تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

دادگاه صالح برای مطالبه مهریه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

زوجه در دعوای مطالبه مهریه می تواند به دادگاه محل اقامت خود یا اقامت زوج یا دادگاهی که عقد نکاح در حوزه آن واقع شده است یا تعهد به پرداخت مهریه می بایست در آنجا انجام شود مراجعه نماید .

 

دادگاه صالح براي مطالبه مهريه

در قوانين جمهوري اسلامي ايران كه از شرع برگرفته شده است در عقد نكاح مالي مشخص به عنوان مهريه براي زن در نظر گرفته ميشود. مه مردبلافاصله پس از عقد نكاح هرزمان كه زوجه مطالبه كند موظف به پرداخت آن خواهد بود.
البته اين براي زماني است كه مهريه عند المطالبه باشد.
زيرا به مجرد جاري شدن عقد نكاح زن مالك مهريه ميشود و ميتواند انرا مطالبه و در آن تصرف كند و در صورتي كه مرد از پرداخت آن به هر دليلي امتناع ورزد زن ميتواند به دادگاه صالح مراجعه و دادخواست طلب مهريه را بدهد.
زيرا سند نكاح جزو اسناد رسمي لازم الاجرا ميباشد
ذكر اين نكته ضروري است كه زوجه ميتواند علاوه بر مطالبه مهريه از طريق دادگاه صالح از طريق اداره اجراي اسناد رسمي ثبت نيز اقدام كند.

دادگاه صالحي كه براي پرداخت مهريه بايد به ان مراجعه شود ميتواند متناسب با شرايط مختلف متفاوت باشد
 

بر طبق ماده ١١ قانون ايين دادرسي مدني و اصل صلاحيت نسبي براي اقامه دعوا براي مطالبه مهريه بايد به دادگاه صالح محل اقامت زوج مراجعه شود
و اگر زوج در ايران حضور نداشته باشد بايد به دادگاه محل حضور موقت زوج مراجعه شود.

ولي اگر محل سكونت زن جايي غير از محل سكونت شوهر باشد مطابق با ماده ١٢ حمايت از خانواده زوجه ميتواند علاوه بر محل اقامت زوج براي اقامه دعوي به دادگاه صالح محل اقامت خود نيز مراجعه كند.

حال اين پرسش مطرح ميشود كه اگر زن به قصد قهر از شهر محل اقامت همسر به شهر محل اقامت والدين برود ايا انجا محل اقامت زن محسوب ميشود.كه بتواند دادخواست خود را به دادگاه انجا تقديم كند؟
 جواب مثبت است
البته بايد دانست كه تعريف محل سكونت با محل اقامت متفاوت است و نبايد اين دو را مترادف هم بدانيم

دادگاه صالح براي مطالبه مهريه

محل ثبت عقد

مطابق راي وحدت رويه شماره هفتصدو پنج هيئت عمومي ديوان عالي كشور زوجه ميتواند براي اقامه دعوي به دادگاه صالح محلي كه عقد خود را در انجا ثبت كرده است نيز مراجعه كند.
 

در صورتي كه يكي از زوجين در ايران نباشند

اگر يكي از زوجين در ايران باشد و ديگري در ايران اقامت نداشته باشد دادگاه صالح براي رسيدگي به مهريه زوجين دادگاه محل سكونت هركدام از انها كه در ايران سكونت دارد ميباشد.
به طور مثال اگر مرد امريكا و زن شيراز باشد دادگاه صالح براي مطالبه مهريه شيراز است

و اگر هيچيك از زن و شوهر در ايران نباشد دادگاه خانواده تهران صالح در رسيدگي به مطالبه مهريه زوجه ميباشد
مگر اينكه دو طرف محلي ديگر را براي اقامه دعوي انتخاب كنند مثلا هردو دادگاه محل ثبت عقد را انتخاب كنند.
البته اين موارد منوط به اين است كه مهريه مالي غيرمنقول نباشد
زيرا اگر مهريه مال غيرمنقول باشد الويت با اين است كه به دادگاهي كه مال غير منقول در انجاست مراجعه شود.
اگر حين مطالبه مهريه زوجه فكر كند كه مرد مالي دارد و ممكن است براي فرار از پرداخت مهريه انرا بفروشد ميتواند از دادگاه قرار تامين خواسته بخواهد و به اندازه ارزش مهريه اموال زوج را توقيف كند

به طور کلی در دعاوی خانوادگی مربوط به زوجین طبق ماده 12 قانون حمایت از خانواده زوجه می تواند در دادگاه محل اقامت خوانده یا محل سکونت خود اقامه دعوی کند مگر در موردی که خواسته مطالبه مهریه غیر منقول باشد مثل خانه ، آپارتمان یا زمین که در این حالت باید به دادگاهی اقامه دعوی کند که خانه، آپارتمان یا زمین در آن شهر واقع شده است .

شایان ذکر است در خصوص دعاوی که ثبت و ارجاع آنها توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می پذیرد ابتدا می بایست به یکی از این دفاتر مراجعه و دادخواست خود را ثبت و پس از ارجاع به دادگاه و ارسال پیامک پس از سه یا چهار روز ویا پیگیری از واحد رایانه مستقردر مجتمع قضایی به شعبه مربوطه مراجعه نمایند .

دادگاه صالح برای مطالبه مهریه

طبق ماده 1082 قانون مدنی مهر از عقد نکاح ناشی شده و به مجرد عقد برذمه زوج مستقر می گردد و به دلالت ماده 20 همان قانون کلیه دیون از حیث صلاحیت محاکم در حکم منقول می باشد لذا به نظر اکثریت هریک به اتفاق اعضای هیات عمومی دیوان عالی کشور دعوای مطالبه مهریه از حیث صلاحیت دادگاه رسیدگی کننده مشمول مقرات ماده 13 قانون مرقوم می باشد .

در رویه قضایی ، اکثر شعبات دادگاه خانواده مستقر در تهران در صورتی صلاحیت دادگاه محل اقامت زوجه در رسیدگی را مورد پذیرش قرار می دهند که محل اقامت زوج خارج از تهران باشد .

مطابق با ماده 13 قانون حمایت از خانواده :

هرگاه زوجین دعاوی موضوع صلاحیت دادگاه خانواده را علیه یکدیگر در حوزه قضایی متعدد مطرح کرده باشد دادگاهی که دادخواست مقدم به آن داده شده است ( اولین دادخواست بدان تقدیم شده ) صالح است و صلاحیت رسیدگی را دارد .

چنانچه دو یا چند نفر دادخواست در یک روز تسلیم شده باشد ، دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به دعوای زوجه را دارد به کلیه دعاوی رسیدگی می کند

در این صفحه  دادگاه صالح برای مطالبه مهریه ارائه شده برای دریافت مطالب بیشتر بهترین وکیل شما را همراهی میکند.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

{index]

Facebook
Twitter
LinkedIn

1 دیدگاه

  • مهریه ابتدا باید در اداره ثبت طرح شود و درصورت عدم شناسایی اموال در دادگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *