قیمت سکه تمام به بیش از چهار برابر زمان صدور حکم بدوی رسیده و در آمد ماهیانه بنده با استناد به فیش حقوقی که به مستندات و دلایل و منضمات پیوست نموده ام مبلغ …………………….. ریال است . در عمل پرداخت این مبلغ برای بنده غیر ممکن گشته با توجه به اوضاع اقتصادی و حقوق دریافتی بنده درخواست رسیدگی و صدور حکم شایسته و به تعدیل در مورد پیش پرداخت و اقساط

تقاضای تعدیل اقساط مهریه

نمونه دوم دادخواست تعدیل اقساط مهریه

خواهان :

خوانده :

وکیل و نماینده قانونی : ……………………….

اطلاعات پیوست ها : دادنامه شماره ………………….. مورخ …………….. صادره از شعبه ………….

تعیین خواسته و بهای آن : صدور حکم مبنی بر تعدیل اقساط مهریه

دلایل و منضمات دادخواست : کپی شناسنامه ، اصل سند ازدواج و تصویر مصدق آن

ریاست محترم دادگاه عمومی :

احتراما به استحضار می رساند به موجب دادنامه شماره ……………… صادره از شعبه ……………. دادگاه ………………….  پس از موافقت با اعسار اینجانب و حکم به تقسیط مهریه میزان ………… سکه پیش پرداخت و ماهیانه ……………… به عنوان اقساط مهریه مشخص گردید .

لذا به لحاظ افزایش هزینه ها و افزایش چشمگیر نرخ سکه در طی این مدت و ثابت ماندن درآمد بنده ، توان پرداخت مبلغ مشخص گردیده را ندارم و با تقدیم این دادخواست و استشهادیه ضمیمه شده به دادخواست استدعای تعدیل و کاهش اقساط و پیش پرداخت را به نصف دارم.

با تشکر و احترام مجدد

چه کسانی می توانند درخواست تعدیل مهریه نمایند؟

مطابق با نظر وکلای موسسه تهران وکیل، این تقاضا با درخواست اعسار از جمله مواردی است که زوجین در زمان درخواست مهریه با آن مواجه می شوند و این درخواست هنگامی از طرف خانم مطرح می گردد که با عدم توانایی پرداخت زوج مواجه بشود. به این ترتیب اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را به صورت یک جا نداشته باشد و یا اموال به نامی وجود ندارد که زوجه بتواند روی آن دست بگذارد، می تواند از تعدیل مهریه استفاده کند. به این ترتیب مهریه به صورت اقساطی به خانم پرداخت خواهد شد. با در نظر گرفتن مقرراتی که در حال حاضر وجود دارد، این اجازه به خانم داده شده تا با اثبات کردن ملائت مرد، درخواست تعدیل مهریه را رد کند و آن را به صورت یکجا مطالبه نماید. به زبان ساده تر می توان گفت، در صورتی که آقا بتواند با اثبات عدم توانایی برای پرداخت مهریه آن را به صورت تعدیل در بیاورد، خانم هم این اجازه را دارد تا با رد این دادخواست و اثبات قدرت مالی مرد، این درخواست را رد کرده و مهریه را به صورت یک جا بخواهد. در این شرایط است که ما توصیه می کنیم هر دو طرف باید وکیل خانواده داشته باشند تا وی بتواند با بررسی شرایط موجود، حق را به حقدار برساند.

ابعاد درخواست تعدیل مهریه

درخواست مهریه همانطور که گفته شد، دارای دو جنبه است. گاهی اوقات این کار را انجام می دهند تا از پرداخت یکجای مهریه سرباز بزنند و گاهی اوقات هم برای کاهش مقدار و میزان مهریه به کار گرفته می شود. به این ترتیب طبق آخرین قوانین اگر ثابت شود که مرد، عدم توانایی پرداخت مهریه را دارد، مهریه تا 110 سکه کاهش می یابد و همین مقدار هم به صورت تقسیطی می شود. در صورتی که زوج دارای اموال زیادی باشد و قدرت مالی کافی برای پرداخت تمام مهریه را دارد، باید آن را به صورت تمام و کمال در اختیار زوجه قرار دهد و در غیر صورت راهی زندان خواهد شد. در نظر بگیرید.

بهترین موسسه برای درخواست تعدیل اقساط مهریه

اگر به دنبال یافتن بهترین موسسه جهت تقسیط مهریه هستید، موسسه تهران وکیل آماده خدمت رسانی به تمامی عزیزانی است که در این رابطه به مشکل برخوردند. شما می توانید تنها با یک تماس از طریق شماره تلفن هایی که در زیر صفحه موجود است، با وکلای ما در ارتباط باشید.

در انتها اگر به دنبال اطلاعات بیشتری هستید می توانید سوالات حقوقی خود را از مشاوران تهران وکیل بپرسید

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *