تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

ملاقات فرزند+دستور موقت+فوری+وکیل

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع ملاقات فرزند+دستور موقت+فوری+وکیل اشاره شده است. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید با ما تماس بگیرید.

 

ملاقات فرزند+دستور موقت+فوری+وکیلملاقات فرزند+دستور موقت+فوری+وکیل

طبق ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی اگر به خاطر طلاق و یا هر دلیل دیگری والدین فرزند یا فرزندان در یک خانه زندگی نمی کنند و هر کدام از زوجین حضانت فرزند با یکی از آنها نباشد، دیگری حق ملاقات فرزند را دارد. هم چنین اگر اختلافی در رابطه با ملاقات فرزند بین آنها پیش آید، پس در این صورت دادگاه تعیین می کند که زمان و محل مورد نظر برای ملاقات با فرزند را مشخص می کند. بر اساس این ماده هیچ کدام از والدین را از دیدن و ملاقات فرزند محروم کرد و در صورت منع ملاقات و دیدن فرزند دادگاه ولدی را که حضانت فرزند را دارد مجازات می کند.

دستور موقت ملاقات فرزند

دستور موقت مربوط به ملاقات فرزند، یکی دیگر از ضوابط تازه قانون حمایت از خانواده است و هم چنین این دستور موقت موقعی اهمیت دارد که جریان رسیدگی به حضانت فرزند به خاطر مشکلاتی مانند مشکلات خانوادگی زمان زیادی طول بکشد. قانون کلی در مورد حضانت فرزند در دادگاه های خانواده به این صورت است که حضانت فرزند فرقی نمی کند که تعداد بچه ها چند نفر باشد تا هفت سالگی بر عهده ی مادر است و بعد از پایان هفت سالگی فرزند دختر تا نه سالگی بر عهده ی مادر و فرزند پسر تا ۱۵ سالگی بر عهده ی پدر است. زمانی که اگر حضانت فرزند با یکی از زوجین باشد و اجازه ملاقات فرزند را زوجه دیگری ندهد، پس زوجه ای که حق ملاقات فرزند را دارد، می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و دستور موقت ملاقات فرزند را بگیرد و با ارائه دستور موقت به زوجه ای که حضانت فرزند را دارد، نشان دهد و فرزند خود را ملاقات کند. پس بر این اساس هر کدام از زوجه برای ملاقات فرزند می توانند خودشان و یا به وسیله ی وکیلی که در این رابطه گرفته اند دستور موقت را از دادگاه بگیرند و به خاطر اینکه این امر فوری و ضروری است، دیگر نیازی به دستور و تایید رییس حوزه قضایی نیست.

تهیه مدارک مورد نیاز برای گرفتن دستور موقت ملاقات فرزند

برای گرفتن دستور موقت و ثبت دادخواست برای ملاقات فرزند هنگامی که به دادگاه خانواده مراجعه می کنید، باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • • همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی
  • • به همراه داشتن اصل سند ازدواج
  • • داشتن سند طلاق، اگر طلاق انجام شده باشد.

چگونه باید دستور موقت برای ملاقات با فرزند چیکار کرد؟

برای گرفتن دستور ملاقات کسی که خواهان است باید در مرحله اول به دفترهای خدمات قضایی شهر یا محل سکونت خود مراجعه کند و درخواست صادر کردن دستور موقت برای ملاقات فرزند را ثبت کند و بعد از ثبت درخواست وی، خواهان را به دادگاه خانواده ارجاع می دهند. هم چنین بعد از طی کردن این مراحل، پرونده خواهان به دادگاه خانواده برای رسیدگی فرستاده می شود و دادگاه به خاطر فوری بودن این امر دستور موقت را صادر می کند و هم چنین دستور موقت را دادگاه با توجه به سن فرزند صادر می کند و بیشتر زمان ملاقات فرزند را بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت تعیین می کند و این دستور در پایان روزهای هفته اجرا می شود. خواهان تا زمانی که رای دادگاه مشخص شود با دستور موقت می تواند در زمان مشخص شده توسط دادگاه فرزند خود را ملاقات کند.

 دستور موقت ، یکی از ضوابط جدید قانون حمایت از خانواده می­باشد و این دستور زمانی اهمیت پیدا می­کند که روند رسیدگی به به دلیل مشکلات خانوادگی روندی طولانی داشته باشد. حضانت فرزندان بعد از جدایی پدر و مادر تا هفت سالگی با مادر است و بعد از آن حضانت فرزند دختر تا نه سالگی و فرزند پسر تا 15 سالگی با پدر است. در صورتی که یکی از زوجین در زمان در اختیار داشتن حضانت فرزند مانع ملاقات دیگری با فرزند شود، کسی که حق ملاقات فرزند را دارد می­تواند با ارائه تقاضای دستور موقت ملاقات فرزند دیگری را ملزم به ملاقات با فرزند کند.

صدور دستور ملاقات با ملاقات فرزند، با تقاضای هریک از زوجین و یا وکیل وی انجام می­گیرد و به دلیل فوری بودن امر، نیازی به تایید رییس حوزه قضایی ندارد و باید فورا اجرا شود.

ملاقات فرزند+دستور موقت+فوری+وکیلملاقات فرزند+دستور موقت+فوری+وکیل

حکم ملاقات با فرزند

براساس ماده 1174 قانون مدنی در صورتی که به علت طلاق یا هر علتی والدین یک طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند، هریک از زوجین که حضانت فرزند با او نمی­باشد، حق ملاقات با فرزند خود را دارد. در صورت اختلاف بین والدین در این قضیه، تعیین زمان و مکان ملاقات با فرزند به عهده دادگاه است. بر این اساس هیچ یک از والدین را نمی­توان از ملاقات با فرزند خود منع نمود به طوری که ممانعت از ملاقات با فرزند می­تواند مجازاتی را به همراه داشته باشد.

دستور موقت ملاقات فرزند چیست؟

صدور دستور موقت ملاقات فرزند در واقع امری است که براساس قانون جدید حمایت از خانواده صورت گرفته و  زمانی صادر می­شود که روند رسیدگی به حضانت فرزند در دادگاه پروسه­ای طولانی را طی کند و یکی از زوجین از ملاقات فرزند با طرف مقابل خودداری کند. در این صورت دستور موقت ملاقات فرزند را می­توان قبل از اقامه دعوای اصلی، در حین و یا بعد از آن مطرح کرد که اعتبار آن به مدت شش ماه تا زمان رای نهایی دادگاه می­باشد.

ملاقات فرزند+دستور موقت+فوری+وکیلملاقات فرزند+دستور موقت+فوری+وکیل

به این نکته توجه داشته باشید که هیچ یک از زوجین نمی­تواند دیگری را از ملاقات با فرزند محروم کند و اگر زوج یا زوجه که حضانت فرزند را برعهده دارد، از ملاقات فرزند با طرف مقابل خود جلوگیری کند، از لحاظ قانونی این امر جرم محسوب شده و شامل مجازات کیفری می­شود.  

مدارک مورد نیاز برای درخواست صدور دستور موقت

برای ثبت دادخواست صدور دستور موقت ملاقات فرزند باید هنگام مراجعه به دفاتر خدمات قضایی مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • اصل سند ازدواج یا عقدنامه
  • اصل طلاق­ نامه در صورت وقوع طلاق
  • ملاقات فرزند+دستور موقت+فوری+وکیلملاقات فرزند+دستور موقت+فوری+وکیل

روند رسیدگی دستور موقت ملاقات با فرزند

برای صدور دستور موقت ملاقات فرزند می­بایست خواهان ابتدا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست صدور دستور موقت را ثبت نمایید که پس از آن به دادگاه خانواده صالح ارجاع داده می­شوید. پس از ثبت دادخواست دستور موقت، پرونده جهت رسیدگی به دادگاه خانواده ارجاع داده می­شود.

دادگاه با توجه به فوری بودن امر، دستور موقت را صادر می­کند که با توجه به سن فرزند، این زمان بین 24 تا 72 ساعت در پایان هفته می­باشد. با صدور این دستور طرف خواهان دعوی تا قطعی شدن رای اصلی می­تواند فرزند خود را ملاقات کند.

ویژگی­های دستور موقت ملاقات با فرزند

از مهم­ترین ویژگی­های دستور موقت ملاقات فرزند عبارت است از:

  • صدور دستور موقت ملاقات با فرزند بدون اخذ تامین انجام می­گیرد. با توجه به قانون حمایت از خانواده مصوب سال 1391، اغلب دعاوی خانوادگی با هدفی غیرمالی و جهت حمایت از خانواده می­باشد.
  • دستور موقت ملاقات با فرزند، نیازی به تایید رییس حوزه قضایی ندارد
  • دستور موقت ملاقات با فرزند به مدت شش ماه اعتبار دارد و اگر پس از شش ماه در مورد اصل دعوا تصمیمی اتخاذ نشده باشد، دستور موقت لغو شده و خواهان دعوا باید مجددا درخواست صدور دستور موقت ملاقات با فرزند را به دادگاه ارسال نماید.
  • ملاقات فرزند+دستور موقت+فوری+وکیلملاقات فرزند+دستور موقت+فوری+وکیل

زمان و مکان ملاقات با فرزند پس از طلاق

تعیین زمان و مکان ملاقات با فرزند باعث ایجاد اختلافات زیادی بین والدین می­شود به همین دلیل در صورت وجوداختلاف بین والدین، تعیین زمان و مکان ملاقات طفل برعهده دادگاه است.

زمان ملاقات را می­توان افزایش و یا کاهش داد. بنابراین خواهان می­تواند تقاضای افزایش و یا کاهش زمان ملاقات را به دادگاه ارائه کند و دادگاه براساس شرایط و مصالح کودک رای به افزایش یا کاهش زمان ملاقات می­دهد.

در خصوص مکان ملاقات نیز قوه قضاییه محل اجرای حکم (تحویل کودک) را کلانتری محل زندگی و یا مراکز مشاوره قرار می­دهد. البته کلانتری محل مناسبی برای اجرای حکم نمی­باشد زیرا ممکن است باعث ترس و اضطراب و آسیب روانی کودک شود. بنابراین طبق قانون حمایت از خانواده، قوه قضاییه موظف است محل­های مناسب و مطابق با روحیه کودکان را برای اجرای حکم اختصاص دهد.

چگونگی رفع اثر دستور موقت ملاقات بافرزند

اگر خواهان دعوا در طی رسیدگی به حضانت و ملاقات با فرزند به بی­حقی محکوم شود، در این صورت دستور موقت ملاقات وی با فرزند رفع اثر می­گردد. اعمال دستور موقت ملاقات با فرزند پس از گذشت شش ماه از صدور آن، بی­اعتبار شده و از آن رفع اثر می­شود. همچنین چنانچه 20 روز از صدور دستور موقت گذشته باشد اما دادخواست  مذکور به دادگاه مربوطه ارائه نشده باشد، در این صورت اقامه دعوی مبنی بر حضانت فرزند اعتبار خود را از دست می­دهد.

الزام وکیل برای امر حضانت و صدور دستور موقت

امروزه متاسفانه به دلایل گوناگون آمار طلاق رو به افزایش است و موضوع حضانت فرزند یکی از موارد مهم آن محسوب می­شود. حضانت فرزند و مسائل مربوط به آن مانند ملاقات با فرزند با دستور موقت، جزو مسائل پیچیده­ای است که بهتر است قبل از انجام هر اقدامی برای حل آن­ها از مشاوره رایگان دادگاه خانواده و یا یک وکیل متخصص کمک بگیرید.

ملاقات فرزند+دستور موقت+فوری+وکیلملاقات فرزند+دستور موقت+فوری+وکیل

از آنجا که گروه وکلای تهران وکیل به صورت تخصصی در زمینه ­های حقوقی و کیفری فعالیت می­کنند، تجربه بالاتری در زمینه پرونده­ های مربوط به حضانت فرزند و همچنین درخواست صدور دستور موقت دارد. در صورتی که سوالاتی در زمینه دستور موقت ملاقات با فرزند دارید و یا در صورت نیاز به اخذ وکیل در این زمینه، می­توانید با موسسه حقوقی تهران وکیل تماس گرفته و در سریع­ترین زمان ممکن جواب سوالات خود را دریافت نمایید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *