تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

قانون گرفتن مهریه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع قانون گرفتن مهریه اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید 

 

قانون گرفتن مهریهقانون گرفتن مهریه

قانون گرفتن مهریه به چه صورت است

عقد نکاح نیز مانند سایر عقود و قرارداد ها تعهداتی را بر طرفین بار می کند اما عقد نکاح با توجه به اهمیت مسئله کانون خانواده و با توجه به این امر که ما در عقد نکاح با زوجین مواجه هستیم به لحاظ نظم عمومی و غیر مالی بودن این عقد، احکام و شرایط خاص قانونی در عقد نکاح وجود دارد که آن را از سایر عقود و قرارداد ها به خصوص قرارداد های مالی متمایز می کند. در عقد نکاح به موجب قانون ما با دسته ای از حقوق و تعهدات متقابل زوج و زوجه مواجهیم که هر دو طرف ملزم به رعایت آن مطابق با قوانین و مقررات مربوطه اند.

از جمله تعهدات مهم در عقد نکاح می توان به موظف بودن زوج به پرداخت نفقه و مهریه و اجرت المثل ایام زوجیت به زوجه اشاره کرد. مهریه در عقد نکاح به عنوان حق مالی زوجه نقش بسیار مهم و کلیدی دارد. به همین خاطر در نوشتار پیش رو در خصوص قانون گرفتن مهریه بیشتر صحبت خواهد شد.

در خصوص قانون گرفتن مهریه در درجه اول باید بدانیم که قانون گرفتن مهریه در عقد نکاح موقت و عقد نکاح دائم با یکدیگر تفاوت های مهمی دارند. در عقد نکاح موقت مهریه عنصر کلیدی دارد و اگر در ضمن عقد نکاح موقت مهریه مشخص نشود عقد نکاح موقت باطل خواهد بود. این در حالی است که قانون گرفتن مهریه در عقد نکاح دائم شرایط متفاوتی خواهد داشت. بر خلاف تصور عموم عدم قید مهریه در عقد نکاح دائم خللی به عقد نکاح دائم بر خلاف عقد نکاح موقت وارد نمی سازد.

بنابراین اگر در عقد نکاح دائم مهریه تعیین نشود عقد نکاح صحیح است و زوج مکلف به پرداخت مهرالمثل به زوجه می باشد.

قانون گرفتن مهریهقانون گرفتن مهریه

قانون گرفتن مهریه از این جهت دارای اهمیت بسیار است که در برخی از موارد مطابق با قانون زن استحقاق دریافت مهریه را ندارد یا لازم است نیمی از مهریه به او پرداخت شود. طبیعتا شناخت قانون گرفتن مهریه در چنین مواردی و در دعوای مطالبه مهریه می تواند بسیار موثر و کلیدی باشد.

در خصوص قانون گرفتن مهریه توجه به نوع مهریه از حیث مدت زمان تعیین شده جهت پرداخت و تادیه مهریه از جانب زوج به زوجه بسیار اهمیت دارد. بر این اساس و مطابق با قانون گرفتن مهریه می توانیم انوع مختلف مهریه مانند مهریه حال، موجل، مهریه عندالمطالبه و مهریه عند الاستطاعه را مورد توجه و بررسی قرار دهیم که طبیعتا هر یک از این انواع مهریه تابع قواعد و مقررات خاص و ویژه حقوقی خود می باشد و مشورت با وکیل در خصوص قانون گرفتن مهریه می تواند در احقاق حقوق موکل بسیار کارساز باشد.

مطابق با ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده در خصوص قانون گرفتن مهریه باید توجه داشت که زوجه نسبت به مهریه مازاد بر ۱۱۰ سکه بهار آزادی حق حبس و جلب شوهر را نخواهد داشت خواه تمکن مالی شوهر اثبات شده باشد یا اثبات نشده باشد. بنابراین در خصوص قانون گرفتن مهریه باید گفت که زوجه برای وصول مهریه تا سقف ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل قیمت آن می تواند زوج را بازداشت کند آن هم در صورتی که بتواند تمکن مالی شوهر را اثبات کند زیرا اصل بر اعسار زوج از پرداخت مهریه است.

بنابراین همان طور که ملاحظه می شود قانون گرفتن مهریه شرایط خاص و تشریفات قانونی خاص خود را دارد که توصیه می شود جهت آگاهی از شرایط طرح دعوای مطالبه مهریه و اتخاذ صحیح ترین تصمیم ممکن با وکیل متخصص در امور خانوادگی موسسه حقوقی تهران وکیل مشورت نمایید.

مهریه به محض عقد ، حق زن می شود و نسبت به آن تملک پیدا می کند و می تواند هر زمان که بخواهد دادخواست مطالبه مهریه بدهد. ملاک قانونی و عرفی مهریه مقداری است که در سند رسمی ازدواج به ثبت رسیده است و اگر مقداری بعد از عقد با توافق زوجین کم یا زیاد گردد اثر قانونی ندارد و صرف میزان قید شده در عقد نامه ، لازم الاجرا است .

قانون گرفتن مهریهقانون گرفتن مهریه

موارد به وجود دارد که مرد دست نوشته ای با موضوع بخشش مهریه تهیه و به امضای زن می رساند این برگه نیز اعتبار قانونی ندارد مگر آنکه به دفترخانه مراجعه نماید و در آنجا این مساله را به ثبت برسانند .

اگر زن به هر دلیل درخواست مهریه خود را بنماید مرد ملزم به پرداخت آن است اما اگر مرد توان مالی نداشته باشد این امکان برای وی فراهم شده که اقدام به تقسیط مهریه کند که البته در این حالت باید عدم ملائت خود را ثابت کند.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل مهریه می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز به وکیل خانواده مشاوره رایگان با ما تماس حاصل فرمایید.

قانون گرفتن مهریهقانون گرفتن مهریه

به موادی از قانون درباره گرفتن مهریه توجه کنید

-ماده 1078 قانون مدنی : هر چیزی که مالیت داشته و قابل تملک  نیز باشد می توان مهر قرارداد .

-ماده 1079 قانون مدنی : مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع  جهالت آنها بشود معلوم باشد .

-ماده 1080 قانون مدنی : تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است .

ماده 1081 قانون مدنی : اگر در عقد نکاح شرط شود که در صورت عدم تادیه مهر در مدت معین نکاح باطل خواهد بود نکاح و مهر صحیح ولی شرط باطل است .

ماده 1082 قانون مدنی : به مجرد عقد ، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید .

ماده 1083 قانون مدنی : برای تادیه تمام یا قسمتی از مهر می توان مدت یا اقساطی قرارداد.

ماده 1084 قانون مدنی : هرگاه مهر عین معین باشد و معلوم گردد قبل از عقد معیوب بوده و یا بعد از عقد و قبل از تسلیم معیوب و یا تلف شود شوهر ضامن عیب و تلف است .

ماده 1085 قانون مدنی : زن می تواند تا مهریه او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود .

قانون گرفتن مهریهقانون گرفتن مهریه

نکاتی در مورد گرفتن مهریه مطابق قانون جدید

تا 110 سکه در گرفتن مهریه ، قابل وصول است و در صورت اعسار زوج ، قانون او را مجبور به پرداخت بیش از 110 سکه نمی کند این قانون برای کاهش جمعیت کیفری زندان ها صورت گرفته و برای بهبود روند دستگاه قضاست تا زندان ها جایگاه واقعی خود را حفظ کنند و جایی برای گناهکاران و خلافکاران باشد نه برای مردان بدهکار مهریه .

طبق این قانون مهریه زن هر قدری که باشد مرد مکلف به پرداخت 110 سکه است و باقی مهریه در صورتی قابل وصول است که زوجه بتواند ثابت کند همسرش استطاعت مالی برای پرداخت داشته باشد و اگر خلاف آن باشد و مالی از زوج برای پرداخت مهریه شناسایی نشده مطابق ماده نحوه اجرای محکومیت های مالی عمل خواهد شد و اگر مرد اثبات کند که توان پرداخت ندارد مهریه همان 110 سکه خواهد بود .

مهریه زن در هر زمان که مطالبه شود به نرخ روز باید پرداخت گردد . برای تعیین مهریه به نرخ روز ، بانک مرکزی هر سال شاخصی از بهای کالا و خدمات تعیین می کند که بر این اساس نحوه تعیین مهریه به نرخ روز به شرح زیر است .

(( مبلغ مهریه مقرر * عدد شاخص در سال قبل از مطالبه تقسیم عدد شاخص در سال وقوع عقد = ارزش کنونی مهریه ))

قانون گرفتن مهریهقانون گرفتن مهریه

  1. مهریه عندالمطالبه حتی در صورت عدم استطاعت مرد به هر طریق ممکن مهریه زن باید پرداخت شود حتی با تقسیط مهریه اما در مهریه عندالاستطاعه پرداخت مهریه مشروط به استطاعت مرد شده است در این نوع مهریه کلیه امور به نفع زوج و به ضرر زوجه است از جمله : -چه مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت باشد و چه از طریق دادگاه باشد امکان ممنوع الخروج کردن زوج از طرف زوجه وجود ندارد .
  2. امکان جلب شوهر از طریق دادگاه هم به هیچ وجه وجود ندارند در نتیجه مهریه عندالاستطاعه زندان ندارد . در حالت کلی برای گرفتن مهریه چه از طریق دادگاه و چه از طریق اجرای ثبت الزام قانونی برای اخذ وکیل و سپردن امور به وی وجود ندارد اما بهتر است که برای هر کاری به متخصص آن کار رجوع شود در این زمینه نیز اقامه دعوی و شرکت در جلسات دادرسی محل آزمون و خطا نیست و کوچکترین اشتباه و نا آگاهی می تواند مسیر پرونده را کلا عوض کند و باعث شکست شما در پرونده شود یا باعث عدم نتیجه مطلوب گردد در نتیجه توصیه می شود برای گرفتن مهریه حتما با وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کنید .
  3. برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *