تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

در صورت طلاق از طرف مرد آیا مهریه تقسیط می شود

لیست وکلای دادگستری دفتر وکالت

محمد حسین رزاقی

وکیل پایه یک دادگستری 

مصطفی محمدی

کاراموز وکالت

محمد فلاحی 

کاراموز وکالت

حمیدرضا اهنزی

وکیل پایه یک دادگستری 

لیلا بهرامی

کاراموز وکالت

عباس ترکاشوند

کاراموز وکالت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در صورتی که تقاضای طلاق از طرف مرد باشد آیا امکان تقسیط وجود دارد؟

تقاضای طلاق از طرف مرد با پرداخت حقوق قانونی زن ارتباط مستقیمی دارد، چنانچه مرد متقاضی برای اجرای طلاق باشد باید تمام حقوق زن را به طور کامل پرداخت نماید. قوانین و مقرراتی در این زمینه وجود دارد که مشخص می کند که حق و حقوق زن در طلاق از طرف مرد باید به چه صورتی پرداخت شود، در ادامه به تقاضای طلاق از طرف مرد و تقسیط مهریه در این شرایط می پردازیم.

گذشته از علل و عواملی که موجب شده اند که زندگی مشترک با مشکل روبرو شود، تقاضای طلاق از طرف مرد به عنوان یکی از روش هایی است که جدایی و طلاق را رقم می زند.

حق و حقوقی برای زن و مرد در زندگی مشترک تعریف شده است، همچنین تکالیفی هم برای آنان در نظر گرفته شده است تا در زندگی مشترک رعایت نمایند. در تقاضای طلاق از طرف مرد پرداخت کلیه حقوق زن و انجام تکالیف قانونی مرد لازم و ضروری می باشد.

برای توضیح این مطلب ابتدا باید حق و حقوقی که زن و مرد در زندگی دارند مورد بررسی قرار گیرد، مشخص شدن حقوق موجود و نحوه اعمال آنها در درخواست مرد برای طلاق در قانون مصوب شده است. مقرراتی در این زمینه وجود دارد که مرد که متقاضی طلاق است در صورت پرداخت کلیه حقوق زن می تواند از اجرای طلاق بهره مند باشد.

اختیاری قانونی و شرعی برای مرد در زندگی قرار داده شده است تا بتواند برای طلاق زن در هر شرایطی اقدام نماید، این اختیار قانونی به عنوان حق مرد در طلاق در نظر گرفته می شود. استفاده از این حق قانونی متضمن پرداخت حقوقی است که زن در زندگی دارد، مرد با اعمال حق قانونی خود نمی تواند حقی از زن را نادیده بگیرد. التزام و تاکیدات قانونی بر اعمال حقوق زن قبل از اجرای طلاق، نشان از اولویت برقراری این حقوق نسبت به حق مرد در طلاق دارد.

vokalaye talagh

زن در زندگی مشترک دارای حقوق متفاوتی است که برخی از آنها به محض انعقاد عقد نکاح برای زن برقرار می شوند، و تعدادی از این حقوق در زمان جدایی و طلاق به درخواست مرد است که به زن تعلق می گیرند. مهریه که مهمترین حق قانونی و شرعی زن محسوب می شود، قبل از جدایی و درخواست طلاق در زمان جاری شدن عقد ازدواج هم قابل مطالبه و وصول است.

مطالبه مهریه در اقسام طلاق و قبل از درخواست طلاق برای زن امکان پذیر است، از این رو ارتباطی با درخواست طلاق از طرف مرد نخواهد داشت. تنها نکته قابل ذکر در این مورد این است که: مهریه در طلاق از طرف مرد باید تمام و کامل پرداخت شود، زن در این موارد مطمئنا” هیچ ارفاقی نسبت به دریافت مهریه از مرد نخواهد داشت. بنابراین با پرداخت مهریه زن امکان اجرایی شدن طلاق برای مرد میسر خواهد شد.

مهریه زن ممکن است قبل از درخواست طلاق از طرف مرد مطالبه شده باشد، پرداخت مهریه امکان پذیرش درخواست طلاق را برای مرد در دادگاه فراهم خواهد کرد. برای اجرایی شدن طلاق به تقاضای مرد مهریه و سایر حقوق زن که در ادامه توضیح داده خواهد شد تعیین کننده می باشند. در طلاق از طرف مرد این امکان هست تا مرد از دادگاه خانواده تقاضای تقسیط مهریه را داشته باشد.

مقررات و تشریفات قانونی مختص طلاق این امر را متذکر می شود که با پرداخت حقوق زن از جمله مهریه، می توان شاهد اجرای طلاق از طرف مرد بود. پذیرش تقاضای تقسیط مهریه زن که با عنوان اعسار از پرداخت مهریه توسط مرد مطرح می شود، با رعایت تشریفات قانونی مورد نیاز در این زمینه عملی خواهد شد. به این منظور مرد می بایست شهادت دو شهود را برای تائید اظهاراتش در دادگاه داشته باشد.

با پذیرش درخواست اعسار و تقسیط مهریه از طرف دادگاه خانواده، این امکان برای مرد فراهم خواهد شد تا به اجرای طلاق برسد. چنانچه درخواست مطالبه مهریه قبل از دادخواست طلاق از طرف مرد باشد، حکم طلاقی که در دادگاه خانواده صادر می شود بستگی به پرداخت مهریه مصوب شده دارد. عملا”  پرداخت مهریه بر اجرای طلاق ارجحیت قانونی و شرعی دارد، لذا با پرداخت مهریه شرایط اجرای طلاق فراهم خواهد شد.

چنانچه دادگاه مهریه زن را به دلیل تقاضای اعسار مرد تقسیط نموده باشد، صدور حکم طلاق برای اجرایی شدن منوط به پرداخت اولین اقساط مهریه و تعیین تکلیف مابقی آن خواهد بود. رویه معمول در دادگاه های خانواده تقریبا” عدم پذیرش تقاضای اعسار از پرداخت مهریه در مواردی است که درخواست طلاق از طرف مرد باشد. هرچند که در صورت پذیرش اعسار مرد فقط با پرداخت اولین اقساط مهریه است که مرد می تواند برای اجرای طلاق اقدام نماید.

دادگاه در مواقعی که اقدام به اقساط نمودن مهریه به تقاضای اعسار مرد می نماید، مبلغ قابل توجه ای را برای اولین اقساط در نظر می گیرد این اقدام به منظور رعایت مناسب حقوق زن است، اجرای طلاق از طرف مرد در گرو پرداخت این اقساط اولیه می باشد و تا زمانی که پرداخت صورت نگیرد امکان اجرایی شدن طلاق از طرف مرد نیست.

رویه قانونی و قضایی رسیدگی به تقاضای اعسار مرد برای پرداخت مهریه زن که قبل از درخواست طلاق از طرف مرد مطرح شده است، به این صورت است که مرد باید تقاضای خود را در دادگاه رسیدگی کننده به مطالبه مهریه مطرح نماید، و در صورت پذیرش تقاضای اعسار و پرداخت اولین اقساط مهریه از طرف دادگاه، گواهی عدم سازش برای ارائه و اجرای طلاق به دفاتر ثبت طلاق صادر می شود. با تعیین تکلیف مهریه در دادگاه امکان اجرای طلاق مهیا می گردد.

سایر حقوق قانونی زن از جمله نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، شرط تنصیف دارایی مرد و … در زمان درخواست طلاق از طرف مرد باید پرداخت شوند. قانونگذار در مواقعی که زن مهریه خود را بعد از درخواست طلاق از طرف مرد در دادگاه مطالبه نموده است، برای مرد این مقررات را قرار داده است تا چنانچه تقاضای اعسار از پرداخت مهریه داشته باشد، در دادگاه رسیدگی کننده به  طلاق مطرح نماید. صدور حکم اجرای طلاق تا پرداخت مهریه و یا تعیین اقساط مهریه انجام نخواهد گرفت.

گروه تخصصی وکلای طلاق را برای انجام امورات مربوط به طلاق انتخاب نمایید و باحضور وکلای با سابقه و مجرب در کنار خودتان، نتیجه مطلوبی را کسب نمائید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *