تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تعدیل مجدد مهریه + دلایل رد تعدیل مهریه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در اين مقاله به مسئله تعديل مجدد مهريه ميپردازيم

مرد به هنگام صيغه نكاه چيزي را به همسرش ميدهد كه نشان دهنده قصد او براي نكاه باشد كه به آن اصطلاحا مهريه يا صداق ناميده ميشود. اين هديه و بخشش كه از طرف مرد انجام ميشود امروزه به هدف پايبندي و ارتباط زناشويي يا ضامني براي حق طلاق زن درامده است.

يكي از دعواهاي رايج در دادگاه هاي خانواده موضىع درخواست مهريه است.از انجايي كه از ديد قانون زن از زمان عقد نكاح مالك مهريه ميشود وي ميتواند در هر زماني پس از عقد نسبت به دريافت مهريه از همسر خود اقدام كند.
اگرچه اكثر زنان اين حق را در زمان جدايي از مرد طلب ميكنند اما قانون زوجه را بعد از انعقاد عقد مجاز به طلب اين حق دانسته است.
در درخواست مهريه مسائل مختلفي ميتواند مطرح و مورد رسيدگي قرار گيرد از جمله ادعاي اعسار از پرداخت مهريه تقاضاي تقسيط و و تعديل مهريه.

تعديل مهريه در طلاق توافقي به چه صورت است

از مواردي كه در طلاق توافقي مورد بررسي قرار ميگيرد موضوع مهريه است در گذشته براي مهريه طرح تعديل در نظر گرفته نشده بود اما بعدا قانون اعلام كرد كه مهريه بايد با توجه به نرخ روز در نظر گرفته شود كه ميتواند براي زنان خبري خوب باشد.

دادخواست تعديل در مهريه در تقسيط به چه معناست

بعد از دادخواست اعسار دادگاه اقساطي را براي پرداخت مهريه براي زوج در نظر ميگيرد و در صورتي كه بعد از درخواست مرد توانايي مالي پرداخت را نداشته باشد ميتواند دادخواستي را تنظيم كند كه اين دادخواست تعديل در تقسيط نام دارد. و بر اساس ان مهريه به صورت اقساطي به زوجه پرداخت ميشود.

تعديل مهريه به دو صورت انجام خواهد شد

١_ زوج موظف ميباشد كه بدهي خود را به صورت اقساط به زن پرداخت كند
٢_زوج موظف ميشود مهريه خود را در مدت زماني مشخص به زوج پرداخت كند
عده ايي بر اين باورند كه تغيير در اينده مالي زوج هيچ تاثيري بر نحوه پرداخت مهريه نخواهد داشت اما حقيقت خلاف اين تصور است از انجايي كه وضعيت مالي هر فرد ممكن است در اينده تغيير پيدا كند حكم پرداخت مهريه را وابسته به اينده در نظر گرفته اند.
زيرا شايد معسر امروز در اينده از اعسار خارج شود

تعديل در پرداخت مهريه ممكن است دو بعد داشته باشد
بعد منفي ان كاهش مبلغ مهريه و بعد مثبت ان افزايش مبلغ مهريه است

كاهش اقساط مهريه

بر اساس ماده ١١ قانون نحوه اجراي محكوميت هاي مالي

در صورت ثبوت اعسار اگر مديون متمكن از پرداخت. اقساط شناخته شود،. دادگاه ضمن صدور حكم اعسار با ملاحظه وضعيت او مهلتي مناسب براي پرداخت ميدهد ،، يا حكم تقسط بدهي را ميدهد . در تعيين اقساط بايد ميزان در آمد مديون و. معيشت ضروري او لحاظ شود. و به صورتي باشد كه او توانايي پرداخت آن را داشته باشد.

مهریه ممکن است ملک، کالا، طلا یا پول باشد. پول هم می تواند پول رایج کشور (ریال) یا پول خارجی (ارز) باشد. قبلا گفته شد هر گاه مهريه مال معینی باشد، به محض وقوع عقد نکاح، مال مزبور به ملکيت زوجه در می آید و زن می تواند حتی بدون اذن شوهر آن را قبض نماید. اما در مورد اموال کلی و تعهدات مالی از قبیل * ارزش مهریه ممکن است در فاصله بین زمان انعقاد عقد نکاح و ایفای تعهد کم یا زیاد شود.

 

وضوع مورد توافق در زمان انعقاد عقد باشد، باعث برىء شدن شوهر می شود حتی اگر قیمت آن کم یا زیاد شده باشد. بنابراین اگر مهریه صد سکه بهار آزادی باشد، تحویل صد سکه مزبور در زمان پرداخت کفایت می کند و تعهد شوهر را ساقط می کند چه قیمت بازار سکه افزایش یا کاهش داشته باشد.

در خصوص وجه رایج، مسئله قدری تفاوت دارد. در اثر تورم ممکن است هر سال ارزش وجه رایج کاهش پیدا کند و زوجه با گذشت زمان متضرر شود. برای جبران این کاهش ارزش، قانون گذار مقرر کرده است که مهریه تعدیل شود. تبصره ماده (۱۰۸۲) قانون مدنی در این خصوص چنین مقرر می دارد: «چنانچه مهریه، وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد، مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند».

تعدیل مجدد مهریه | دلایل رد تعدیل مهریه

در خصوص این تبصره چند نکته باید توضیح داده شود. اول اینکه تعدیل زمانی مطرح می شود که مهریه «وجه رایج» باشد. به قرینه تعيين تغيير شاخص توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فهمیده می شود که منظور وجه رایج در ایران یعنی همان «ریال» است و شامل سکه یا ارز نمی شود. هر چند مناسب بود قانون گذار به جای به کار بردن کلمه مبهم «وجه رایج» از «ریال» استفاده می کرد. دوم، هرچند هدف الحاق این تبصره مقابله با کاهش ارزش شدید مهریه های ریالی بوده است، مفاد تبصره به نحوی تنظیم شده است که شامل افزایش و کاهش ارزش ریال هر دو می شود. یعنی اگر ارزش ریال پس از انعقاد عقد تقویت شود، مهریه ریالی باید متناسب کاهش پیدا کند. سوم، تعديل مهریه زمانی مطرح می شود که طرفین خلاف آن را توافق نکرده باشند.

در قانون حمایت خانواده پیش بینی نشده است که دعاوی مربوط به مهریه بتواند به استناد ماده (۱۳) آیین دادرسی مدنی در محل انعقاد عقد نکاح اقامه شود. در حالی که طبق رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور، اقامه دعوی مهریه در دادگاه محل انعقاد عقد نکاح تجویز شده است. به نظر می رسد قانون حمایت خانواده اقامه دعاوی مربوط به مهریه را منحصرا در صلاحیت دادگاه محل وقوع مال غیر منقول (اگر مهریه غير منقول باشد)، دادگاه محل اقامت شوهر یا دادگاه محل سکونت زن قرار داده است و بنابراین رأی وحدت رویه مزبور عملا توسط قانون گذار لغو شده است.

بند چهارم: عیب، تلف و بطلان مهریه مهریه ممکن است قبل از تسلیم به زوجه یا بعد از آن دچار عیب یا تلف شود. همچنین ممکن است نکاح فاقد مهریه باشد یا مهریه مقرر اساسا باطل باشد. در اینجا ابتدا عيب و تلف مهریه بررسی می شود و سپس فقدان و بطلان مطرح می گردد.

تعدیل مجدد مهریه | دلایل رد تعدیل مهریه

تلف مهریه هر گاه مهریه در زمان انعقاد عقد نکاح تلف شود و موجود نباشد یا بعد از انعقاد عقد و قبل از تسلیم به زوجه تلف شود، مسئولیت آن به عهده شوهر است (ماده ۱۰۸۴ قانون مدنی). در این صورت شوهر باید مثل یا قیمت آن را به زوجه پرداخت کند. در صورتی که مهریه در زمان انعقاد عقد نکاح تلف شده باشد، قیمت زمان انعقاد عقد ملاک است و اگر بعد از آن و قبل از تسلیم تلف شود، ملاک قیمت زمان تلف است. اما اگر مهریه بعد از تسلیم به زوجه تلف شود، مسئولیت آن متوجه زوجه خواهد بود.

فقدان مهریه عقد نکاح دائم می تواند بدون مهریه منعقد گردد یا عدم مهریه در ضمن نکاح شرط شود که به آن «تقويض بضع» گفته می شود. در این موارد، عقد نکاح صحیح است و زوجین تا قبل از نزدیکی فرصت دارند که نسبت به تعیین مهریه توافق کنند. این مهریه مورد توافق، تابع احکام و آثار مهرالمسمی خواهد بود. اما اگر زوجین نسبت به تعیین مهریه توافق نکنند و نزدیکی بین آنها واقع شود، مهرالمثل به عهده شوهر قرار می گیرد.

اگر به دنبال مشاوره آنلاین حقوقی هستید به راه های ارتباطی مدرج در سایت مراجعه کنید

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *