تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اجرا گذاشتن مهریه قبل از طلاق

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

باید توجه داشت که به اجرا گذاشتن مهریه قبل از طلاق امری نیست که به یکباره و بی دلیل رخ نمی دهد و قطعا با یکسری دعوا و درگیری و نارضایتی و اختلافات خانوادگی و غیره کلید آن زده می شود .

باید در نظر داشت با وجود اینکه مهریه حق مسلم و شرعی و قانونی و غیر قابل انکار برای زن است اما امروزه تبدیل به اهرم فشاری برای بعضی از زنان شده است درست است که مهریه حق زن است اما از لحاظ اخلاقی نباید آن را اهرم فشار برای عذاب یا به زندان انداختن مرد کرد .

 

نکته جالب و خواندنی این است که فقط در ایران این اتفاق می افتد که برخی از مردان به علت ناتوانی در پرداخت مهریه راهی زندان می شوند که خوشبختانه بنا بر قانون حمایت از خانواده مصوب 1391 ناتوانی در پرداخت مهریه بالای 110 سکه مشمول زندانی شدن مرد نمی شود و با اقساطی کردن آن این مشکل قابل حل شده .

اجرا گذاشتن مهریه قبل از طلاق

در هر صورت برای به اجرا گذاشتن مهریه دو حالت کلی وجود دارد :

حالت اول : زوجه به دادگاه خانواده مراجعه می کند و با ارائه دادخواست حقوقی ، مهریه خود را به اجرا بگذارد و هم زمان با ارائه دادخواست تقاضای توقیف اموال همسرش را بکند و همچنین هزینه ابطال تمبر و حق الوکاله وکیل را مطالبه نماید .

حالت دوم : زوجه به اجرای ثبت اسناد رسمی مراجعه نماید و مهریه خود را به اجرا بگذارد در این حالت باید سند رسمی ازدواج را به دفتر خانه محل ثبت عقد برده و تقاضای صدور اجراییه به اداره ثبت مراجعه و مهریه خود را به اجرا گذارد . دراین حالت برای زن پرداخت نیم عشر دولتی که همان هزینه اجرایی می باشد ، اجباری می باشد که البته زن بعدا می تواند این هزینه را از شوهر قانونا اخذ کند پس از آن امکان توقیف اموال مرد فراهم می آید البته اگر جزء مستثنیات دین نباشد .

از مهمترین ویژگی های مهریه که در سند رسمی ازدواج قید می شود لازم الاجرا بودن ان است در نتیجه به هر طریق مهریه قابل وصول است .

در چه مواردی مهریه به زن تعلق نمی گیرد :

  1. باطل بودن عقد به هر دلیلی و عدم نزدیکی فی مابین
  2. فسخ نکاح و عدم نزدیکی فی ما بین

نکته قابل تامل اینست که حتی اگر زن ناشزه باشد و از شوهرش تمکین نکند واز او سرپیچی کند یا به اوخیانت کند و یا حتی رابطه نامشروع داشته باشد باز هم مستحق دریافت مهریه می باشد و این دلایل به هیچ وجه باعث اسقاط حق مهریه از زن نمی شود .

نکته : در زمان عقد زوجین می توانند توافق نمایند که شخص خاصی ضمانت پرداخت مهریه را بنماید یا تضمین جهت پرداخت آن کند که در این حالت پس از به اجرا گذاشتن مهریه قبل از طلاق زن می تواند وصول مهریه را از شخص ضمانت کننده بخواهد .

اجرا گذاشتن مهریه قبل از طلاق

چگونه مهریه ای را می توان به اجرا گذاشت ؟

مهریه ای قابل اجرا گذاشتن است که شرایط مهریه معقول را داشته باشد این شرایط عم است از :

1-ارزش مالی داشتن مهریه مورد مطالبه ، در نتیجه آنچه فاقد ارزش مالی است را نمی توان مهریه کرد .

2-مالی می تواند مورد مهریه قرار گیرد که زوج خود مالک آن باشد در نتیجه اموال عمومی یا مال موقوفه قابلیت مهریه قرار گرفتن ندارند .

3-مشروعیت داشتن مهریه و قانونی بودن آن در نتیجه مشروبات الکلی یا گوشت حیوان حرام گوشت را نمی توان مهریه کرد

نکته : می توان حرفه آموزی یا تدریس را مهریه کرد به طور مثال آموزش قرآن یا یک زبان خارجی

مطابق آنچه گفت مهریه باید دارای شرایط فوق الذکر باشد و مهریه ای که جنبه معقول نداشته باشد قابل به اجرا گذاشتن نیست برای مثال مهریه نامعقول : یک کیلو بال مگس – ده راس آهوی وحشی – هزار مرجان دریایی – حفظ شاهنامه

این مهریه نامعقول فقط رنگ بوی احساس و هیجانات آنی را دارد و ردی از عقل و عرف در آنان نیست و در عمل قابل وصول نیستند.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در باب طلاق توافقی یا گرفتن مشاوره از وکیل طلاق توافقی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *