تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

جدول حداقل حقوق سالهای 90 الی 97

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع جدول حداقل حقوق سالهای 90 الی 97 اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

جدول حداقل حقوق سالهای 90 الی 97جدول حداقل حقوق سالهای 90 الی 97

جلسه شورای عالی کار به ریاست علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و شرکای اجتماعی برگزار می‌شود. بر اساس آن حداقل دستمزد سال ۹۳ کارگران ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد. حداقل مزد در سال ۱۳۹۳ روزانه ۲۰۲ نمیزنه ۱۷۰ تعیین شد و سایر سطوح مزدی ۱۲% آخرین مزد سال ۹۲ به اضافه روزانه ۲۱ ۱۱۰ افزایش می‌یابد. نرخ پایه سنوات در سال ۹۱ در مورد کارگران دارای قرارداد دائم و موقت شامل قانون کار که دارای یک سال سابقه کار می‌شود و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در کارگاه گذشته، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تصحیح کرده باشد یا روزانه ۵ هزار ریال تعیین می‌شود. مبلغ کمک هزینه حق اولاد پرداختی ۶۰۸ هزار و ۹۱۰ هزار ریال و کمک هزینه مسکن نیز ۲۰۰ هزار ریال برای سال ۹۳ تعیین می‌شود که اقلام مصرفی خانوار ماهیانه به میزان ۸۰۰ هزار ریال از سوی کارفرمایان پرداخت می‌شود. میزان حق اولاد پرداختی به ازای یک فرزند ۶۸۰ هزار و ۹۱۰ هزار ریال و کمک هزینه مسکن ۲۰۰ هزار ریال در ماه معین می‌شود.

نحوه محاسبه ساعات کار روزانه

ماده ۳۷ زمانی که حداقل مزد کارگران اعلام می‌شود؛ این مبلغ بر مبنای ماه شمسی ۳۰ روزه اعلام می‌شود. ولی زمان پرداخت آن باید به تناسب تعداد روز و ماه مورد محاسبه باشد. با توجه به اینکه ساعت کاری در هفته ۴۴ ساعت می‌باشد. اگر آن را تقسیم بر ۶ روز در هفته کنیم ساعت کاری روزانه ۷ ساعت و ۳۳ دقیقه می‌باشد؛ بسیاری از همکاران ساعت کار روزانه را ۷:۲۰ در نظر می‌گیرند که مجموع آن در شش روز هفته معادله ۴۴ ساعت می‌باشد و صحیح است اما توجهی به ساعات صرف غذا و غیر حداقل به مدت ربع ساعت ندارد که جمع آن در شش روز هفته یک ساعت و ۲۵ دقیقه شده و آوردن درست ۷ ساعت و ۳۳ دقیقه قوت می‌دهد.

صراحت ماده ۵۱ قانون کار مساوی است با ساعت کار مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. لذا قانون اوقات سلفی غذا و استراحت جزء ساعت کار محسوب نمی‌شود. طبیعی است زمانی که بر اساس عرف و روان کارگاه از قبل از آغاز مذکور جزء ساعت کار محسوب می‌شود و رویه ذکر شده همچنان معتبر می‌باشد.

حال برای محاسبه ساعات کار ماهیانه بسیاری از حسابداران عدد ۲۲۸ را در نظر می‌گیرند که از حاصل سیزده بدر ۷.۳۳ یعنی ضربدر ۷.۳۳ برابر با ۲۲۰ به دست می‌آید. تعدادی دیگر عدد ۱۹۱ ساعت را در نظر می‌گیرند که از حاصل ۳۰ روز منهای چهار به دست می‌آید. دسته سوم عدد ۱۷۶ ساعت را در نظر می‌گیرند که فقط از حاصل ۴ هفته بدری ۴۴ ساعت کار هفتگی به دست می‌آید. اما روش قسمت دوم صحیح‌تر و منطقی‌تر می‌باشد.

در سال ۹۷ و ۹۸ حداقل دستمزد کارگران به ترتیب یک میلیون و ۱۱۴ و یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان بوده و در سال ۹۷ تماس نسبت به سال قبل ۱۶.۶ دهم درصد رشد و در سال ۹۸ نسبت به ۹۷۲۰ ۲۶.۵ دهم درصد افزایش یافته است.

امسال نیز حداقل کارگران یک میلیون و نهصد و یازده هزار تومان نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است. نکته قابل توجه این است که دریافتی هر کارگر در برگیرنده‌ی چند ردیف مزد است. حداقل دستمزد و کمک هزینه اقلام مصرفی یا همان حق خواروبار به همه کارگران تعلق می‌گیرد.

کارگرانی که سابقه کار دارند؛ به آنها حق سنوات داده می‌شود و به ازای هر فرزند حق اولاد تعلق می‌گیرد و این مبلغ حداقل دستمزد کمتر از مجموعه دریافت هر کارگر می‌باشد. حداقل دستمزد کارگران در سال ۵۸ برابر یک هزار و ۷۰۰ تومان بوده که طی چهل و یک سال گذشته به رقم یک میلیون و نهصد و یازده رسیده یعنی ۱۱۲۳ برابر افزایش یافته است.

نمونه تورم طی این سال‌ها با افت و خیز‌های زیادی همراه بوده و در سال ۵۸ برابر با ۱۱.۴ دهم درصد و این رقم دردی به ۳۲.۲ دهم رسیده است. نرخ تورم نشان می‌دهد که حداقل دستمزد که طی سال ۵۸ سال ۹۹ متوسط نرخ رشد دستمزد حدود ۷۹ درصد بیش از نرخ رشد تورم بوده است.

پایه سنوات به چه کارگرانی تعلق می‌گیرد؟

بر اساس بخشنامه اسفند ماه ۹۱ وزارت کار تمامی کارگران که دارای یک سال سابقه کار هستند و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در همان کارگاه گذشته است؛ مشمول دریافت پایه سنوات می‌باشند که این مبلغ باید برای تمامی کارگران لحاظ شود تا به تناسب در اضافه کار و عیدی و حقوق سنوات نیروی کار محاسبه شود. بنابراین پایه سنوات باید به عنوان یک ردیف جداگانه باشد.

کارگرانی که در کارگاه جاری حداقل یک سال یا بیشتر سابقه کار دارند؛ مشمول پایه سنوات می‌باشند. پایه سنوات در کارگاه‌هایی که طرح طبقه بندی مشاغل ندارند؛ روزانه ۷ هزار تومان اما در کارگاه‌های دارای طرح طبقه بندی مشاغل این نرخ در گروههای شغلی ۲۰ گانه به شکل دیگر محاسبه می‌شود.

بیمه اجباری یا بیمه کارگری متداول‌ترین نوع بیمه در کسب و کار می‌باشد که مشخصات آن به شرح زیر می‌باشد. میزان حق بیمه ۳۰ درصد پایه حقوق کارگر حق مسکن سهم طرفین کارفرما ۲۳ درصد کارگر ۷ درصد حق بیمه سهم کارفرما از مجموعه ۳۰ درصد حق بیمه ۲۳ درصد سهم کارفرما تعیین می‌شود و بر همین اساس حق بیمه سهم کارفرما در ۶ ماه اول سال ۱۳۱۰ میلیون ریال و در ۶ ماهه دوم ۱۴ میلیون ریال می‌باشد.

حق بیمه سهم کارگر مبلغ ۷۰ درصد باقیمانده سهام بیمه از حقوق کارگر است و با حق بیمه سهم کارفرما در مجموع به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود و برای حداقل حقوق حق بیمه سهم کارگر در شش ماهه اول چهار میلیون و در ۶ ماهه دوم ۳ میلیون ریال می‌باشد. جرایم دیرکرد ارائه لیست و پرداخت جریمه دیرکرد لیست بیمه ضروری می‌باشد و به هر ما حداکثر تا آخرین روز ما بعد تنظیم و پرداخت شود. در صورت ارائه لیست بعد از این زمان مشمول ۱۰ درصد جریمه دیرکرد می‌شود.

جریمه دیرکرد پرداخت لیست بیمه در صورتی که لیست بیمه در مورد مقرر پرداخت نشود؛ مشمول ۲ درصد جریمه دیرکرد می‌شود. شش ماه اول سال حق بیمه شامل دستمزد روزانه ضربدر تعداد روز ضربدر درصد بیمه شش ماه دوم سال حق بیمه در پنج ماه نخست شش ماه دوم سال ۳۰ روز و در اسفند ۲۹ روز محاسبه می‌شود.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز و گرامی می‌باشند و هدف آنها جلب رضایت شماست. وکلای خبره و صاحب تجربه تهران وکیل مطلوب‌ترین نتیجه را برای پرونده‌های شما رقم خواهند زد؛ پس با خیال آسوده وکلای این مجموعه را انتخاب کنید.

در صورتی که علاقه مند به جدول حداقل حقوق سالهای 1390 تا 1397 به منظور مقایسه میزان افزایش قیمت در دهه نود و در هر سال نسبت به سال قبل هستید، ما در این متن تلاش کرده ایم تا ضمن ذکر حداقل مبلغ حقوق ماهیانه کارگران بر طبق مصوبات اداره کار نکاتی را در ارتباط با افزایش دستمزدها و موارد مرتبط با حقوق و مزایای کارگران برای شما ذکر کنیم. برای همین در صورت علاقه به آشنایی با روند افزایش دستمزدها در سال های گذشته و تغییرات به وجود امده در حقوق ماهانه، روزانه، ساعتی و مبلغ اضافه کاری می توانید با ما در ادامه همراه باشید.

مبلغ به ریال – تومان

جدول حداقل حقوق سالهای 90 تا 97

سه میلیون و سیصد و سه هزار ریال معادل سیصد و سی هزار و سیصد تومان

حداقل حقوق سال 90

سه میلیون و هشتصد و نود و هفت هزار ریال معادل سیصد و هشتاد و نه هزار و هفتصد تومان

حداقل حقوق سال 91

چهار میلیون و هشتصد و هفتاد و یک هزار و دویست و پنجاه ریال معادل چهارصد و هشتاد و هفت هزار صد و بیست و پنج تومان

حداقل حقوق سال 92

شش میلیون و هشتاد و نه هزار و صد ریال معادل ششصد و هشت هزار و نهصد و ده تومان

حداقل حقوق سال 93

هفت میلیون و صد و بیست و چهار هزار و دویست و پنجاه ریال معاد هفتصد و دوازده هزار و چهارصد و بیست و پنج تومان

حداقل حقوق سال 94

هشت میلیون و صد و بیست و یک هزار و ششصد و شصت ریال معادل هشتصد و دوزاده هزار و صد و شصت و شش تومان

حداقل حقوق سال 95

نه میلیون و دویست و نود و نه هزار و سیصد و ده ریال معادل نهصد و بیست و نه هزار و نهصد و سی و یک تومان

حداقل حقوق سال 96

یازده میلیون و صد و دوازده هزار و ششصد و نود ریال معادل یک میلیون و صد و یازده هزار و دویست و شصت و نه تومان

حداقل حقوق سال 97

نقش تورم بر حقوق سالهای 90 به بعد

با توجه به جدول حداقل حقوق سالهای 90 الی 97 متوجه روند افزایشی حقوق کارگران با توجه به دستورالعمل ها و مصوبات اداره کار خواهید شد. اما نکته مهمی که در این مورد قابل اشاره می باشد این است که علی رغم افزایش هایی که در مبلع حداقل حقوق کارگران لحاظ شده است، هنوز هم با توجه به تورم سرسام آوری که در دهه نود تجربه کرده ایم، به مبلغ ایده ال برای پرداخت حقوق یک کارگر و یا کارمند نرسیده ایم.

به طور حتم خود شما در جدول بالا امکان مشاهده میزان حداقل حقوق ماهانه مصوب برای کارگران بر طبق اداره کار را دارید.

جدول حداقل حقوق سالهای 90 الی 97جدول حداقل حقوق سالهای 90 الی 97

در ادامه ضمن اشاره ای به این موضوع،  نحوه محاسبه حقوق و مزایای کارگران که شامل موارد زیراست برای شما بیان خواهد شد:

  1. حقوق روزانه
  2. دستمزد ساعتی
  3. حقوق اضافه کار ساعتی
  4. حق اولاد با دارا بودن یک فرزند
  5. حق اولاد با دارا بودن دو فرزند
  6. حق کمک هزینه مسکن
  7. کمک هزینه خواروبار
  8. سهم بیمه قابل پرداخت توسط کارفرما
  9. بیمه بیکاری
  10. حداقل عیدی سالانه و حداکثر عیدی سالانه
  11. حقوق یا دستمزد کار در روز جمعه
  12. حق سنوات و مرخصی
  13. حق سنوات روزانه

ما در ادامه نحوه محاسبه حقوق و مزایای کارگران که در بالا لیست شده اند را مرور خواهیم کرد:

حقوق روزانه

حقوق روزانه کارگران در هر سال با تقسیم عدد داخل جدول بر 30 به دست خواهد آمد.

جدول حداقل حقوق سالهای 90 الی 97جدول حداقل حقوق سالهای 90 الی 97

دستمزد ساعتی

دستمزد ساعتی کارگران با تقسیم عدد به دست آمده برای حقوق روزانه بر عدد 7.33 به دست می آید.

حقوق اضافه کار ساعتی

برای به دست آوردن حقوق اضافه کار که به صورت ساعتی محاسبه می شود باید دستمزد ساعتی را در عدد 1.4 ضرب کنید.

حق اولاد با دارا بودن یک فرزند

حق اولاد برای کسانی که دارای یک فرزند هستند برابر با ده درصد حداقل حقوق ذکر شده در جدول بالا می باشد.

حق اولاد با دارا بودن دو فرزند

در صورتی که فردی دارای دو فرزند باشد و علاوه بر این برای هفتصد و بیست روز یعنی حدود دو سال سابقه بیمه داشته باشد، حق اولاد دو فرزند دو برابر حق اولاد یک فرزند و بیست درصد حداقل حقوق خواهد بود.

جدول حداقل حقوق سالهای 90 الی 97جدول حداقل حقوق سالهای 90 الی 97

کمک هزینه مسکن

کمک هزینه مسکن ربطی به حداقل حقوق ندارد و مبلغ ثابتی است که توسط اداره کار تعیین می شود و برای مثال در فاصله بین سال های 1390 تا 1397 از ده هزار تومان به چهل هزار تومان رسیده بود.

کمک هزینه خواروبار

کمک هزینه خواروبار نیز به طور مستقل از حقوق اداره کار در مصوبه ای جداگانه تعیین می شود و طبق مصوبات اداره کار کمک هزینه خوار و بار بیش از کمک هزینه مسکن بوده است و برای مثال در سال نود و هفت برابر صد و ده هزار تومان بوده است.

سهم بیمه برای پرداخت توسط کارفرما

مبلغ بیمه حدود بیست درصد حقوق ماهانه است و برای مثال در سال 1397 برابر با حدود 220 هزار تومان بوده است.

بیمه بیکاری

سهم بیمه بیکاری سه درصد مبلغ حداقل حقوق است.

حداقل عیدی سالانه و حداکثر عیدی سالانه

حداقل عیدی سالانه دو برابر حداقل حقوق ماهانه است و در سال 97 برابر با حدود دو میلیون و دویست هزار تومان بود. حداکثر عیدی سالانه نیز سه برابر حقوق یک ماه و حدود سه میلیون و سیصد هزار تومان در سال 97 بود. در سال های دیگر نیز با توجه به حداقل حقوق به همین صورت محاسبه می شود.

جدول حداقل حقوق سالهای 90 الی 97جدول حداقل حقوق سالهای 90 الی 97

حقوق یا دستمزد کار در روز جمعه

کار در روز جمعه علاوه بر این که اضافه کار محسوب می شود باید حقوق دو برابر حقوق اضافه کار در روزهای غیر تعطیل را داشته باشد. برای همین دستمزد کار در روز جمعه برای هر ساعت باید حدود سه برابر (2.8 برابر) دستمزد ساعات کار وظایفی باشد.

حق سنوات و مرخصی

برای به دست آوردن سنوات و مرخصی یکماه کار باید اعداد ذکر شده در بالا را بر عدد دوازده تقسیم کنید.

حق سنوات روزانه

حق سنوات روزانه به طور ثابت تعیین می شود و برای کارگران روزمزد و دائم در هر سال متفاوت است. برای مثال در سال 97 برابر با هفده هزار ریال بود.

اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل اداره کارمی گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید. همچنین برای مشاوره حقوقی درباره شکایت از کارفرما می توانید با موسسه تهران وکیل در ارتباط باشید.

میزان رشد حداقل حقوق سال های 90 تا 97

قبل از این که در مورد میزان حقوق و مزایا و عیدی …. به طور جامع تر صحبت کنیم، به طور حتم برای شما جالب است با توجه به جدول حداقل حقوق سالهای 90 تا 97 با میزان درصد افزایش حقوق در دهه نود بیشتر آشنا شوید.

جدول حداقل حقوق سالهای 90 الی 97جدول حداقل حقوق سالهای 90 الی 97

با بررسی جدول فوق متوجه خواهید شد که در بازه زمانی بین سال های 1390 تا 1397 میزان افزایش حقوق حداکثر برابر با 17 درصد بوده است و حداقل افزایش حقوق نیز حدود پنج تا شش درصد بوده است و در کل باعث شد که مبلغ حداقل حقوق کارگران در سال 97 برای اولین بار به بیش از یک میلیون تومان برسد. با وجود این افزایش، نرخ تورم در چند سال گذشته باعث شده که قدرت خرید بسیاری از کارگران کاهش داشته باشد.

در پایان امیدوار هستیم مطالب گفته شده برای شما سودمند واقع شده باشد. لازم به ذکر است موسسه تهران وکیل هر زمان که نیاز داشته باشید آماده ارائه مشاوره حقوقی در ارتباط با مشکلات مرتبط با اداره کار خواهد بود.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *