تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

آیا مرد میتواند زن را بلاتکلیف بگذارد

لیست وکلای دادگستری دفتر وکالت

محمد حسین رزاقی

وکیل پایه یک دادگستری 

مصطفی محمدی

کاراموز وکالت

محمد فلاحی 

کاراموز وکالت

حمیدرضا اهنزی

وکیل پایه یک دادگستری 

لیلا بهرامی

کاراموز وکالت

عباس ترکاشوند

کاراموز وکالت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

آیا مرد میتواند زن را بلاتکلیف بگذارد؟

قبل از هرچیز لازم به بیان است که در این مطلب منظور از بلا تکلیفی این است که مرد، زن را در منزل مشترک ترک نموده و از وی دیگر خبری نباشد و حاضر به پرداخت نفقه زن و یا حق و و حقوق وی نباشد و مورد دوم  این است که مرد حاضر به طلاق زن نبوده و تا زمانی که زن حقوقی مالی خود را به زن نبخشد حاضر به طلاق وی نمی شود .

در این نوشتار به بررسی هر دومورد از احتمالات فوق می پردازیم :

در مورد اول که مرد بدون هیچ گونه دلیلی زندگی مشترک را ترک نماید و مدت زیادی از وی خبری نباشد از نظر قانونی زن می تواند در این موارد از دادگاه درخواست طلاق را بنماید و در این خصوص مرد عملا نمی تواند از وقوع طلاق جلوگیری نماید.

براساس بند یک ماده 1120 قانون مدنی زن می تواند در صورتی که مرد به مدت شش ماه متوالی و یا 9 ماه متناوب  زندگی مشترک را بدون دلیل خاصی ترک نماید و در این مدت نفقه زن را نپردازد ، از دادگاه تقاضای طلاق را بنماید.

در این خصوص زوجه می تواند از استشهادیه محلی و همچنین شهود مطلع در این خصوص استفاده نماید.

این نوع از بلاتکلیفی می تواند به معنای عدم پرداخت نفقه زن و همچنین انجام تعهدات زندگی زناشویی از سوی زوجه نیز باشد. که در این صورت نیز بعد از چند ماه از وقوع این موضوعات زن می تواند از دادگاه تقاضای الزام به پرداخت نفقه و همچنین در صورت عدم پرداخت نفقه تقاضای طلاق را بنماید .

vokalaye talagh

همه این موارد بدین صورت می باشد که صورت روی دادن هر کدام از این موارد زن می تواند در دادگاه به بلاتکلیفی خود اعتراض نموده و تقاضای احقاق حق خود را بنماید .

روش طرح دعوی و احقاق حق در این موارد در دادگاه بدین صورت می باشد که زن ابتدا به سامانه ابلاغ الکترونیک قضائی رفته وبرای خود یک حساب کاربری ایجاد می نماید .بعد از ایجاد حساب کاربری و یا در صورتی که زن قبلا دارای حساب کاربری باشد می تواند شکایت خود را در خصوص نفقه و یا دادخواست ترک زندگی مشترک و صدور حکم به طلاق را در دادگاه ثبت نموده و در این رابطه اقدام نماید .

بعد از دادخواست  الزام به پرداخت نفقه زن باید در جلسات دادگستری حاضر شده و در این موارد از حقوق خود دفاع نموده و به بیان موضوع بپردازد . دادگاه نیز طی چند جلسه و در صورتی که هیچ خبری از زوج نباشد اقدام به صدور حکم می نماید . حکم صادره در این موضوع  قابل تجدید نظر می باشد و اگر زوج در مدت قانونی  که 20 روز بعد از صدور حکم می باشد نسبت به آن تجدید نظر ننماید دادگاه حکم را قطعی نموده و زن می تواند با استفاده از این حکم خواهان طلاق و جدایی از شوهر باشد .

در خصوص مورد دوم  که مرد به بهانه بخشش مهریه حاضر به تعین تکلیف زن نبوده و وی را طلاق نمی دهد.و در همه این موارد زن می تواند علیه مرد تقاضای صدور حکم  و الزام به پرداخت مهریه را بنماید . الزام به پرداخت مهریه یکی از راههای فشار به شوهر در خصوص تعین تکلیف می باشد اما در این رابطه باید بیان نمود که هدف بیشتر مرد در این موضوع عدم پرداخت مهریه و بخشش آن در ازای طلاق می باشد.

زن در همه این موارد می تواند تا زمانی که در خصوص زندگی مشترک تعیین تکلیف نشده است از دادگاه تقاضای الزام به پرداخت نفقه را نیز بنماید و مرد موظف به پرداخت آن می بلاشد مگر اینگه زن در ابتدای  ترک زندگی مشترک به  دلیل عدم آشنایی با قانون دچار اشتباه شده باشد  ناشزه محسوب شود.

زوج و زوجه در این رابطه می توانند به روش دیگری نیز اقدام به حل موضوع بنمایند بدین صورت که با هم در خصوص کلیه حق و حقوق مالی و غیر ملی به توافق رسیده و با ارادئه دادخواست مشترک طلاق توافقی اقدام به تعیت تکلیف زندگی مشترک بنمایند .

هم اکنون بیشتر مردم طلاق توافقی را مساوی با بخشش مهریه از طرف زن می دانند و این در حالی است که صرف طلاق توافقی به معنای بخشش مهریه و حقوق مالی نبوده وزن و مرد می توانند در این رابطه به تفاهم برسند که مرد به روش دیگری مهریه را بپردازد و یا زن در ازای مهریه حق حضانت و طلاق را بگیرد و همه این موارد بستگی به توافقات فی مابین زن و شوهر دارد.

در این رابطه زن اگر به هر دلیلی در زندگی مشترک دچار بلاتکلیفی باشد می تواند از وکلای حرفه ای در مورد طلاق استفاده نموده و در سریعترین زمان ممکن و با صرف کمترین هزینه خود را از بلاتکلیفی در این مورد خلاص نمایند .

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *