تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

آیا انجام پایان نامه جرم است ؟

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

آیا نگارش پایان نامه جرم است؟

پایان نامه یکی از واحدهای لازم و ضروری برای اتمام دوره ارشد و دکترا است. متاسفانه به دلیل عدم آموزش درست نوشتن مقاله یا پایان نامه در مقاطع پایین تر دانشجویان مختلف اصولا هیچ درکی از این کار نداشته و به همین دلیل برای اتمام دوره ارشد و یا دکترای خود آن را به مووسسات نوشتن پایلان نامه برون سپاری می‌کنند. این کار با توجه به اینکه موجب افزایش بی سوادی افراد و همچنین عدم تلاش ان‌ها برای فراگیری دروس مختلف در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا می‌شود،  ممکن است در برخی از موارد جرم انگاری شده و در نتیجه برای دانتشجو و نگارنده غیر رسمی مجازاتهایی در نظر گرفته شود. در ادامه به بررسی موارد جرم انگاری پایان نامه نویسی خواهیم پرداخت.

نگارش پایان نامه از نظر قانونی:

به صورت کلی در سراسر جهان  افراد برای اتمام دوره تحصیلی خود باید مقالاتی را به دانشگاه ارائه دهند تا بتوانند یک مقطع تحصیلی را به اتمام برسانند و در صورتی که فردی به هر دلیلی اقدام به سرقت ادبی نماید و انجام کار خود را به فرد دیگری بسپارد به صورت حتم از طرف سیستم آموزشی کشور مذکور علیه وی طرح شکایت شده و به شدید ترین مورد با وی برخورد خواهد شد. اما در ایران وضعیت به صورت دیگری است. متاسفانه با توجه به عدم وجود قوانین مربوط به حقوق مولف در کشور افراد زیادی در سراسر کشور به صورت آشکار و یا با حضور در شبکه‌های اینترنتی اقدام به نگارش انواع پایان نامه‌ها، مقالات علمی و غیره کرده و کسی نیز  علیه آن‌ها شکایت نخواهد کرد.  البته در این مورد یک سری از قوانین تصویب شده اند که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

اولین مورد در این باره قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی که با عنوان لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی است که در سال 1394 تصویب شده است مقرر می‌دارد:

تهیه، عرضه و یا واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان‌نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش یا سایر آثار مکتوب و یا ضبط‌شده پژوهشی ـ علمی و یا هنری اعم از الکترونیکی و غیرالکترونیکی توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به قصد انتفاع و به‌عنوان حرفه یا شغل ـ با هدف ارائه کل اثر و یا بخشی از آن توسط دیگری به‌عنوان اثر خود، جرم بوده و مرتکب یا مرتکبان علاوه بر واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت مشمول مجازات به شرح زیر می‌باشند:

۱ـ ارتکاب جرم توسط شخص حقیقی مشمول مجازات جزای نقدی درجه سه و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش است.

۲ـ درصورت ارتکاب جرم توسط شخص حقوقی علاوه بر مجازات مرتکب و مدیران و گردانندگان مربوطه ـ مجازات شخص حقوقی حسب مورد مطابق مواد (۲۰)، (۲۱) و (۲۲) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ تعیین می‌گردد.

همچنین ماده 6 این قانون نیز این مورد را جرم انگاری کرده و  به بررسی نحوه مجازات افراد مختلف در این باره پرداخته است. این ماده قانونی مقرر می‌دارد:

در صورت استفاده از آثار متقلبانه موضوع این قانون توسط اعضای هیأت علمی، دانشجویان، کارکنان اداری و طلاب، ضمن سلب هرگونه امتیاز مادی و یا معنوی مترتب بر آن و ملغی‌الاثر بودن هرگونه مدرک تحصیلی، پایه، مرتبه علمی، رتبه و یا عناوین مشابه علمی، به تخلفات نامبردگان حسب مورد توسط هیأتهای انتظامی اعضای هیأت علمی، هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری، کمیته‌های انضباطی دانشجویان و یا دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت رسیدگی شده و حسب تبصره‌های موجود در قانون مجازات خواهد شد.

با توجه به موارد فوق باید بگوییم که قانون در این رابطه نوشتن و نگارش پایان نامه را به صورت کامل جرم اعلام کرده و اگر فردی به  هر دلیلی اقدام به این کار نماید براساس موارد قانونی موجود در ق م ا  ممکن است به روش های مادی و غیر مادی مجازات گردد. در صورت  طرح شکایت علیه شما در این باره بهترین راه این است که از خدمات مشاوره و یا وکالت یک وکیل حرفه‌ای استفاده کرده و یا کار خود را به وی بسپارید تا علاوه بر دریافت حکم تبرئه شما در صورت نیاز با کمترین مجازات ممکن روبرو شوید.

نوشتن چه پایان نامه‌های جرم است؟

قانون در مواردی کمک به افراد برای گردآوری داده و همچنین انجام ترجمه و راهنمایی دانشجویان را از مجازات مبرا کرده است. بنابرین تمامی افراد و موسساتی که به هر نحوی به دانشجویان در این رابطه کمک کنند مشمول مجازات این قانون نخواهند شد. ماده 6 آئین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی مصوب سال 1398 نیز به این مورد پرداخته است. دستورالعمل جدید برای دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و آموزشی تحت نظارت وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شده است. بر اساس این دستورالعمل، تمامی حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی فناوری دولتی و غیردولتی از جمله دانشگاه علمی‌کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی، جهاد دانشگاهی، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی، مؤسسات وابسته به دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه فرهنگیان موظف هستند پیشنهادات (پروپوزال‌ها)، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را که فاقد طبقه‌بندی هستند، در سامانه‌های اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ثبت و تأیید نمایند. همچنین باید فایل تمام متن این مدارک را در سامانه بارگذاری کرده و نتیجه همانندجویی آن‌ها را دریافت نمایند. ارائه گواهی ثبت، بارگذاری فایل تمام متن و نتیجه همانندجویی این مدارک، الزامی برای هرگونه پرداخت مالی به استادان راهنما، مشاور و داور، تخصیص امتیاز برای ترفیع و ارتقای آنان و همچنین دانشجویان می‌باشد. این اقدام در راستای ساماندهی و افزایش شفافیت فرآیندهای پژوهشی و علمی در سطح ملی صورت گرفته است. اگر شما استاد دانشگاه، دانشجو، محقق و یا به هر صورتی در این باره فعالیتی داشته و یا به هر دلیل نیاز به انجام کار در این مورد دارید، باید تمامی کار خود را براساس این مورد بررسی کرده و در صورت نیاز اقدام به انجام کار مورد نظر خود نمایید.

چگونه می‌توان کاری کرد که نگارش پایان نامه جرم نباشد؟

نوشتن پایان نامه یکی از مراحل مهم و ضروری در دوره ارشد و دکترا  است. این فرآیند علمی و پژوهشی در صورت عدم رعایت اصول و ضوابط می‌تواند به انجام جرم منجر شود. گام نخست برای جلوگیری از هرگونه تخلف، انتخاب موضوعی مناسب، قانونی و منطبق با ارزش‌های اخلاقی است که باید با راهنمایی استاد راهنما و اعضای هیئت علمی صورت گیرد.همچنین یکی از نکات کاربردی برای پیشگیری از این مورد در زمان انجام پایان نامه ، استناد صحیح به منابع و مراجع معتبر است. کپی‌برداری غیرمجاز از آثار دیگران و بهره‌گیری از مطالب و مستندات غیرقابل اعتماد، می‌تواند حقوق مادی و معنوی افراد را نقض کرده و باعث انجام جرم شود. بنابراین، دانشجویان باید در این زمینه نهایت دقت را داشته باشند. رعایت موازین اخلاقی در حین فرآیند نگارش پایان نامه از جمله صداقت علمی، احترام به حقوق مولفان، عدم تقلب و کپی برداری، و ارائه تحلیل‌ها و بحث‌های مستند و علمی نیز از دیگر راهکارهای مهم برای پیشگیری از انجام جرم محسوب می‌شود. چنانچه دانشجویان این اصول را رعایت کنند، می‌توانند بدون دغدغه به تکمیل مراحل نگارش پایان نامه بپردازند و از قضاوت در فضای بی‌اعتماد و غیراخلاقی اجتناب ورزند.

اگر شما دانشجویی هستید که به هر دلیلی زمان و وقت کافی برای تحقیق نداشته و برای اتمام تحصیلات خود باید پایان نامه خود را برون سپاری نمایید بهترین راه این است که این کار را با دریافت مشاوره تحصصی از موسسات حقوقی ثبت شده و همچنین برای پیدا کردن این  موسسات بهترین راه این است  که کار مورد نظر را طریق پرس و جو در اینترنت و یا سایر مراکز انجام دهید.

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *