تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

عنصر مادی قاچاق مواد مخدر

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع عنصر مادی قاچاق مواد مخدر اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

عنصر مادی قاچاق مواد مخدر عنصر مادی قاچاق مواد مخدر

عنصر مادی جرایم مواد مخدر به چه صورت است

عنصر مادی جرائم ممکن است فعل، ترک فعل، داشتن و نگه داشتن و وضعیت یا حالت باشد، عنصر مادی جرائم مواد مخدر مانند بسیاری از جرائم، فعل می باشد؛ یعنی مرتکب لزوما فعل مادی مثبتی را انجام می دهد که به وسیله قانون گذار منع شده است. عنصر مادی مصادیق جرائم مواد مخدر ذیلا مورد بررسی قرار می گیرد

کشت خشخاش، کوکا و شاهدانه:

مطابق مصوبه مورخ ۳۰/۸/۱۳۸۳ مجمع تشخیص مصلحت نظام منظور از کشت، قرار دادن دانه ها در داخل زمین است و روییدن دانه ها شرط تحقق جرم نیست. جهت تحقق جرم نیز لزومی ندارد که کشت در زمین صورت بگیرد و در خصوص اینکه چه مقدار کشت و چه محلی جهت کشت، مشمول این مصداق می گردد، عرف را حاکم دانسته اند.

نگهداری یا اخفا یا حمل بذر یا گرز خشخاش یا سرشاخه های گلدار یا به میوه نشسته شاهدانه:

عنصر مادی این مصداق نیز فعل می باشد و عبارتست از فعل نگهداری، فعل اخفاء و فعل حمل. برخی نویسندگان حمل و اخفاء را یکی دانسته اند و نگهداری مواد مخدر را یک نوع اخفاء تلقی کرده اند اما هیئت عمومی دیوان عالی کشور در رأی وحدت رویه شماره ۴۷۱۷-۲۹/۱۰/۱۳۴۴مقرر داشت: «مفهوم و معنای نگهداری و اخفاء عرفا متفاوت و مختلف است.»

عنصر مادی قاچاق مواد مخدر عنصر مادی قاچاق مواد مخدر

به نظر می رسد باید بین این دو مورد تفاوت قائل شد و نگهداری و مخفی نمودن را دو فعل جداگانه تلقی نمود که گاهی، مصادیق آنها با هم تداخل می یابد و برخی نویسندگان معتقدند: نسبت بین نگهداری و اخفاء را می توان عموم و خصوص من وجه دانست.

عمل حمل نیز ممکن است با نگهداری و اخفاء تداخل پیدا کند، به طور مثال کسی که مواد مخدر را داخل ماشین خود قرار داده و از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال می دهد، بر عمل او هر سه عنوان صدق می کند و البته عمل او فعل واحد دارای عناوین متعدد میباشد و چون تعدد معنوی است، یک مجازات برای او در نظر گرفته می شود.

کیفیت و نحوه حمل، در این مورد تأثیری در وقوع جرم ندارد و فرقی نمی کند محموله به مقصد رسیده باشد یا نه؟ کیفیت حمل، تنها از جهت توقیف وسیله حامل اهمیت خواهد داشت. اگر وسیله حمل از وسایل نقلیه باشد، مطابق ماده ۳۰ مصوبه مواد مخدر به نفع دولت ضبط خواهد شد.

لازم به ذکر است در صورتی که در شمال تهران، غرب تهران، شرق تهران یا کرج هستید و به مشاوره با بهترین وکیل مواد مخدر نیاز دارید، می توانید با مشاوره حقوقی موسسه حقوقی تهران وکیل در ارتباط باشید. همچنین اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل تهران می گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید.

وارد کردن، صادر کردن، ارسال، تولید، توزیع، فروش یا در معرض فروش قرار دادن بنگ، چرس، گراس، تریاک، شیره، سوخته یا تفاله تریاک:

در این مصداق، عمل مرتکب به چند شکل وقوع پیدا می کند: وارد کردن، صادر کردن، ارسال، تولید، توزیع، فروش یا در معرض فروش قرار دادن که به آن ها خواهیم پرداخت.

عنصر مادی قاچاق مواد مخدر عنصر مادی قاچاق مواد مخدر

الف)وارد کردن وارد کردن عبارتست از انتقال مواد مخدر به داخل قلمرو سرزمین ایران، اعم از اینکه از طریق زمینی، هوایی یا از طریق دریا صورت بگیرد. از اطلاق این مصداق نیز در می یابیم، لزومی ندارد که وارد کردن مواد مخدر به هدف فروش باشد و یا به فروش منجر شود. اساسا صرف وارد کردن مواد مخدر به داخل ایران جرم تلقی و دارای مجازات خواهد بود

 قابل ذکر است نظر به اینکه عمل وارد کردن مواد مخدر، مستلزم نگهداری آن نیز می باشد، به لحاظ صدق عنوان تعدد معنوی فقط مجازات وارد کردن اعمال خواهد شد. به نظر برخی یکی از نتایج این امر آن است که در صورت صدور حکم برائت از اتهام وارد کردن، به اتهام حمل یا اخفاء یا نگهداری قابل تعقیب نخواهد بود. دلیل این امر نیز تحقق اعتبار قضيه محکوم بها است که به موجب آن اگر نسبت به عنوانی که مجازات آن اشد است، حکم قطعی صادر شده باشد، دیگر نمی توان از جهت عناوینی که مجازات آن خفیف تر است، تجدید مطلع نمود.

ب)صادر کردن: صادر کردن عبارتست از خارج کردن مواد مخدر از قلمرو حاکمیت ایران. در صدور مواد مخدر نیز مانند وارد کردن آن، نحوه صدور اهمیتی ندارد و فرق ی نمی کند صادر کردن مواد مخدر از طریق زمینی رخ دهد یا هوایی و دریایی. در هر صورت، صرف فعل صادر کردن داخل در عنصر مادی و مشمول قانون مبارزه با مواد مخدر می باشد.

ج)ارسال: منظور از ارسال، حالتی است که شخص بدون آن که در تمام عملیات اجرایی دخالت نماید به هر طریقی مواد مخدر را به افراد مورد نظر می رساند.

عنصر مادی قاچاق مواد مخدر عنصر مادی قاچاق مواد مخدر

د) تولید: طبق بند (ر) ماده ۱ معاهده ۱۹۶۱ درباره مواد مخدر واژه تولید یعنی عملی که شامل برداشت تریاک، برگهای کوکا، حشیش و چرس از گیاهانی که آنها را  میدهند، باشد و فرق آن با ساختن آن است که واژه ساختن یعنی کلیه اعمالی که بتوان و به وسیله آنها مواد مخدر به دست آورد. این تعریف شامل تصفیه و تبدیل یک ماده مخدر به ماده مخدر دیگر نیز می گردد.

ه)ساخت: به کلیه اعمالی که بتوان به وسیله آن مواد مخدر را به دست آورد، واژه ساخت اطلاق می گردد. کاربرد واژه «تولید»برای استحصال طبیعی و کاربرد واژه « ساخت»در مورد استحصال مصنوعی می باشد.

و) توزیع: توزیع عبارتست از پخش مواد در جامعه و محدوده توزیع و تعدادی که به آنها فروخته میشود اهمیتی نداشته و البته اگر فروش به یک نفر باشد، مشمول واژه فروش مواد مخدر می گردد، نه توزیع

ح)فروش: تملیک مواد مخدر به دیگران، فروش تلقی می گردد. قابل ذکر است که فرقی نمی کند مثمن معامله فروش مواد مخدر چه باشد و در چه قالب حقوقی صورت می گیرد؛ بنابراین اگر فروش مواد مخدر به صورت بیع، معاوضه یا صلح باشد، تفاوت ندارد.

عنصر مادی قاچاق مواد مخدر عنصر مادی قاچاق مواد مخدر

خرید، حمل يا اخفاء یا نگهداری تریاک و سایر مشتقات آن:

عنصر مادی تشکیل دهنده این مصادیق نیز فعل مادی است و فرق این مصداق که در ماده ۵ مصوبه ذکر شده با مصداقی که در ماده ۳ ذکر شده این است که طبق ماده ۳ شرط جرم بودن حمل، اخفاء و نگهداری سرشاخه های گلدار آن است که قصد تولید مواد مخدر از آنها از ناحیه متهم احراز شود؛ در غیر این صورت باید تبرئه گردد. ولی ماده ۵ حمل، نگهداری و اخفاء بنگ را مطلقا مستوجب مجازات دانسته اند.

خرید، فروش، صادر کردن، وارد کردن، تولید، ساخت، توزیع، ارسال و در معرض فروش قرار دادن، حمل، اخفاء، نگهداری، مرفین، کوکایین و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکایین و مواد روان گردان:

فعل مرتکب ممکن است خرید و فروش و صادرات یا واردات باشد که مصادیق مذکور در این بند که در ماده ۸ مصوبه ذکر شده است، حالت تعدد معنوی در خود ماده وجود دارد. اگر بر عمل متهم، فروش صدق نکند، به اتهام حمل یا اخفاء یا نگهداری به استناد همان ماده ۸ قابل تعقیب است که هریک از اعمال مذکور مستوجب همان مجازات فروش است.

عنصر مادی قاچاق مواد مخدر عنصر مادی قاچاق مواد مخدر

در مورد این مصداق، نقصی به چشم می خورد که نیاز به اصلاح قانون در این زمینه می باشد: در ماده ۸، مقنن برای شخصی که بیش از سی گرم هروئین حمل کند یا بفروشد مجازات اعدام در نظر گرفته است؛ ولی برای شخصی که سی گرم هروئین بفروشد و علاوه بر آن پنج کیلو از ترکیبات دیگر آن را بفروشد، مجازات اعدام در نظر نگرفته است در حالی که به نظر می رسد شخص دوم خطر بیشتری برای جامعه داشته باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *