تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

شرایط طلاق توافقی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع شرایط طلاق توافقی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

شرایط طلاق توافقیشرایط طلاق توافقی

آیا با شرایط طلاق توافقی آشنا هستید و می دانید که چه مراحلی را باید برای ثبت طلاق به صورت رسمی و توافقی طی کنید؟

به طور حتم توجه به شرایط طلاق توافقی و آگاهی از آن ها برای هر زوجی (که قصد جدایی از یکدیگر را دارند)، بسیار مهم است و شما هم باید به آن ها توجه ویژه ای بنمایند.

به همین دلیل تلاش کرده ایم در ادامه اشاره ای به این شرایط و مراحل مورد نیاز برای گرفتن طلاق داشته باشیم.

مهم ترین مراحل و شرایط مورد نیاز برای طلاق توافقی:

  • شرکت در جلسات مشاوره
  • توافق برای پرداخت مهریه همسر
  • توافق برای حضانت فرزندان یا فرزند
  • نفقه همسر و فرزند یا فرزندان
  • تعیین تکلیف جهیزیه
  • اجرت المثل همسر در دوران زوجیت

توافق برای پرداخت مهریه همسر

در صورتی که قصد داشته باشید با توافق طرفین موفق به گرفتن طلاق شوید، باید شرایط طلاق توافقی که از جمله آن ها توافق بر سر مهریه و پرداخت آن می باشد را دارا باشید.

مهریه همسر یکی از مهم ترین مواردی است که باید در زمان طلاق در مورد به توافق رسیده باشید و با توجه به این که در اکثر قریب به اتفاق ازدواج ها مبلغ مهریه قابل توجه می باشد باید زن و شوهر قبل از هر گونه اقدام در ارتباط با نحوه پرداخت آن برای تسریع در فرایند ثبت طلاق به توافق رسیده باشند.

به طور حتم خانم ها در این مواقع علاقه دارند تا در حد امکان کل مهریه را مطالبه کنند و در عوض مردها در بسیاری از موارد تمایل دارند تا در حد امکان از پرداخت مهریه امتناع کنند. در این بین دو طرف باید به توافق برسند تا با پرداخت بخشی از مهریه امکان برآورده شدن شرایط طلاق توافقی فراهم شود.

شرایط طلاق توافقیشرایط طلاق توافقی

توافق برای حضانت فرزند یا فرزندان

پس از این که موضوع مهریه بین دو طرف مشخص شد، در صورتی که زوجین برای چند سال با هم زندگی کرده باشند و دارای یک یا چند فرزند باشند ممکن است که نیاز باشد بر سر حضانت فرزند یا فرزندان مشترک خود به توافق برسند.

این هم یکی از شرایط طلاق توافقی است که نباید بین دو طرف در ارتباط با آن اختلاف وجود داشته باشد (تا بتوان هر چه زودتر موفق به ثبت طلاق به صورت توافقی شد).

نفقه همسر و فرزند (یا فرزندان)

از جمله شرایط طلاق توافقی که باید براورده شود، عدم وجود مشکل در ارتباط با نفقه همسر (و در صورت داشتن فرزند، نفقه فرزندان) می باشد که باید در زمان نیاز به طلاق توافقی تکلیف آن را مشخص کرده باشید.

البته ممکن است که بسیاری از زوجین بسیار جوان باشند و حتی در مواردی تجربه زندگی مشترک را نداشته باشند، و برای همین بحث نفقه و یا حضانت فرزند برای آن ها مطرح نباشد.

شرایط طلاق توافقیشرایط طلاق توافقی

اما در هر صورت ممکن است در این مواقع لازم باشد تا با آزمایش بارداری مشخص شود که فرزندی در راه نیست.

برای این که مشکلاتی در آینده بین دو نفر به وجود نیاید این مورد یعنی اطمینان از عدم بارداری همسر هم یکی از شرایط طلاق توافقی می باشد.

ما در این متن تلاش کردیم به تعدادی از شرایط طلاق توافقی اشاره کنیم. به طور حتم در صورت تماس با کارشناسان موسسه تهران وکیل اطلاعات جامع تری در این مورد در اختیار زوجین قرار خواهد گرفت. امیدواریم با توجه به موارد گفته شده به خوبی برای شما روشن شده است که مهم ترین شرایط طلاق توافقی چیست و با توجه به مبلغ مهریه همسر و یا مدت زمان زندگی مشترک چه توافقاتی را برای گرفتن طلاق باید به عمل آورید.

این روزها با توجه به رشد آمار طلاق در کشور در خصوص (“طلاق توافقی”)، دستگاه قضایی در پی سخت کردن شرایط طلاق توافقی است . اما متاسفانه شاهد آن هستیم که دادگاه های خانواده هر شهری رویه مخصوص به خود را دارند و جالب این که در شعبه های مختلف دادگاه خانواده یک شهر نیز – فرضا تهران – رویه و سلیقه متفاوت از هم دارند .

اما گذشته از این موضوع طلاق توافقی دارای شرایط خاصی نیست و مهم این است که زن و شوهر (زوجین) توافقی بر جدایی و (“طلاق”) داشته باشند

و نسبت به مسائل مالی (نفقه ، مهریه ، اجرت المثل ، جهیزیه ) و مسائل غیرمالی (حضانت و دیدار با فرزندان ) به توافق رسیده باشند.

شرایط طلاق توافقیشرایط طلاق توافقی

قانون حمایت خانواده برای حل مشکل زوجین

با تصویب (” قانون جدید حمایت از خانواده “) در سال 1391، دادگاه مکلف شده اند که برای طلاق توافقی زوجین به مشاوره مراجعه کنند در شهر تهران واحد مشاوره در همان مجتمع قضایی است که بر پرونده طلاق توافقی رسیدگی می کند و معمولا بیش از 5 الی 10 دقیقه بیشتر وقت نمی گیرد و به نظر می رسد بیشتر جنبه تشریفاتی دارد تا حل مشکل زوجین به اختلاف رسیده ، اما در هر حال هستند زن و شوهرانی که تمایل ندارند در هیچ یک از مراحل دادگاه حضور پیدا کنند

صدور حکم طلاق

اگر زوجین هنگام صدور حکم طلاق توافقی، حق تجدیدنظر را از خود سلب کرده باشند،

با توجه به لزوم اجرای احکام قانونی به درخواست محکوم ‌له، در نتیجه اجرای حکم همانند احکام درخواست یک‌طرفه زوجین ، قابل اجرا است.

اما اگر در رأی صادره طلاق توافقی این حق پابرجا باشد،هر یک از طرفین می‌تواند به آن اعتراض نموده و از ادامه‌ی کار انصراف دهد.

با این کار پرونده مختومه و غیرقابل اجرا می‌شود. زیرا اثر توافق تا زمانی است که تواق زوجین مطرح باشد.
اما بعضی افراد به این نظریه معتقدند که اگر فرض خود را بر قطعی بودن رأی بگذاریم،

چنانچه زوجه از اجرا منصرف شود،با توجه به این امر که اجرای طلاق حق شرعی و قانونی مرد است،این حکم به صورت یک طرفه نیز قابل اجرا است.

شرایط طلاق توافقیشرایط طلاق توافقی

بنابراین با انصراف زن، زوج می‌تواند صیغه‌ی طلاق را اجرا کند.

حتی اگر زن در دفتر ثبت طلاق حضور نیابد،

دادگاه به جای او در محضر حاضر و دفتر را امضا می‌کند.

رجوع به مال بخشیده شده در توافق نامه طلاق توافقیباید این نکته را مدنظر داشته باشیم که اگر زن به هنگام توافق در زمان طلاق و تنظیم صورتجلسه، مالی را به مرد بخشیده باشد ،

و طلاق نیز از نوع خلع همراه با بخشش باشد ،در ایام عده می‌تواند به مال بخشیده شده رجوع و تمام حقوق مالی خود را بخواهد.

اما اگر طلاق او عده نداشته باشد، با همان شرایطی که توافق کرده است، حکم اجرا می‌شود.

چنانچه مرد از اجرای حکم قطعی توافقی انصراف دهد،به دلیل این‌که حق طلاق با مرد و به صورت یک‌طرف است،در نتیجه زوجه بدون اثبات دلایل موجه که شامل عسر و حرج،تحقق شروط ضمن عقد می‌شود، نمی‌تواند طلاق بگیرد.

شرایط طلاق توافقیشرایط طلاق توافقی

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در باب طلاق توافقی یا گرفتن مشاوره از وکیل طلاق توافقی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *