تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اظهارنامه ملاقات فرزند

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

 این مطلب حاوی اظهارنامه ملاقات فرزند است، برای دریافت مجوز این کار شما می توانید از یک وکیل مجرب مشاوره و کمک دریافت کنید.

 

اظهارنامه ملاقات فرزند

مشخصات و اقامتگاه اظهار کننده
مشخصات زوج (شوهر)
موضوع اظهارنامه

 

ملاقات فرزند

مشخصات و اقامتگاه مخاطب
مشخصات زوجه (زن)
خلاصه اظهارات

مخاطب محترم جناب آقای / خانم

با سلام؛

امفاد اظهارنامه به استناد ماده ۱۵۶ قانون آئین دادرسی مدنی به جنابعالی اخطار رسمی و قانونی می گردد.

اظهارنامه ملاقات فرزند

با توجه به طلاق نامه شماره …. صادره از دفترخانه رسمی ازدواج و طلاق به شماره ……. در تاریخ ، صادره از شعبه به دادگاه … به تاریخ … اینجانب شما را طلاق داده ام و با توجه به اینکه دادگاه محترم به موجب حکم شماره در تاریخ به این اجازه را به اینجانب داده است که بتوانم فرزند مشترکمان به نام …. در هفته بار ملاقات کنم. و این حق را برای این جانب قائل گردیده است شما متأسفانه از دیدار فرزند مشترکمان استنکاف می ورزید لذا با توجه به اظهارنامه قانونی که برای شما میفرستم مدت ۳ روز پس از ابلاغ وقت دارید تا این عمل خود را کنار بگذارید با جواب قانونی به اینجانب بدهید در صورت عدم پاسخگویی ظرف مدت یاد شده از طریق مراجع قضائی اقدام می نمایم

با کمال احترام

نام و نام خانوادگی

امضاء (اظهار کننده)

تاریخ

 

براساس ماده 1174 قانون مدنی ‏درصورتی که والدین کودک ازهم جدا می شوند ویا به دلایلی ازهم جدا زندگی می کنند،حضانت فرزندان تا سن هفت سالگی به عهده مادروبعد ازآن تا رسیدن به سن بلوغ به عهده پدرقرارمی گیرد که گرفتن حضانت قانونی والدین سبب ازبین رفتن حق ملاقات فرزند با والد دیگروسایرخویشاوندان کودک نخواهد شدوهرکدام ازوالدینی که حضانت طفل را برعهده ندارد درزمان و مکان مشخص، حق دارد که فرزند خود را ‏ملاقات کند .

  درقانون ،حق ملاقات حتی برای آن دسته ازکودکانی که یکی ازوالدین آن ‏ها درزندان یا دارای روابط واخلاق ناپسند است نیزسلب نشده است وتنها درموارد محدودی می توان به لحاظ قانونی مانع ملاقات با والدین شد،زمانی که ‏دادگاه طبق برخی ازشرایط تشخیص دهد این ملاقات می تواند آثارسوئی برای کودک به دنبال ‏داشته باشدوموجب آسیب های جسمی و روحی متعددی برای اوایجاد کند که ولی در هرصورت شخص باید فرزند خود را تحت مراقبت خاص ملاقات کند اما می توان ‏ زمان ملاقات را کاهش یا مکان ملاقات راتغییر دادالبته کاهش دادن و کم کردن مدت زمان ملاقات باید با دلایل متقن وموجهی باشد وباید مستند بوده وبتواند درمراجع قضایی رسیدگی کننده اثبات کند.

محروم شدن ازحق ملاقات فرزند به صورت دائم العمرنبوده واگرمراجع پزشکی وروان درمانی ،‏صحت اخلاقی وروانی فردرا تایید کنند می تواند فرزند خود راملاقات کند.

این مسئله درقانون جدید ملاقات فرزند، قانون حمایت ازحقوق خانواده وبه صورت ‏غیرمستقیم ‏توسط قانون مجازات اسلامی نیزمورد توجه واقع شده است . 

 نکته: اگریکی ازوالدین احساس کندکه برخلاف توافق، حضورفرزندنزد طرف مقابل باعث آسیب ‏دیدن فرزند می شود، باید به دادگاه مراجعه کند ودادگاه پس ازبررسی دلایل درصورتی که تشخیص ‏دهد حضانت و نگهداری ازکودک توسط فرد مقابل برخلاف مصلحت اومی باشدومدت زمانی که برای ملاقات تعیین شده است،به مصلحت فرزند نبوده وسبب آزار واذیت اومی شود،تصمیم دیگری ‏اتخاذ خواهد کرد.                                                                                                ‏                                        درصورتی که یکی ازوالدین ازملاقات فرزند با والد دیگروسایرخویشاوندان امتناع وخودداری کند، ابتدامی توان با ارسال یک اظهارنامه مبنی برملاقات با فرزند،ایفای این تکلیف را ازاوخواست تا در صورت طرح دعوی درمراجع قضایی بهانه ای مبنی برعدم درخواست ملاقات مطرح نگردد و درمتن درخواست باید قید شود که درصورت عدم اجابت درخواست، به شیوه ی قضایی موضوع را پیگری خواهد کردودرصورت عدم پاسخ به اظهارنامه قانونی وامتناع ازحق ملاقات، به دادگاه خانواده مراجعه وازطریق تنظیم دادخواست این حق را مطالبه کرد. 

بنابراین براساس قانون،ملاقات با فرزند حق والدین است وامکان عدم ملاقات والدی که حضانت فرزند را برعهده ندارد به هیچ وجه نیست .

ارسال اظهارنامه قضایی به شیوه الکترونیکی وازطریق دفاترخدمات الکترونیک قضایی انجام می شود ومی تواند ازسوی والدین یا سایرخویشاوندان کودک مثل پدربزرگ یا مادربزرگ کودک تنظیم شده و به طرفیت شخصی تنظیم شود که ازملاقات با فرزند امتناع به عمل می آورد.  

منع ملاقات با فرزند بیشتر برای زنان مطلقه پیش می آید واصولا بسیاری از زنان به علت زورگویی های همسروخانوده او،حق قانونی ملاقات با فرزند خود را ازدست می دهند اما این مسئله از طریق مراجع ‏قضایی وانتظامی قابل پیگیری است ودراغلب موارد مراجعه به مراجع انتظامی برای  ملاقات با فرزند کفایت می کند اما اگر خانواده شوهر یا پدر طفل از اجرای دستورات نیروی انتظامی ‏سرباز زنند زن می تواند علیه او شکایت کیفری تنظیم کند که براساس قانون مجازات اسلامی ‏ فردی که از دادن طفل به اشخاصی که قانونا حق ملاقات با آن ‏طفل را دارند امتناع کند به مجازات ازسه ماه تا‌ شش ماه حبس یا به جزای نقدی ازیک میلیون و پانصد ‏هزارتاسه میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همچنین ضمانت اجراهای دیگری نیزتعیین شده است که ‏باعث می شود تا فردی که حضانت طفل را برعهده دارد برخلاف قانون جدید ملاقات فرزند، از ‏دیدارکودک با والد یا والده خود محروم نگردد. که می توان به حق طرف مقابل مبنی ‏بردادخواست واگذاری حضانت یا تعیین ناظراشاره نمود.  منع ملاقات فرزند برای طرف دیگر تا ‏دوبارجزای نقدی و برای بارسوم موجب سلب حضانت فرزندمی گردد و دربرخی ازموارد نیز تعیین وثیقه وتامین ‏مناسب می تواند کارساز باشد .

مراحل رسیدگی در دادگاه                  

پس ازثبت دادخواست دردفاترخدمات قضایی وارائه اصل سند نکاح ویامدارک مثبته زوجیت

شناسنامه،کارت ملی ومشخصات هویتی دادخواست دهنده وفرزندمشترک، دادخواست به دادگاه خانواده ارجاع می شود وقاضی درابتدا برای تعیین زمان ومکان دیداربا فرزند به توافقات زوجین رجوع می کند وزن ومرد می توانند حتی درطلاق غیرتوافقی نیزنسبت به این مسئله که طرف مقابل ،کودک خود رادرچه زمان ومکانی ملاقات کند توافق کنند واگر زوجین به توافق نرسند دادگاه با درنظرگرفتن مصلحت طفل و باتوجه به شرایط تحصیل، کلاس های غیردرسی، برنامه های ورزشی ومحل احتمالی زندگی طرفین بعد ازطلاق و…مکان و زمان ملاقات را تعیین می کند که اصولاً با توجه به سن کودک و رابطه با هر یک از والدین ساعت ملاقات از۲۴ ساعت الی ۷۲ ساعت درپایان هفته واگر کودک نوزاد باشد2 باردرهفته برای مدت 2 ساعت تعیین می گرددواگرشهرمحل سکونت زن ومرد بعد از طلاق متفاوت باشد چالش های زیادی درخصوص این مسئله ایجاد می گردد وقانون جدید ملاقات فرزند این امکان را می دهد تا مسیرملاقات نیزدرنظر گرفته شودوحتی ممکن برای عدم خدشه به برنامه هاوزندگی کودک، این زمان را به شش ماه یک بار نیز تقلیل دهد واگروابستگی کودک به پدرومادرخود بسیار زیاد باشد به نحوی که جدایی طولانی مدت ازآن ها برای اوآثارروحی و روانی نامطلوب به همراه داشته باشد دادگاه می تواند دستورات مقتضی را دراین زمینه صادرکند.

زمان ملاقات را می توان افزایش یا کاهش داد وخواهان افزایش دادن یا کاهش دادن مدت زمان ملاقات با فرزند،می تواند دادخواست افزایش و یا کاهش زمان ملاقات را به دادگاه صالح ارائه کند که دادگاه بر اساس شرایط و مصالح کودک حکم به افزایش یا کاهش مدت زمان ملاقات خواهد داد .                                                                                                               

در پی اختلاف زوجین ،ملاقات با کودک ویا محل تحویل گرفتن و تحویل دادن کودک در کلانتری ها انجام می شد، اما محیط کلانتری ها برای اطفال نامناسب بوده و به روحیه آنان آسیب وارد می سازد.

  درهمین راستا براساس ماده 41 قانون حمایت خانواده وماده 68 آیین نامه اجرایی قانون حمایت خانواده “رئیس کل دادگستری استان موظف است درهر حوزه قضایی، محل یا محل هایی را با فضای مناسب با روحیات اطفال با همکاری واستفاده از امکانات و منابع انسانی سازمان بهزیستی و ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت و درمان یا سایرمراکز ذی ربط با تعداد کافی مددکاراجتماعی و در صورت نیاز، مامور انتظامی جهت ملاقات والدین با اطفال اختصاص دهد”.

اظهارنامه ملاقات فرزند
اظهارنامه ملاقات فرزند

اگر به مشاوره حقوقی رایگان نیاز دارید به صورت شبانه روزی می توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره مند شوید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و مشاوره حقوقی حضانت توسط کارشناسان حقوقی به صفحه مربوطه مراجعه کرده و یا با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *