تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل مواد مخدر + مشاوره حقوقی + {تضمینی}

لیست وکلای دادگستری دفتر وکالت

محمد حسین رزاقی

لیلا بهرامی

عباس ترکاشوند

مصطفی محمدی

محمد فلاحی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب هر آنچه مربوط به مواد مخدر و انواع وکیل در حوزه مواد مخدر است، بررسی می شود، برای انجام مشاوره حقوقی رایگان می توانید با دفتر حقوقی تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

انواع مواد مخدر

مواد مخدر یا روانگردان ها محصول ترکیبات شیمیایی هستند که با ایجاد حالاتی از قبیل سرخوشی، نشئگی و حالت تسکین دهندگی که در مصرف کننده ایجاد مینماید،  وابستگی و تمایل برای  افزایش میزان مصرف به مرور زمان، موجب شده که جزو مواد اعتیاد آور و ممنوعه در بسیاری از کشورهای جهان قرار بگیرند، انواع مواد مخدر را می توان به سه دسته تقسیم بندی کرد:

سستی زا ؛ توهم زا ؛ توان افزا

منظور از مواد سستى ‏زا چیست ؟
مواد سستی زا، موادى هستند كه بعد از مصرف روى سلسله اعصاب مصرف‏ كننده اثر گذاشته و در نتيجه فعاليت فكرى و بدنى او را سست می نماید.

اين مواد به دو دسته تقسيم مي‏شوند:

  • طبيعى: مانند استحصالات گياه خشخاش، ترياك، شيره ترياك، مرفين
  • مصنوعى: مانند هروئين، متادون ، پاپاورين، پتيدين، انواع و اقسام قرص هاى مسكن و آرام ‏بخش
     
منظور از مواد توهم ‏زا چیست ؟
با مصرف مواد توهم زا فرد دچار اوهام حسى و بصرى مي ‏شود. اين مواد را هالوسينوژن نیز مي‏ گويند.
اين مواد به دو دسته تقسيم مي‏شوند:
  •  طبيعى: مانند استحصالات گياه شاهدانه،حشيش، بنگ، ماري‏جوانا، گراس، چرس؛ مسكالين، جو سياه آفت ‏زده، برخى از قارچهاى حاوى مواد توهم ‏زا، دانه‏ هاى نوعى نيلوفر وحشي
  •   مصنوعي: مانند  ال.اس.دي(L.S.D) ، دي‏ متيل تريپتامين (D.M.T) دي‏ اتيل تريپتامين         (D.E.T)

منظور از مواد توان افزا چیست؟

مصرف مواد مخدر توان افزا بر روى سلسله اعصاب تأثير گذاشته و در نتيجه فعاليت فكرى و بدنى مصرف‏ كننده بيشتر شده و موجب ایجاد هيجان کاذب مي‏ شود.

اين مواد به دو دسته تقسيم مي‏ شوند:

  • طبيعي: مانند  برگ كوكا، كوكائين، كراك، برگ و ساقه برخى درختان مثل خات و كراتم و ناس
  •  مصنوعي: مانند آمفتامين، متيل آمفتامين، تركيبات آمفتامين‏ ها 

وکیل مواد مخدر

 

کشت، واردات، صادرات ، ساخت، حمل و نگهداری، عرضه و فروش، دایرکردن مکان برای مصرف انواع مواد مخدر جرم بوده و قابلیت تعقیب کیفری و همچنین مجازات شخص خاطی را در پی خواهد داشت.

در قانون ایران در خصوص جرایم مربوط به مواد مخدر از جمله حمل و نگه داری این مواد، قواعد سخت گیرانه ای حاکم است. هرکاه شخصی از روی ناآگاهی مرتکب چنین جرائمی شود وجود یک وکیل مجرب در کنار او میتواند به عادلانه تر شدن روند رسیدگی کمک شایانی کند و با پیگیری دلسوزانه ی پرونده، زندگی خانواده ی مجرم را از فروپاشی نجات دهد.

در ادامه برای آشنایی بیشتربا قوانین مربوط به مواد مخدر با ما همراه شوید…

آخرین اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در سال 1396 به تصویب رسیده است که در46 ماده به شرح مصادیق مواد مخدر، جرم انگاری و مجازات مربوط به این جرائم پرداخته است. قطعا راهنمایی یک وکیل با سابقه در این خصوص با توجه به پیچیدگی قانون مبارزه با مواد مخدر، میتواند در تعیین نوع و میزان مجازات اثرگذار باشد.

 به چه کسانی مفسد فی الارض می گویند؟

بر اساس ماده ی ۴۵ قانون مرتکبین جرم هایی که در قانون مذکور مجازات حبس یا اعدام دارند اگر یکی از شرایط زیر در مورد آنها صدق کند در حکم مفسد فی الارض هستند و به مجازات اعدام و ضبط اموال محکوم می شوند ، در غیر این صورت مشمولین به اعدام محکوم به حبس تا سی سال، جزای نقدی و ضبط اموال ناشی از جرم میشوند.

الف. هنگامی که مرتکب جرم یا حداقل یکی از شرکا در زمان ارتکاب جرم سلاح کشیده باشد و یا به قصد مقابله با ماموران ٬ سلاح گرم یا شکاری همراه داشته باشد.

ب ـ درصورتی‌که مرتکب نقش سردستگی یا پشتیبان مالی و یا سرمایه‌گذار را داشته یا از اطفال و نوجوانان کمتر از هجده سال یا مجانین برای ارتکاب جرم استفاده کرده باشد.

پ ـ مواردی‌ که مرتکب به علت ارتکاب جرائم موضوع این قانون، سابقه محکومیت قطعی اعدام یا حبس ابد یا حبس بیش از پانزده سال داشته باشد.

ت ـ کلیه جرائم موضوع ماده (۴) این قانون مشروط بر اینکه بیش از پنجاه کیلوگرم باشد و مواد موضوع ماده (۸) این قانون مشروط بر اینکه بیش از دو کیلوگرم باشد و درخصوص سایر جرائم موضوع ماده (۸) درصورتی‌که بیش از سه کیلوگرم باشد. اجرای این بند نسبت به مرتکبان، متهمان و مجرمان قبل از لازم‌الاجراء شدن این ماده منوط به داشتن یکی از شرایط بندهای (الف)، (ب) یا (پ) نیز می‌باشد.

تبصره ـ در مورد جرائم موضوع این قانون که مجازات حبس بیش از پنج سال دارد درصورتی‌که حکم به حداقل مجازات قانونی صادر شود، جز درمورد مصادیق تبصره ماده (۳۸)، مرتکب از تعلیق اجرای مجازات، آزادی مشروط و سایر نهادهای ارفاقی به‌استثنای عفو مقام معظم رهبری مذکور در بند (۱۱) اصل یکصد و دهم (۱۱۰) قانون اساسی بهره‌مند نخواهد شد و هنگامی که حکمی صادر شود با مجازات بیش از حداقل مجازات قانونی دادگاه میتواند بخشی از مجازات حبس را پس از گذشت حداقل قانونی آن ٬ پنج تا ده سال تعلیق کند.

همانطور که در تبصره این ماده مشاهده میکنید در جرائم مربوط به مواد مخدر در برخی موارد امکان استفاده از نهادهای تعلیق ، عفو و …وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص با وکلای مجرب ما از طریق سایت تهران وکیل در ارتباط باشید.

برای دریافت متن کامل قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 96 اینجا کلیک کنید.

رسیدگی به جرم مواد مخدر در ایران در صلاحیت کدام دادگاه است؟

مطابق بند پ ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی کیفری، رسیدگی به کلیه جرایم مربوط به مواد مخدر در صلاحیت دادگاه انقلاب می باشد. دادگاه انقلاب در مرکز هر استان تشکیل می شود. همچنین به تشخیص رییس قوه قضاییه در حوزه قضایی شهرستان ها نیز امکان تشکیل دادگاه انقلاب وجود دارد.اگر شهرستانی دارای دادگاه انقلاب نباشد، متهم به نزدیک ترین حوزه قضایی که دارای دادگاه انقلاب است، ارسال میگردد.

مواد مخدر | وکیل مجرب مواد مخدر

بیشترین پرونده‌های کیفری در کشورمان را وکیل مواد مخدر تشکیل می‌دهند. وجود یک وکیل با تجربه و با دانش حقوقی بالا می‌تواند چالش‌های موجود در این پرونده‌هارا حل کند. فرضا شخصی بی‌گناه ناخودآگاه و یا بر حسب اتفاق درگیر مواد مخدر و حواشی آن شده است اما هیچ مدرکی مبنی بر بی‌گناهی وی وجود ندارد، وکیل مواد مخدر با بررسی شرایط و تحلیل و تجزیه پرونده‌ با ارائه مستندات و دلایل و همچنین دفاع از او به تبرئه‌ی او می‌پردازد.

نا گفته نماند جرایم در قانون هر یک دارای مجازاتی است یعنی برای هر یک از آن‌ها مجازاتی تعیین شده است. سخت ترین و سنگین ترین مجازات‌ها مربوط به مواد مخدر می‌باشد.

برای مثال استان اصفهان بیشترین پرونده‌ی مربوط مواد مخدر را دارد زیرا استان اصفهان در ترانزیت پاکستان و افغانستان قرار گرفته است و همچنین استفاده‌ی روز افزون مواد مخدر صنعتی و سنتی و همین پرونده‌ها و جرایم مربوط به مواد مخدر باعث شده نیاز بیشتری به وکیل مواد مخدر و مشاور پیدا کنند. بیشترین مواد مخدر صنعتی و سنتی پرونده‌ساز در این استان، تریاک و شیشه می‌باشد.

وکیل مواد مخدر + مشاوره حقوقی + تضمینی بهترینوکیل مواد مخدر + مشاوره حقوقی + تضمینی بهترین

ویژگی‌های مهم وکیل تخصصی مواد مخدر

  • • یکی از ضرورت‌های مهم داشتن دانش حقوقی بالا در این زمینه است.
  • • از آنجایی که این پرونده‌ها حساس و دارای مجازاتی سنگین می‌باشد لازم به وجود یک وکیل کارکشته و ماهر دارد.
  • • یکی از ویژگی‌های مهم برای وکیل مواد مخدر، داشتن اعتماد به نفس بالاست، زیرا با اعتماد به نفس بالا به راحتی می‌تواند از موکل خود به بهترین شکل دفاع کند.
  • • وجود وکیل با کفایت می‌تواند در صورت تخلف موکل و بی‌گناه نبودن وی نیز از مجازاتش بکاهد.
  • • داشتن سابقه‌ی کاری بالا و رزومه‌ی خوب در این زمینه یکی از ویژگی‌های یک وکیل ماهر در زمینه‌ی مواد مخدر است.
  • • از دیگر ویژگی‌های یک وکیل مواد مخدر تسلط بر قوانین و تحصیلات عالی می‌باشد.

عواملی که در تخفیف مجازات مجرمان نقش به سزایی دارد؟

بر فرض مثال اگر فردی به حبس ابد محکوم شود، دادگاه این اختیار را دارد که مجازات او را ۱۵ سال کاهش دهد و همچنین در صورت صدور حکم اعدام می‌تواند تقاضای عفو و تخفیف را به کمیسیون مربوطه یعنی کمیسیون عفو ارسال کند. وکیل مواد مخدر نیز به همین دلیل با استناد به قانون و ارائه‌ی مواد و دلایی که باعث تخفیف در مجازات می‌شود برای موکلش تقاضای تخفیف و یا عفو می‌کند.

دلایلی که باعث تخفیف در مجازات مربوط به مواد مخدر می‌شود: اولین دلیل این است که متهم بتواند در زمینه‌ی شناسایی شرکا، مدارک، لوازم و اعمال جرم کمک کند. دومین دلیل می‌تواند اوضاع و احوال متهم باشد برای مثال انگیزه شرافتمندانه و همچنین یکی از مهم ترین دلایلی که می‌توان با استناد بر آن برای متهم درخواست عفو و یا تخفیف کرد اقرار مرتکب به جرم می‌باشد. از دلایل دیگر نیز بالا بودن سن متهم، وضعیت سلامت و یا بیماری شخص که مربوط به اوضاع جسمانی متهم می‌باشد، پشیمانی وی از جرمی که مرتکب شده است، دخالت ضعیف شریک و تلاش متهم برای کاهش آثار جرم.

وکیل مواد مخدر + مشاوره حقوقی + تضمینی بهترینوکیل مواد مخدر + مشاوره حقوقی + تضمینی بهترین

اعمال تخفیف در وکیل مواد مخدر چگونه است؟

اگر دادگاه تشخیص دهد که مجرم لایق تخفیف می‌باشد باید دلایل کافی مبنی بر این‌ که وی لیاقت تخفیف را دارد در پرونده‌‌ی متهم ذکر کند. همچنین در صورتی که فرد مرتکب جرم با نیرو‌ی انتظامی همکاری کند و به موجب همکاری وی شبکه، باند و یا هرچیزی مربوط به مواد مخدر کشف شود دادگاه می‌تواند با درخواست نیروی انتظامی و بر اساس دلایل و اسناد موجود مجازات وی را به نصف کاهش دهد.

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر (قاچاق)

قاچاق مواد مخدر صنعتی مثل شیشه، هروئین و.. دارای مجازاتی سنگین تر نسبت مواد مخدر سنتی همچون تریاک است. نگهداری مواد مخدر با توجه به مقدار و نوعی که دارد دارای جریمه‌ی نقدی، حبس و شلاق است اما در صورتی که میزان آن بالا باشد می‌تواند باعث اعدام نیز شود. دادگاه بر اساس وضعیت جسمانی، نوع مواد مخدر، جنس مواد مخدر، میزان مواد مخدر، سابقه‌ی فرد و سایر حکم صادر می‌کند.

وکیل مواد مخدر + مشاوره حقوقی + تضمینی بهترینوکیل مواد مخدر + مشاوره حقوقی + تضمینی بهترین

مجازات خرید و فروش و استعمال مواد مخدر

طبق قانون مواد مخدر، خرید و فروش مواد مخدر جرم است و با توجه به مواردی از جمله جنس و نوع مواد مخدر و همچنین میزان آن مجازات متفاوتی دارد.

در صورتی که مصرف مواد مخدر باعث بروز جرم‌هایی دیگر شود، مجازات جرم ثانویه بر فرد اعمال می‌شود. مجازات مواد مخدر صنعتی بیشتر از مواد مخدر سنتی می‌باشد زیرا مواد مخدر صنعتی فرد را متوهم تر می‌کند و باعث بروز جرم‌های ثانویه می‌شود و ممکن است باعث برهم زدن نظم عمومی و هرج و مرج شود

وکیل مواد مخدر + مشاوره حقوقی + تضمینی بهترینوکیل مواد مخدر + مشاوره حقوقی + تضمینی بهترین

مجازات قاچاق و نگهداری ماری جوانا

در مورد ماری جوانا در قانون چیزی ذکر نشده است اما از آن‌جایی که تقریبا همانند حشیش است، مجازاتش مطابق با مجازات حشیش در نظر گرفته شده است، قانون مرتبط را برایش ذکر می‌کنیم.

مجازات قاچاق ماری جوانا طبق قانون:

  • • یک تا پنجاه گرم، چهار میلیون ریال = چهارصد هزار تومان جریمه نقدی و پنجاه ضربه شلاق
  • • بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم، از چهار تا پنجاه میلیون ریال جریمه نقدی و بیست تا هفتادوچهار ضربه شلاق و در صورت لزوم سه سال حبس
  • • بیش از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، از پنجاه تا دویست میلیون ریال جریمه نقدی، پنجاه تا هفتادو چهار ضربه شلاق و سه تا پانزده سال حبس
  • • بیش از پنج کیلوگرم، اعدام و مصادره اموال (هزینه‌ی تامین زندگی متعارف برای خانواده‌ی محکوم)

مجازات نگهداری و خرید ماری جوانا طبق قانون

  • • یک تا پنجاه گرم، تا سه میلیون ریال = سیصد هزار تومان جریمه نقدی و تا پنجاه ضربه‌ی شلاق
  • • بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم، پنج تا پانزده میلیون ریال جریمه نقدی و ده تا هفتاد و چهار ضربه شلاق
  • • بیش از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، پانزده تا شصت میلیون ریال جریمه نقدی و چهل تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و دو تا پنج سال حبس
  • • بیش از پنج کیلو تا بیست کیلو، شصت تا دویست میلیون ریال جریمه نقدی و پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و پنج تا ده سال حبس و در صورت تکرار برای بار دوم، علاوه بر مجازات‌های ذکر شده (مصادره اموال و اگر برای بار سوم دستگیر شود، اعدام شده و اموال او مجددا مصادره می‌شود)
  • • بیش از بیست کیلو تا صد کیلوگرم، علاوه بر مجازات ذکر شده در شماره چهار، به ازای هر کیلو، دو میلیون ریال بهمجازات جزای نقدی مرتکب اضافه می‌شود و در صورت تکرار، فرد اعدام می‌شود و مصادره اموال وی)

اثبات عدم تعلق انواع مواد مخدر

گاها افرادی برای بدنام کردن فردی با استفاده از جاسازی مواد مخدر در لباس و یا وسایل شخصی وی، شخص را متهم به تخلف می‌کنند و به موجب این امر شخص بی‌گناه در دام این دسته از افراد افتاده و به مرگ واقعی و مرگ اجتماعی محکوم می‌شود. قانون برای مبارزه با همچین افرادی گفته است هر شخصی که برای شخصی دیگر با استفاده از جاسازی کردن مواد مخدر پاپوش بدوزد به مجازات همان جرمی که برای شخص انجام داده محکوم می‌شود.

وکیل مواد مخدر + مشاوره حقوقی + تضمینی بهترینوکیل مواد مخدر + مشاوره حقوقی + تضمینی بهترین

مجازات قاچاق و فروش مواد مخدر برای افرادی که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند

زیر ۱۸ سال زندان نمی‌روند و شلاق نیز نمی‌خورند و اگر سن آن‌ها بین ۹ تا ۱۵ سال باشد، قاضی برای آن‌ها موارد زیر را در نظر گرفته است:

• طفل را به والدین تحویل داده و تعهدی مبنی بر ادب کردن او می‌گیرند

• طفل را به مددکار اجتماعی و روانشناس معرفی می‌کنند.

• طفل را به مراکز اجتماعی و آموزشی می‌فرستند.

• اقداماتی برای درمان اعتیاد طفل

• از برخورد طفل با اشخاصی خاص جلوگیری ‌می‌کنند.

• از رفت و آمد طفل به مکان‌های معین جلوگیری می‌کنند.

درصورتی که سن طفل ۱۵ تا ۱۸ باشد:

• نگهداری کانون اصلاح و تربیت نوجوانان

• جزای نقدی

• انجام خدمات رایگان عمومی

جمع بندی

مواد مخدر یکی از مسائل مهم و بسیار در پرونده‌های کیفری است. خرید و فروش و قاچاق مواد مخدر جرم است و برای آن در قانون مجازات تعیین شده است. گاها شخصی بی‌گناه چه عمدا توسط شخصی دیگر و گه سهوا مرتکب شناخته‌ می‌شود که با استفاده از وکیل کارکشته و ماهر می‌تواند خود را تبرئه کند، اگر  شخص توسط شخصی دیگر عمدا مرتکب شناخته شود در صورت کشف مجرم واقعی و رفع اتهام، مجرم واقعی یعنی همان کسی که برایش پاپوش دوخته به همان مجازات دچار می‌شود. مجازات مواد مخدر صنعتی به علت توهم‌زا بودن سنگین تر از مجازات مواد مخدر سنتی می‌باشد. ماری‌‌جوانا یکی از مواد مخدری است که در قانون برای آن مجازاتی تعیین نشده از این جهت دادگاه به علت هم تراز بودن ماری‌جوانا و حشیش، مجازاتی که بر حشیش وارد است را برای ماری‌جوانا نیز در نظر گرفته است. اگر شخصی که قاچاق و خرید و فروش مواد مخدر بر او وارد است سنی زیر ۱۸ سال داشته باشد یعنی ۹ تا ۱۵ سال، زندان نمی‌رود و شلاق نمی‌خورد و مواردی از جمله تحویل دادن وی به خانواده، محدودیت رفت و آمد او و.. برایش در نظر گرفته می‌شود و اگر ۱۵ تا ۱۸ سال باشد، جزای نقدی، کانون اصلاح نوجوانان و ارائه خدمات عمومی رایگان برایش در نظر گرفته شده است. امیدواریم از این مطالب نهایت استفاده و سود را برده باشید و به یاد داشته باشید هرگاه بر حسب اتفاق و .. چنین مشکلی برایتان پیش آمد حتما با وکیلی با تجربه و خبره مشورت کنید.

در بسیاری از پرونده های کیفری با موضوع جرایم انواع مواد مخدر، متاسفانه با دستگیری و به زندان افکندن شخص خاطی، دردسرهای پیگیری پرونده و نگرانی های آن ، دامنگیر خانواده های آنها خواهد بود. چه بسا بسیاری از متهمان بیگناه می باشند ولیکن نحوه صحیح دفاع از اتهام انتسابی را نمیدانند، یا  برای نخستین بار است که دست به ارتکاب این نوع از جرایم زده اند و دلیل آن ممکن است مشکلات مالی و یا بی تجربگی به دلیل سن کم آنها باشد . لذا وجود وکیل مجرب با ارائه دفاع قانونی و مناسب از متهم میتوان سرنوشت روشنی را برای وی رقم زند. وکلای تهران وکیل ، مفتخر به رزومه درخشان خود در زمینه دفاع از متهمین مواد مخدر می باشند.

  لازم به ذکر است در صورت نیاز به وکیل کیفری می توانید از طریق شماره های موجود و یا وکیل آنلاین شبانه روزی نیز با موسسه تهران وکیل ارتباط برقرار نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *