تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

نحوه صحیح تسویه حساب با پرسنل

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع نحوه صحیح تسویه حساب با پرسنل اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

نحوه صحیح تسویه حساب با پرسنلنحوه صحیح تسویه حساب با پرسنل

حقوق یا دستمزد به مجموع وجه نقد یا غیر نقدی گفته می‌شود که کارفرما در مقابل انجام کار به کارکنان خود پرداخت می‌کند. حداقل حقوق کارکنان در آغاز سال مشخص می‌شود که بر عهده شورای عالی کار است و معمولاً میزان افزایش حداقل دستمزد با توجه به افزایش تورم تعیین می‌شود.

کارفرما می‌تواند از سه روش برای پرداخت حقوق کارکنان خود استفاده کند که شامل حقوق ماهانه، دستمزد ساعتی و پورسانت یا حق کمیسیون است. هر روشی که کارفرما انتخاب می‌کند تا حد زیادی به ماهیت و موقعیت شغلی بستگی دارد. به عنوان مثال کمیسیون، روش پرداخت معمول برای کسب و کارهای مربوط به فروش است، در حالی که حقوق و دستمزد در موقعیت‌های مدیریتی معمول است.

همه روش‌ها مزایا و معایبی دارند، از جمله این که پرداخت حقوق و دستمزد تفسیر خاصی ندارد و طبق قرارداد هر ماه پرداخت می‌شود؛ اما دستمزد ساعتی به نفع کارکنانی است که ساعات زیادی کار می‌کنند و اغلب مشمول قوانینی هستند که ممکن است به نفع کارفرمایان نباشد. در ادامه مطلب به شرح سه روش ذکر شده می‌پردازیم.

حقوق کارمندان مدیریت

حقوق ماهانه روش اصلی پرداخت برای مدیریت و سایر کارکنان سطوح بالاتر است. حقوق یک قرارداد سالانه از پیش تعیین شده است، نه بر اساس میزان زمان کار یا بهره‌وری. بسته به برنامه پرداخت کارفرما، حقوق به پرداخت‌های مساوی در هر دوره پرداخت که معمولاً ماهانه است تقسیم می‌شود. کسر مالیات و سایر مزایا از این مجموع برداشت می‌شود و هرگونه پرداخت دیگری مانند اضافه کاری، پورسانت یا پاداش جدا از حقوق است. روزهای مرخصی با حقوق از هیچ چک حقوقی کسر نمی‌شود.

دستمزد ساعتی برای هر ساعت کار

دستمزد ساعتی به ازای هر ساعت کار پرداخت می‌شود. قانون کار بر میزان حداقل دستمزد ساعتی حاکم است و کارفرما نمی‌تواند دستمزد کمتر از این مقدار را بپردازد. علاوه بر این ساعات کار قراردادی و استانداردهای ایمنی در مورد کارگران و هر اضافه کاری به دست آمده هم مشمول قوانین کار است. قانون کار مقرر می‌دارد که کارگران ساعتی باید بعلاوه ۴۰ درصد حقوق پایه خود را برای هر ساعت کار بیش از ۴۴ ساعت در هفته دریافت کنند. مرخصی برای بیماری یا شرایط دیگر معمولاً بدون حقوق است.

حق کمیسیون برای دستیابی به اهداف فروش

حق کمیسیون یا پورسانت مقدار پولی است که پس از دستیابی به یک فروش پرداخت می‌شود و معمولاً درصد ثابتی از بهای تمام شده کالای فروخته شده یا ارزش خدمات قراردادی است. مقدار واقعی کمیسیون به مقدار و ارزش فروش بستگی دارد و می‌تواند برای هر فعالیت بسیار متفاوت باشد. کمیسیون ممکن است به عنوان مکمل یا به جای حقوق پرداخت شود و الزامی نیست، اما دستمزد کارکنان مشمول مالیات در نظر گرفته می‌شود.

قانون استانداردهای کار منصفانه از کارگران در برابر رفتارهای ناعادلانه در مورد دستمزد حمایت می‌کند. برخی از کارگران و کارمندان از این مقررات مطلع نیستند و ممکن است حق آنها توسط برخی کارفرمایان بی وجدان خورده شود؛ در این صورت کارگران و کارمندان برای اطلاع از قوانین و احقاق حقوق خود می‌توانند به موسسه حقوقی تهران وکیل مراجعه کنند یا از خدمات آنلاین و تلفنی این مجموعه بهره‌مند شوند. موسسه حقوقی تهران وکیل با بیش از ۱۲۰۰ وکیل مجرب و کاربلد در تمام حوزه‌های حقوقی آماده خدمت‌رسانی به هموطنان عزیز در سراسر کشور هستند.

آیا با نحوه تسویه حساب درست با پرسنل یا کارکنان یا کارگران خود آشنا هستید و میدانید چگونه و چه زمانی باید با آن ها تسویه حساب کنید؟

یکی از نگرانی هایی که بسیاری از کارفرماها دارند در تسویه حساب درست با کارگران و یا کارکنان خود می باشد. تا مشکلی از نظر قوانین اداره کار برای آن ها در آینده به وجود نیاید.

به همین دلیل ما قصد داریم در ادامه این متن به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

روش صحیح تسویه حساب با پرسنل چیست؟

مهم ترین سوال این است که از چه روش هایی می توان با کارکنان تسویه حساب کامل کرد؟ و آیا تسویه ثبتی قابل قبول است؟ یا این که باید اسناد پرداختی وجود داشته باشد؟

تا چند سال پیش و تقریبا تا سال 1397 بسیاری از کارفرماها از برگه های تسویه حساب و یا اقرارنامه هایی مبنی بر پرداخت همه حقوق کارگران استفاده می کردند. اما در حال حاضر به دلیل رای صادر شده توسط هیات عمومی دیوان امکان استفاده از این برگه ها و تسویه حساب های ثبتی وجود ندارد و حتما باید اسناد پرداخت حقوق توسط کارفرما ارائه شود.

خلاصه: شما باید به عنوان کارفرما باید همه حقوق و مزایای کارگر را به شماره حساب او واریز کنید و استفاده از روش های تسویه ثبتی و یا دریافت اقرارنامه نمی تواند در محاکم حل اختلاف مورد قبول واقع شود.

نحوه صحیح تسویه حساب با پرسنلنحوه صحیح تسویه حساب با پرسنل

انواع تسویه حساب با پرسنل چیست؟

تسویه حساب با پرسنل با توجه به قراردادی که بین کارفرما و کارگر یا کارمند تنظیم شده است صورت خواهد پذیرفت.

تسویه حساب با دستمزد ساعتی

ممکن است فردی به عنوان کارفرما از فرد دیگری به عنوان کارگر بخواهد که برای چند ساعت خدماتی را به او ارائه کند و برای مثال به تمیز نمودن محیط شرکت اقدام کند. در این حالت می توان گفت که نوع قرارداد ساعتی می باشد و دستمزد می تواند به صورت ساعتی پرداخت شود. در این حالت نیازی به نوشتن قرارداد کتبی نیست و دستمزد نیز به صورت ساعتی پرداخت و تسویه حساب به راحتی صورت می پذیرد.

تسویه حساب با توجه به قرارداد کتبی

در مواردی که مدت همکاری کارفرما و کارگر بیش از یک ماه است، باید قرارداد بنا به قانون اداره کار به صورت کتبی نوشته شود. در این حالت نوع کار و خدمت و مبلغ پرداختی در قرارداد ذکر خواهد شد.

قراردادهای کتبی دارای چند بند هستند (تعدادی از این بندها اخیرا به نمونه فرم های قرارداد کار اضافه شد اند) و شما می توانید با دانلود نمونه قرارداد کار یا نمونه قرارداد کار ساعتی پیمانکاری به طور مفصل از این بندها آگاه شوید.

نحوه صحیح تسویه حساب با پرسنلنحوه صحیح تسویه حساب با پرسنل

اما نکته مهم در مورد این بندها در نیاز به واریز مبلغ دستمزد به شماره حساب ثبت شده در قرارداد می باشد که در واقع نحوه صحیح تسویه حساب با پرسنل از سال 97 تا به حال نیز واریز به شماره حساب پرسنل و نگهداری از اسناد واریزی می باشد.

واریز حقوق و مزایای پرسنل به صورت ماهانه و سالانه

بدیهی است که وقتی رابطه و همکاری بین کارفرما و کارگر طولانی می شود، معمولا واریزها به طور ماهانه انجام می شود و در صورتی که کار بیش از یک سال به طول انجامد باید مزایای سالانه نیز بنا به ماده 37 قانون کار به پرسنل داده شود.

در نهایت در هنگام پایان همکاری باید مزایای پایان خدمت یا اتمام کار نیز با تسویه حساب کامل پرداخت و اسناد آن نگهداری شود.

زمان مناسب برای تسویه حساب با پرسنل

در بخش قبل به روشنی گفته شد که زمان تسویه حساب با کارگر و یا پرسنل چه مواقعی است و شاید به خوبی خود شما از لزوم پرداخت حقوق ماهانه و یا عیدی و … مطلع باشید.

تنها توجه داشته باشید که در قراردادهای موقت، پس از اتمام قرارداد در صورت نیاز به نوشتن قرارداد جدید یا تمدید آن کلیه حقوق و مزایا را در زمان اتمام قرارداد کار پرداخت کنید.

نکته مهم: توجه داشته باشید که علاوه بر حقوق پایه که حداقل آن توسط اداره کار تعیین می شود، مبالغ دیگری به طور ماهانه باید به کارگر و یا پرسنل داده شود که تعداد از آن ها عبارت هستند از:

نحوه صحیح تسویه حساب با پرسنلنحوه صحیح تسویه حساب با پرسنل

  • کمک هزینه مسکن یا حق مسکن
  • کمک هزینه خواروبار یا حق خواروبار
  • حق اولاد یا فرزند

نکته: علاوه بر موارد بالا که معمولا ماهانه پرداخت می شود، باید حق سنوات و پاداش یا عیدی سالانه را نیز در پایان هر سال و یا پایان هر قرارداد پرداخت نمایید.

اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل اداره کارمی گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید. همچنین برای مشاوره حقوقی درباره شکایت از کارفرما می توانید با موسسه تهران وکیل در ارتباط باشید.

سوالات مهم در مورد نحوه تسویه حساب با پرسنل

سوالات متعددی هستند که به عنوان یک کارفرما ممکن است برای شما مهم باشند. از جمله آن ها موارد زیر هستند:

  • برای هر یک از مزایای تعیین شده در قانون چه مبلغی باید پرداخت شود؟
  • آیا می توان بر سر مبلغ حقوق و مزایا به توافق رسید؟
  • مبلغ اضافه کاری یا کار در روزهای تعطیل چقدر است؟
  • آیا مدارک بالاتر حقوق بالاتری می گیرند؟
  • تاثیر سابقه کار بر افزایش حقوق چیست؟

در پاسخ به سوالات بالا می توان گفت که مبلغ هر یک از حقوق و مزایای ذکر شده در بالا مانند مبلغ عیدی و یا حق مسکن و … توسط اداره کار تعیین می شود و شما هر ساله امکان اطلاع از افزایش های احتمالی در این مبالغ را خواهید داشت.

نحوه صحیح تسویه حساب با پرسنلنحوه صحیح تسویه حساب با پرسنل

مبلغ اضافه کاری و کار در روزهای جمعه نیز بنا به قانون بیش از مبلغ دستمزد کار در ساعات وظایفی می باشد که در مقالات دیگر به آن پرداخته شده است.

همچنین شما می توانید با توجه به نوع فعالیت و یا سابقه کاری خود و با توجه به سابقه بیمه اطلاعات بیشتری در مورد میزان افزایش حقوق حداقلی تعیین شده توسط اداره کار در هر یک از این موارد کسب کنید.

توصیه آخر در مورد تسویه حساب با پرسنل

در این متن سعی شد نکات مهمی در ارتباط با نحوه صحیح تسویه حساب با پرسنل در اختیار شما قرار گیرد تا بهتر بتوانید با ضوابط پرداخت و تغییرات آن ها در چند سال اخیر آشنا شوید.

به طور حتم در مقالات دیگر نکات جالب تری در مورد مبلغ حقوق کارگران (یا مبلغ اضافه کاری و نحوه محاسبه آن در اختیار شما قرار گرفته است) که امیدواریم امکان استفاده حداکثری از آن ها را داشته باشید.

نحوه صحیح تسویه حساب با پرسنلنحوه صحیح تسویه حساب با پرسنل

موسسه تهران وکیل ضمن آرزوی روابط مسالمت آمیز و احترام متقابل بین کارفرما و کارکنان حاضر است در صورت داشتن هر گونه مشکل و یا سوال در ارتباط با قوانین اداره کار راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهد.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *