تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

طلاق توافقی چگونه انجام می شود

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در طلاق توافقی هیچ یک از طرفین مقصر شناخته نمی شوند و زوجین به علت مشکلاتی که با ه

طلاق توافقی چگونه انجام می شود
طلاق توافقی چگونه انجام می شود

م دارند، تصمیم به جدایی می گیرند. در واقع طلاق توافقی، توافق زوجین در رابطه با حقوق زن، از جمله مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت فرزندان و ملاقات آن ها می باشد؛ لذا زن و شوهر باید توافقات خود را در دادگاه ثبت کنند. هر چند طلاق توافقی در قانون ذکر نشده، اما دادگاه خانواده آن را به لحاظ قانونی به طلاق خلع توجیه کرده است.

 

 

توجه داشته باشید که در طلاق توافقی، زن و شوهر هیچ نیازی به دلایل خاصی ندارند. بنابراین به طور مشترک در دادگاه خانواده حاضر می شوند و صدور گواهی عدم سازش را برای طلاق توافقی در دادگاه درخواست می کنند.

همچنین در طلاق توافقی پس از صدور حکم طلاق، هیچ اجباری برای آمدن زوج (شوهر) به محضر نیست؛ چرا که طلاق با توافق یکدیگر صورت گرفته است و از لحاظ قانونی حضور هر دو باید با توافق یکدیگر صورت گیرد.

بهترین راهکار برای رفع این مشکل این است که زوجین، ملزومات رفتن به محضر را به صورت جزئی در درخواست خود ذکر کنند، که آن در حکم دادگاه بی تأثیر نخواهد بود.

تفاوت طلاق توافقی با طلاق خلع

در طلاق توافقی زن و شوهر در مورد چگونگی جداشدن و پرداخت حقوق زن و فرزندان خود به تفاهم رسیده اند. در طلاق خلع همانند طلاق توافقی است، با این تفاوت که امکان رجوع در آن وجود ندارد، که از نوع طلاق بائن محسوب می شود.

وکیل طلاق توافقی

در طلاق توافقی زن و شوهر باید با مراجعه به دادگاه خانواده و یا توسط وکیل خانواده، موافقت خود را برای مواردی چون نفقه، مهریه، حضانت فرزندان و .. اعلام کند.

با وکیل طلاق توافقی از ثبت در دفاتر قضایی تا صدور رأی آن، بدون حاضر شدن در مراحل گرفتن طلاق، کار خود را به پایان برسانید. مگر آن که یکی از طرفین در دادگاه حضور داشته باشد و یا قاضی حضور زن و یا شوهر را به دلایلی ملزم بداند.

طلاق توافقی چگونه انجام می شود
طلاق توافقی چگونه انجام می شود

به این نکته توجه کنید که یک وکیل هرگز نمی تواند همزمان هم وکالت زن و هم وکالت شوهر را بر عهده داشته باشد. در واقع در طلاق توافقی دو وکیل وکالت را بر عهده دارند.

همچنین مراحل طلاق توافقی با وکیل اجباری نیست؛ ولی بسیار واضح و مبرا است؛ که وکیل در سرعت بخشیدن به کارها، برای خاتمه کار شما بسیار مفید است و چه بسا از تنش و اضطراب شما می کاهد و باعث کیفیت کار شما می شود.

مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی به این صورت است که پس از صدور رأی طلاق توافقی که به (گواهی عدم امکان سازش) معروف است؛ بدون حضور زن و شوهر میسر خواهد شد. در واقع وکیل طلاق توافقی با رجوع به دفاتر رسمی طلاق و ارائه وکالت و امضا به دفاتر طلاق، شناسنامه مهرخورده طرفین و طلاق نامه را دریافت خواهد کرد.

همچنین دادخواست طلاق توافقی زمانی به دادگاه فرستاده می شود که در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شده باشد. به این موجب شعبه توسط معاون ارجاع مجتمع دادگاه خانواده، پیامکی مبنی بر شماره پرونده و شعبه از طرف دادگاه ارسال می کند.

در این مرحله از طلاق توافقی زن و شوهر یا وکلای آن ها به دادگاه مراجعه می کنند. لذا از زوجه دوشیزه باشد باید یک قطعه عکس با خود به همراه داشته باشد. این امر به این دلیل است که تا دادگاه زوجه را برای معاینه بکارت به پزشکی قانونی فرا خواند.

این مرحله از طلاق توافقی به این صورت است که اگر زن و شوهر نمی خواهند در دادگاه حاضر شوند؛ باید وکلای خود را به واحد مشاوره معرفی کنند. واحد مشاوره برخی از شهرها مراکز مشاوره خارج از دادگاه می باشد؛ ولی در تهران، بسیاری از مجتمع قضایی واحد مشاوره تاسیس شده است، تا در هنگام عدم تمایل زن و شوهر در واحد مشاوره، این امر توسط وکیل انجام شود. لذا در این مرحله باید منتظر رأی دادگاه شد تا به امضا قاضی شعبه برسد.

در طلاق توافقی مرسوم است که رأی دادگاه به صورت حضوری به زوج و زوجه یا وکلای آن ها ابلاغ شود و قید کنند که هیچ گونه اعتراضی نسبت به رأی ندارند تا طرفین حق تجدید نظر نداشته باشند.

در این مرحله از طلاق توافقی گواهی عدم امکان سازش صادر می شود، که این گواهی سه ماه بعد از تاریخ صدورش اعتبار دارد. لذا دادگاه به زوجین زمان می دهد که در این سه ماه در صورت پشیمان شدن و بسته شدن پرونده طلاق توافقی، اقدامات لازم را انجام دهند. چنان چه یک روز از این سه ماه گذشته باشد، گواهی باطل شده و دفاتر رسمی طلاق هیچ اقدامی روی آن انجام نخواهند داد.

توجه داشته باشید در طلاق توافقی اگر خانمی دوشیزه و یا یائسه نباشد، برای ثبت طلاق خود باید آزمایش عدم بارداری دهد؛ چرا که باردار بودن مانع ثبت طلاق توافقی خواهد شد. همچنین بعضی از مجتمع های قضایی آزمایشگاه هایی مبنی بر این امر تأسیس کردند که زوجین برای اخذ گواهی عدم بارداری مشکلی نداشته باشد.

از مراحل حائر اهمیت طلاق توافقی می توان به مهریه، نفقه و حضانت فرزندان اشاره کرد. وکیل قبل از دادخواست زوجین توافقات طرفین را صورت جلسه می کند. که این توافق نامه با امضا طرفین خاتمه می یابد.

لذا مدارکاتی که برای طلاق توافقی مورد نیاز است: عبارت است از:

  • عقدنامه یا رونوشت
  • شناسنامه زن و شوهر
  • کارت ملی و در صورت وکالت در طلاق توافقی (اصل وکالت نامه) یا سند ازدواج

وکیل طلاق توافقی تهران

همان طور میدانید طلاق اولین راه برای حل مشکلات زوجین نخواهد بود. لذا شاید این موضوع ارتباط به حرفه وکالت نداشته باشد، اما با توجه به سوگندی که وکلا هنگام اخذ پروانه وکالت خورده اند، بهتر است بدانید که عجله کردن در طلاق توافقی آفت محسوب می شود. چه بسا خیلی از زوجین بعد از فروکش کردن عصبانیت خود، خیلی زود پشیمان شدند. لذا وکیل طلاق توافقی دفتر ما به دلیل شرافت کاری خود، قبل از هر چیز از شما خواستارند، قبل از رجوع کردن به دفاتر حقوقی، چه دفتر حقوقی ما و یا دفاتر دیگر، به این مورد توجه کنند.

حضانت فرزندان در طلاق توافقی

بر طبق قوانین طلاق توافقی حضانت فزرندان تا سن هفت سالگی با مادر می باشد و در این مدت نفقه و مخارج فرزندان بر عهده پدر است. پس از طی کردن این مدت و رسیدن فرزندان به سن هفت سالگی حضانت فرزندان به پدر تعلق میگیرد. در طلاق توافقی دادگاه ها تفاهم و به توافق رسیدن حضانت فرزندان را بر عهده خودشان قرار می دهد.

چنان چه پدر صلاحیت نگهداری از فزرندان را نداشته باشد به عهده مادر و اگر هر دو صلاحیت نداشته باشند؛ در این صورت دادگاه مصلحت فرزندان را برای حضانت ملاک قرار خواهد داد.

بنابر قانون جمهوری اسلامی، حضانت فرزندان برای فرزند دختر تا سن نه سالگی و برای فرزند پسر تا سن پانزده سالگی است و والدین تا قبل از این سن حق ترک نگهداری فرزندان خود را ندارد؛ مگر آن که یکی از این دو فرد (پدر یا مادر) را واجد شرایط حضانت فرزندان بداند.

طلاق توافقی چگونه انجام می شود
طلاق توافقی چگونه انجام می شود

نکته حائز اهمیت این است که در طلاق توافقی، توافق بین طرفین حاکی بر این نیست که حضانت فرزندان هیچ وقت قابل پس گرفتن نباشد. پس از آن که طلاق صورت گرفت؛ هر دلیل قانونی موجه یکی از دو طرف (پدر و مادر) شود و ثابت کند که یکی از طرفین سلامت جسمانی و روحی مناسبی ندارد و تربیت و سلامت فرزندان در خطر باشد؛ می تواند از دادگاه تقاضای سلب حضانت فرزندان را کند.

ملاقات فرزندان در طلاق توافقی

در طلاق توافقی، ملاقات فرزندان هم برای مادر است و هم برای پدر و حقی است که هیچ یک از طرفین نمی توانند مانع ملاقات طرف دیگر شود. لذا می توانند پس از مشخص شدن حضانت فرزندان، برای ملاقات با فرزندان خود برنامه ای را توافق کنند.

فوت والدین و حضانت فرزندان

همان طور که می دانید در صورت فوت یکی از والدین (پدر و مادر) حضانت فرزندان با والد زنده است. مگر آن که دادگاه مصلحت دادن حضانت فرزند را تشخیص دهد. اگر هر دو والدین (پدر و مادر) فوت شده باشند؛ حق حضانت فرزند بر عهده جد پدریو در صورت نبودن آن ها بر عهده فامیل نزدیک است.

طلاق و عواقب آن برای کودکان

طبق نتایج بررسی شده، در طلاق توافقی وقتی والدین از هم طلاق میگیرند، کودک برای ادامه زندگی خود باید پیش یک والد خود (پدر یا مادر) زندگی کند و همین باعث می شود که بسیاری از نیازهای فرزند از طرف والد دیگر برطرف نشود.

وی ادامه داد: برای مثال مادر مهربانی و عطوفت را به فرزند یاد می‌دهد و پدر استقلال را و وقتی که فرزند یکی از این دو والد را از دست می‌دهد از این جنبه دچار خلاء می‌شود.

حساس‌ترین سن برای بچه‌های طلاق، سال های اول زندگیشان است که پیش مادر هستند، که بعد از آن حضانت آن ها به پدر داده می شد. در این زمان هیچ یک از والدین نباید از والد دیگری بدگویی کند، به خصوص زمانی که سن فرزند پایین است. در این شرایط باید پدر و مادر ها به فرزندانشان بگویند که پدر یا مادر تو آدم خوبی است، اما ما با هم سازگاری نداریم، به همین دلیل باید جدا از هم زندگی کنیم.

همچنین گاهی والدین به دلیل اینکه فرزند ترغیب شود که پیش وی زندگی کند، نسبت به کارهای اشتباهی که کودک مرتب می شود، بی تفاوت است و او را تنبیه نمی کند؛ که خود دلیلی بر تربیت نادرست فرزند است. چرا که محبت بی جا نیازهای روحی کودک را برطرف نخواهد کرد. در واقع کودک در سن 7 سالگی ترس از جدایی دارد و نبود یک والد بر اضطراب آن می افزاید.

طلاق توافقی در دوران عقد و گرفتن مهریه

منظور از دوران عقد، زمان بین وقوع عقد نکاح و شروع زندگی مشترک است آنچه از دیدگاه قانون برای طلاق توافقی و مهریه اهمیت دارد؛ زناشویی بین زوجین است. اگر بین زن و شوهر نزدیکی کامل واقع شده باشد. تمام مهریه به زن تعلق می گیرد و طرز گرفتن مهریه توافقی دو طرفه است که بین آن ها صورت می گیرد.

اگر بین زوجین زناشویی واقع نشده باشد؛ تا قبل از طلاق زن می تواند همه مهریه را بگیرد و فقط در زمان طلاق است؛ که زن مستحق نصف آن خواهد بود؛ لذا طبق قانون و شرع، زن مستحق نصف مهریه است و آن بستگی به توافق زوجین دارد، که بخواهند در راستای طلاق توافقی و مهریه چه تصمیمی در خصوص آن بگیرند. اعم از این که زوجه غیر مدخوله ]باکره[ بخواهد مهریه استحقاقی را ببخشد و یا با توافق دریافت کند.

رجوع پس از طلاق توافقی

اگر زوجه در هنگام ثبت طلاق توافقی دوشیزه و یا این که یائسه باشد طلاق قابل رجوع نیست؛ اما اگر رجعی باشد در ۳ ماه عده مرد می تواند به زن رجوع کند و به حالت زوجیت باز گردند. اما طلاق های توافقی از نوع خلعی باشد، یعنی این که زن چیزی از مهریه و یا غیر آن را و لو اندک به زوج می بخشد.

حال اگر زوجه یائسه یا دوشیزه نباشد، زن در ایام عده می تواند به آنچه بذل کرده رجوع کند؛ به این صورت که به دفتر خانه ای که طلاق توافقی را ثبت کرده مراجعه می کند و تقاضای رجوع می کند. پس از رجوع زن به ما بذل، طلاق به ماهیت خود که رجعی بودن است باز می گردد و در این صورت مرد نیز می تواند به زوجیت رجوع کند و دوباره به حالت اول زن و شوهری ]زوجیت[ در بیایند. اما پس از گذشتن مدت عده زوجه به هیچ عنوان به آنچه بذل کرده نمی تواند رجوع کند.

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

اگر در طلاق توافقی و مهریه چک یا سفته ای اخذ شده باشد؛ بدیهی است که زوجه می تواند در صورت عدم وصول آن ها به استناد مدارک مذکور درخواست مطالبه از طریق دادگاه کند و در صورت قطعیت حکم امکان جلب و توقیف اموال وجود دارد.

اما اگر سند تجاری از بابت مهریه دریافت نشده باشد و زوج در مواعد توافق شده مهریه را پرداخت نکند؛ زن می تواند از طریق دادگاه و با دادن دادخواست مطالبه مهریه احقاق کند. نکته حائز اهمیت این است که ازدواج مجدد زوجه پس از طلاق مانع اخذ مهریه قبلی نمی شودد.

توجه داشته باشید، بر طبق ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده صرفا تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن، دادگاه در صورت نپرداختن اقساط جلب صادر می کند و برای مازاد بر آن، زوجه می بایستی اموالی را از زوج به دادگاه معرفی کند.

جهت داشتن سوال می توانید از مشاوره حقوقی رایگان گروه وکلای تهران استفاده کنید و تمامی مشکلات خود را از وکلای مجرب ما بپرسید.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در باب طلاق توافقی یا گرفتن مشاوره از وکیل طلاق توافقی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *